On suhteellisen turhaa verrata narreihin. Aihe on käsitelty jo monet kerrat. Hesan jannujen ei tarvitse saada lipuista käytännössä mitään. Jokainen ymmärtää myös bisneksen kannattavuuden, jos Suomen monopolijunalla pääsee edes takas Helsinkiin + ottelulippu 20 eurolla.
- - -
Sen sijaan että lähdetään apinoimaan ja tekemään köyhän miehen kopiota narreista, pitäisi tehdä kaikkensa jotta saadaan edes oma väki käymään Artukaisissa. Seuran imagoa pitää kohentaa paljon.
Toisaalta... asiaa pitänee ajatella hieman laajemmassa mittakaavassa!
Onko tässä tarjouksessa niin hirvittävästi eroa erääseen (suureen?) parannusehdotukseen, jota olen jo vähintään pari-kolme vuotta ideoinut TPS:lle sekä Turun kaupungille?
Jokerit + VR + matsilipputarjous:
Monopoliyhtiö Valtion Rautatiet eli VR-yhtymä Oy eli VR Group on yksi Jokereiden pääyhteistyökumppaneita. Muita ovat mm. Veikkaus, Finnair, Huawei, VMP jne. jne. Minkälainen sitten on VR:n ja Jokerien välinen yhteistyösopimus? Siitä mulla - ja tuskin kenelläkään tällä palstalla - ei ole hajuakaan. Voisin olettaa, että yhteistyösopimuksessa on kohta, jonka mukaan VR tulee kuljettamaan kauden aikana yhteen-kahteen-muutamaan kotiotteluun Jokerien asiakkaita (=yleisöä) "ilmaiseksi" (tyyliin 5-10EUR/meno-paluu?), kunhan heillä on kyseiseen otteluun matsilippu. Välttämättä suoraa sponsorirahaa ei tällä sopimuksella liikuteta ollenkaan VR:n tileiltä Jokerien tileille. Sopimuksesta VR saa vastineeksi näkyvyyttä Jokerien kotiotteluissa sekä ottelumainonnassa - Jokerit saa vastaavasti vastineeksi kauempaakin tulevaa yleisöä eli hallintäytettä muutamaan kotiotteluunsa. Jääkiekon ystävä saa "ilmaisen" kuljetuksen Jokerien kotiotteluun kauempaakin (tässä tapauksessa Turusta). WIN-WIN-WIN?
Ajatellaan sopimusta VR:n kannalta. Ennen ottelua juna Turusta Helsinkiin sekä matsin jälkeen Helsingistä Turkuun kulkee joka tapauksessa. Joku kello 12 juna sunnuntaiaamuna Turusta Helsinkiin tuskin on mikään kultakaivos. Samaten voisin epäillä, että kello 19 (vai 20?) juna Helsingistä Turkuun pyhäpäivänä on erittäin harvoin loppuunmyyty. Miksi VR-yhtymä Oy ei haluaisi täyttää näitä kahta junaansa jääkiekon ystävillä? Jos kysyntä ylittää odotukset, niin äkkiäkös sitä yksi-kaksi lisävaunua laitetaan junaan kiinni. Juna kulkee kyseisen välin joka tapauksessa - vaunujen määrä on sivuseikka. Kumpi on parempaa bisnestä: ajaa vuoro kolmella vaunulla (täyttöaste 30%) tai kolmella-viidellä vaunulla (täyttöaste 90%), vaikka matkaliput kuuluisivatkin jo aiemmin sovittuun sponsorisopimukseen?
Entä sitten matsiliput? Mä näin kyseisen lehtimainoksen Turun Sanomissa kerran. Muistaakseni siinä luki jotain tyyliin: "
VR tarjoaa matkat ja TS-yhtymä matsiliput". Tässä päästään taas siihen, että joku sponsori (tässä tapauksessa TS) ostaa kasan lippuja jakaakseen niitä asiakkailleen. Nähdäkseni tämä ei eroa millään tavalla esim. Turun alueen CityMarketien jakamista "ilmaislipuista" TPS:n matseihin. Joku yhteistyökumppani on kuitenkin maksanut jonkun könttäsumman tapahtumanjärjestäjälle eli jääkiekko-ottelun järjestävälle seuralle.
Vertailuna TPS sekä ehdotelmani:
Mä olen sitä jo useamman vuoden ehdottanut, että TPS, Turun Kaupunki sekä Turun Kaupungin Liikennelaitos tekisivät yhteistyötä. Bussilinja #61 ajaa jokaisena päivänä noin puolen tunnin välein Turun Kauppatorilta Vienolaan. Useimmiten kyydissä on kourallinen - ehkä kymmenen - matkustajia. Muutenkaan Turun Kaupungin julkiset liikennevälineet ovat erittäin harvoin täysiä. Mä olen ehdottanut sitä, että matkustaminen Turun Kaupungin joukkoliikennevälineissä olisi "ilmaista" matsipäivinä - sanotaanko vaikka kolme tuntia ennen matsin alkua ja pari tuntia matsin päättymisen jälkeen yhdellä ehdolla. EHTO: vilauta kuljettajalle joko TPS:n kausikorttia tai kyseisen ottelun ennakkolippua => matka on "ilmainen".
Mitä hävittävää tässä olisi kenelläkään? Bussit ajavat joka tapauksessa Turkuhallin ohi puolityhjinä - oli sitten matsipäivä tai ei. Arkipäivisin vaikkapa klo 16:00-23:00 Turun Kaupungin joukkoliikenteessä matkustaminen olisi "ilmaista" TPS:n kausikorttia tai ennakkolippua vilauttamalla. Lauantaisin aikarajat olisivat vaikkapa 14:00-22:00. Tyhmempi tietysti ajattelee, että bussilippujen hinta "piilotettaisiin" matsilipun hintaan, mutta ei! Sitä ei kuulu "piilottaa" mihinkään, vaan se kirjattaisiin aivan selkeästi TPS:n ja Turun Kaupungin väliseen yhteistyösopimukseen. Mikä osapuoli tässä häviäisi? TPS? Turun Kaupunki? Turkulainen jääkiekonystävä? Mielestäni kyseessä olisi jälleen WIN-WIN-WIN!
Mainitsen eräästä asiasta jälleen kerran: kyseinen homma toimii Bernissä, jossa jokaisessa kotimatsissa on se 16.000+ katsojaa. Bernin kaupungin sisäisessä liikenteessä matkustaminen matsipäivinä on "ilmaista" SCB:n kausikortilla tai ennakkolipulla.
SCB:
Anreise
"
Die Hin- und Rückfahrt in den Libero-Zonen 100 & 101 zur PostFinance-Arena sind ab 3 Stunden vor Matchbeginn und bis zu 2 Stunden nach Spielschluss (resp. bis Betriebsschluss, exkl. Nachtbusse) im Matchticket bzw. im SCB-Saisonabonnement inbegriffen."