Omaan silmään tämä nykyinen joukkue on yksi huonoimpia mitä muistan nähneeni, aina valmennuksesta maalivahteihin.
Hyvää pohdintaa ja monia varmasti osuvia pointteja koko tekstissä. lainatussa meidän näkemys sitten eriää. Vaikka nyt jalkeilla oleva ei paras koskaan olekaan, niin minä taas uskon, että ajantasaisemmalla pelitavalla tuostakin ryhmästä irtoaisi paljon enemmän. Niitä pointtejani olen jo aiemmissa esittänytkin, joten se siitä. Siitä kuitenkin kommentoisin, että Marjamäki ei yksin todellakaan ole se sylttytehdas, toivottavasti tämä on kirjoittamisestani lukijalle auennut.
Suomen kiekossa on tehty valintoja, jotka mielestäni ovat olleet vääriä, katson, että siinä, missä suomessa valmennetaan maailman huipulle asti osasia huippujoukkueisiin, se todistaa, ettei meillä ole pulaa materiaaleista kilpailla tasapäisesti kärjen kanssa, mutta kuitenkaan sitten viime vuosiin ei löydy miesten joukkueita, ei seura(chl) tai mj, jotka kirkkainta kärkeä haastaisivat. Minusta se todistaa kirjoittamaani. Riittävä taito on olemassa, mutta ei pelitapoja, jolla potentti lunastettaisiin.
Toisaalta, en voi käsittää, kuinka on mahdollista vedota johonkin taitovajeeseen vastustajiin nähden, kun mikään tosiasia ei tätä puolla kuin jättimäisten reservien maiden suhteen (Kanada, Venäjä, Usa) Ja niihinkin maan suosituimpana lajina resurssin pitäisi riittää gäppiä pienentämään koettua reilusti enemmän. Minusta se on pelkkä tekosyy selitellä esityksiä kun ei onnistuta. Toinen syvempi huoli on sitten kuinka järkyttävällä tavalla liigakiekko on jumahtanut yhden sortin kiekkoon, joka ei liigaan jääneitä pelaajia kehitä nykykiekon haasteisiin riittävästi. Jotain siis tarvitsisi tehdä laajalla rintamalla, ennen kuin vahingot on niin mittavia, että niiden korjaamiseen menee vuosia.
Joillekin voi olla totta toki, että näkevät Suomen olevan resursseiltaan ja potentiaaliltaan oikeasti siellä keskikastissa, eikä muu ole realismia, minä en vaan tätä sulata, niinkuin en sulata sitäkään, kuinka liigan pomojen suulla legitimoitiin näkemys, että liiga, suomikiekon lippulaiva, on joku kasvattajasarja. Tällaista typeryyttä ei kai minkään muun ammattilaiskiekkoa pelaavan maan sarja ole koskaan ääneen julistanut. Vaikka sanat on vaan sanoja, ne määrittävät myös tekoja ja asenteita. Tarvitaan siis monta asenteen muutosta, niin suhtautumisissa kuin pelaamisen kehittämisessä nimenomaan suomalaisessa kiekossa.
Vaikka joukkue on huonompi kuin joskus, en minä kuitenkaan Marjamäkeä vastuustaan päästä, tulos ja varsinkin peli, olisi vuodessa pitänyt kehittyä radikaalisti world cupista, jotta minulta synninpäästön saisi. Joku tietysti näkee toisin ja se on ok. Huomiseen ketjumuutokset vaikuttavat järkeviltä ja jos pitää paikkansa, että pelitapaa on reilusti reivattu järkevämmäksi ja se vielä näkyy kentällä vaikka hävittäisiinkin, tulen antamaan tänne vilpittömät propsit valmennukselle, fundamentaalimmat suunnan muutokset ei tähän hätään ole mahdollisia, mutta toivottavasti eivät huku hymistelyyn. Tyytyväisyys tappaa kehityksen mot.