Mainos

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 739 284
  • 3 722

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Yksi markkinointiin liittyvä asia jota olen pohtinut urheiluseurojen kannalta olisi luoda oma sovellus älypuhelimiin.

HIFK:lla ja Tapparalla näyttää tällaiset olevan joten niistä voisi ottaa mallia ja käyttää vaikka niiden kehittäjää/kehittäjiä appin tekemiseen. Jos tällainen app olisi niin se löytyisi kyllä puhelimestani.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
HIFK:lla ja Tapparalla näyttää tällaiset olevan joten niistä voisi ottaa mallia ja käyttää vaikka niiden kehittäjää/kehittäjiä appin tekemiseen. Jos tällainen app olisi niin se löytyisi kyllä puhelimestani.

Luulisi, että esim. TPS:n omistajaporukasta löytyisi muutamakin tyyppi, jolla voisi olla ns. "connection" tähän älypuhelinten kuumaan appi-maailmaan.

Mitä tulee yleisömääriin, niin FC TPS:n pelissä taisi olla viime viikon lauantaina enemmän jengiä kuin mitä tänään oli katsomassa tuota kaikkien aikojen jääkiekkospektaakkelia.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Ajatusleikkiä:
- TPS:n "staattinen" yleisömäärä on n. 3000 (eli, kausikorttikävijät, yritysasiakkaat, pelaajien vaimot. ym.). Nämä eivät enää osta lippuja ja ovat aina paikalla, vaikka eivät oikeasti olisi edes paikalla.
- 15.10 pelattaavaan IFK-peliin voidaan perustellusti olettaa tulevan 6500 - 7000 katsojaa normaalin korotetun hinnaston mukaisesti (vrt. Kärpät ja Lukko otteluiden yleisömäärät). Mikäli siis ottelua markkinoidaan kunnolla ja TPS jatkaa hyviä otteita kaukalossa. Tällöin 3500 - 4000 lisäkatsojan lipun keskihinta nousee lähemmäs 20€/ tiketti. 10€ lipuilla pitää katsojamäärän olla yli 10k, jotta lipputulot ovat suurinpiirtein samat. Tämä siis yksittäinen IFK-peli ja esim. oheismyyntiä ei ole huomioitu ja toki eivät kaikki silti osta tuota 10€ lippua. Antaa kuitenkin hieman suuntaa.

Mielestäni tuo korostettu kohta vesittää koko tuon pohdinnan. Olen sitä mieltä, että löytyy iso osa siitä "HIFK yleisöstä", eli jengistä joka tulee sen "3000 vakionaaman" lisäksi istuen vaikka tiistain Kookoo pelissä, jotka ostaa ihan normaalin lipun vaikka olisi millainen kampanja. Nyt täytyy muistaa, kuten tässäkin keskustelussa on mainittu, että yleisö on tosiaan hyvin heterogeeninen. sieltä löytyy paljon jengiä jolla ei ole mitään käsitystä mitä TPS:n some-kanavilla tapahtuu, eivät tiedä kampanjasta, eivät vaivaudu etsimään kahta muuta lipun ostajaa kimppaan tai jotain muuta. Lisäksi HIFK pelit vetää keskivertoa paremmin jengiä mm. aitoihin, ihan yhtenä poikkeuksena. Toisin sanoen, niitä ostajaprofiileja on aika paljon ja tuollainen kampanja ei iske läheskään kaikkiin, joten ihan mahdoton laskea kuinka paljon tuollainen syö noista täyshintaisen lipun ostajista vs tuo uusia ostajia.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni tuo korostettu kohta vesittää koko tuon pohdinnan. Olen sitä mieltä, että löytyy iso osa siitä "HIFK yleisöstä", eli jengistä joka tulee sen "3000 vakionaaman" lisäksi istuen vaikka tiistain Kookoo pelissä, jotka ostaa ihan normaalin lipun vaikka olisi millainen kampanja. Nyt täytyy muistaa, kuten tässäkin keskustelussa on mainittu, että yleisö on tosiaan hyvin heterogeeninen. sieltä löytyy paljon jengiä jolla ei ole mitään käsitystä mitä TPS:n some-kanavilla tapahtuu, eivät tiedä kampanjasta, eivät vaivaudu etsimään kahta muuta lipun ostajaa kimppaan tai jotain muuta. Lisäksi HIFK pelit vetää keskivertoa paremmin jengiä mm. aitoihin, ihan yhtenä poikkeuksena. Toisin sanoen, niitä ostajaprofiileja on aika paljon ja tuollainen kampanja ei iske läheskään kaikkiin, joten ihan mahdoton laskea kuinka paljon tuollainen syö noista täyshintaisen lipun ostajista vs tuo uusia ostajia.

Nojuu, esimerkki oli kovasti kärjistetty eikä täällä palstalla täysiä totuuksia pysty laukomaan jos ei ole kaikkia tietoja käytössä. Kuten todettu, esimerkki oli suuntaan antava toimisi paremmin jos olisi pysyvämpiä hinnoittelumuutoksia.
Toivottavasti kuitenkaan tuo boldattu osa Sinun teksissä ei pidä paikkaansa palloseuran osalta. Hinnoittelustrategioissa on olennaista tuntea ostoprofiilit, asiakassegmentit, hintajoustot ym. Palloseuralla on (pitäisi olla) vuosien varrelta valtava määrä dataa eri kampanjoista ja niiden toimivuudesta, hinnoitteluista, eri pelien toimivuudesta eri viikonpäivinä jnejne. Tämän datan pitäisi olla pohjana kun tehdään hinnoittelupäätöksiä. Vesitän toki taas omaa pohdintaa toteamalla, että palloseuran myymä palvelu on toki kovasti muuttuva (hankala verrata esim. viime vuoteen kaikilta osin).

Jos nyt kuitenkin tehdään kuitenkin taas yksinkertaistus ja oletetaan 15.10 IFK-pelin myyvän saman verran lippuja kun 1.10 Lukko-peli ilman kampanjoita. (molemmat lauantai-iltoja lokakuussa 2016 ja molemmissa kiinnostava vastustaja). 15.10 jälkeen TPS voi tehdä johtopäätöksiä siitä mihin lipun keskihinta asettui IFK-pelissä vs. Lukko-peli ja minkä oli tämän tulovaikutus kassaan päin? Kuinka moni osti kampanjahintaisen lipun ja mitkä olivat näiden ostajien profiilit pääosin? Kuinka moni osti silti normaalihintaisen lipun ja mitkä näiden motiivit oli? Tiistain HPK-pelissä voi käyttää vaikka taannoista tiistain JYP-peliä verrokkikohteena. Ihan olennaisia juttuja mietittäessä tulevia hinnoittelupäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Toivo Suursoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse ainakin sain puhuttua 5 kaveria lisäkseni lauantain HIFK-otteluun kympillä. Kavereita jotka eivät ole hallilla käyneet moneen vuoteen. Jotain hyötyä siis kampanjasta oli. Toivottavasti muutkin saa puhuttu uusia katsojia ja saadaan halliin hyvä fiilis. Ehkä tulevat uudestaankin.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse ainakin sain puhuttua 5 kaveria lisäkseni lauantain HIFK-otteluun kympillä. Kavereita jotka eivät ole hallilla käyneet moneen vuoteen. Jotain hyötyä siis kampanjasta oli. Toivottavasti muutkin saa puhuttu uusia katsojia ja saadaan halliin hyvä fiilis. Ehkä tulevat uudestaankin.
Tämä kampanja on muuten oleva tapa Palloseuralta saada ilmaiseksi toimivia asiamiehiä myymään tuotettansa.

Vaikkakin puskaradio ja omatoiminen poppoon kasaaminen ovatkin tämän kampanjan kulmakivi, niin TPS ei saa jättää tämän "hunajaisen lokakuun" mainostamista tähän. Kampanja lanseerattu ja ensitahdit lyöty, nyt vain rummuttamaan.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Toivottavasti kuitenkaan tuo boldattu osa Sinun teksissä ei pidä paikkaansa palloseuran osalta. Hinnoittelustrategioissa on olennaista tuntea ostoprofiilit, asiakassegmentit, hintajoustot ym. Palloseuralla on (pitäisi olla) vuosien varrelta valtava määrä dataa eri kampanjoista ja niiden toimivuudesta, hinnoitteluista, eri pelien toimivuudesta eri viikonpäivinä jnejne. Tämän datan pitäisi olla pohjana kun tehdään hinnoittelupäätöksiä.

Täytyy hieman korjata/täsmentää omaa kommentia; meinasin siis sitä, että meidän täällä on hankala sitä arvioida, varsinkaan etukäteen, sillä sitähän tässä nyt tehdään. Joukkue toki toivon mukaan kykenee sitä analysoimaan jälkikäteen.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulevana tiistaina ajattelin suunnata katsomaan 2. ottelun IFKta vastaan, kun tässä nurkilla asun. Lippupalvelusta totesin että IFKlla on CHLn osalta käytössään tuollainen hinnoittelu, jota täälläkin on toivottu, eli kaikki lippuryhmät 17,50, nopeimmat saavat ostettua parhaat paikat. Yläkatsomot on sielläkin jätetty pois. Verrokkina, parhaat paikat 18.11 pelattavaan HIFK - TPS Liigaotteluun maksavat 49e, ja muutkin liput yli 20e.

Mielenkiintoista verrata, millainen on tuon pelin yleisömäärä, vaikka niitä nyt ei tietenkään voi suoraan verrata keskenään. TPS olisi hyvin voinut kokeilla samaa CHLssä, kaikki liput 10e, nopeimmille parhaat paikat
 

snumi

Jäsen
Aktivoiduin sen verran, että 10 lippua ostin tämän kampanjan takia, Kalpa-matsiin 3, HIFK 3, Ässät 4. Itse asiassa siis 3 eri matsiin, ja nämä ovat minulle syksyn ekat matsit hallilla ja kaverit eivät olisi ilman yllyttämistä lähteneet. Selkeästi siis 10 "ylimääräistä katsojaa". Toivottavasti halli täyttyy mukavasti ja tunnelma on sellainen että pisteet pysyvät meidän hallissa.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Aktivoiduin sen verran, että 10 lippua ostin tämän kampanjan takia, Kalpa-matsiin 3, HIFK 3, Ässät 4.

Aivan mahtavaa! Itselläni on vielä homma vähän vaiheessa, mutta HIFK-peliin lähtee ainakin viisi tyyppiä. Noistakin yksi ensikertalainen. Ei ole siis ikinä käynyt livenä katsomassa kiekkoa, vaikka urheilua seuraakin. 10€ on vaan ihan perkeleen hyvä houkutin. Kukaan kieltäytyjistä ei ole hintaan vedoten jättänyt tulematta. Sen sijaan 18,50€, joka siis on ihmisten ajatuksissä yhtä kuin kakskymppiä, on monesti ollut syynä kieltäytymiseen.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos muilla ollut kampanjan kanssa ongelmia? Ainakaan Länsikeskuksen Citymarketista ei saanut ulos kampanjalippuja eikä myyjillä mitään tietoa asiasta.
Edit. Jaa, että onkin vain nettikampanja. Ois sitä voitu vähän isommin tästä ilmoittaa. Harmi sinäänsä kun meidän porukasta 3/6 olisi käyttänyt kulttuuriseteleitä. Ja lippurajoitus on viisi mobiilissa, niin pitää tehdä kaksi varausta. Vähän on kankeaa. Mahtaako tulla rähinöitä hallin lippuluukulla kun paljastuukin, ettei tarjousta saakaan sieltä, vaan pelkästään netistä...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TPS
Juttelin yhden tutun kanssa, joka vuosia sitten ahkerasti pelissä mutta nyt jäänyt vähemmälle. Oli kiinnittänyt huomiota kampanjaan ja lähdössä kauden ensimmäiseen matsiin parin kaverin kanssa. Jos ei muuta niin kyllä tällä ainakin HIFK peliin saataneen aika hyvin jengiä

Mahtaako tulla rähinöitä hallin lippuluukulla kun paljastuukin, ettei tarjousta saakaan sieltä, vaan pelkästään netistä...

Jos homma on näin ettei sieltä saa, niin hyvä huomio, tästä olisi syytä tiedottaa
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksei tuo onnistuisi hallin lipunmyynnistäkin? Kyllä se nyt pitäisi saada toimimaan sielläkin, mutta jos ei jostain syystä onnistu niin tosiaan tiedottaa täytyy.

edit: Ellei tässä sitten ajatella, että hallin lippuluukulla voi ihan random tyypit liittäytyä "kaveriporukaksi" ja kävellä sisään 10 euroa per naama.
 
Viimeksi muokattu:

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Otaksun, että hallilla on sama järjestelmä kuin jälleenmyyntipisteissä? Myllyn Prisman (Citymarketissa ei ollut siis mitään tietoa kampanjasta) lippupalvelusta tuli tietoa, että on pelkästään nettikampanja. Oli tarkoitus ostaa kuusi lippua, mutta saldoksi jäi toistaiseksi pyöreä nolla.
Ticketmasterin sivuilla on viisi lippua rajoituksena, eikä mahdollisuutta käyttää katsomokarttaa (miksi h-tissä ei, normaalilipuilla kyllä pystyy käyttämään) joten pitäisi ostaa kolme ja kolme lippua eikä välttämättä saa vierekkäisiä, sillä järjestelmä jakaa paikat.
 

Nauha

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taitaa tällä haavaa edellisten sivujen ajatustenvaihtoakin oleellisemmaksi kysymykseksi nousta tämän kampanjan käytännön toteutus. Turun Sanomien mainosta en ole nähnyt, mutta ainakaan omiin silmiini ei Twitterissä, Facebookissa tai Tepsin nettisivuilla osu tietoa siitä, että kyseessä on nettikampanja. Näissä kyllä ohjataan nettisivuille ja sitä kautta ticketmasteriin, mutta ei mielestäni ole kuluttajan vastuulla osata tehdä tästä johtopäätöstä siitä, että 10 € lippuja ei saa kuin netistä.

Lisäksi nettisivuilla mainostetaan lippujen olevan 3 lipun jälkeen 10 €/lippu jotensakin "5 lippua 50 € jne.", eli todellakin antaa ymmärtää, että voit ostaa vaikka 8 lippua à 10 €. Ticketmaster ilmoittaa kaverilipuista heti kättelyssä, että rajoitus on 5 lippua. Siihen päälle vielä se, että katsomokarttaa ei voi näiden lippujen ostossa hyödyntää, vaan kone arpoo parhaat vapaat paikat. Tässä saattaa kyllä herkästi käydä niin, että yli 5 kaverin porukat jäävät kotiin, kun näin jäätävän hankalaksi tämä on tehty.

Eli ennen kuin aletaan mitään tätä monimutkaisempaa kampanjaa suunnitella, niin ihan perusasiat tarttis saada kuntoon. Kaikilla ei ole tällaiseen säätöön kärsivällisyyttä tai ymmärrystä.
 

Jessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Myllyn Prisman (Citymarketissa ei ollut siis mitään tietoa kampanjasta) lippupalvelusta tuli tietoa, että on pelkästään nettikampanja. Oli tarkoitus ostaa kuusi lippua, mutta saldoksi jäi toistaiseksi pyöreä nolla.
Ticketmasterin sivuilla on viisi lippua rajoituksena, eikä mahdollisuutta käyttää katsomokarttaa (miksi h-tissä ei, normaalilipuilla kyllä pystyy käyttämään) joten pitäisi ostaa kolme ja kolme lippua eikä välttämättä saa vierekkäisiä, sillä järjestelmä jakaa paikat.

Hyviä pointteja. Mä selvittelen asiaa. Ja jos/kun kyseessä on nettikampanja, niin infotaan asiaa isommin ja tehdään se kotisivuilla selväksi.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hienoa huomata, että Jessi vastaat nopeasti! "Jos/kun" kuulostaa aika huolestuttavalle, onko nyt niin, ettei seurallakaan ole tietoa kampanjasta? Samalla kun selvittelet, niin laittakaa nyt myös yläkatsomon G-puoli ja H-F päädyt kampaanjaan kuuluvaksi!
 

Jessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Jos/kun" kuulostaa aika huolestuttavalle, onko nyt niin, ettei seurallakaan ole tietoa kampanjasta?

On toki! Haluan vain varmistaa toimistolla kyseisen kampanjan käytäntöpuolen vastaavalta henkilöltä. Jospa saisimme sitä parannettua samalla. Laitan myös palautetta eteenpäin Ticketmasterin suuntaan nettikaupan lipunvalinta-ongelmasta.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Lopetetaan otteluiden televisiointi ja lasketaan lippujen hinnat pohjiin, johan luulisi yleisöä tulevaksi. Varmaan ainut tapa, mutta ei tapahdu.

Kyllähän sitä kikkailla voidaan Jore-karhuilla ja valoilla, mutta ei sitä varmaan hirvittäviin yleisömääriin päästä.

Menestyksellä ja halvoilla kampanjalipuilla voidaan kenties päästä siedättäviin lukemiin, mutta hallin täytyymiseen jatkuvasti en millään jaksa enää uskoa.

Muutama ajatus, jolla mielestäni voitaisiin asioita saavuttaa

- Voittava joukkue, jollain persoonalla/persoonilla
- Yläkertaan satasen kausarit
- Lopetetaan häröilyt(asia missä ollaan menty eteenpäin kyllä kiitettävästi)
- Kotona ei saisi tulla ohipelejä. Hävitä saa, mutta senkin voi tehdä monella tapaa
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Eksyin Turkkarin sivuille ja siellähän ruutuun lävähti mainos tämänpäiväisestä KalPa -matsista. 3kpl 30€ ja osta liput tästä. Sanoisin että ihan hyvä taktiikka satunnaisempien katsojien aktivointiin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Eksyin Turkkarin sivuille ja siellähän ruutuun lävähti mainos tämänpäiväisestä KalPa -matsista...

Sietää siis toivoa, että moni muukin eksyy. Paino sanalla eksyy.

Toivon, että moni turkulainen katsoi myös eilisen Docventuresin. Josko Pekka Hyysalo kannustaisi myös lauantaina paikalle.
 

Booyah

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Kyllä mun silmille tuo KalPa-pelin mainos on lävähtänyt vähän joka sivustolla tässä lähipäivinä. Jatkoajassa ja Forecassa nyt ainakin. Ehkä kuitenkin riippuu siitä mitä itsekin täällä netissä klikkailee, että mitä mainoksia silmille hyppii? Toivottavasti on paljon porukkaa hallilla, ainakin itse olen (ärsyttävyyteen asti) markkinoinut peliä työkavereille ja muillekin kavereille :D
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mainokset, bannerit sun muut pop-upit netissä ovat toki yrittämistä joka on hyvä asia, huono puoli on vain Adblockereiden määrä joka suodattaa suht suurelta osalta netin käyttäjistä nämä mainokset veks.
 

Mynttoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, TPS
3 kappaletta 10 euron lippuja hankittu myös lauantain vääntöön. Toiveissa olisi että se +8000 henkeä eksyisi paikalle jolloin tunnelma olisi varmasti kohdillaan. Toivottavasti vielä vaikka huomenna markkinoitaisiin matsia oikein näkyvästi jotain muutakin kautta kuin netissä koska aika isolta porukalta se voi sitä kautta jäädä näkemättä.

Oli muuten erikoista kun kävin länkkärin prismasta aluksi ostamassa lippuja niin eivät kuulemma sitä kautta pystyneet myymään noita kympin lippuja. Suositteli vain netin kautta ostoa. No siitä muutaman minuutin ajelu hallille ja tepsin toimistosta ilman ongelmia liput käteen vielä ilman palvelumaksuja eli tasaraha 30€. Kysyin sitten toimistolta että onko tosiaan niin ettei niitä edullisia lippuja pysty ostamaan kuin netistä ja toimistolta. Vastaus oli että pienellä työllä myös muut myyntipisteet pystyvät myymään ale lippuja. Toivottavasti ei ole ongelma muissa myyntipisteissä koska ei läheskään kaikki halua netin kautta niitä kuitenkaan hommata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös