Nykyään lähes jokainen tietää, että MM-kisat eivät anna suoraa kuvaa maailman parhasta jääkiekkkomaasta. Olympialaiset on se kovin juttu luonnollisesti. Mutta silti MM-kisat on minulle aina kovasti etukäteen odotettu hetki vuodessa, yksi kohokohdista. Monelle on se ja sama onko kisoissa kaikki parhaat vai ei. Tottakai tähdet tuo hohtoa kisoihin, mutta kyseessä on nimenomaan karnevaali ja perinteet. Ja jos Ruotsin kaataa finaalissa niin onhan se mahtavaa. On aika turhaa arvostella ihmisten innostusta MM-kisoihin jos itse juhlitaan Ässien, HJK:n, ManUn tai Barcelonan liigamestaruuksia. Eihän minkään liigan (pois lukien Pohjois-Amerikan ammattilaisliigat) mestaruuden pitäisi aiheuttaa ihmisissä intohimoja, koska läheskään kaikki maailman parhaat eivät ole mukana. Silti kansallisia liigoja seurataan verenmaku suussa ja torilla sitten itketään ja nauretaan. Miksei "kendon höntsä mömmönkisoihin" saa suhtautua samalla innolla?
Minäkin puolustan kirjoituksessani karnevaali-ideaa. Nautitaan kiekosta ilman turhaa raivoa ja kiihkoa. En arvostele ihmisten intoa, vaan esitän ne rationaaliset perusteet, miksi kisat eivät ole sitä mitä niiden sanotaan olevan. On tietenkin jokaisen oma asia, ryntääkö ostamaan 24 h/ päivä ohjelmapaketin vai ei ja kuunteleeko MTV3:n asiantuntijoita mielenkiinnolla vai ei. Kansallisisissa liigoissa on kuitenkin se pikku ero, että niissä todellakin pelaavat parhaat pelaajat, mitä rahalla saa. Suomen maajoukkueessa taas eivät pelaa parhaat pelaajat, mutta silti tätä joukkuetta kutsutaan A-maajoukkueeksi, mikä on hieman ristiriitaista.
Sinun ehkä kannattaa lukea tuoreesta Urheilulehdestä (kyllä!) Seppäsen kertomusta Ässien mestaruushuumasta ja viime vuoden MM-kisojen aika valjusta tunnelmasta, jotta pääsisit jyvälle siitä, miksi nämä MM-kisat eivät iske kaikkiin samalla lailla. Katsomot tyhjennettiin korkeilla pääsymaksuilla ja pelaajilta taas edellytettiin osallistumista näihin karkeloihin jonain velvollisuutena. Mielestäni MM-kisoja pitää ja voi kritisoida ja ainakin omassa kritiikissäni on mukana toive jostakin paremmasta: toteutuuko se sitten Kummolan jälkeen vai ei jää nähtäväksi.
Media ohjaa paljon ihmisten käyttäymistä, mutta silti haluaisin tietää kuka on tämä "karjalalippis" joka tekee aina kaiken väärin eikä tiedä mistään mitään? Ainakin tuota sanaa käytetään silloin kun halutaan nostaa itseään jonkinlaisen asiantuntija-asemaan tai ylempään kastiin. Tiedän kyllä mitä tällä stereotypialla haetaan, mutta enemmän minulla ärsyttää jo sanan käyttäjät entä kuin itse "karjalalippikset". Ja ei, en ole itse perinteinen karjalippis, vaan lähempänä jopa katkarapukatsomon pönöttävää snobia.
Karjalalippiksellä tarkoitetaan suurta yleisöä, joka on tietämätön eräistä kiekkoiluun liittyvistä asioista ja joka yleensä kulkee menestyksen perässä. En itse hirveästi arvostele tätä jengiä, koska se samalla tuo pääomaa kiekkoon. Ilman niitä jääkiekko olisi varmaankin jääpallon kaltaista pienten piirien touhua. Jos ärsytän sinua käyttäessäni sanaa, en pyytele anteeksi. Kiekkokeskusteluun kuuluvat kärjistykset ja niitä käytän itsekin. Luulen sitä paitsi, että tuo yläkatsomon porukka ei ainakaan suuresti arvosta edessään vellovaa massaa, kun ovat itse saaneet lippunsa ilmaiseksi.
Ja niin siitä vanhenemisesta. Hienoja hetkiä kiekkoilumme on tuottanut MM-kullan jälkeenkin, eritoten menestys olympialaisissa sykähdyttää. Tosin myös Sheddenin pronssi kutkuttaa aika lailla. Minä näen maajoukkueemme prosessin näkökulmasta ja koen, että minulta katsojana on viety aika lailla pois kun joudun katsomaan vain sellaisten pelaajien suorituksia, joilla ei sitten kuitenkaan ole paljoakaan annettavaa olympiajoukkueelle ja kiekkoilumme tulevaisuudelle. Tietynlainen suuri kertomus on kiekoilustamme viety pois. Tämä on tietenkin minun näkökulmani asiaan. Kiekosta voi nauttia myös katsomalla oman suosikkipelaajansa suorituksia tulevissa kisoissa. Antoisia hetkiä vaan siihen kaikille seurafaneille.