Rohkenen, omiin kokemuksiini nojaten, olla tästä vahvasti eri mieltä...
Olen ollut sairauteni kanssa yhteensä vuosia sairauslomalla, mutta se ei yksin auta mitään, jos itse ongelmaa ei hoideta lääkityksen ja terapian avulla.
Olen syönyt melkoisen kirjon masennuslääkkeitä eikä yksikään niistä ole viikossa parantanut oloani, päinvastoin, mutta kuukaudessa jo kylläkin...
Minulla oli myös ilo ja onni kohdata, lopultakin, eräs psykiatrian erikoislääkäri, vanhahko lempeä nainen, joka johdatteli minut lopullisesti ymmärtämään ja käsittelemään oman elämäni taakkoja. Siihen mennessä kaikkien käymieni terapioiden aikana kertynyt ymmärrys ja tietämys olivat silti tarpeen ja avainasemassa; itsetuntemusta ja elämänkokemusta tarvittiin.
En enää nykyisin käytä mitään mt-lääkitystä, mutta yli kaksikymmentä vuotta niitäkin käytin eikä sitä oikeaa löytynyt ihan helpolla... ja ehkä ne tarpeetkin muuttuivar vuosien kuluessa.
Tsemppiä
@Taikakaulin, kun on pohjalla ja pimeässä, kaikki turha lopulta häviää ja vain olennainen alkaa nousta esiin. Sitä kohti ja kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä... kuulostaa ja tuntuu hankalalta, mutta maksaa itsensä lopulta takaisin.