Lokakuun jälkeen nähdään miten homma on onnistunut, mutta itse en lähtisi vain erilaisen toteutustavan vuoksi samantien tyrmäämään "juosten kustuna".
Oletetaan, että on kaksi vaihtoehtoista lippukampanjaa. Kampanjassa A voit ostaa lipun kolmeen peliin hintaan 30€, kampanjassa B voit ostaa kolme lippua mihin tahansa peliin hintaan 30€. Mikä vaikutus kampanjoilla on yleisömääriin?
- - -
Vaihtoehto B on kuitenkin minusta seuran kannalta huomattavasti parempi, ja uskon että tuo näkyy myös pelien jälkeisissä analyyseissä, mikäli joku jaksaa muiden muuttujien vaikutuksista putsattuja yleisökeskiarvoja yrittää laskea (TPS:n toimistolla joku toivottavasti laskee).
Lokakuu on mennyt - tänään TPS:n toimistolla "
joku toivottavasti laskee" rillit huurussa yleisökeskiarvoja, kampanjan sekä muiden muuttujien vaikutuksia sekä tulokset esitellään ja analysoidaan maanantaipalaverissa!
Niin tai näin - Kettuherran oma FoxStats teki jo pieniä alustavia laskutoimituksia sekä havaintoja:
La 01.10.2016 TPS - LUK 2- 0 (1-0,0-0,1-0) 6264 - Hall of Fame -ravintolan avajaiset
To 13.10.2016 TPS - KAL 2- 3 (0-0,0-3,2-0) 4004
La 15.10.2016 TPS - IFK 1- 2 (0-1,1-1,0-0) 7624 - Fightback Game!
La 22.10.2016 TPS - ÄSS 4- 1 (1-1,0-0,3-0) 6530 - Perhepeli!
Ti 25.10.2016 TPS - HPK 4- 1 (1-0,0-0,3-1) 5423 - Roosa Nauha -peli, Student Game!
La 29.10.2016 TPS - SAI 2- 3 (0-1,1-0,1-1,0-0,0-1) 4511 - Halloween Game! (jalkapallon karsintaottelu verotti yleisömäärää?)
Ti 04.10.2016 - TPS - IFK 1- 1 (0-1,1-0,0-0) 1658 - CHL
Lokakuu 2016 - kotiottelut TPS:
Yleisöä yhteensä (kuusi SML):
34.356 - 5.726 sierainparia per ottelu
Yleisöä yhteensä (kuusi SML + yksi CHL): 36.014 - 5.145 sierainparia per ottelu
Vastaavasti kaudella 2015-16 samainen ajankohta:
To 01.10.2015 TPS - SAI 0- 5 (0-1,0-3,0-1) 3894
Pe 09.10.2015 TPS - JYP 1- 4 (0-1,0-1,1-2) 5011
Ti 13.10.2015 TPS - SPO 4- 0 (1-0,1-0,2-0) 3860
Pe 16.10.2015 TPS - IFK 3- 2 (1-0,1-2,0-0,1-0) 7291 - Student Night with TPS
Ti 20.10.2015 TPS - ILV 4- 2 (0-0,2-1,2-1) 4229
La 24.10.2015 TPS - TAP 2- 7 (0-5,0-1,2-1) 6583 - Hall of Fame -avajaiset
La 31.10.2015 TPS - BLU 1- 2 (0-0,0-0,1-1,0-1) 4640 - Roosa Nauha -peli, (oliko samalla Halloween -ottelu?)
Ti 06.10.2015 TPS - JYP 4- 1 (0-1,2-0,2-0) 3392 - CHL
Lokakuu 2015 - kotiottelut TPS:
Yleisöä yhteensä (seitsemän SML):
35.508 - 5.073 sierainparia per ottelu
Yleisöä yhteensä (seitsemän SML + yksi CHL): 38.900 - 4.863 sierainparia per ottelu
Nopeasti katsottuna ja analysoituna voitaisiin päätellä TPS:n markkinoinnin onnistuneen tehtävässään erinomaisesti. Katsojakeskiarvohan on noussut (SM-liigan osalta) peräti 650 katsojan verran per ottelu. Tämä olisikin ihan hatunnoston arvoinen suoritus, mutta valitettavasti totuus ei koskaan ole näin yksinkertainen.
Puran hieman ajatuksiani ihan ranskalaisilla viivoilla:
- kaudella 2016-17 lokakuussa oli neljä lauantaimatsia: yleisöä yhteensä 24.929 - 6.233 per ottelu
- kaudella 2015-16 lokakuussa oli kaksi pe- ja kaksi la-matsia: yleisöä yhteensä 23.525 - 5.882 per ottelu
- kaudella 2016-17 lokakuussa oli yksi ti- ja yksi to-matsi: yleisöä yhteensä 9.427 - 4.714 per ottelu
- kaudella 2015-16 lokakuussa oli kaksi ti- ja yksi to-matsi: yleisöä yhteensä 11.983 - 3.995 per ottelu
- kaudella 2016-17 lokakuussa pe- ja la-matsien yleisökeskiarvo on noussut 351 henkeä per ottelu (yhteensä neljä ottelua)
- kaudella 2016-17 lokakuussa ti- ja to-matsien yleisökeskiarvo on noussut 719 henkeä per ottelu (yhteensä kaksi-kolme ottelua)
Viikonloppuvieraat verrattuina:
2016 TPS-LUK (la) 6.264 - 2015 TPS-JYP (pe) 5.011
2016 TPS-IFK (la) 7.624 - 2015 TPS-IFK (pe) 7.291
2016 TPS-ÄSS (la) 6.530 - 2015 TPS-TAP (la) 6.583
2016 TPS-SAI (la) 4.511 - 2015 TPS-BLU (la) 4.640
Voin sanoa lähes varmaksi, että suurin yksittäinen selittäjä viikonloppumatsien yleisömäärän kasvuun on ensimmäinen vastustaja. JYP ei ole koskaan vetänyt Turussa porukkaa hallille - vastaavasti LUK on aina! Mahdollisesti pieni vaikutus on myös sillä, että kaudella 2015-16 IFK vieraili Turussa perjantaina - kaudella 2016-17 lauantaina. Tämä ei kuitenkaan liene merkittävä ero?
Arkivieraat verrattuina:
2016 TPS-KAL (to) 4.004 - 2015 TPS-SAI (to) 3.894
2016 TPS-HPK (ti) 5.423 - 2015 TPS-SPO (ti) 3.860 tai 2015 TPS-ILV (ti) 4.229
400+ kilometrin takaa tulevat vierasjoukkueet (esim. KAL, SAI, SPO jne.) harvemmin vetävät mökkiä edes puolilleen, kuten vertailusta selvästi nähdään. Itse jaottelisin vierasjoukkueet kolmeen kategoriaan puhtaasti kiinnostavuuden kannalta: yleisömagneetit Turussa ovat IFK, LUK, ÄSS, mahdollisesti myös KÄR ja TAP. Selkeästi huonoiten porukkaa vetävät JYP, KAL, PEL, SAI, SPO, mahdollisesti/todennäköisesti uusina tulokkaina myös JUK ja KOK. Sellaisia "
puolikiinnostavia" joukkueita ovat mielestäni HPK ja ILV. Hyvin todennäköisesti nämä kaupungit ovat vielä sellaisella etäisyydellä Turusta, että paikalle saapuu myös jonkin verran vieraskannattajia.
Tiputtaisin kylmästi arkivertailusta kauden 2015-16 toisen tiistaiottelun pois ja vertailisin ainoastaan HPK:n ja ILV:n vetoa keskenään. Lokakuun 2016 tiistaisessa HPK-kamppailussa oli noin 1.200 katsojaa enemmän kuin lokakuun 2015 tiistaisessa ILV-matsissa. Voitaisiinko tätä eroa selittää sillä, että HPK-kamppailu markkinoitiin opiskelijaotteluna - Student Game? Kaudella 2015-16 vastaavanlainen opiskelijatapahtuma järjestettiin perjantai-iltana IFK-matsin yhteydessä. JOS kaudella 2015-16 opiskelijatapahtuma olisi järjestetty keskellä viikkoa, niin olisiko tiistaisen ILV-matsin yleisömäärä voinut huidella siellä viidentonnin paremmalla puolen? Nopeasti laskettuna sellaiset tuhat opiskelijaa olisi pitänyt saada tiistai-iltana liikkeelle. Mahdotonta? Joku voisi väittää, että ne samat opiskelijat olisivat sitten olleet poissa perjantain IFK-matsista. E-hei, tähän en usko! Opiskelijathan ovat viikkoeläimiä. Arkisin juhlitaan (ja ehkä vähän opiskellaan) ja viikonloppuisin käydään kotipaikkakunnalla. Uskon täysin siihen, että kauden 2015-16 lokakuisen perjantain IFK-kamppailu olisi vetänyt 7.000+ henkeä lehtereille - oli kyseessä sitten "
Student Night with TPS" tai ei! Suurempi kysymys mielestäni on se, että olisiko jollain vastaavalla järjestelyllä saatu tiistaiseen ILV-matsiin 5.000+ henkeä hallille.
Yhteenveto: yleisömäärät ovat kasvussa!
Suurimpana yksittäisenä selittäjänä pidän tälle kuitenkin vastustajia. Markkinoinnille annan kuitenkin yhden ison sulan hattuun. Opiskelijaottelun siirtäminen arkipäivälle selkeästi piristi yhden tiistaiottelun yleisömäärää. Samaten vaikutusta voi olla myös sillä, että kyseinen kamppailu oli myös Roosa Nauha -peli. Sen enempää asiasta tietämättä olettaisin, että kyseinen tapahtuma/kampanja saa liikkeelle jonkin verran yrityksiä sekä järjestöjä. Mielestäni yrityksille ja järjestöille tällainen tapahtuma/kampanja sopii erinomaisesti keskelle viikkoa - ainakin huomattavasti paremmin kuin viikonloppuun. Oliko vielä niin, että lokakuussa 2015 Roosa Nauha -peli oli samalla teemaltaan Halloween? Jos näin oli, niin mielestäni nämä kaksi teemaa eivät sovi lainkaan yhteen. Siitä markkinoinnille miinusta!