Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 741 338
  • 3 722

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Joku mainitsi myös pelipäivien satunnaisuuden. Tästäkin samaa mieltä. Tauno Tasalakilla ei ole mitään aavistusta milloin hallilla on kotipelejä. Sitten pahimmillaan pelataan kolme kotimatsia viikossa. Järkeä? Ei yhtään. Ei voi olla mahdoton tehtävä noudattaa vakioituja pelipäiviä. Ja oikeasti mikä järki on pelata CHL-turnausta kesken kauden kun lisäksi on maajoukkueturnauksia yms. Jalkapalloa on turha matkia tässä asiassa, puhutaan hieman eri kokoluokan massatapahtumista.

Kun pelien määrää ei missään nimessä voi vähentää tai tulee konkurssi (kärjistyshymiö), niin miksi Liiga -kausi ei voisi alkaa vaikka elokuun puolessa välissä? Harjoituspelejä pari - kolme ja kausi käyntiin, mitä sitä turhaan hieromaan. (Ne jotka osaavat olla pitkäjänteisiä, saavat toki etua. Johtaisiko järkevämpään toimintaan kautta linjan?)

Pelipäivät voisivat olla vaikka keskiviikko ja lauantai. Saadaan väljyyttä otteluohjelmaan ja pääosan esittäjät ovat pääsääntöisesti ainakin fyysisesti skarpimpana. Jos nykyisten pelimäärien vuoksi kentällä on jatkuvasti väsyneitä jamppoja ja joiden taitotaso ei kestä näin tiivistä menoa, pelien taso kärsii. Näin ainakin oletan. Eikä parhaita pelaajia ei voida kuormittaa määräänsä enempää (joita ihmiset kuitenkin tulevat katsomaan), muuten jossain kohtaa iskee väsy. Luultavasti johtaisi myös loukkaantumisten vähenemiseen. Välipäivinä voisi välillä myös treenata ja kehittääkin pelaajia, nyt ymmärtääkseni kaikki aika tahtoo kulua palauttelussa. Tepsikin on osittain omaa syytään (CHL menestys) pelannut syyskuun puolesta välistä käytännössä jatkuvasti, edes maajoukkuetauko ei antanut kauheasti lepoa. Eli hieman väljyyttä kalentereihin niin pelaajille kuin katsojille, jos se auttaisi moneen "pikkuvaivaan" ja lisäisi kiinnostusta.

Edit: kausi myös Liigan osalta.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Kenen tulisi olla aktiivinen, että Itäinen pitkä, Mr.Fox, Pentti Peruskatsoja sekä Tauno Tasalakki tietäisivät, koska omalla joukkueella on ottelu? Onko tämä oikeasti tätä nykypäivän uusavuttomuutta, että ei osata itse hakea tietoa ottelupäivistä?

Lyhyt kirjoitukseni oli kritiikki SM-liigan otteluohjelmaa kohtaan, erityisesti sitä tosiseikkaa, että pelejä on sikin sokin kaikkina viikonpäivinä maanantaista sunnuntaihin. Se ei helpota oman kalenterin suunnittelua eikä kevennä lajin seuraamista, ja mun kohdallani johtaa tilanteisiin, jossa pelit tulevat silloin tällöin yllätyksinä, kun ei joihinkin maanantai- tai sunnuntai- tai keskiviikkopeleihin tajuakaan varautua.

Tiedä sitten olisiko tilanne toinen, jos pelipäivät olisivat vakioidumpia. Mun osalta, no, tiedäpä sitten.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Lyhyt kirjoitukseni oli kritiikki SM-liigan otteluohjelmaa kohtaan, erityisesti sitä tosiseikkaa, että pelejä on sikin sokin kaikkina viikonpäivinä maanantaista sunnuntaihin.
Ymmärrän kritiikkisi osittain - mutta en kaikilta osin!

Esim. kaudella 2015-16 TPS ei pelaa yhtä ainoata maanantaimatsia. Sunnuntaisinkin kotimatseja on tasan yksi (vieraissa kaksi), mutta nämä sunnuntaimatsithan mainostettiin melko suurella äänenvoimakkuudella jo ennen kauden alkua.

Se ei helpota oman kalenterin suunnittelua eikä kevennä lajin seuraamista, ja mun kohdallani johtaa tilanteisiin, jossa pelit tulevat silloin tällöin yllätyksinä, kun ei joihinkin maanantai- tai sunnuntai- tai keskiviikkopeleihin tajuakaan varautua.
Ainakin itse teen sillä tavalla, että joko sunnuntai-iltana tai maanantaina vilkaisen tulevan viikon matsit. Tämä menee siinä samalla, kun suunnittelen muutenkin tulevan viikon muitakin menoja. Sunnuntai-iltana kun näkee, että keskiviikkona on TPS:n kotimatsi, niin ei se ainakaan mulle enää keskiviikkona tule "yllätyksenä", että tänään olisi kotimatsikin. Kuluvalla kaudella 2015-16 keskiviikko on muuten yleisin TPS:n kotiottelupäivä - ei kai se voi enää yllätyksenä tulla?

Tiedä sitten olisiko tilanne toinen, jos pelipäivät olisivat vakioidumpia. Mun osalta, no, tiedäpä sitten.
Niin no... aiemmin vakiopelipäivät olivat torstai, lauantai ja sunnuntai. Nykyään keskiviikko, perjantai, lauantai taitaa olla se normaalisykli. Mulle sattui ensimmäisenä käteeni kauden 1997-98 pahviläpyskä. Kopioin siitä TPS:n kotimatsit ja vertasin niitä kauden 2015-16 kotimatseihin.

1997-98:
MA x0
TI x3
KE x0
TO x7
PE x0
LA x7
SU x7


2015-16:
MA x0
TI x5
KE x9
TO x2
PE x7
LA x6
SU x1


1997-98

01. TO 11.09.1997 TPS-HPK
02. SU 14.09.1997 TPS-KAL
03. LA 20.09.1997 TPS-SAI
- - -
EHL TI 23.09.1997 TPS-SLV - EHL
- - -
04. SU 28.09.1997 TPS-LUK
05. TO 02.10.1997 TPS-JYP
06. TO 09.10.1997 TPS-TAP
07. SU 12.10.1997 TPS-ÄSS
08. LA 25.10.1997 TPS-IFK
09. TO 30.10.1997 TPS-ILV
10. TI 04.11.1997 TPS-ÄSS
- - -
EHL TI 11.11.1997 TPS-LOK - EHL
- - -
11. TI 18.11.1997 TPS-KES
12. LA 22.11.1997 TPS-JOK
- - -
EHL TI 25.11.1997 TPS-LHF - EHL
- - -
13. LA 29.11.1997 TPS-HPK
14. SU 07.12.1997 TPS-KAL
15. TI 06.01.1998 TPS-SAI (siirretty 13.01.1998)
16. LA 10.01.1998 TPS-LUK
17. TO 15.01.1998 TPS-JYP
18. SU 18.01.1998 TPS-TAP
19. TO 29.01.1998 TPS-LUK
20. LA 31.01.1998 TPS-ILV
21. LA 07.02.1998 TPS-ÄSS
22. TO 26.02.1998 TPS-IFK
23. SU 08.03.1998 TPS-JOK
24. SU 15.03.1998 TPS-KES


2015-16

- - -
CHL TO 20.08.2015 TPS-LNZ - CHL
- - -
CHL TO 03.09.2015 TPS-DEG - CHL
- - -
01. LA 12.09.2015 TPS-HPK
02. LA 19.09.2015 TPS-KOK
03. TI 29.09.2015 TPS-KAL
04. TO 01.10.2015 TPS-SAI
- - -
CHL TI 06.10.2015 TPS-JYP - CHL
- - -
05. PE 09.10.2015 TPS-JYP
06. TI 13.10.2015 TPS-SPO
07. PE 16.10.2015 TPS-IFK
08. TI 20.10.2015 TPS-ILV
09. LA 24.10.2015 TPS-TAP
10. LA 31.10.2015 TPS-BLU
- - -
CHL TI 03.11.2015 TPS-SIL - CHL
- - -
11. KE 18.11.2015 TPS-ÄSS
12. SU 22.11.2015 TPS-LUK
13. KE 25.11.2015 TPS-KÄR
14. PE 27.11.2015 TPS-PEL
- - -
CHL TI 01.12.2015 TPS-LUK - CHL
- - -
15. KE 02.12.2015 TPS-SAI
16. PE 18.12.2015 TPS-KOK
17. LA 26.12.2015 TPS-ILV
18. KE 30.12.2015 TPS-PEL
19. PE 08.01.2016 TPS-KAL
20. KE 13.01.2016 TPS-SPO
21. PE 15.01.2016 TPS-JYP
22. KE 20.01.2016 TPS-IFK
23. TI 26.01.2016 TPS-ÄSS
24. LA 30.01.2016 TPS-LUK
25. TO 04.02.2016 TPS-ÄSS
26. KE 10.02.2016 TPS-LUK
27. KE 17.02.2016 TPS-TAP
28. KE 24.02.2016 TPS-BLU
29. PE 26.02.2016 TPS-KÄR
30. TI 08.03.2016 TPS-HPK


Kausi 1997-98 alkoi vuorokautta aiemmin ja päättyi viikkoa myöhemmin kuin kausi 2015-16. Vastaavasti tosin joulutauko oli peräti kuukauden mittainen, kun tänä vuonna pitää selvitä noin viikolla. Kotiotteluita pelataan kuusi kappaletta enemmän, joten tahti on luonnollisesti kireämpi. Syksyllä 1997 kauden aikana pelattiin lisäksi kolme EHL-ottelua - samaten syksyllä 2015 pelattiin kauden aikana kolme CHL-kamppailua. Kaudella 1997-98 pelattiin kuusi kahden kotiottelun viikkoa - vastaavasti kaudella 2015-16 pelataan kahdeksan kahden kotiottelun viikkoa. Nämä lukemat eivät sisällä mahdollisia EHL-/CHL-kotiotteluita.

Onko tuo kalenteri jotenkin niin paljon hankalampi hahmottaa kuin peräti 18 vuotta sitten? Ehkä, en tiedä!
 

Pirkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Melko vähälle huomiolle tässä ketjussa on jäänyt televisioinnin vaikutus yleisömääriin. Mielestäni se on suurin yksittäinen tekijä yleisömäärien laskuun. Porukka katsoo mieluummin pelit kotisoffalta tai tietokoneen ääreltä ja samalla siihen pakettiin kuuluu myös vieraspelit. Nelihenkinen perhe kun menee hallille, niin siinä kuluu ajan lisäksi sata euroa. Samalla rahalla saa maksukanavan 4 kuukaudeksi. Yhä useampi tuttavani on siirtynyt maksukanavien asiakkaaksi.

Viimeisen tilipäätöksen mukaan TPS sai TV-tuloja 932 000 euroa. Muistaakseni kettuherra oli jossain laskenut TPS:n lipun keskihinnaksi reilut 7 euroa huomioiden viime kauden massiiviset ilmaislippujakelut. No jos keskihinta olisi nyt vaikka 9 euroa, niin mediayhtiö maksaa jokaisesta Tepsin kotiottelusta yli 3000 hengen lipputulot. Jos televisiointia ei olisi, niin tulisivatko nuo kaikki katsomaan paikan päälle? Eivät, mutta tarkastellaan asiaa toiselta kantilta.

Mediayhtiön tunnuslukuja tarkastelemalla voisi tulla siihen johtopäätökseen, että Tepsin matseja seuraa mediayhtiön palvelujen kautta oletettavasti noin 5000 - 60000 katsojaa per ottelu riippuen ottelusta (ja laskutapani oletuksista). Todellisia katsojamääriä tuskin on julkaistu? Kuinka moni noista tulisi hallille, jos otteluita ei televisioitaisi?

Joten on suuri kiusaus vastata otsikon kysymykseen, että ei millään. Ensiksi olisi saatava vuosia jatkunut yleisömäärien väheneminen pysäytettyä. Playoffseissa yleisömäärä tulee taas luonnostaan lisääntymään, kun peleillä on todellista panosta ja määräaikaiset maksukanavapaketit ovat erääntyneet.

Lopuksi vielä avoin kysymys Mr. Foxille: miten televisiointi Sveitsin liigassa on järjestetty? Onko otteluiden seuraaminen siellä kuvamedian välityksellä jotenkin kalliimpaa tai vaikeampaa vai onko kannattajapohja esim. Bernillä noin valtavan paljon laajempi?
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Edes tällaiselle Liigan vakioseuraajalle on hämärän peitossa milloin pelataan, ja vaatii omaa aktiivisuutta selvitellä, koska omalla joukkueella on otteluita. (Sitten taas päiviä, jolloin ei pelata laisinkaan, on tosi vähän: melkein joka päivä jotkut joukkueet pelaavat.)

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun vasta pelipäivänä on havahtunut siihen, että TPS:llähän on tänäänkin ottelu. Ja jos hypoteettisesti olisi peliä seuraamaan menossa, ei matsiinlähtöpäätöstä voi tehdä samana aamuna. (Hyvä jos perheellisenä päätöksen voi tehdä edes samassa kuussa.)

Ei välttämättä vain sinulle Itäinen pitkä, vaan yleisesti jakoon suosimani pelipäivien seurantakeino.

Liigan sivuilta voi ladata minkä joukkueen tahansa pelikalenterin ics-muodossa, jonka voi sitten istuttaa omaan sähköiseen kalenteriin (Gmail, Outlook, Lotus Notes, ...), joka on esim. kännykässä käytössä.
Otteluohjelma | Liiga

Siihen vaikka joka kohteelle häly edelliselle päivälle tai aikaisemminkin niin halutessaan, niin ei jää matsit välistä.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Liigan sivuilta voi ladata minkä joukkueen tahansa pelikalenterin ics-muodossa, jonka voi sitten istuttaa omaan sähköiseen kalenteriin (Gmail, Outlook, Lotus Notes, ...), joka on esim. kännykässä käytössä.
Otteluohjelma | Liiga

Niinhän sen voi ladata joo vaikka 10 kertaa, mutta eri asia on asentuuko se kännykän kalenteriin. Olen koittanut asentaa sen puhelimen omaankin kalenteriin ja oikeastaan kaikkiin vaihtoehtoihin mitä se antaa ja edelleenkään minulla ei näy yhtään ainutta peliä kännykän kalenterissa eikä puhelimeni ole edes wintoosa puhelin eikä mädäntyvä omena.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Niinhän sen voi ladata joo vaikka 10 kertaa, mutta eri asia on asentuuko se kännykän kalenteriin. Olen koittanut asentaa sen puhelimen omaankin kalenteriin ja oikeastaan kaikkiin vaihtoehtoihin mitä se antaa ja edelleenkään minulla ei näy yhtään ainutta peliä kännykän kalenterissa eikä puhelimeni ole edes wintoosa puhelin eikä mädäntyvä omena.

Menee ehkä ketjuun kuulumattomaksi tekniseksi lässytykseksi enkä halua päteä, mutta itselläni on kaksi Androidia (Samsungin Galaxyt S4 sekä Tab 4) ja yksi omena (iPhone6) ja olen niihin saanut mitättömällä, kertaluontaisella vaivalla TPS-matsit kalentereihin. Läppärin kalenteriinkin upposi kertalaakista.
Tällä haluan nyt vain kertoa, että älä luovuta toivoasi tuon asentamisen kanssa. Varmasti pienellä perehtymisellä kalenteri uppoaa laitteeseesi kuin - alaiseni sanoin - "kyrpä mätään kukkoon".
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kiekkoareena teki jutun TPS:n halukkuudesta vahvistuksille (TPS-johto pohtii kevätvahvistuksia - "vaikeaa perustella"). Jutussa haastateltiin toimitusjohtaja Mika Eskolaa. Erityisesti tämä kommentti osuu silmiin:

Kyllä se on tosiasia, että näillä katsojamäärillä on todella vaikeaa perustella mitään ostoja meidän omistajille. Me ollaan nyt keikuttu sarjassa neljännen ja kuudennen sijan välissä, ja jos siellä pysyminen ei tuo välttämättä lisää katsojia, se on vaikea investointi, Eskola toteaa."

TPS:lla olisi työtä tämän selvittämiseksi. Miksi katsojia ei kiinnostakaan, vaikka joukkue menestyy aiempaan paremmin. Eikö asia olekaan niin mustavalkoista, kuin ajateltiin? Esimerkiksi Miika Elomo heitti tällaisen kommentin kausikorttiepisodin jälkeen:

- Kausikortin heittelijät tulevat vielä joskus uuden kausikortin kanssa katsomoon. Siellä oli nytkin monta TPS:n lahjakasta nuorta jäällä. http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-1422076721287.html
Osa varmaan tulikin, mutta aika moni ei.

Eri kommenttien ja juttujen perusteella minulle tuli loppukesästä olo, että TPS luottaa aivan liian paljon urheilulliseen menestykseen. Se olisi se juttu, joka saa taas turkulaiset katsomoon. Mielestäni se ei ole niin helppoa. Jopa vaarallinen ajattelutapa. Jos tyrit vuosia, et korjaa sitä hetkessä. Ei asiakasta saa aliarvioida. Markkinointiin olisi pitänyt panostaa. Kannattajia olisi voinut kuunnella enemmän.

TPS:n ilmoitettu yleisökeskiarvo on nyt 5012 katsojaa. Nyt keväällä ei ole kotona juurikaan viikonloppupelejä. Samaan aikaan joukkue valuu sarjataulukossa alaspäin, ollen tällä hetkellä sijalla 8. Ei ole helppo yhtälö. Siksi pitäisikin tehdä kaikkensa, että seurayhteisö olisi tyytyväinen ja tehdä hommaa heille. Kannattajatoiminnan ketjussa asiaa on jo väännetty laajemminkin.

TPS.n suurimmat yleisömäärät ovat olleet kauden avaus (6566), Student game & perjantai-IFK (7291) sekä Rauli Tammelinin paidan nosto (6885). Ilman spesiaalipelejä ilmoitettu yleisökeskiarvo on 4630 katsojaa.

En osaa sanoa lainkaan, miten "dynaaminen" hinnoittelu on toiminut. Ostaako porukka paljon lippuja kaksi viikkoa etukäteen maanantaina? Voisiko dynaaminen hinnoittelu olla oikeasti dynaaminen, eli huomioisi esimerkiksi kysynnän, pelipäivän ja vastustajien kiinnostavuuden tilastollisesti?

Toinen asia on tunnelma. HK Areenalle pitäisi saada elämää. En laske vanhalta videotaululta tehtävää Hartwall-kopiota tunnelmaksi. Tunnelman pitäisi lähteä ihmisistä.
 
Viimeksi muokattu:

Sakoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Fiksuja sanoja Eskolalta. Pitkästä aikaa seurassa ymmärretään myös taloudelliset realiteetit, investointeja ei voida tehdä mikäli ei ole rahaa. Yleisömäärät tuskin tulevat tällä kaudella mitenkään räjähtämään paitsi mahdollisissa pleijareissa, mutta kohtuullinen tulos tälle kaudelle pelaa jo varmasti ensi kauden pussiin. Optimistikin laskee, että on rämmitty jo 5 vuotta joten ei laivaa yhdellä keskivertokaudella vielä käännetä, mutta mikäli tällä kaudella ollaan vaikkapa pleijareissa edes yhden kierroksen verran niin ensi kaudella varmasti muutama satanen lisääntyy yleisömääräkin.

Toisaalta joku voi miettiä, että myyhän ne sikatilalliset paskaakin eteenpäin, joten ei se kaikki ole kiinni tuotteen hajusta.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
En edelleenkään ihmettele jos lehterit ei pullistele väkeä, on nimittäin otteet kotimatseissa olleet enimmäkseen luokattomia.
Turpaan on tainnut kotona tulla keskimäärin enemmän kuin voittoja niin eiköhän tämäkin asia kannata myös Eskolan ottaa huomioon.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En edelleenkään ihmettele jos lehterit ei pullistele väkeä, on nimittäin otteet kotimatseissa olleet enimmäkseen luokattomia.
Turpaan on tainnut kotona tulla keskimäärin enemmän kuin voittoja niin eiköhän tämäkin asia kannata myös Eskolan ottaa huomioon.

Mitä sitä mutuilemaan.

11. TPS: 18 ottelua, 7 voittoa, 2 jatkoaikavoittoa, 3 jatkoaikatappiota ja 6 suoraa tappiota. Maaliero -2. Eli mahdollisuus kotimatkalle kera Dirlandaan on 50 %. Toiseksi vähiten tehtyjä maaleja kotijoukkueista.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Eskolahan kommentoi yleisömääriä myös toisessa kiekkoareenan jutussa:

TPS-pomo Eskola: "Maailmanmestaruus antoi positiivisen oppitunnin" - Kiekkoareena

Osa kannattajista varmasti pettyy, kun ilmoitetaan että vahvistusten hankkimisen suhteen tekee tiukkaa. Minusta kokonaisuutena nuo Eskolan kommentit silti edustavat tervettä pitkäjänteisyyttä ja maltillisuutta.

Uusimpien uutisten mukaan Perrin on viikoissa taas pelikunnossa, ja terveenä oleva miehistö on esiintynyt kaukalossa ihan kohtuullisen hyvin. En usko, että taloudellisten rajoitteiden myötä hankittavissa olevat lisävahvistukset voisivat synnyttää sellaista pelillistä hurmostilaa, joka vaikuttaisi merkittävästi yleisömääriin. Pitkän tähtäimen kannalta olisi minusta paras vaihtoehto, jos nykyisellä miehistöllä pystyttäisiin taistelemaan runkosarjassa 6 joukkoon ja olemaan jatkopeleissäkin urheilullisesti uskottavia, mihin se sitten ikinä riittääkään. Sekä ajoissa huolehtimaan, että myös ensi kaudella TPS:llä on urheilullisesti kilpailukykyinen joukkue, jossa vaihtuvuus on mahdollisimman pientä.

Varmasti lippujen hinnoittelusta, markkinoinnista yms on sieltäkin löydettävissä pieniä kehityskohteita. En silti usko, että näillä pystytään mitään taikatemppuja tekemään. Itse Liigalla olisi otteluohjelman ja sarjajärjestelmän myötä sitten enemmänkin avaimia käsissään.

Osaltaan yleisötilanteeseen vaikuttavat myös suuret trendit, kuten pitkään jatkunut taloudellinen matalasuhdanne. Näihin ei TPS tai Liiga voi vaikuttaa, mutta historian valossa hyvä puoli on, että nämä trendit tapaavat ennen pitkää kääntyä.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
TPS:lla olisi työtä tämän selvittämiseksi. Miksi katsojia ei kiinnostakaan, vaikka joukkue menestyy aiempaan paremmin. Eikö asia olekaan niin mustavalkoista, kuin ajateltiin?

Maailma on muuttunut ympärillä. Tämän päivän 20 - 60 vuotiaat käyttävät aikansa iltaisin ja viikonloppuisin melko lailla eri tavoilla, kuin vastaavat about 20 vuotta sitten. Tai sitten se on vaan mun lähipiiri, mutta yleistän nyt ja otan kaiken kritiikin mieluusti vastaan.

Toki yleisömäärää pitäisi ihan jo ottelutapahtuman vuoksi saada suuremmaksi. Mutta kun tilanne on mikä on, niin "kassavirta sisään" lipputulojen osalta pitää saada painoarvoltaan niin pieneksi kuin mahdollista. Tiedän, on helpommin sanottu kuin tehty. Mutta seuroista se, joka tämän ongelman ratkaisee, ei tarvitse selviytäkseen kummoisia keinoja ja kykenee hankkimaan kilpailukykyisen joukkueen vuodesta toiseen. Eli pitäisi pyrkiä pääsemään tilanteeseen, jossa jokainen myyty lippu olisi ekstraa ja pääasiallinen ansainta on hoidettu muilla keinoin. Toki voidaan heittäytä lattialle kilpikonnaan ja sanoa, että "ei onnistu", mutta enpä ole kuullut/nähnyt, että jotain tällaista olisi kunnolla edes yritetty.

On siis tehtävä jotain toisin, miten, sen ratkaiskoon HC TPS Turku Oy. (Esim. suomalaiset isot konepajayhtiöt tänä päivänä, siellä kasvatetaan huolto/päivitysbisnestä koko ajan suurempaan rooliin, koska aina ja ikuisesti ei voi myydä uusia tuotteita. Tai ainakaan samalla tiheydellä kuin aiemmin.) Lipputulojen kasvattaminen voi onnistua hetkellisesti, mutta se hyvä voi myös loppua yhtä nopeasti. Muutenkin esim. ottelutapahtumatoiminta on jollain tapaa hyvin konservatiivista, jossa TPS tekee hirveästi(?) hommia itse ja saa paikalle 3000 - 5000 ihmistä. Ehkäpä valtikkaa voisi joskus luovuttaa enemmän otteluisännälle ja yrittää yhdessä täyttää hallia, halliyhtiön väen tukiessa taustalla. Tällaisena nopeana ideana.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
TPS:n tj Eskola kertoo tuossa Kiekkoareenan jutussa miettineensä päänsä puhki, miksei TPS:n otteluissa käy nykyistä enemmän katsojia.

Ei pitäisi olla Tj:lle mikään ihmeellinen ongelma löytää ainakin yksi ilmiselvä vastaus. Se on nimittäin se, että kun maksaville katsojille on vuosikausia tarjottu "sutta ja sekundaa" sekä sen päälle syyllistetty heidät organisaation ongelmien suurimmiksi syntypukeiksi, niin jälki pakkaa olemaan tällaista. Asiakkaat katoavat. Pieni tason nosto tälle kaudelle tuotteen laadussa ei ole vaikuttanut sitä eikä tätä.

TPS:n imago tavalliselle "matti meikäläiselle" näyttäytyy edelleenkin valitettavan negatiivissävytteisenä. Organisaatio ei ole viitsinyt panostaa julkisuuskuvansa muuttamiseksi positiiviseen suuntaan pätkän vertaa. Monet näkevät edelleen, että TPS on Turun Kokoomuksen etäispääte, jossa "pikku politikot" ja "pikku urheilupomot" leikkivät keskenään omalla hiekkalaatikollaan, ja "suuren yleisön" pitää hyväksyä tämä mukisematta, vaikka maailma on ympärillä täysin toisen lainen kuin "kultaisella 90-luvulla".

TPS ei ole osannut muuttua muun yhteiskunnan kanssa samaan tahtiin. Nykyään tuotteen tarjoajan pitää lähteä ajattelemaan asiakaslähtöisesti, jos aikoo saada tuloksia aikaan. Enää ei voida lähteä liikkeelle tuote edellä, kuten joskus aiemmin tehtiin.

Asiakas on se, joka päättää, haluaako hän ostaa tuotteen ja sitoutua tuotteen tarjoajan aatemaailmaan. Jos asiakas kokee, ettei häntä tuotteen tarjoaja arvosta pätkän vertaa, niin vaikeata on silloin myydä tuotetta. TPS-organissatio on valitettavan kuuluisa arroganssistaan, joten peilin eteen käveleminen siellä toimistolla olisi niitä ensimmäisiä tehtäviä, joita pitäisi tehdä. "Norsunluutornissa istuminen" saisi jo riittää.

TJ Eskola lupaisi aikoinaan uudistaa TPS:n arroganttisen ilmapiirin. Valitettavan vähän tässä suhteessa hän on tähän mennessä tehnyt. Edelleenkin puuttuu TPS:n nettisivuilta mm. tieto siitä, mikä on TPS-organisaation visio ja strategia ym. ja miten niihin aiotaan päästä. Ei riitä, että johto mahdollisesti nämä tietää. Nykyaikana myös tuotteen ostajien on tarpeen nämä tietää. Kaikenlainen ilmeen raikastaminen ja "matti meikäläisen" tasolle tuleminen olisi syytä tapahtua mitä pikimiten.

Asiakkaat kyllä antavat rakastamalleen organisaatiolle paljon anteeksi, jos näkevät ja kokevat, että johto todella yrittää ja tekee sitä, mitä se on luvannutkin eikä pelkästään puhu lämpimikseen.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä sitä mutuilemaan.

11. TPS: 18 ottelua, 7 voittoa, 2 jatkoaikavoittoa, 3 jatkoaikatappiota ja 6 suoraa tappiota. Maaliero -2. Eli mahdollisuus kotimatkalle kera Dirlandaan on 50 %. Toiseksi vähiten tehtyjä maaleja kotijoukkueista.

Tilastojen valossa juu. Oletko kuitenkaan kuullut kertaakaan pelin jälkeen siellä käyneiltä kommentteja että olipas yllättävän hieno tapahtuma? Minä en. Lähipiiristäni iso osa käy kuitenkin matseja katsomassa ja vielä jaksaa itsekin silloin tällöin vaivautua paikalle.

Karu tosiasia on että Liigamatsit on käsittämättömän hengettömiä tapahtumia nykyisellään. Turkuhallissa varsinkin.

Tosi hyviä huomioita tuossa edeltävässä viestissäsi.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä on okei vain yksi pelipäivä, ja minä vain yksi katsojaehdokas, mutta meikäläistä tämä ei edesauta:

Tulee fb-seinälleni ilmoitus illan matsista. Nuorille mestareille ojennellaan palkintoja (minkä toki jo aiemmin bongasin). Nyt mainintana lisänä, että palkintoja jakaa Saku Koivu. No, tuolla olisin melkein lähtenyt matsiin, mutta tämä kellonaika ei nyt työssäkäyvälle ajokortittomalle naiselle oikein ollut enää passeli.
 
Viimeksi muokattu:

Sakoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä on okei vain yksi pelipäivä, ja minä vain yksi katsojaehdokas, mutta meikäläistä tämä ei edesauta:

Tulee fb-seinälleni ilmoitus illan matsista. Nuorille mestareille ojennellaan palkintoja (minkä joki jo aiemmin bongasin). Nyt mainintana lisänä, että palkintoja jakaa Saku Koivu. No, tuolla olisin melkein lähtenyt matsiin, mutta tämä kellonaika ei nyt työssäkäyvälle ajokortittomalle naiselle oikein ollut enää passeli.

Tämähän on yksi mistä on puhuttu paljon. Kannattajia ei tavoiteta postaamalla kikkeriin ja kokkeriin muutaman rivin teksti tuntia ennen matsia, matsin aikana samaiseen popperiin tulee pari viestiä ja matsin jälkeen taas mediahiljaisuutta seuraavan matsin iltaan saakka. Nykyään sosiaalinen media täytyy huomioida, mutta edelleenkään massoja ei tavoita sitä kautta. Veikkaan että tunnin huutamalla torilla tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä verrattuna yhteen twitter-viestiin vaikka sen tuuttaisi kerran minuutissa tunnin ajan.
 

-TMA-

Jäsen
Tämähän on yksi mistä on puhuttu paljon. Kannattajia ei tavoiteta postaamalla kikkeriin ja kokkeriin muutaman rivin teksti tuntia ennen matsia, matsin aikana samaiseen popperiin tulee pari viestiä ja matsin jälkeen taas mediahiljaisuutta seuraavan matsin iltaan saakka. Nykyään sosiaalinen media täytyy huomioida, mutta edelleenkään massoja ei tavoita sitä kautta.

Tietenkin nykypäivänä asioita tulee viestiä monikanavaisesti ja mitä enemmän aikaa sen tekemiseen on, niin sen paremman peiton varmasti saa. Tietenkin siinä kohdassa, jos jokin esim. Sakun tuleminen peliin palkitsemaan mitalisteja varmistuu pari tuntia ennen peliä, niin ei siinä ihmeitä enää tehdä monenkaan perinteisemmän median osalta.

Kokonaisuushan näissä ratkaisee. Sosiaalinen media ei kaikkea pelasta, mutta ei myöskään näkyvyys kadulla tai toreilla. Toinen on hyvin harvoin toiselta pois, varsinkaan kun kyse on lähes ilmaisesta medianäkyvyydestä.

Veikkaan että tunnin huutamalla torilla tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä verrattuna yhteen twitter-viestiin vaikka sen tuuttaisi kerran minuutissa tunnin ajan.

Sen mitä olen aikanaan joskus nähnyt Tepsin tilastoja tai nykyään HK Areenan tilastoja, niin mikäli torilla ei ole jonkin joukkueen kultajuhlia, niin tuo väite ei kyllä pidä paikkaansa. Riippuu tietenkin myös twiitin ja viestin laadusta jne. mutta ei somea yhtenä elementtinä kannata liikaa myöskään väheksyä. Ei nyt suoraan tähän liittyviä esimerkkejä, mutta heitetään kuitenkin keskusteluun mukaan.

1) Valio postasi Facebookiin 9 tuntia sitten Lemmyn mainosvideon. Nyt näyttökertoja 322 000 ja jakoja 7264 kpl. Kokonaiskattavuutta ei julkisesti tietenkään näy.
2) KalPa postasi hyvän kuvan Kapasista liittyen U20-mestaruuteen. Vuorokaudessa 62000 tykkäystä kuvalle, yli 7500 jakoa ja tavoittavuus 1 830 000 henkilöä, jonka myötä myös 2200 uutta tykkääjää KalPan facebookiin.

Ja kyllä esimerkit ovat kärjistettyjä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämähän on yksi mistä on puhuttu paljon. Kannattajia ei tavoiteta postaamalla kikkeriin ja kokkeriin muutaman rivin teksti tuntia ennen matsia, matsin aikana samaiseen popperiin tulee pari viestiä ja matsin jälkeen taas mediahiljaisuutta seuraavan matsin iltaan saakka. Nykyään sosiaalinen media täytyy huomioida, mutta edelleenkään massoja ei tavoita sitä kautta. Veikkaan että tunnin huutamalla torilla tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä verrattuna yhteen twitter-viestiin vaikka sen tuuttaisi kerran minuutissa tunnin ajan.

Näinpä juuri. Ja valitettavasti se nykymaailmassa menee niin, että moni netin selaaja ei lehtiä enää liiaksi lue. Me alle 40-vuotiaat valitettavan suurilta osin selaamme uutiset netistä. Turussa kehut toki on annettava Auran Aalloille, päivisin töissä sieltä kuulen isosti jotain peliä ennakoivaa juttua.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hieman aiempi aurajoen kirjoitus sisältää paljon asiaa. Nyt katson kotona töllöstä matsia ja onhan tuo ottelutapahtuma aivan hemmetin unettava, sama fiilis tuli aiemmin kun pari peliä ihan paikan päälläkin tuli nähtyä. Toki tuo fiilis kovasti korostuu kun halli on noin jäätävän tyhjillään. Kovasti tulee mieleen että olisiko halli nykyisin vain liian suuri ja kolkko TPS:llekin. Tämä vain lisäyksenä aurajoen mainitsemiin asioihin.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Kovasti tulee mieleen että olisiko halli nykyisin vain liian suuri ja kolkko TPS:llekin.

On. Kyllähän tilanne on näin. Tyhjät katsomot ruokkivat itse itseään tällä hetkellä. Kupittaalla olisi tänäänkin ahdasta, jos peli siellä pelattaisiin :)

Nojoo.. kyllähän TPS on epäonnistunut väen houkuttelemisessa ja uskottavuuden palauttamisessa tuotteeseen. Muutaman kerran on ollut hyvin porukkaa pelissä ja sitten kontataan ihan huolella. Esim. taannoisen Tapparan-pelin vaikutusta ei voi vähätellä... kuinka monelle "peruskatsojalle" se peli esimerkiksi riitti tämän kauden osalta (?). Täysin anteeksiantamaton "markkinointitoimenpide" . Vuosien konttaaminen näkyy väistämättä ja toleranssia negatiivisille asioille ei ole nimeksikään. Myös pelin viihdyttävyys on useasti ollut huonoa. Ensi kaudesta tulee edelleen entistä vaikeampaa, jos kierre ei katkea. Eli, on pystyttävä toimenpiteisiin nyt eikä huomenna... kaukana ei ole se, että kaikki muuttuu yhdentekeväksi sidosryhmille ja silloin peli on menetetty.

Tällaisen negatiivisen oravanpyörän kääntäminen ei ole edelleenkään helppoa. Silti tuntuu, että TPS:n (markkinointi)toimenpiteet ovat riittämättömiä kohden maksavaa yleisöä. Tänä vuonna on tullut vähemmän seurattua toimiston tekemisiä, joten paremmin tietävät voivat korjata. Kaipaisin edelleen radikaalimpia toimenpiteitä. Oliko nyt esim. hyvä hetki suitsia ilmaislippujen jakamista ja keskittyä keskihinnan nostamiseen (mikä toki on pitkässä juoksussa oikea tapa toimia).
TPS ja muut seurat ovat hapuilevan Liiga-tuotteen armoilla, joten myös sinne on laitettava painetta, jotta ei kuolonkoreisiin päädytä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kyllä tälle on nyt tehtävä jotain radikaaleja ratkaisuja. Halli kumisee tyhjyyttään ja yleisöä vajaat 4000, jossa on kermaa varmasti kakunpäällä. Oikeasti tuolla on varmaan joku hikinen 3000 jos sitäkään. Ymmärrän, että Kalpa ei sytytä vastustajana juuri yhtään, mutta on tämä vaan ihan pirun säälittävää. Syitä yleisökadolle on ketju pullollaan eikä ole järkeä listata niitä taas tähän uudestaan, mutta homma menee koko ajan nolommaksi.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Syitä surkeille yleisömäärille on ketju täynnä eli tosiaan niitä enää turha jankata, mutta vaikuttaa olevan myös tuollainen paha noidankehä käynnissä että ihmisiä ei kiinnosta lähteä hallille kun tunnelma on surkea. Tämä toistaa itseään ja väkimäärä vaan vähenee. Olisihan se hienoa nähdä edes jonkinlaista yritystä saada väkeä halliin. Järkyttävän kalliit liput eivät ainakaan auta asiaa...
 

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
En ole lukenut tätä ketjua lainkaan, joten en tiedä onko tämä asia ollut vielä framilla, mutta kerron kuitenkin oman mielipiteeni nähtyjen TPS pelien perusteella ja ihan ilman mitään vittuiluja tai provoiluja.

TPS pelaa aivan liian virkamiesmäistä sykevyökiekkoa, joka on vielä todella viipyilevää/hidasta ja vailla mitään räiskettä ja TUNNETTA. Pelaajat pelaa aivan liikaa joku taktinen suunnitelma päässä ilman mitään tunteen paloa ja pelin mukaan heittäytymistä. Taisteleminen kiekoista on näennäistä ja raivoa kaksinkamppailuissa ei ole näkyvissä. Se paistaa läpi, kun pelaajat on vaan töissä, eikä pelaa LOGOLLE JA YLEISÖLLE.

Tämä on oma näkemykseni miksi ei yleisöä kiinnosta. Ei ole oikein mitään mitä tulla katsomaan, koska Turkulaisittain sija 8 on aivan liian alhainen gloryhunttereille ja, kun kaukalossa ei oikein tapahdu mitään muutakaan kiinnostavaa, niin miksi vaivautua? Teillä on siellä teoriassa räiskettä esim Iso Jonne, mutta mies on todelliselta luonteeltaan lempeä, kuin nallekarhu. Okei Moisio yrittää jotain hämmentää välillä, mutta ei se jaksa kiinnostaa.

Tunnetta vaan mukaan ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Jos mä oisin TPS fani, niin toivoisin hartaasti, että Pikkarainen ottaisi ohjat. Nuoria sisään ensi kaudella tulevaisuudessa ja joku PIKE VAAN RUOSKAAN KIINNI TAI TAMI! Sit heräs kirkko!!
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
1) Valio postasi Facebookiin 9 tuntia sitten Lemmyn mainosvideon. Nyt näyttökertoja 322 000 ja jakoja 7264 kpl. Kokonaiskattavuutta ei julkisesti tietenkään näy.
2) KalPa postasi hyvän kuvan Kapasista liittyen U20-mestaruuteen. Vuorokaudessa 62000 tykkäystä kuvalle, yli 7500 jakoa ja tavoittavuus 1 830 000 henkilöä, jonka myötä myös 2200 uutta tykkääjää KalPan facebookiin.

Onhan todella hienoa, jos somessa saa valtavasti näkyvyyttä ja tykkäyksiä, mutta valitettavasti nuo eivät riitä tuotteen tarjoajalle, jos tykkäykset ym. eivät johda asiakkaiden toimesta tuotteen ostamiseen. Vain kassaan kilahtaneet eurot ovat tuotteen tarjoajalle oikea ja ainoa mittari siitä, mitä mieltä asiakkaat todellisuudessa tuotteesta ovat. Monista asioista voi tykätä, vaikkei niitä edes harkitse ostavansa.

Ostotilanteessa asiakkaalla nyky yhteiskunnassa on aina useita vaihtoehtoja mihin rahansa laittaa. Silloin ostattavan tuotteen mielikuva ratkaisee, mikä tuote ostetaan ja mikä ei. Tuntuu, ettei TPS-johto eikä varsinkaan TPS-markkinointi vieläkään tunnusta tätä tosiasiaa vaan syyttää asiakkaita, jos tuotetta ei osteta riittävästi. Osaava markkinointi löytäisi varmasti oikeat keinot, miten tuotetta 2010-luvulla pitää markkinoida, mutta ongelma on ennen muuta siinä, ettei markkinointi edes tajua, että "jottain tarttis varmaan tehrä" eikä vain syytellä muita omista epäonnistumisistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös