Mainos

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 739 039
  • 3 722

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
TPS:n yleiskökeskiarvo kaudella 2015-2016 on 5176 katsojaa. Viikonpäivinä maanantai-torstai pelatuista peleistä TPS on jäänyt joka kerta alle tuon katsojakeskiarvon.
...ja näissä matseissa vastustajana on ollut perinteisesti hyvin katsojia vetävä Porin Ässät kuinka monta kertaa?

Viimeisin väite oli taas todella kummallinen. Aivan varmasti TPS haluaisi enemmän katsojia, mutta ei ihmisiä voi hallille pakottaakaan. Nyt on vielä ottelusuma, joten yleisöä ei taida riittää senkään vertaa.
Toistan kysymykseni: missä tilanteessa tehdään päätös yläkerran avaamisesta arkiotteluihin? Mitä pitää tapahtua?

Jos tähän kysymykseen ei pystytä antamaan yksiselitteistä ja selkeää vastausta, niin sehän tarkoittaa vain yhtä asiaa. Yläkerta ollaan päätetty pitää kiinni kaikissa arkiotteluissa. Jos tällainen päätös (yläkerta on kiinni AINA arkimatseissa) on tehty jo ennen kauden alkua, niin kyllähän se tarkoittaa sitä, että arkimatseihin ei halutakaan yli 4.500 hengen katsojamääriä.

Vielä kerran: missä vaiheessa yläkatsomot avataan TPS:n arkiotteluihin?
Suora vastaus, kiitos!
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
TPS:n yleisömäärät ovat aivan surkeita, mutta sitä saa, mitä tilaa. Eikö siellä uskota yläkatsomisen sulkemisen ja pudonneen yleisömääräm välillä olevan mitään yhteyttä? 300:en pudotus yleisökeskiarvossa jopa surkeaan viime kauteen. Kaudella 09-10 oltiin runkosarjassa viimeksi kuuden joukossa. Tuolloin porukkaa löysi hallille yli 6100 per peli. Nyt TPS:llä on kilpailukykyinen joukkue, jossa on tunnettuja, jopa tähtiä, profiilipelaajina useampia. Tuntuu, että organisaatio laiminlyö nämä arkipelit, itselläkin hallille lähtemisen kynnys kasvanut huomattavasti, kun oletuksena on harjoituspelifiilis. Ja mikä otteluruuhka, TPS pelannut viimeksi kotona yli kaksi viikkoa sitten? Kerran kuukaudessa kotipeli?
 

Rosvoroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
TPS:n yleisömäärät ovat aivan surkeita, mutta sitä saa, mitä tilaa. Eikö siellä uskota yläkatsomisen sulkemisen ja pudonneen yleisömääräm välillä olevan mitään yhteyttä? 300:en pudotus yleisökeskiarvossa jopa surkeaan viime kauteen. Kaudella 09-10 oltiin runkosarjassa viimeksi kuuden joukossa. Tuolloin porukkaa löysi hallille yli 6100 per peli. Nyt TPS:llä on kilpailukykyinen joukkue, jossa on tunnettuja, jopa tähtiä, profiilipelaajina useampia. Tuntuu, että organisaatio laiminlyö nämä arkipelit, itselläkin hallille lähtemisen kynnys kasvanut huomattavasti, kun oletuksena on harjoituspelifiilis. Ja mikä otteluruuhka, TPS pelannut viimeksi kotona yli kaksi viikkoa sitten? Kerran kuukaudessa kotipeli?
Otanpa pari pointtia esiin: laskenut yleisökeskiarvo. Jaettujen "ilmaislippujen" tms. kampanjatikettien määrä lienee tällä hetkellä alle 10% viime kauden vastaavasta ajankohdasta. Ja tuo otteluruuhka on vasta alkamassa; seuraavan kahden viikon sisällä TPS pelaa kotikaukalossaan kuudesti, eli lähes joka toinen päivä.

Varmasti suljettu yläkatsomo on joillekin ihmisille syy olla tulematta hallille. Vielä on liian aikaista sanoa, että miten isosta tai pienestä katsojamäärästä on kyse.

Tällä hetkellä viime tilikauden tulos on sen verran tuoreessa muistissa kaikilla, että valitettavasti joidenkin ratkaisujen taustalta löytyy osin myös taloudellisia ratkaisuja. Itse olen tyytyväinen siihen, että jos ja kun jostain on säästettävä, säästökohde ei ole itse tuote, eli taisteleva ja sitoutunut sekä urheilullisesti meritoitunut joukkue.
 

-TMA-

Jäsen
Kerroksissa 1-4 on 41/69 aitioista. Aitioiden kokonaiskapasiteetti on 780 paikkaa, eli käytössä on noin 0,59 x 780 = 460 paikkaa.

Tarkennetaan sen verran, että yläaitiot ovat kyllä kaikissa otteluissa käytössä eli viestiä vaan minulle, niin paikka järjestyy rahaa vastaan. Ne eivät ole siis samassa yhteydessä yläkatsomoiden kanssa. Alhaalla sellaiset 4400 istumapaikkaa, ylhäällä noin istumapaikkaa 3900 paikkaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Alhaalla sellaiset 4400 istumapaikkaa, ylhäällä noin istumapaikkaa 3900 paikkaa.
Tarkat lukemat:

Alakatsomot: 4.457 istumapaikkaa
Yläkatsomot: 3.942 istumapaikkaa
Kurvi Pub: 141 paikkaa

Eli käytännössä tänäänkin käytössä on noin 4.600 paikkaa + aitiot. Aitiopaikoilla ei ole mitään merkitystä tavalliselle rivikatsojalle. Kannattajakatsomo lohkaisee noista vielä pois noin 300 paikkaa eli jäljelle jää noin 4.300 paikkaa, joka sisältää jo Kurvi Pubinkin paikat. Ainakin TPS:n tavoite oli myydä noin 2.100 kausikorttia - joista voidaan siis poistaa nuo kannattajakausikorttien osuus 300. Näistä alakerran 4.300 paikasta noin 1.800 on vieläpä kausikorttilaisten hallussa. Jäljelle jää noin 2.500 paikkaa irtomyyntiin. Pitää myös muistaa, että esim. A2-katsomo ei ole ollenkaan vapaassa myynnissä. Käsittääkseni kyseinen katsomonosa on varattu pääasiassa pelaajien vaimoille, sukulaisille ja tuttaville. Tämäkin poistaa vielä reilut 250 jakkaraa vapaasta myynnistä.

Käytännössä lähes kaikkien alakerran katsomonlohkojen 3-4 alinta riviä ovat hallin surkeimmat ja vähiten halutuimmat paikat. Nyt sitten ihmetellään, kun alakerta ei täytykään. Luuleeko joku oikeasti, että jossain E-katsomossa matsinsa katsomaan tottunut Pentti Peruskatsoja ostaakin yhtäkkiä lipun johonkin alakatsomoiden alimmille riveille? Hinnoittelulla ei ole tässä asiassa mitään merkitystä. Katsomiskokemus on niin erilainen verrattuna yläkerran katsomoihin.

- - - yläaitiot ovat kyllä kaikissa otteluissa käytössä eli viestiä vaan minulle, niin paikka järjestyy rahaa vastaan.
Aitiopaikoilla ei ole mitään merkitystä Pentti Peruskatsojalle.

Pentti ajattelee matsipäivänä, että olisipa kiva lähteä pitkästä aikaa hallille.
Minkä vaihtoehdon yleensä E-katsomossa istumaan tottunut Pentti valitsee?

a) ostaa lipun D-päädyn alariveiltä?
b) ostaa seisomapaikkalipun?
c) ostaa aitiopaikan?
d) jäädä kotiin?

Edelleenkään vastausta ei ole tullut kysymykseeni!
Mitä pitää tapahtua, että yläkatsomot avataan arkiotteluihin syyskuisen lupauksen mukaisesti?
 

-TMA-

Jäsen
Tarkat lukemat:

Alakatsomot: 4.457 istumapaikkaa
Yläkatsomot: 3.942 istumapaikkaa
Kurvi Pub: 141 paikkaa

Eli käytännössä tänäänkin käytössä on noin 4.600 paikkaa + aitiot. Aitiopaikoilla ei ole mitään merkitystä tavalliselle rivikatsojalle. Kannattajakatsomo lohkaisee noista vielä pois noin 300 paikkaa eli jäljelle jää noin 4.300 paikkaa, joka sisältää jo Kurvi Pubinkin paikat. Ainakin TPS:n tavoite oli myydä noin 2.100 kausikorttia - joista voidaan siis poistaa nuo kannattajakausikorttien osuus 300. Näistä alakerran 4.300 paikasta noin 1.800 on vieläpä kausikorttilaisten hallussa. Jäljelle jää noin 2.500 paikkaa irtomyyntiin. Pitää myös muistaa, että esim. A2-katsomo ei ole ollenkaan vapaassa myynnissä. Käsittääkseni kyseinen katsomonosa on varattu pääasiassa pelaajien vaimoille, sukulaisille ja tuttaville. Tämäkin poistaa vielä reilut 250 jakkaraa vapaasta myynnistä.

Käytännössä lähes kaikkien alakerran katsomonlohkojen 3-4 alinta riviä ovat hallin surkeimmat ja vähiten halutuimmat paikat. Nyt sitten ihmetellään, kun alakerta ei täytykään. Luuleeko joku oikeasti, että jossain E-katsomossa matsinsa katsomaan tottunut Pentti Peruskatsoja ostaakin yhtäkkiä lipun johonkin alakatsomoiden alimmille riveille? Hinnoittelulla ei ole tässä asiassa mitään merkitystä. Katsomiskokemus on niin erilainen verrattuna yläkerran katsomoihin.


Aitiopaikoilla ei ole mitään merkitystä Pentti Peruskatsojalle.

Pentti ajattelee matsipäivänä, että olisipa kiva lähteä pitkästä aikaa hallille.
Minkä vaihtoehdon yleensä E-katsomossa istumaan tottunut Pentti valitsee?

a) ostaa lipun D-päädyn alariveiltä?
b) ostaa seisomapaikkalipun?
c) ostaa aitiopaikan?
d) jäädä kotiin?

Edelleenkään vastausta ei ole tullut kysymykseeni!
Mitä pitää tapahtua, että yläkatsomot avataan arkiotteluihin syyskuisen lupauksen mukaisesti?

A-D ja tuo viimeinen jäävät osaltani vastaamatta, mutta tuohon aiempaan vielä viitaten eli nostin vain korjauksena sen, että yläaitiot eivät ole riippuvaisia yläkatsomon tilanteesta ettei kenellekään jää harhaluuloa tuon osalta. Pentti Peruskatsojakin ostaa välillä sen aition ja täällä palstalla pyörii paljon myös firmojen päättävissä asemissa olevia henkilöitä.

Muistaakseni joskus pelaajien paikat olivat ehkä A1-katsomossa, mutta en tiedä ovatko yhä käytössä ylipäätäänkään. A2-katsomossa lienee paljon firmakausikorttilaisia ja sellaisia, jotka hyvin usein uusitaan kaudesta toiseen eli vaihtuvuus on pientä, mutta nämä siis vain pikkuyksityiskohtia eli noihin tärkeimpiin kysymyksiisi en pysty vastaamaan.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kenties turha arvuutella paljonko katsojia ollaan menetetty yläkatsomoiden sulkemisella, kun yleisö kärsii luottamuspulasta. Vaikka joukkue periaatteessa on laadukas, on maksavalle kannattajalle tuo surkea kotiotteluiden taso liikaa. Harva viitsii maksaa paria kymppiä tuotteesta, joka on enemmän kuin joka toisella kerralla pilaantunut, eikä sitä edes välttämättä saa mielipaikallaan.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jep, Tepsin kotipeli on vähän sama kuin maksaisi elokuviin jossa oletus on että tarjolla on hyvä leffa. Kuitenkin jatkuvasti toistetaankin uusintana kauniiden ja rohkeiden 156. kauden jaksoa 3, jossa Sally Spectra käy perseraiskaamassa Ridge Forresterin uudestaan ja uudestaan.
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
@Turnipsi Kiitos, pelastit pelin jälkeisen vitutuksen!! Hahhhah. Iso hymiö!
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Turha ihmetellä jos yleisöä ei katsomot pullistele kun kotipelit ovat lievästi sanottuna karmeaa skeidaa.
Viimeisistä kolmesta matsista kotona on tullut vielä kaiken kruunuksi kaikista käkättimeen.

Kuluvan kauden saldo kotipeleistä:
11 peliä
5 voittoa
6 tappiota
maaliero 23-27
pisteet 16
menetetyt pisteet 17
Ei ihme että keskimääräistä enemmän vituttaa kotipelien jälkeen.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Oltiin tänään hallilla kuukauden tauon jälkeen ja käytävillä pyöri porukkaa kyselemässä, onko teillä kausikortit, jos ei niin miksi. Minä ja avopuolisoni vastattiin, että ei ole ja syyksi annettiin se, ettei kuitenkaan jokaiseen peliin ehditä. Arvioitiin käyvämme 10-15 pelissä kaudessa. Kysyttiin myös, saisivatko jotkut oheisjutut (vaikka tapaamisia joukkueen kanssa) ostamaan kausarin. En kokenut näitä ratkaisevaksi tekijäksi, koska en tosiaan ehdi jokaiseen peliin. Lopuksi kysyttiin, kiinnostaisiko 10 ottelun lippupaketti, jossa saisi itse valita, mihin matseihin menee. Hinta olisi tietysti edullisempi kuin 10 erikseen ostetun lipun. Ilmoitin paketin olevan kiinnostava.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Nyt on sitten kotona tahkottu 14 matsia ja voittoja sekä tappioita on 7.
Olisi kiva sanoa että tämän iltaisen tapaisia matseja tulee aina eteen kaudessa silloin tällöin.
Mutta ei perkele, tasaisen säännöllisestihän tätä shittiä pukkaa kotikaukalossa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäpä tänne kuuluu?
Ketjun avausviestissä (kohta yhdeksän vuoden takaa) oltiin huolissaan kun yleisömäärät vaihtuivat 7-alkavista luvuista 6-alkaviin keskimäärin. Tällä hetkellä yleisökeskiarvo on nippa nappa vitosella alkava ja neljän tuhannen yleisöt ovat melko yleisiä (ja nämäkin siis ilmoitettuja lukuja).

En ole niin tarkkaan enää seurannut TPS:n markkinointitoimenpiteitä ja muita toimenpiteitä, mutta jotenkin ulospäin on vaikutelma, että tunnelma on hieman lamaantunut. Lippuhinnoittelun muutos on varmasti hyvä kokeilu, mutta yksinään riittämätön.

Yleisiä ongelmiahan yleisömääräkehitykselle ovat ainakin:
- Yleinen taloustilanne
- Liiga-brändin tilanne ja vetovoima (suljettu sarja?, joukkueita liikaa?, Jokerien lähtö? jne.)
- Kattava TV-tarjonta otteluihin (vrt. sunnuntain oranssitakit)
- Pitkään kestänyt konttaus kotona (ja vieraissa)

Nythän joukkue pelaa orastavasti parempaa kiekkoa kuin viime vuosina, joskin kotona edelleen useasti kontataan eikä täten toimi markkinoinnin edistäjänä kovin usein. Lippujen halpuuttaminen ei suoraan korreloi yleisömääriin ainakaan kannattavasti. Mitä muuta tulisi tehdä? Kaiken lähtökohta on asiakas ja sidosryhmäymmärrys. Ilmeisesti jotain tutkimusta suoritetaan viitaten viestiin tuossa hieman ylempänä (tehdäänkö kuitenkaan riittävästi). Huolestuttavaa on kuitenkin, jos TPS:n puolelta vietetään hiljaiseloa. Olisin esim. odottanut tähän pitkään kotiotteluputkeen kunnon hintapakettia ja markkinointia teeman ympärille. Jos näin on tehty, on mennyt ainakin minulta ohi.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Mika Eskola lupasi toimitusjohtajan tehtävään astuessaan tehdä 100 muutosta. Olisi voinut kuvitella, että tuohon muutosmäärään olisi jo mahtunut TPS:n markkinoinnin täydellinen uudistaminen, mutta mitä vielä, edelleen mennään tyylillä, jossa vika on katsojissa ja sponsoreissa, jos tuote ei kiinnosta. TPS-markkinoinnissa ei sen omasta mielestä ole varmasti mitään vikaa, koska vanhaa latua hiihdetään edelleen sivuilleen katsomatta. Edellytykset tuotekuvan parantamiselle olisivat nyt olemassa, koska joukkueen pelit ja sarjasijoitus kertovat, että sillä suunnalla on tapahtunut positiivista kehitystä. Jopa TPS-salibandy osoitti hiljattain pystyvänsä saamaan parempia tuloksia markkinoinnissa aikaan amatööripohjalta kuin jääkiekkopuolen "ammattilaiset". Luulisi toimitusjohtajankin pikku hiljaa heräävän todellisuuteen, että "jottain tarttis varmaan tehrä". Ei kai toimitusjohtaja voi luotaa siihen, että jotkut miljonäärit kuittaavat tappiot, ja siksi tuotteen ei tarvitsekaan olla kannattava.

Lehtitietojen mukaan Saku Koivulle raivataan tilaa TPS-organisaatiosta. Mielestäni Eskolan (ja muidenkin asiasta päättävien) kannattaisi miettiä Sakua TPS:n markkinointijohtajaksi. Sakulla varmasti olisi kompetenssia ja tietämystä NHL-ajoiltaan, miten "suuressa maailmassa" jääkiekkoa markkinoidaan. Sakulla olisi myös kontatipinnat ja -verkostot valmiina, jotta TPS voisi saada jopa kansainvälisen luokan sponsoreita, kun markkinoinnissa osattaisiin muutakin kuin Turun murretta ja istua toimistotuolissa kuin liimattuina. Sakun myötä TPS:n kiinnostavuus nousisi monta pykälää sidosryhmien silmissä. Sakulla olisi myös tällä tavoin aivan järjellinen työkenttä näyttää ja käyttää osaamistaan TPS:n hyväksi.

Toivottavasti Saku saataisiin mukaan TPS:n "uuden nousun" yhdeksi rakennusmieheksi.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Lähtisin siitä liikkeelle, ettei markkinoinnissa hiihdellä vanhoja latuja pitkin, vaan on siirrytty kiviseen ojaan. Jatkuvasti tökkii jokin.

TPS lähti tähän(kin) kauteen markkinoinnin kannalta takki auki. Teemana oli se, että ihmiset tulevat kyllä takaisin, kun peli alkaa kulkemaan. TJ taisi heittää tämän kommentin ainakin silloin kausikortit jäällä -episodin aikana. Jos nyt katsoo yleisöä perstuntumalla, niin ei väki ole takaisin tullut. Päin vastoin, määrä vähenee.

Yleisiä ongelmiahan yleisömääräkehitykselle ovat ainakin:
- Yleinen taloustilanne
- Liiga-brändin tilanne ja vetovoima (suljettu sarja?, joukkueita liikaa?, Jokerien lähtö? jne.)
- Kattava TV-tarjonta otteluihin (vrt. sunnuntain oranssitakit)
- Pitkään kestänyt konttaus kotona (ja vieraissa)

Tässä nämä pääpiirteittän tulikin, markkinointi tietenkin vielä yhdeksi ranskalaiseksi viivaksi.

Yleiseen taloustilanteeseen TPS ei voi vaikuttaa, mutta voi reagoida siihen. Lipun hintojen tarkistaminen ja tuotteen houkuttelevuus. Miksi laittaisi rahan TPS:n kotiotteluun muun kulttuuriharrastuksen sijaan?

Liigan brändiin TPS ei voi suoraan vaikuttaa. Toki voivat olla taustalla edesauttamassa Liigan avaamista ja vaatimassa fiksumpia pelipäiviä. Nyt läpi vedetty 10 kotipeliä viikossa ei oikein toimi. Pitää luoda enemmän tarinoita ja lämminhenkistä vastakkainasettelua, jotta saadaan kiinnostavuutta.

TV-tarjontaan TPS ei voi vaikuttaa ja on sen taloudellisesta vaikutuksesta itsekin erittäin riippuvainen. Sen sijaan pitää tarjota vaihtoehto. Mitä livematsi tarjoaa sellaista, mitä TV ei? Esimerkiksi tunnelman pitäisi olla yksi valttikortti, joka Turussa on suhteellisen heikko. Yritysasiakkaat on otettu aiempaa paremmin huomioon ottelutapahtumassa, mutta kannattajat ja katsojat eivät ole olleet erityisen tyytyväisiä.

Kotikonttaukselle vain TPS pystyy tekemään jotain. Kotiottelut ovat parasta markkinointia. TPS on ollut lähellä käydä kotijoukkueiden TOP-10:n ulkopuolella. Väsyneet, haluttomat tappiopelit 3000 katsojan edessä aiheuttaa pahan kierteen.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästä lippujen hinnoittelusta on jo niin paljon täällä jauhettu että vähän turhalta alkaa tuntua, mutta yksi omakohtainen kokemus:

Etäkannattajana olen päässyt tällä kaudella kahteen matsiin paikanpäälle. Toinen oli Tapparaa vastaan tuo surullisenkuuluisa 2-7, joka oli jo ensimmäisen erän jälkeen 0-5 ja peli ohi. Tuohon matsiin minulla oli vähän parempi paikka, muistaakseni hintaan 26,50 €. Viime perjantaina olin katsomassa Pelicans-nyhjäyksen seisomapaikalta hintaan 18,50 €, josta siitäkin jäi käteen vain vitutus ja muisto todella heikkotasoisesta ottelusta. Täytyy sanoa että kun hallilta käveli pois, mielessä oli että tämän kauden aikana en enää aio saapua paikalle ja ottaa sitä riskiä että peli on taas paskaa ja tunnelma loistaa poissaolollaan hallin päävärin ollessa penkkien punainen, vielä kun noissa otteluissa käynti on pois siitä ajasta mitä "kotiseudulla" käydessä kerkeää viettämään tuttujen kanssa. Sunnuntaina kävin elokuvissa, 15,50 € parin tunnin leffa 3Dnä, jonka jälkeen ei yhtään vituttanut vaan oli jopa hyvä mieli, jotain mitä en ole paikanpäällä voinut TPS-otteluissa todistaa muutamaan vuoteen (viimeeksi olen livenä todistanut TPS-voittoa varmaan kaudella 2012-13).

Jos vaihtoehtona on perjantain kaltaisen ripulikiekon tai leffan katsominen, valinta ei ole kovin vaikeaa, etenkin kun leffa on vielä halvempi, eli hinta/laatu-suhde on kohdallaan.

Lipun hinnat ovat aivan järkyttäviä suhteessa siihen mitä niillä saa. Kotona katsellessa on sentään se etu että voi sammuttaa telkkarin jos peli on ohi ekan erän jälkeen ~30 euron paikoilta ei viitsi heti lähteä.

Hyviäkin pelejä TPS on tällä kaudella pelannut, sellaisia mistä sen kolmekymppiä ilomielin maksaisi, mutta kotona on sattunut nyt niin paljon heikkoja esityksiä, että riski sille että matsin jälkeen on tatti otsassa on liian suuri että viitsisi maksaa taas 20-30 € ja kuluttaa aikaa paikalle saapumiseen.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kotikonttaukselle vain TPS pystyy tekemään jotain. Kotiottelut ovat parasta markkinointia. TPS on ollut lähellä käydä kotijoukkueiden TOP-10:n ulkopuolella. Väsyneet, haluttomat tappiopelit 3000 katsojan edessä aiheuttaa pahan kierteen.

Hyvää tekstiä Daenboudianilta tuossa ylhäällä. Samaa mieltä totta tosiaan.

Tartun vain tähän yhteen kohtaan, joka on tuossa lainauksessa.
Kun ajatellaan asiaa pelaajan kannalta, niin varmasti joukkueen esitys olisi kotiotteluissa erilainen, jos katsomossa olisi 8.000-10.000 äänekästä kannattajaa, jotka suorastaan vaatisivat kotijoukkueelta voittoa. Eivät pelaajat silloin voisi antaa yleisölle sellaista kuvaa, ettei peli pahemmin heitä tänään kiinnosta, vaan vedetään se alta pois, kun kerran kalenteriin näin on merkitty. Tarkoitan siis sitä, että kun ja jos ei ole yleisöä, niin pelaajatkaan eivät silloin parhampaansa pysty. Siksi epäonnistunut markkinointi on enemmänkuin syypää siihen, että kotiotteluissa ei ole minkäänlaista tunnelmaa kuin korkeintaan kourallisessa kaikista otteluista.

Olen sitä mieltä, että jos TPS:n julkisuuskuva olisi toisenlainen, niin joukkueen kannatuskin olisi huomattavasti paremmalla tasolla. Kun organisaatiosta jatkuvasti edelleenkin välittyy sellainen kuva, että kannattajat ovat syypäitä nykytilanteeseen (=katsojakatoon) eikä TPS:n johto, niin paljon pitää tapahtua ajattelutavassa ja toimintatavoissa muutosta toimiston suunnalla ennen kuin tästä päästään eteenpäin kohti parempia aikoja.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Sen verran pitää vielä lisätä, että onhan se valtavan suuri häpeätahra koko TPS-organisaatiolle, että sillä on käytössään 11.820 henkeä vetävä peliareena, johon se pystyy myymään hädin tuskin 3000-4000 lippua. (Ilmoitetut katsojaluvut eivät kerro mitään todellisesta tilanteesta).
Joku voisi tähän sanoa, että halli on liian suuri, mutta tuollainen ajattelu on pelkkää vastuun pakoilua. Halli on aikoinaan pystytty myymään TPS:nkin toimesta monta kertaa loppuun. Varmasti se pystyttäisiin tekemään uudelleen vielä nykyisinkin. Kysymys on vain ja ainoastaan osaamattomuudesta sekä mentaalisesta laiskuudesta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen sitä mieltä, että jos TPS:n julkisuuskuva olisi toisenlainen, niin joukkueen kannatuskin olisi huomattavasti paremmalla tasolla. Kun organisaatiosta jatkuvasti edelleenkin välittyy sellainen kuva, että kannattajat ovat syypäitä nykytilanteeseen (=katsojakatoon) eikä TPS:n johto, niin paljon pitää tapahtua ajattelutavassa ja toimintatavoissa muutosta toimiston suunnalla ennen kuin tästä päästään eteenpäin kohti parempia aikoja.

Tämä. Mutta eipä TPS tässä yksin ole, Espoossa ollaan osittain kusessa samoista syistä, katsojia ja sponsoreita syyllistetään tyhjistä katsomoista ja huonosta rahatilanteesta.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Jokereille muuten taas pisteet kotiin markkinoinnista. Viime sunnuntain peliin olisi päässyt junalla Turusta Pasilaan ja takaisin sekä peliin 20€:lla. Ymmärrettävää, ettei TPS voi esim. pk-seudulta haalia katsojia, koska siellä on jo omat Liiga-seurat. Jokerit on nyt vähän niin kuin koko Suomen Jokerit, kun eivät enää kilpaile suomalaisia joukkueita vastaan, vaan venäläisiä ja muita vastaavia. Mutta silti. Siellä sentään tehdään selvästi koko ajan jotain sen eteen, että hallissa olisi väkeä joka matsissa.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Jokereille muuten taas pisteet kotiin markkinoinnista. Viime sunnuntain peliin olisi päässyt junalla Turusta Pasilaan ja takaisin sekä peliin 20€:lla. Ymmärrettävää, ettei TPS voi esim. pk-seudulta haalia katsojia, koska siellä on jo omat Liiga-seurat. Jokerit on nyt vähän niin kuin koko Suomen Jokerit, kun eivät enää kilpaile suomalaisia joukkueita vastaan, vaan venäläisiä ja muita vastaavia. Mutta silti. Siellä sentään tehdään selvästi koko ajan jotain sen eteen, että hallissa olisi väkeä joka matsissa.

Joo. Ainakin 13 miljoonaa turskaa. Siis selvää on että Pasilassa pyörii sillä rahalla melkoinen sirkus ja häkki on täynnä lähes joka ilta.
Onhan siellä tietysti hieno show jne, mutta aikamoiset määrät massia pitäisi Supercell-miesten lyödä pöytään että Tepsillä olisi varaa tappiolla myydä lippuja.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
On suhteellisen turhaa verrata narreihin. Aihe on käsitelty jo monet kerrat. Hesan jannujen ei tarvitse saada lipuista käytännössä mitään. Jokainen ymmärtää myös bisneksen kannattavuuden, jos Suomen monopolijunalla pääsee edes takas Helsinkiin + ottelulippu 20 eurolla.

Joukkue on käytännössä Suomen EHT-maajoukkue ja pelaa Euroopan suurimmassa sarjassa Suomen kalleimmalla ottelushowlla. Totta kai sellainen vetoaa peruskatsojaan. HK Areenan kalusto ei pikku hiljaa tulevista päivityksisä huolimatta ole Hartwallin tasolla.

Sen sijaan että lähdetään apinoimaan ja tekemään köyhän miehen kopiota narreista, pitäisi tehdä kaikkensa jotta saadaan edes oma väki käymään Artukaisissa. Seuran imagoa pitää kohentaa paljon.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
On suhteellisen turhaa verrata narreihin. Aihe on käsitelty jo monet kerrat. Hesan jannujen ei tarvitse saada lipuista käytännössä mitään. Jokainen ymmärtää myös bisneksen kannattavuuden, jos Suomen monopolijunalla pääsee edes takas Helsinkiin + ottelulippu 20 eurolla.
- - -
Sen sijaan että lähdetään apinoimaan ja tekemään köyhän miehen kopiota narreista, pitäisi tehdä kaikkensa jotta saadaan edes oma väki käymään Artukaisissa. Seuran imagoa pitää kohentaa paljon.
Toisaalta... asiaa pitänee ajatella hieman laajemmassa mittakaavassa!

Onko tässä tarjouksessa niin hirvittävästi eroa erääseen (suureen?) parannusehdotukseen, jota olen jo vähintään pari-kolme vuotta ideoinut TPS:lle sekä Turun kaupungille?

Jokerit + VR + matsilipputarjous:
Monopoliyhtiö Valtion Rautatiet eli VR-yhtymä Oy eli VR Group on yksi Jokereiden pääyhteistyökumppaneita. Muita ovat mm. Veikkaus, Finnair, Huawei, VMP jne. jne. Minkälainen sitten on VR:n ja Jokerien välinen yhteistyösopimus? Siitä mulla - ja tuskin kenelläkään tällä palstalla - ei ole hajuakaan. Voisin olettaa, että yhteistyösopimuksessa on kohta, jonka mukaan VR tulee kuljettamaan kauden aikana yhteen-kahteen-muutamaan kotiotteluun Jokerien asiakkaita (=yleisöä) "ilmaiseksi" (tyyliin 5-10EUR/meno-paluu?), kunhan heillä on kyseiseen otteluun matsilippu. Välttämättä suoraa sponsorirahaa ei tällä sopimuksella liikuteta ollenkaan VR:n tileiltä Jokerien tileille. Sopimuksesta VR saa vastineeksi näkyvyyttä Jokerien kotiotteluissa sekä ottelumainonnassa - Jokerit saa vastaavasti vastineeksi kauempaakin tulevaa yleisöä eli hallintäytettä muutamaan kotiotteluunsa. Jääkiekon ystävä saa "ilmaisen" kuljetuksen Jokerien kotiotteluun kauempaakin (tässä tapauksessa Turusta). WIN-WIN-WIN?

Ajatellaan sopimusta VR:n kannalta. Ennen ottelua juna Turusta Helsinkiin sekä matsin jälkeen Helsingistä Turkuun kulkee joka tapauksessa. Joku kello 12 juna sunnuntaiaamuna Turusta Helsinkiin tuskin on mikään kultakaivos. Samaten voisin epäillä, että kello 19 (vai 20?) juna Helsingistä Turkuun pyhäpäivänä on erittäin harvoin loppuunmyyty. Miksi VR-yhtymä Oy ei haluaisi täyttää näitä kahta junaansa jääkiekon ystävillä? Jos kysyntä ylittää odotukset, niin äkkiäkös sitä yksi-kaksi lisävaunua laitetaan junaan kiinni. Juna kulkee kyseisen välin joka tapauksessa - vaunujen määrä on sivuseikka. Kumpi on parempaa bisnestä: ajaa vuoro kolmella vaunulla (täyttöaste 30%) tai kolmella-viidellä vaunulla (täyttöaste 90%), vaikka matkaliput kuuluisivatkin jo aiemmin sovittuun sponsorisopimukseen?

Entä sitten matsiliput? Mä näin kyseisen lehtimainoksen Turun Sanomissa kerran. Muistaakseni siinä luki jotain tyyliin: "VR tarjoaa matkat ja TS-yhtymä matsiliput". Tässä päästään taas siihen, että joku sponsori (tässä tapauksessa TS) ostaa kasan lippuja jakaakseen niitä asiakkailleen. Nähdäkseni tämä ei eroa millään tavalla esim. Turun alueen CityMarketien jakamista "ilmaislipuista" TPS:n matseihin. Joku yhteistyökumppani on kuitenkin maksanut jonkun könttäsumman tapahtumanjärjestäjälle eli jääkiekko-ottelun järjestävälle seuralle.

Vertailuna TPS sekä ehdotelmani:
Mä olen sitä jo useamman vuoden ehdottanut, että TPS, Turun Kaupunki sekä Turun Kaupungin Liikennelaitos tekisivät yhteistyötä. Bussilinja #61 ajaa jokaisena päivänä noin puolen tunnin välein Turun Kauppatorilta Vienolaan. Useimmiten kyydissä on kourallinen - ehkä kymmenen - matkustajia. Muutenkaan Turun Kaupungin julkiset liikennevälineet ovat erittäin harvoin täysiä. Mä olen ehdottanut sitä, että matkustaminen Turun Kaupungin joukkoliikennevälineissä olisi "ilmaista" matsipäivinä - sanotaanko vaikka kolme tuntia ennen matsin alkua ja pari tuntia matsin päättymisen jälkeen yhdellä ehdolla. EHTO: vilauta kuljettajalle joko TPS:n kausikorttia tai kyseisen ottelun ennakkolippua => matka on "ilmainen".

Mitä hävittävää tässä olisi kenelläkään? Bussit ajavat joka tapauksessa Turkuhallin ohi puolityhjinä - oli sitten matsipäivä tai ei. Arkipäivisin vaikkapa klo 16:00-23:00 Turun Kaupungin joukkoliikenteessä matkustaminen olisi "ilmaista" TPS:n kausikorttia tai ennakkolippua vilauttamalla. Lauantaisin aikarajat olisivat vaikkapa 14:00-22:00. Tyhmempi tietysti ajattelee, että bussilippujen hinta "piilotettaisiin" matsilipun hintaan, mutta ei! Sitä ei kuulu "piilottaa" mihinkään, vaan se kirjattaisiin aivan selkeästi TPS:n ja Turun Kaupungin väliseen yhteistyösopimukseen. Mikä osapuoli tässä häviäisi? TPS? Turun Kaupunki? Turkulainen jääkiekonystävä? Mielestäni kyseessä olisi jälleen WIN-WIN-WIN!

Mainitsen eräästä asiasta jälleen kerran: kyseinen homma toimii Bernissä, jossa jokaisessa kotimatsissa on se 16.000+ katsojaa. Bernin kaupungin sisäisessä liikenteessä matkustaminen matsipäivinä on "ilmaista" SCB:n kausikortilla tai ennakkolipulla.

SCB: Anreise
"Die Hin- und Rückfahrt in den Libero-Zonen 100 & 101 zur PostFinance-Arena sind ab 3 Stunden vor Matchbeginn und bis zu 2 Stunden nach Spielschluss (resp. bis Betriebsschluss, exkl. Nachtbusse) im Matchticket bzw. im SCB-Saisonabonnement inbegriffen."
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
VR on narrien pääyhteistyökumppani kuten kerroitkin. Eli ei ole vertailukelpoinen muihin. Toisaalta ei voisi vähempää kiinnostaa koko diili. En ole menossa katsomaan muovista KHL-kiekkoa eikä Tepsillä ole mitään VR-diiliä.

Ei millään pahalla, mutta ei tuo nyt mikään uusi idea ole. Todella monilla ulkomaisella urheiluseuralla toimii tietty joukkoliikennelinja matsipäivänä ilmaiseksi. Yksi syy on esimerkiksi se, että jossain Saksassa kun tuhat kannattajaa tunkee junaan kaupungin reunalta, niin he menisivät siihen joka tapauksessa, maksoi lippu tai ei. Ei yksikään lipuntarkastaja menisi sellaiseen hullunmyllyyn. Parempi siis neuvotella diili, että joukkoliikenteen käyttö on maksutonta. Toisaalta massat ovat muualla niin paljon isompia, että on neuvotteluvaraa suuntaan ja toiseen. Joissain tapauksissa pakko, jotta logistiikka toimii jotenkin. TPS:n ottelussa ei montaa sataa liiku busseilla takaisin kaupunkiin. Ymmärrät varmasti, että sillä on aika helkkarin iso merkitys, puhutaanko 16 000, 60 000 tai 3000 katsojan tapahtumasta.

Kaikki maksaa. Ilmaisia lounaita ei ole. Tällöin ei Turun kaupungin joukkoliikennekään tanssi Tepsin pillin mukaan. Toki joku yhteistyökumppani voisi jonkun bussin sponssata, mutta tuskin kaikkia. Mitä tulee bussilinjaan #61, niin haiskahaa taas kerran siltä, että sinulla on oma lehmä ojassa. Aivan samasta syystä, miksi olet vuositolkulla vaatinut halpaa kausikorttia sinne E5 vai minne se oli.

Summa summarum, liikenneyhteydet eivät ole TPS:n suurin murheenkryyni tällä hetkellä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
VR on narrien pääyhteistyökumppani kuten kerroitkin. Eli ei ole vertailukelpoinen muihin.
En mä sitä VR-Jokerit -diiliä verrannutkaan mihinkään muihin. Kunhan vain kerroin, että ei tuo Jokereille tappiollinen sopimus ole.

Ei millään pahalla, mutta ei tuo nyt mikään uusi idea ole. Todella monilla ulkomaisella urheiluseuralla toimii tietty joukkoliikennelinja matsipäivänä ilmaiseksi.
Niin... ei ole maailmalla uusi idea ei! Mutta entä Turussa?

Parempi siis neuvotella diili, että joukkoliikenteen käyttö on maksutonta. Toisaalta massat ovat muualla niin paljon isompia, että on neuvotteluvaraa suuntaan ja toiseen.
Jos tuollaisen diilin neuvottelu on mahdollista isommilla massoilla, niin miksi ei sitten pienemmillä massoilla? TPS:n matsipäivinä joukkoliikenteellä matsiintulevat ovat yksi hyttysenpaska koko kaupungin julkisen liikenteen mittakaavassa. Miksi tällaisen sopimuksen neuvottelu ei sitten olisi mahdollista?

TPS:n ottelussa ei montaa sataa liiku busseilla takaisin kaupunkiin. Ymmärrät varmasti, että sillä on aika helkkarin iso merkitys, puhutaanko 16 000, 60 000 tai 3000 katsojan tapahtumasta.
Juuri näin - juuri tästä syystä mä en myöskään ymmärrä, että miksi kyseistä diiliä ei pystyttäisi neuvottelemaan!

Kaikki maksaa. Ilmaisia lounaita ei ole. Tällöin ei Turun kaupungin joukkoliikennekään tanssi Tepsin pillin mukaan. Toki joku yhteistyökumppani voisi jonkun bussin sponssata, mutta tuskin kaikkia.
Yhtään vuoroa ei pitäisi lisätä! Kaupungilta ei vaadita yhtään mitään lisäystä! Kysehän on vain ja ainoastaan pelkästä halusta!

Miksi yhteistyökumppanin tulisi olla joku ulkopuolinen kolmas taho? Turun Kaupunki sponsoroi joka tapauksessa paikallista Palloseuraa ainakin jollain tasolla. Onhan siellä kaupungin omat aitiot, KISS MY TURKU -mainokset videotaulun alareunassa, Turun vaakuna pelipaidoissa jne. Eikö Turun Kaupunki ole yhtä lailla "sponsori" tai "yhteistyökumppani" TPS:lle kuten VR on Jokereille? Lyödään sinne Liikennelaitoksen pomoille muutama kausikortti A5-katsomoon ja matsipäivän bussimatkat tavalliselle rahvaalle "ilmaiseksi"! Eiks je?

Mitä tulee bussilinjaan #61, niin haiskahaa taas kerran siltä, että sinulla on oma lehmä ojassa. Aivan samasta syystä, miksi olet vuositolkulla vaatinut halpaa kausikorttia sinne E5 vai minne se oli.
Mikäköhän se mun oma lehmäni on? Mä teen kaikki nämä ehdotukset siltä pohjalta, että mä haluan nähdä hallilla sen 7.000-8.000 katsojaa joka saatanan matsissa.

Kyllä - bussilinja #61 kulkee tosta mun ikkunani alta, mutta mitä merkitystä sillä on. Mä haluaisin nähdä sen, että jostain Runosmäestä tai Varissuoltakin voi hypätä matsilippua vilauttamalla bussiin, vaihtaa Kauppatorilla ja tulla hallille. Aivan yhtä tyhjiä ne muutkin bussit ovat niihin matsiaikoihin. Mä ajelin reilu tunti sitten Turkuhallin ohi. Liikennevaloissa vastaani tuli bussi #32 - onko se Pansio-Kauppatori? Kello oli arviolta vajaa puoli kymmenen. Jos TPS:lla olisi ollut matsi, niin kyseinen bussi olisi ollut mitä otollisin keskustaan palaamiseen. Arvaapa kuinka monta ihmistä oli bussissa! Kuljettajan lisäksi ZERO! Ei ensimmäistäkään matkustajaa (jos joku ei kyyristellyt just jossain penkkien välissä). Tällaista bussilinjaa Turun Kaupunki sitten ajattaa arki-iltaisin TPS:n matsin päättymisaikoihin - silti tarvittaisiin joku ulkopuolinen sponsori, että matsista poistuvat ihmiset voisivat käyttää kyseistä linjaa "ilmaiseksi"?

Summa summarum, liikenneyhteydet eivät ole TPS:n suurin murheenkryyni tällä hetkellä.
Summa summarum... Turkuhallin paikasta ollaan mutistu kauemmin kuin sinä olet edes elänyt! "Hallihan on hevon perseessä!"

Vajavaisemmallakin ymmärryksellä luulisi tajuavan, että hallin paikkaa ei voida enää muuttaa. Eikö tällöin pitäisi juuri helpottaa kulkua hallille/hallilta kaikin mahdollisin keinoin? Jos sä et tätä ymmärrä, niin voithan alleviivata sen syyn jälleen kerran! Liikenneyhteyksistä ja hallin sijainnista oli jotain puhetta jo tammikuussa 2007, kun tämä ketju perustettiin...

Turkuhalli sijaitsee aivan Turun laidalla melko käsittämättömässä paikassa. Paremmalla hallin sijainnilla saataisiin varmasti paremmin imua otteluihin.
- - -
Suuri osa jättää tulematta jo sen takia, että halli on niin syrjässä.
Yksi millä voitaisiin vähän edes parantaa olisi yhteydet hallille.
- - -
- - - bussiyhteydet tulisivat olla ilmaiset nonstop-kuljetuksia ennen peliä.
Nykytilanteessa kulkuyhteyksien kehittäminen olisi yksi keino saada halli lähemmäksi kuluttajaa, esim. vähän siihen suuntaan kuten Lord Nikon ehdotti. Toisaalta jonkun ne bussiyhteydetkin pitää kustantaa.
Ilmaiset/edulliset linja-autokyydit olisivat kyllä hyvä keino yrittää saada porukkaa paikalle lisää.
- Matsilipulla matsibussiin. Helpottaisi hallin sijainnista johtuvaa katoa.

Hallin sijainti on edelleen se pahin ratkaisematon kysymys. - - - Vaihtoehtona on tietenkin päin helvettiä kulkevat bussit 5 euroa edes takas. Olen kerran mennyt bussilla tällä kaudella ja se oli viimeinen kerta. Eikä unohdeta sitä pikkuseikkaa, että matkojen takia koko hommaan saa varata aikaa tolkuttomasti.
Bussiyhteydet ja julkinen liikenne

Joku mainitsikin bussiyhteyksistä. Kiitos Turun paskan julkisen liikenteen ja hallin loistavan sijainnin menetetään joka ottelussa varmasti ellei tuhansia niin ainakin satoja katsojia. Suorat bussiyhteydet lähiöistä ja lähikunnista hallille ja takaisin. Ainakin vois kokeilla.
...mutta onhan se hyvä, että Daenboudian tuli jälleen kerran kertomaan totuuden!
"Liikenneyhteydet eivät ole TPS:n suurin murheenkryyni tällä hetkellä."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös