MM 2019: Suomi

  • 604 308
  • 2 656

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Aika tehokkaasti onnistuit väärin ymmärtämään viestini. Tarkoituksena ei todellakaan ollut vähätellä Kakkoa, vaan puhua siitä, että ketjun yhteispeli ei ole toiminut ihan täydellisesti. Toki myös kannattaa muistaa, että vaikka Kakko on pelannut helvetin hyvin, niin ei hän kuitenkaan ole mitenkään täydellisesti pelannut. Tuntuu siltä, että Kakosta ei saisi sanoa mitään pahaa, kun on pelannut niin hyvin.

Vaikka Kakko tekee helvetisti hyviä asioita ja oikeita ratkaisuja, niin hän tekee myös virheitä. Jokainen pelaaja tekee, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Pelaajista pitäisi kuitenkin saada puhua vapaasti, eikä unohtaa heikkoja suorituksia, jos hyvää suorittamista nähdään enemmän.
Kyllä Kakolla on vikoja, ehdottomasti. En minä sitä kiistä. Minun mielestäni kiekon pitäminen ja jakaminen ei ole niitä. Lähinnä siitä olen erimieltä. Sitten taas toisaalta mua ärsyttää, että tuon ketjun peli kulkee lähes poikkeuksetta Mannisen ja Pesosen kautta, kun lähdetään omista. Ne vähät kerrat mitä Kakko on saanut kuljettaa kiekkoa omista vastustajan päätyyn asti, on kuitenkin aika hyvällä prosentilla päätyneet hyvään syöttöön tai muuhun tilanteeseen. Toivoisin siis, että hänelle annettaisiin ketjun sisällä ehkä vähän enemmän vastuuta kiekollisena ja juurikin keski-alueella ja omista lähdettäessä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaa joku mitä vittua Pesonen tekee tuossa? Minä en nimittäin edes sisäistänyt heti sitä, että peli on ohi, kun keskityin niin kovasti siihen mitä tämä höntti tekee 2vs1 tilanteessa.
Pelaa mielestäni todella järkevästi, sekä juuri siten, kuin 3v3 pelissä pitääkin pelata. Jos olisi ollut viisi kenttäpelaajaa molemmilla, niin olisi voinut paljon vapaammin polkea täysillä maalin kulmalle odottamaan syöttöä. Nyt Pesonen katsoo tarkasti mitä Manninen aikoo tehdä ja pitää omat vaihtoehdot avoimena. Pesonenhan oli lopussa spurttaamassa maalille, mutta lopettaa spurtin, kun katsoo että Ruotsin puolustava pelaaja olisi hyvissä asemissa estämään syöttöä maalin kulmalle.

3v3 pelissä pelataan usein varovaisemmin tietynlaisia tilanteita ja tämä korostuu, kun panokset ovat näin suuret. Pesonen oli myös valmiina polkemaan omiin, jos sille olisi ollut tarvetta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
https://streamable.com/aeobv

Kertokaa joku mitä vittua Pesonen tekee tuossa? Minä en nimittäin edes sisäistänyt heti sitä, että peli on ohi, kun keskityin niin kovasti siihen mitä tämä höntti tekee 2vs1 tilanteessa.
Höh, jarruttaa sen verran, että tekee itsensä pelattavaksi, ja onnistuukin siinä.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

ijuka

Jäsen
On totta että nyt ei ehkä kannata enää hajottaa ketjuja, mutta tuo Mannisen ketju ei ole kovin hyvin ketjuna toiminut koko kisoissa. Manninen ja Pesonen pelaavat hyvin yhteen, mutta Kakko tekee "sitä omaa juttuaan", eikä homma kauhean hyvin natsaa Mannisen ja Pesosen kanssa. Vaikka ketju on tehnyt kovaa tulosta koko kisojen ajan, niin varsinaisesti ketjuna se ei ole pelannut yhteen niin hyvin kuin voisi tilastoista katsoen kuvitella.
Tuo juuri tekee siitä ketjusta toimivan. Minkä takia luulet että Manninen ja Pesonen pystyvät pelaamaan hyvin yhteen? Luuletko että pystyisivät pelaamaan noin jos siellä olisi joku Kuusela laidalla viilettämässä? Jos ketju koko ajan pyörittää vastustajan päädyssä niin on tosi outoa väittää ettei se toimi, miten perustein?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä Kakolla on vikoja, ehdottomasti. Minun mielestäni kiekon pitäminen ja jakaminen ei ole niitä. Lähinnä siitä olen erimieltä. Sitten taas toisaalta mua ärsyttää, että tuon ketjun peli kulkee lähes poikkeuksetta Mannisen ja Pesosen kautta, kun lähdetään omista. Ne vähät kerrat mitä Kakko on saanut kuljettaa kiekkoa omista vastustajan päätyyn asti, on kuitenkin aika hyvällä prosentilla päätyneet hyvään syöttöön tai muuhun tilanteeseen. Toivoisin siis, että hänelle annettaisiin ketjun sisällä ehkä vähän enemmän vastuuta kiekollisena ja juurikin keski-alueella ja omista lähdettäessä.
Pääosin Kakon kiekonhallinta ja hallussa pitäminen sujuvat erinomaisesti, mutta ajoittain se menee yli. Kakon tyyli pitää kiekkoa hallussa todella pitkään ja tehokkaasti on sen verran normaalista poikkeava, että muiden pelaajien voi olla hankala pelata niissä tilanteissa, jos eivät ole todella tottuneita Kakon ajatusmaailmaan.

Minulle on itseasiassa jääny mieleen, että kun Kakko on tuonut kiekkoa ylös, niin ne kerrat eivät ole sujuneet kovin hyvin. Usein kiekon ylöstuonnissa nopeat syötöt ja yhteispeli ovat avainasemassa, jolloin Kakon tyyli hautoa kiekkoa ei aina toimi ideaalilla tavalla. Se on johtanunt monta kertaa hyökkäyksen tyrehtymiseen heti alkuunsa, kun Kakko yrittää väkisin puskea yksin läpi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän tee, tuohon jos pelaisi kiekon niin siitä ei kyllä tulisi enään minkään tason tilannetta, kun pakki on edessä.
Yrität nyt olla ehkä liiankin nokkela, lopussa kun pakki lähtee ottamaan mannista, vetosektori olisi ihan auki, ja pesonen odottaa lapa jäässä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo juuri tekee siitä ketjusta toimivan. Minkä takia luulet että Manninen ja Pesonen pystyvät pelaamaan hyvin yhteen? Luuletko että pystyisivät pelaamaan noin jos siellä olisi joku Kuusela laidalla viilettämässä? Jos ketju koko ajan pyörittää vastustajan päädyssä niin on tosi outoa väittää ettei se toimi, miten perustein?
Se toimii, mutta ei niin hyvin kuin se voisi toimia. Kakko tuntuu liian usein irralliselta palalta ja saattaa kadota kuvasta pahasti, jos ei ole kiekollinen.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

ijuka

Jäsen
Se toimii, mutta ei niin hyvin kuin se voisi toimia. Kakko tuntuu liian usein irralliselta palalta ja saattaa kadota kuvasta pahasti, jos ei ole kiekollinen.
Katoaa kuvasta, eli hänelle ei syötetä kun 2 miestä vartioivat ja muu kenttä pyörittää peliä vastustajan päädyssä - miten tämä on huono asia?

Aika moni pelaaja "katoaa kuvasta" ilman kiekkoa. Kakko toisaalta tekee maalinedushommia aika paljon.
 
Suosikkijoukkue
Ässät

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pääosin Kakon kiekonhallinta ja hallussa pitäminen sujuvat erinomaisesti, mutta ajoittain se menee yli. Kakon tyyli pitää kiekkoa hallussa todella pitkään ja tehokkaasti on sen verran normaalista poikkeava, että muiden pelaajien voi olla hankala pelata niissä tilanteissa, jos eivät ole todella tottuneita Kakon ajatusmaailmaan.

Minulle on itseasiassa jääny mieleen, että kun Kakko on tuonut kiekkoa ylös, niin ne kerrat eivät ole sujuneet kovin hyvin. Usein kiekon ylöstuonnissa nopeat syötöt ja yhteispeli ovat avainasemassa, jolloin Kakon tyyli hautoa kiekkoa ei aina toimi ideaalilla tavalla. Se on johtanunt monta kertaa hyökkäyksen tyrehtymiseen heti alkuunsa, kun Kakko yrittää väkisin puskea yksin läpi.
Harmi, etten pääse noihin aikaisempiin peleihin oikein käsiksi, enkä viitsi VPN:stä maksaa. Olisi kiva leikellä shift-by-shift videoita ja tehdä siitä vähän tarkempia arvioita. En edelleenkään ole samaa mieltä asiasta kanssasi, mutta nähdään asiat sitten eri tavalla. Ei kait siinä.
Täh??? Hyvin Pelasi Pesonen...juuri oikein. Mannisen olisi ollut helppo avata syöttölinja hänelle.
Joo, jos oletetaan että Klingberg seisoo kuin pyloni tuossa eikä tee mitään, jos syöttöä yrittää. Itse olisin halunnut nähdä Pesosen luistelevan maalille ja pakille olisi jäänyt omiin polkeminen ja takana pysyttäytyminen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katoaa kuvasta, eli hänelle ei syötetä kun 2 miestä vartioivat ja muu kenttä pyörittää peliä vastustajan päädyssä - miten tämä on huono asia?

Aika moni pelaaja "katoaa kuvasta" ilman kiekkoa. Kakko toisaalta tekee maalinedushommia aika paljon.
Ei siellä Kakolla ole kiekottomana mitään kahden miehen vartiointia yleensä ollut. Näin voi asian nähdä, jos yrittää nähdä Kakon pelaavan täydellistä peliä.

Eipä tämä yllätyksenä tule, että monien on vaikea hyväksyä mitään negatiivisempaa sanaa Kakosta. Edelleen korostan, että mielestäni Kakko on pelannut todella hyvin ja on usein ollut koko joukkueen paras pelaaja. Hän ei vain ole täydellinen.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ei siellä Kakolla ole kiekottomana mitään kahden miehen vartiointia yleensä ollut. Näin voi asian nähdä, jos yrittää nähdä Kakon pelaavan täydellistä peliä.

Eipä tämä yllätyksenä tule, että monien on vaikea hyväksyä mitään negatiivisempaa sanaa Kakosta. Edelleen korostan, että mielestäni Kakko on pelannut todella hyvin ja on usein ollut koko joukkueen paras pelaaja. Hän ei vain ole täydellinen.
Mutta kun kukaan ei tässä ole koittanut väittää, että hän olisi täydellinen. Ei vaan olla sun kanssa samaa mieltä niistä heikkouksista. Vähän niinkun te ette ole mun kanssa samaa mieltä siitä, että Pesonen olisi voinut pelata tuon jatkoajan tilanteen paremmin : - )
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmi, etten pääse noihin aikaisempiin peleihin oikein käsiksi, enkä viitsi VPN:stä maksaa. Olisi kiva leikellä shift-by-shift videoita ja tehdä siitä vähän tarkempia arvioita. En edelleenkään ole samaa mieltä asiasta kanssasi, mutta nähdään asiat sitten eri tavalla. Ei kait siinä.
Pääasiassa olemme samaa mieltä, mutta minä vain yritän tuoda esille asioita, missä Kakko ei ole täydellinen. On ihan selvää, että Kakko tulee edelleen kehittymään pelaajana vielä todella paljon, ja uskoisin, että monia esille nostamiani asioita hän tulee parantamaan selvästi.

Huom. "ei täydellinen" != "huono".
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Täh??? Hyvin Pelasi Pesonen...juuri oikein. Mannisen olisi ollut helppo avata syöttölinja hänelle.
Eikä kai 3v3 pelissä kannata ihan kaikki tai ei mitään pelata. Nythän Pesoselle jäi vielä mahdollisuus puuttua peliin, jos kiekko olisi Ruotsin maalivahdista ponnahtanut ruotsalaispelaajalle. Siellä keskialueellahan oli joka tapauksessa yksi ruotsalainen odottamassa syöttöä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta kun kukaan ei tässä ole koittanut väittää, että hän olisi täydellinen. Ei vaan olla sun kanssa samaa mieltä niistä heikkouksista.
Missä sun mielestä ne heikkoudet sitten Kakolla ovat? Oletko oikeasti sitä mieltä, että Kakko tekee aina oikeita ratkaisuja, kun kuljettaa ja hautoo kiekkoa, sekä tekee päätöksiä siitä syöttääkö vai yrittääkö jotain itse?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, jos oletetaan että Klingberg seisoo kuin pyloni tuossa eikä tee mitään, jos syöttöä yrittää. Itse olisin halunnut nähdä Pesosen luistelevan maalille ja pakille olisi jäänyt omiin polkeminen ja takana pysyttäytyminen.
Kauhuskenaariossa Pesonen olisi luistellut maalille, mutta pakki olisi päässyt syötön väliin tai Mannisen/Pesosen laukaus olisi torjuttu, jolloin pakki olisi voinut torjunnasta saada kiekon itselleen. Tästä olisi lopputulema ollut 2v1 tai 2v0 -hyökkäys Ruotsille.

Juuri tätä Pesonen pyrki varovaisella pelaamisellaan välttämään. Varovaisuudesta huolimatta hän kuitenkin oli uhkana hyökkäyksessä ja antoi Manniselle vaihtoehtoja. Mielestäni todella hienosti pelasi tuon tilanteen.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Missä sun mielestä ne heikkoudet sitten Kakolla ovat? Oletko oikeasti sitä mieltä, että Kakko tekee aina oikeita ratkaisuja, kun kuljettaa ja hautoo kiekkoa, sekä tekee päätöksiä siitä syöttääkö vai yrittääkö jotain itse?
Kyllä, Kakon kiekon pitäminen päätyy lähes aina hyvään syöttöön tai maalille pelaamiseen. Kakon heikkouksia? No, tämä on täysin mentaalipuolen hommia, mutta sen sijaan että maalipaikasta koittaa aina kuljettaa kiekon maaliin, voisi sitä koittaa ampuakin sinne. Tämän lisäksi omalla alueella puolustaminen menee aika usein kepin heiluttamiseksi ja turhan usein hänestä tullaan helposti ohi. Tämä siis silloin, jos Kaapo ei ole vastustajan sinisellä odottamassa pitkää syöttöä saman tien kun omat pelaajat hipaisee kiekkoa. Hyökkäysalueella kiekoton pelaaminen on ihan fine, yleensä on menossa ekana taistelemaan kiekosta eikä vaan katsele jossain että syöttäkää nyt, mutta tekee myös itseään kokoajan pelattavaksi. Ajaa hanakasti maalille, mutta maskipelaamisessa on vähän puutteita. Lähinnä se, että ei tee maskia, vaan menee johonkin maalin kulmalle ja laittaa lavan jäähän.

Kakon ongelmat on siis suurimmaksi osaksi mun mielestä pelitavallisia ja hyvinkin helposti korjattavissa, ellei kaveri ole täysi nuijapää. Eikä tuo nyt vaikuta sellainen olevan. NHL:ssä peliä on pakko suoraviivaistaa ja Kaapo siihen kyllä pystyy. Jos katsoit U20 kisat niin ei siellä pienessä kaukalossa nähty läheskään samanlaista Kaapoa, kuin nyt. Nopeita ratkaisuja, nopeaa kiekon liikuttamista. Nythän Kaapo tuolla kiekon pitämisellä käyttää ihan näppärästi hyväksi kaukalon kokoa.


TLDR: Kaapo on parhaimmillaan kun kiekko on omassa tai joukkuekaverin lavassa hyökkäysalueella, huonoimmillaan kun kiekko on vastustajalla omissa tai keskialueella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@Rambokala : En mä väitä, että Pesonen tilanteen absoluuttisen oikein pelaa, mutta kyllä tarkoitusperä tuossa oli ihan selvä. Ja se syöttölinja aukeaa postaamasi kuvan jälkeen, kun Manninen pakottaa Klingbergin tekemään liikkeen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, Kakon kiekon pitäminen päätyy lähes aina hyvään syöttöön tai maalille pelaamiseen.
Lihavoituna se oleellinen. Ehkä olet saanut kirjoituksistani sellaisen kuvan, että Kakko olisi mielestäni jatkuvasti huono noissa tilanteissa, vaikka olen vain puhunut, että välillä homma ei mene ihan putkeen. Sekin on asia, missä voi kehittyä. Kun tuo kiekon hallussa pitäminen on tietynlainen tavaramerkki, niin tokihan sen toivoisi myös sujuvan niin hyvin kuin mahdollista.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Lihavoituna se oleellinen. Ehkä olet saanut kirjoituksistani sellaisen kuvan, että Kakko olisi mielestäni jatkuvasti huono noissa tilanteissa, vaikka olen vain puhunut, että välillä homma ei mene ihan putkeen. Sekin on asia, missä voi kehittyä. Kun tuo kiekon hallussa pitäminen on tietynlainen tavaramerkki, niin tokihan sen toivoisi myös sujuvan niin hyvin kuin mahdollista.
Miksi sen esiin tuominen on sitten sinulle niin tärkeää? Löytyykö maailmasta pelajaa, jonka jokainen ratkaisu on 100% ajasta hyvä? Jos hän on mielestäsi lähes aina niissä hyvä, niin eihän se silloin ole mikään heikkous?

Mun mielestä on koomista, että täällä oli moni jättämässä Kaapo 18 veen rannalle ennen kisoja, kun ei EHT peleissä oikein onnistunut, ja nyt pitäisi tehdä maali jokaiseen peliin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi sen esiin tuominen on sitten sinulle niin tärkeää? Löytyykö maailmasta pelajaa, jonka jokainen ratkaisu on 100% ajasta hyvä? Jos hän on mielestäsi lähes aina niissä hyvä, niin eihän se silloin ole mikään heikkous?
Ei sen esille tuominen olekaan hirvittävän tärkeää. Eilisessa pelissä Kakko vain pisti muutaman kerran negatiivisesti silmään tässä suhteessa, joten nostin asian esille. Aiemmissa peleissä tuo ei ole ollut ongelma.

Enkä olekaan tietoisesti puhunut tästä varsinaisena heikkoutena, vaan asiana mitä pystyy vielä kehittämään.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ei sen esille tuominen olekaan hirvittävän tärkeää. Eilisessa pelissä Kakko vain pisti muutaman kerran negatiivisesti silmään tässä suhteessa, joten nostin asian esille. Aiemmissa peleissä tuo ei ole ollut ongelma.

Enkä olekaan tietoisesti puhunut tästä varsinaisena heikkoutena, vaan asiana mitä pystyy vielä kehittämään.
Osaatko sanoa missä tilanteessa Kaapo sössi jotain pitämällä kiekkoa liian pitkään?

https://twitter.com/aj_ranger/status/1131655454990446592

Tässäkin tilanteessa se oli Pesonen, joka loppujenlopuksi sössi. Kaveri tulee cyclen tueksi, mutta ei olekaan enään valmis kun kiekko tuossa lopussa hänelle tulee. Samoin tuo ratkaisu jonka hän tekee sen jälkeen, kun Kaapo on kiekon hänelle pelannut on kyllä luokkaa hurdidur, nollakulmasta kiekko maalille ja toivotaan. Ja tämä on aika toistuva teema. Duunarikiekkoa :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko minulla mennyt jotain ohi. Saako näissä kisoissa muka haastaa maalin paitsion takia? Tämän Iltasanomien jutun mukaan, Ruotsi meinasi haastaa Suomen maalin paitsioepäilyn takia.

Ja lähetyksessäkin ruvettiin veivaamaan hidastuksena mahdollista paitsiotilannetta.
En tiennyt itsekään. Mutta se nyt on ihan täydellisen perseestä, että sen haaston voi vielä perua sitten kun korvanappiin on saatu tieto että eipä se paitsio ollutkaan, ja tätä tosiaan näytettiin mielestäni hidastuksena vielä siinä kohtaa kun Ruotsi harkitsi tekevätkö haaston. Eihän se nyt noin voi mennä. Tuolle haaston jättöajalle pitäisi olla joku selkeä sääntö, esim 15 sek maalista, ja niin että kauempi päätuomari menisi heti maalin synnyttyä päästäneen joukkueen aition luokse ja jos ei haastoa tule niin vihellys ja eteenpäin. Ja esim hidastuksia ei näytettäisi ennen sitä.


Oli muuten onni, että Manninen pystyi eilen ottamaan harteilleen Ilomäen taikaviitan ja kantamaan joukkueen voittoon. Käykö näin hyvä onni toista kertaa.

Ja Pesosesta, kai se vaan ajatteli pelaavansa hiukan varman päälle ja oli hiukan sekä ripari-, syöttö-, että puolustusvalmiudessa. Tai ei missään kunnolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös