Tarkennatko miksi tämä on juosten kustu?
- - -
Lokakuun jälkeen nähdään miten homma on onnistunut, mutta itse en lähtisi vain erilaisen toteutustavan vuoksi samantien tyrmäämään "juosten kustuna".
Hieman pidempi vastaus miksi pidän kampanjaa juosten kustuna. Ensimmäisenä korostan, että markkinoinnin ammattilaisiin verrattuna mä ymmärrän markkinoinnista yhtä paljon kuin kana aapisesta tai sika satelliitista.
Kampanjan tavoite:
Käsittääkseni kampanjaa suunnitellessa aivan ykkösenä pitäisi tulla tavoite! Minkä tahansa kampanjan selkeä ja yksilöllinen tavoite pitäisi olla mahdollista kirjoittaa paperille ihan yksinkertaisella lauseella. Tämä lause ei mulle kyllä hahmotu näkemästäni mainoksesta. Jos kampanjan tavoite on joku... "
kampanjan avulla pyrimme saamaan enemmän yleisöä TPS:n lokakuun kotiotteluihin", niin mielestäni tavoite on aivan liian ylimalkainen. Vastaavasti sellainen lause kuin: "
kampanjan avulla pyrimme saamaan enemmän kavereiden houkuttelemia satunnaiskatsojia TPS:n lokakuun kotiotteluihin" kuulostaa melkoisen monimutkaiselta - erityisesti kohta: "
kavereiden houkuttelemia satunnaiskatsojia". Kampanjan virallista tavoitettahan ei koskaan julkaista. Jos joku palstan markkinointiguruista haluaa nasauttaa jonkin oikein yksinkertaisen lauseen ruudulle, niin luen sen oikein mielelläni.
Kampanjan kohderyhmä:
Seuraavana kampanjaa suunnitellessa tulisi tulla esille kohderyhmä! Kenelle tämä kampanja on suunniteltu? Mulle tulee ensimmäisenä mieleen, että kohderyhmänä on todennäköisesti alle 25-vuotiaat miehet - tai jopa alle 20-vuotiaat miehet. Tämän päivän aikana on tullut mielipiteitä kampanjan puolesta ja kampanjaa vastaan. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää vastaajien ikäjakauma. Veikkaukseni on, että pääsääntöisesti nuoremmat pitävät kampanjaa hyvänä ja vanhemmat huonona. Jos kutinani osuu oikeaan, niin sittenhän kampanja on ainakin toistaiseksi ollut onnistunut: kohderyhmä on tavoitettu ja he pitävät kampanjaa positiivisena.
Kampanjan kesto:
Kolmanneksi kampanjaa suunnitellessa pitäisi miettiä kampanjan kestoa! Kampanjan kesto on peräti kuukauden - joka on käytännössä noin 1/6 koko kaudesta. Onko kampanjan kesto mahdollisesti liian pitkä? Noh, tätä lienee turha pohtia sen enempää. Ehkä mä olisin kuitenkin lähtenyt varovaisemmin liikkeelle ja lyönyt tämän tyyppisen kampanjan vain viikon-kahden mittaiseksi? Tällöin kampanjan ollessa onnistunut sen olisi voinut helpostikin toistaa pari-kolme kertaa kauden aikana. Kuukauden mittaisen kampanjan voi toistaa maksimissaan kerran (Hunajainen Lokakuu - Hunajainen Helmikuu?). Jos kampanja on onnistunut, niin vähän hölmöläisen touhuahan sitä olisi uusia esim. kahta kertaa. Tällöinhän käytännössä puolet kaudesta olisi yhtä ja samaa kampanjaa.
Kampanjan ajoitus:
Neljäs kohta liittyy läheisesti edelliseen: kampanjan ajoitus! Tässähän mennään pahasti metsään - suoraan sanottuna perseelleen. Edellä asiasta on jo tullut mainintoja. Onko lauantaista IFK-matsia tarpeen markkinoida jollain alennetuilla lipunhinnoilla? Palaan jäljempänä ajassa 20 vuotta taaksepäin. Silloin ei olisi tullut kuuloonkaan markkinoida lauantaista JOK-matsia jollain alennetuilla lipunhinnoilla.
Voi olla, että mä olen täysin väärä henkilö arvioimaan koko kampanjaa. Voi olla, että mä olen täysin kampanjan kohderyhmän ulkopuolella. Mun on vaikea nähdä, että esim. 40v Kettuherra alkaisi Twitter-mainoksen nähtyään whatsappailla kavereilleen 45-vuotiaalle Arskalle ja 38-vuotiaalle Penalle: "
Tepsin matsiin pääsis nyt 10egellä, jos mentäis kaikki".
Ehkä kampanja iskisi paremmin, jos voisin kääntää henkilökohtaista mittarilukemaani puoleen. Toisaalta jos kelaan aikaa taaksepäin, niin joskus syksyllä 1996 IFK- ja JOK-matseihin mentiin isolla kaveriporukalla tyyliin "
maksoi mitä maksoi". Siihen aikaan ei tällaisia kampanjoita näkynyt - eipä niitä kyllä kaivattukaan. Toisaalta JOS... 16.11.1996 lauantaisen JOK-matsin (yleisöä 11.820) lippu yläkatsomoon maksoi 60FIM. JOS tuolloin olisi myyty lippupakettina lippua myös seuraavan lauantain 23.11.1996 HPK-matsiin (yleisöä 7.370) vaikkapa hintaan 90FIM, niin ainakin näin jälkikäteen ajateltuna ehkä puolet meidänkin porukasta olisi ottanut kyseisen paketin.
Voi olla, että mä mietin asiaa liikaa omalta kantiltani? Ehkä kampanjan tavoitteena onkin houkutella lisää nuoria = tulevaisuuden kannattajia? Ehkä mä näenkin tilanteen liian lyhytnäköisesti? Nythän tilanne saattaa olla se, että yksi ES-Jonne saa houkuteltua kaksi finninaamaista kaveriaan lauantaiseen IFK-matsiin. Tästä TPS:n kassa karttuu 30EUR. Toinen vaihtoehto saattaisi olla se, että Kettuherra ostaa liput kolmeen niputettuun matsiin. Tästäkin TPS:n kassa karttuu sen samat 30EUR. Ensimmäiseen matsiin Kettuherra kuitenkin houkuttelee yhden kaverinsa mukaan normaalihintaisella lipulla, toiseen hän menee yksin ja kolmanteen lähtee jo kolme kaveria, sillä tarkoitus on lähteä matsin jälkeen vähän viihteelle. Hallissahan on hyvä aloitella. Molemmissa tapauksissa varsinainen kampanja tavoittaa vain yhden henkilön, mutta ainakin lyhytnäköisesti jälkimmäisestä ropisee enemmän dinaareita laarin pohjalle.
Korostan vielä, että lokakuussa tuskin tulisin ostamaan kyseistä kolmen matsin lippupakettia. Sikäli mulla ei siis ole nk. oma lehmä ojassa.