Hahl on synytynyt 1.11.1980 ja esim. Hytönen 22.5.1981. Ikäeroa on n. 4 kk. Onko Hahl "pappapelaaja" ja hänen aikansa on 29-vuotiaana ohi ja Hytönen on "nuori lupaus", kun täyttää vasta toukokuussa 29 vuotta. Kokemuksesta isoista peleistä ja esim Summasen luottamuksesta WC-joukkueen nelossentteriksi v. 2004 on kai sitten vain haittaa. Pitääkö valita Janne Hauhtonen nelossentteriksi vai....
Missasit ilmeisesti viestini pointin kokonaan, sillä tarkoitukseni oli vain kritisoida Hahlin valitsemista puoltavaa argumenttiasi. Sanoit että,
Hahl on tehnyt World Cupin finaalissa maalin. Teko, johon on pystynyt hänen lisäkseen vain Tuomo Ruutu suomalaisista pelaajista.. Itse en kyllä paljon lapsellisempaa perustelua löydä. En millään voi käsittää, että mitä yksi, kuusi vuotta sitten tehty (!), maali voi vaikuttaa jonkun pelaajan mahdollisuuksiin MM-kisakoneeseen näinkin radikaalisti? Se tapahtui kuusi vuotta sitten, ja maali ei ollut Hahlin ylivoimaisuuden tulosta, vaan se oli sattumankauppaa että maali sattui juuri Hahlille. Vai mitä mieltä itse olet? Pitäisikö Pekka Saravokin ottaa tiimiin stay-at-home pakiksi, koska Erkka joskus on luottanut häneen, ja Saravolla on paljon kokemusta tärkeistä peleistä MM-tasolla? Tai Niemisvillehän sai mainetta NHL-aikoinaan nimenomaan playoff-pelaajana, joten hänet olisi hyvä ottaa kolmosketjuun tärkeiden pelien ratkaisijaksi?
Ja itse en nyt puolla Hytösen valintaa, vaan Hahlin valitsematta jättämistä. Toki itse kyllä ottaisin Hytösen mm-kisoihin mieluummin kuin Hahlin muutamista alla olevista syistä.
- Tässä tapauksessa ikä on vain numero. Vaikka Hytönen on jo lähes kolmikymppinen, niin hän on edelleen kehittyvä pelaaja, toisin kuin Hahl, joka on ilmeisesti parhaat vuotensa jo nähnyt. Lisäksi Hahl on kärsinyt loukkaantumisista (jotka kenties ovat edesauttaneet tätä hänen tasonsa laskua), Hytönen taas ei ole kärsinyt juuri koskaan urallaan minkään valtakunnan kolhuista, joten siihen voinee luottaa että Hytösen fysiikka edellyttää hänen pelaavan uransa parasta kiekkoa MM-kisoissa uransa parhaan kauden jälkeen. Mies myös oletettavasti säilyy todennäköisemmin ehjänä kuin Hahl.
- Hahlin uran laskusuunnasta huolimatta hän ja Hytönen ovat Suomen kenties parhaat puolustavat sentterit Euroopassa. Mutta se, mikä heitä erottaa on hyökkäyspään taidot. Hytönen on tällä kaudella todistanut olevansa vaarallinen myös vastustajan puolustusalueella, Hahl taas on vain aika puhtaasti puolustava sentteri. Hytösen voi tarvittaessa heittää ylempiinkin kenttiin, hän voi tarvittaessa pelata ylivoimaa siinä missä alivoimaakin.
Odotan mielenkiinnolla mitä sinä keksit sen World Cupin maalin lisäksi syiksi, miksi Hahl pitäisi valita kisakoneeseen ennen Hytöstä.