Mainos

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 739 039
  • 3 722

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ennen kuin aletaan roudaamaan pk-seudulta kansaa Artukaisiin, niin pitäisi huolehtia, että edes lähiseudun ihmisiä saataisiin aktivoitumaan Tepsin suhteen. Jos Salon seudulta, Loimaalta ja vaikka Forssasta ynnä muista lähikunnista saataisiin TPS-kannattajia tai TPS-henkisiä ihmisiä matseihin yhteiskyydein, olisi tämä todella iso juttu pitkässä juoksussa, koska puskaradio toimisi jos/kun kiekkoviihde miellyttäisi ja liput ja kyyditysmaksut olisivat kohtalaisia. Tepsin pitäisi olla ehdottomasti koko Turun- ja Varsinais-Suomen juttu, jos halutaan edes pientä valoa tunnelin päähän näihin yleisökeskiarvoihin, koska pelkästään Turussa markkinointi ei näköjään tuota tulosta. Mä nostan ihan valtavasti hattua niille Raahen seudulta tulleille TPS-faneille, jotka tuli linja-autolla surullisen kuuluisaan Tappara-matsiin ja vaikka kotijoukkueen esitys tv-pelissä oli karmeaa paskaa, niin joukkio oli sitä mieltä, että tämä pitää uudestaan kokea. Jotain tuollaista yhteisöllisyyttä kaipaisin lähikuntiikin.

Olen myös sitä mieltä, että eritoten matsipäivinä Tepsin pitää näkyä ja kuulua kaupungilla, josta niitä irtokatsojia saadaan. Kaikki eivät someta, twiittaa tai twerkkaa tai instaile ja kaikki eivät myöskään tilaa Turun Sanomia, joten katukuvaan enemmän Tepsiä ihan valomainoksin. Mun mielestä pelipäivinä jotain junnuja pitäisi valjastaa kaupungille pelipaidoissa jakamaan TPS-aiheista hevon humppahömppää (jotain avaimenperiä, pullon avaajia tai ihan mitä vaan) ja hokemaan, että illalla matsiin, jotta perttiperuskatsojia saadaan hallille. Ja jotta nuoret ja miksei vanhemmatkin äijät saadaan hereille, niin vaikka TPS-kissat keimailemaan ja oleilemaan jonnekin Wiklundin aulaan promoamaan illan matsia jne. Ei kaikki ihmiset ole köyhiä ja kipeitä, vaikka lama onkin. Ei tää nyt vittu voi olla näin vaikeet hei!
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - pelkästään Turussa markkinointi ei näköjään tuota tulosta.
Niin juuri! Mikä markkinointi?

Olen myös sitä mieltä, että eritoten matsipäivinä Tepsin pitää näkyä ja kuulua kaupungilla, josta niitä irtokatsojia saadaan. Kaikki eivät someta, twiittaa tai twerkkaa tai instaile ja kaikki eivät myöskään tilaa Turun Sanomia, joten katukuvaan enemmän Tepsiä ihan valomainoksin.
Tästä täysin samaa mieltä! Hetken kuluttua todennäköisesti Daenboudian tulee taas kertomaan meille kuinka TPS:n markkinointi on nykypäivää emmekä me wanhat (k-) alkkikset vain ymmärrä mistään mitään!
 

-TMA-

Jäsen
Paljon todella hyviä pointteja ja toteutettavia ideoita, mutta kokonaisuudessaan hieman mustavalkoisella ajattelulla mennään tällä hetkellä, joten jatketaan samalla teemalla.

Kaikki eivät asu tai käy edes viikottain keskustassa, vaan osa tulee peleihin myös Turun ulkopuolelta. Kaikki eivät ole sosiaalisessa mediassa tai välttämättä lue kotisivuja. Kaikki eivät tilaa TS.ää tai saa edes Aamusetiä tai Turkulaista. Kaikki eivät näe sähköisiä tai muita valotauluja tai ylipäätään kiinnitä niihin huomiota.


Puhumattakaan siitä, että "nykypäivänä" kuluttajien vapaa-ajasta kilpailee useampi asia ja pelipäivän korostaminen on jo liian myöhäistä.

Jokereihin vertaaminen pelkästään resurssien (pelaajabudjetti, markkinointi jne.) osalta on hieman turhaa, mutta toiminnan ja strategian osalta ei ehkä niinkään. Vaikka Jokereilla pelillisesti viime kausi ei olisi ollut niin vakuuttava, areenan puitteet tai ottelutapahtuma Euroopan kärkipäätä, lippujen hinnat kuluttajaystävälliset, niin yleisömenestys ja yleinen huomio sekä hype ei olisi ollut mitään ilman todella vakuuttavaa työskentelyä ja tekemistä laajalla alalla.

Joko-tai vai kokonaisuus? Jokerit ovat olleet Suomen parhaimmistoa sekä digissä että printissä, ovat haalineet katsojia niin Helsingistä kuin kehäkolmosen ulkopuolelta (muistan nähneeni yhden urheiluseuran Vaasasta keränneen porukkaa kasaan Jokerien peliin) jne.
 
Eräs järjettömyys ovat täysin randomit pelipäivät, mutta toki siinä on osallisena myös Liiga sekä tv-sopimusrahat.
Eräs sarja tuolla eräässä saarivaltakunnassa voi pääosin ihan mainiosti (jos vertailu sallitaan) katsojamäärien perusteella, mutta toki osa seuroista tekee persnettoa älyttöminen pelaajapalkkioiden vuoksi.

Pointtini on kuitenkin: lähes poikkeuksetta VAKITUISET pelipäivät. Lauantai on juhlapäivä.
Katsoja/fani/sponsori/muu yhteistyökumppani tietää jo ennen otteluohjelman julkaisua, että käytännössä joka toinen lauantai on kotimatsi.

Lisäksi pelimäärä on järkevä ja sarjaa ei viritellä keinotekoisesti mihinkään suuntaan, ei myöskään urheilullisesti. Voi myös pudota. Hui!

Ja esim. länsinaapurissa(kin) sarjataulukkoa voi oikeasti seurata niin, että joukkueilla on 99% saman verran matseja pelattuna. Täällä voi olla pahimmillaan 4 pelin eroja.

Ja kuten Kettuherrakin mainitsi: Mikä markkinointi? Ikinä ei ole ollut niin hiljaista kuin nyt ja itselläni on takana 40 vuoden jäsenyys seuraan eri näkökulmineen.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tästä täysin samaa mieltä! Hetken kuluttua todennäköisesti Daenboudian tulee taas kertomaan meille kuinka TPS:n markkinointi on nykypäivää emmekä me wanhat (k-) alkkikset vain ymmärrä mistään mitään!

Anteeksi, mutta jospa vaikka lukisit joskus etkä vain kirjoittaisi. Olen aika rankasti moittinut TPS:n markkinointia. Todella heikoilla kantimilla. Ei siitä sen enempää. Fakta on myös se, että pelipäivän markkinoinnilla ei enää paljoa ole pelastettavissa. Tämän @-TMA- meille jo kertoikin. Toiseksi, TPS:n ongelma on se, ettei sillä ole resursseja eikä markkinointilinjaa. Välillä sitä, toisaalta tätä, joskus ei mitään. Seuran identiteetti?

Pitää olla erittäin naiivi, jos ei ymmärrä, mikä ero on perus Liigajoukkueella ja eräällä KHL:n kärkijoukkueella. Mitäpä jos tehtäisiin ihan itse jotain? Ei ole mitään graalin maljaa, jota matkimalla elämä kukostaisi. Strategia ja toimintatavat pitää soveltaa omaan toimintaan.

Kyllä - bussilinja #61 kulkee tosta mun ikkunani alta, mutta mitä merkitystä sillä on. Mä haluaisin nähdä sen, että jostain Runosmäestä tai Varissuoltakin voi hypätä matsilippua vilauttamalla bussiin, vaihtaa Kauppatorilla ja tulla hallille. Aivan yhtä tyhjiä ne muutkin bussit ovat niihin matsiaikoihin. Mä ajelin reilu tunti sitten Turkuhallin ohi. Liikennevaloissa vastaani tuli bussi #32 - onko se Pansio-Kauppatori? Kello oli arviolta vajaa puoli kymmenen. Jos TPS:lla olisi ollut matsi, niin kyseinen bussi olisi ollut mitä otollisin keskustaan palaamiseen. Arvaapa kuinka monta ihmistä oli bussissa! Kuljettajan lisäksi ZERO!

...mutta onhan se hyvä, että Daenboudian tuli jälleen kerran kertomaan totuuden!
"Liikenneyhteydet eivät ole TPS:n suurin murheenkryyni tällä hetkellä."

Olet siis rehellisesti sitä meiltä, että TPS:n yleisömäärät nousee sillä, että juuri sinun ikkunasi alta tuleva bussi olisi ilmainen ja juuri sinun istumapaikkasi olisi halvempi (kuten olet jo pitkään yrittänyt perustella eri ketjuissa). Tällähän ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, että sinulla olisi oma lehmä ojassa.

Olen sitä meiltä, että TPS:n yleisömäärät lähtee heti kasvuun, kun bussi nro 32 Kupittaalta HK Areenalle on ilmainen ja kannattajakausikortilla saisi oluen puoleen hintaan Irish pubista.

Uskomaton logiikka. Eli jos bussit ovat vajaita, niiden pitäisi olla ilmaisia? Jos HK Areenan yleisömäärä on 3500 ja kapasiteetti 11 820, niin miksi matsi ei olisi saman tien ilmainen? EI se maailma nyt ihan näin toimi.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä tuo @Mr.Fox idea saa ainakin täältä kannatusta. Ottaen myös huomioon nykyisen Föli-alueen laajuuden voisi myös sieltä Naantalista/Raisiosta/Liedosta/Kaarinasta tulla täysin ilmaiseksi hallille. Puhun tässä vain itsestäni, mutta asun hyvin lyhyen kävelymatkan päässä keskustasta ja täten bussikortille ei ole tarvetta ja kyllä tuo ilmainen "kuljetus" hallille ainakin jossain määrin motivoisi, koska matsiin meneminen halpenisi itselläni 6 eurolla, jota itse pidän ainakin ihan kiitettävän suuruisena summana. (saa sillä 2 pakettia jauhelihaa).

En oikein ymmärrä mikä tässä niin ärsyttää @Daenboudian ia. Yleisömäärät eivät välttämättä tästä lähtisi taivaalliseen nousuun, mutta miksi tämän tyylistä ratkaisua ei voisi kokeilla?

Sitten olisi pari kysymystä ylipäätänsä markkinoinnista. Käyttääkö TPS edes hyödyksi kaupungin valotauluja, joita nyt ainakin suurimpien teiden varrella on ja käyttääkö TPS hyödyksi keskustan Wiklundin seinällä olevaa isoa valotaulua? En ole myöskään törmännyt TV-mainoksiin, mutta itselläni on TV:n katselu kyllä muutenkin niin vähäistä etten tiedä vaikka siellä viikottain mainostettaisiin. Jos TPS näitä käyttää niin toivon niiden olevan muutakin kuin matsipäivinä pienet mainokset valotauluissa, vaan mielummin jo 2-3 päivää aikaisemmin ja enemmissä määrin mitä lähempänä matsipäivä on. Nykypäivänä kuitenkin ihmiset aika hyvin suunnitelee jo pari päivää eteenpäin menemisiiän. Jokereista voisi edes sen verran ottaa mallia, että käytettäisiin noita teillä olevia normaaleja mainoskylttejä hyödykseen. Helsingissä ei voinut välttyä Jokereiden Superweek mainoksilta, mutta Turussa en ole tainut yhtäkään TPS mainosta noissa kylteissä näkyvän.
 

Aleksis Veli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko tämän ketjun aiheena

Miten saadaan yleisömäärät nousuun hinnalla millä hyvänsä?


vai

Miten saadaan yleisömäärät nousuun siten, että TPS:n taloustilanne samalla kohenee?
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Ottamatta sen enempää kantaa edellä mainittuihin bussien täyttöasteisiin tai tiettyihin linjoihin, niin kyllähän se etäkannattajaa hieman rassaa, että Helsingistä tulee nykyään Turkuun ja palaa takaisin n. 10 eurolla kaikkineen. Siihen kun lyö päälle 6€ torilta hallille, niin vaikka hinta kaikkineen onkin ennenkuulumattoman halpa, silti Turun sisäinen joukkoliikenne lisää matkakustannuksiin 60%. Siis pikkurahaa useimmille, mutta prosentualisesti valtava osa matkakustannuksista.

En kyllä toisaalta ajattele että Turun kaupunki tai TPS voisivat ilmaisia busseja pyöritellä ympäri Turkua, mutta onhan tuo tekijä joka hieman joka kerta kirpaisee.
 

-TMA-

Jäsen
Sitten olisi pari kysymystä ylipäätänsä markkinoinnista. Käyttääkö TPS edes hyödyksi kaupungin valotauluja, joita nyt ainakin suurimpien teiden varrella on... En ole myöskään törmännyt TV-mainoksiin, mutta itselläni on TV:n katselu kyllä muutenkin niin vähäistä etten tiedä vaikka siellä viikottain mainostettaisiin.
Käyttää. Ja sen verran mitä niiden ohi ajaessa markkinointinäkökulmasta niitä katselen, niin mielestäni ns. jatkuvalla syötöllä eli ei vain pelipäivänä. Telkkarissa ei ole tällä kaudella tainnut perusmatsimainoksia näkyä tai ei sitten vain ole osunut omaan silmään. Enemmän taidettiin panostaa kausikorttimainontaan tämän kauden osalta(?).
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
kyllähän se etäkannattajaa hieman rassaa, että Helsingistä tulee nykyään Turkuun ja palaa takaisin n. 10 eurolla kaikkineen. Siihen kun lyö päälle 6€ torilta hallille, niin vaikka hinta kaikkineen onkin ennenkuulumattoman halpa, silti Turun sisäinen joukkoliikenne lisää matkakustannuksiin 60%. Siis pikkurahaa useimmille, mutta prosentualisesti valtava osa matkakustannuksista.
Ehkä etäkannattajan tilanne hieman helpottuu muutaman vuoden päästä, kun Onnibus on saanut monopoliaseman Suomen bussimarkkinoilla ja kaksinkertaistaa hintansa. Tuolloin paikallisliikenteen prosentuaalinen osuus matkakustannuksista laskee merkittävästi. Tosin vanhoihin hyviin aikoihin, jolloin HKI-TKU-HKI maksoi noin 60 euroa, ei taida olla paluuta. Tuolloinhan paikallisliikenteen maksujen osuus kokonaismatkakustannuksista oli alle 10%. Toki ymmärrän hienon periaatteen, että valittaa pitää aina.

Sillloin tällöin bussia käyttävänä olen hankkinut fölikortin (hinta 5 euroa), johon voi ladata rahaa. Tuolla kortilla maksettaessa yksittäinen matka maksaa 2.20. Suosittelen Turun alueella asuville.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Välillä mä ihmettelen kovasti, että mitä täältä luen.

Eiköhän @Mr.Fox :n ajatus ollut koettaa tällaista Turun paikallisliikenteen ja TPS:n yhteistyötä. Toisin sanoen, normaalisti se tarkoittaa yhteydenottoa, laskelmia ja neuvottelua. Sitten jos nämä laskelmat ja neuvottelut osoittavat, että ei tämä ole mitenkään kannattavaa niin homma selvä ja seuraava idea. Resurssipulaan on ihan turha vedota, ei vie osaavalta kaverilta kauaakaan tuollaisesta kuviosta tiedustelu. Osaamispulasta en tiedä. Eikai molemmille kannattamatonta toimintaa edes kannata tehdä.

Tosiasia nyt kuitenkin on, että hallin sijainti on helvetin huono. Ei ole kävelymatkan päässä keskustasta (bussit, junat), joten joku matsilippu+paikallisliikennejärjestely+TIEDOTTAMINEN SIITÄ voisi olla ihan toimivakin juttu.

Nyt jos menen TPS:n kotisivuilta etsimään, että miten pääsen HK-areenalle katsomaan peliä, niin mitäs linkkejä TPS kotisivut mulle tarjoaa? Infoa pysäköinnistä? Julkisista liikenneyhteyksistä?

Ulkopaikkakuntalaisen näkökulmasta ainoa julkinen on ilmeisesti matsibussi 100, muita tuskin menee kun ei ole mainittu.
Paikoituskartta: Error 404 - Not Found.
Aikataulut vie Turku.fi etusivulle.

Job well done?

Ihan kehitysehdotuksina: Suorat linkit aikatauluihin, KAIKKI mahdolliset liikenneyhteydet jotka edes etäisesti voisivat mennä HK-areenalle tai sinne päin (kävelyetäisyys), GMAPS osoitteeksi ja ajo-ohjeet suorasta linkistä. Nämä palvelisivat suoraan asiakasta ja ihan rehellisesti, mikä tälle on tekosyy? Aika ei riittänyt?

Nyt näyttää taas kotisivujen perusteella siltä, että ei sun tänne tarvii tulla, meitä se ei ainakaan kiinnosta.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Hyvin yksinkertaisesti. Tuotteen on oltava kiinnostava. Ottelutapahtuman pitää tarjota tunnelmaa ja elämystä, jota ei kotisohvalta saa. Yleisö haluaa nähdä noin keskimäärin enemmän voittoja kuin tappioita, pitää siis panostaa kotipeleihin. Katsojia pitää houkutella paikalle ja TPS-brändiä kehittää hyvällä markkinoinnilla.

Markkinointi on investointi. Tuntuu, että seurajohdon on joskus vaikea ymmärtää tätä. Seuran pitää olla lähellä yleisöä ja kuunnella, mitä asiakkaat haluavat.

TPS on pelannut Artukaisissa 25 vuotta. EI liikenneyhteydet ainakaan huonommaksi ole mennyt. Samaan aikaan yleisömäärät kuitenkin laskevat jatkuvasti. Syy on siis pitkälti muualla, esimeriksi TPS-tuotteen ja Liigan kiinnostavuudessa. Nyt täytyy nähdä metsä puilta.

Jos asiakkaalta kysytään, niin totta kai hän haluaa kaiken ilmaiseksi. Onko se pidemmän päälle järkevää tai taloudellisesti mahdollista? Ei.
 
Tuotteen on oltava kiinnostava. Ottelutapahtuman pitää tarjota tunnelmaa ja elämystä, jota ei kotisohvalta saa. Yleisö haluaa nähdä noin keskimäärin enemmän voittoja kuin tappioita, pitää siis panostaa kotipeleihin. Katsojia pitää houkutella paikalle ja TPS-brändiä kehittää hyvällä markkinoinnilla. Markkinointi on investointi. Seuran pitää olla lähellä yleisöä ja kuunnella, mitä asiakkaat haluavat.

Samaa mieltä. Mutta tuo on pelkkää markkinointi jargonia. Minusta on hauska että Mr.Foxilla on konkreettisia ehdotuksia. Jos ilmainen bussikyyti olisi toteutettavissa, se houkuttelisi varmasti paikalle enemmän yleisöä. Itse lähtisin useammin katsomaan matseja, ja jättäisin myös luultavasti aina auton kotiin, mikä taas johtaisi siihen että voisin nauttia ottelun aikana pari olutta (oheismyynti voisi nousta).

TPS on pelannut Artukaisissa 25 vuotta. EI liikenneyhteydet ainakaan huonommaksi ole mennyt. Samaan aikaan yleisömäärät kuitenkin laskevat jatkuvasti. Syy on siis pitkälti muualla, esimeriksi TPS-tuotteen ja Liigan kiinnostavuudessa. Nyt täytyy nähdä metsä puilta.

Tästä täysin samaa mieltä. Liikenneyhteydet eivät ole syy yleisömäärien laskuun. Mutta ei se sitä tarkoita sitä, ettei tällä saralla olisi parannettavaa.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Ehkä etäkannattajan tilanne hieman helpottuu muutaman vuoden päästä, kun Onnibus on saanut monopoliaseman Suomen bussimarkkinoilla ja kaksinkertaistaa hintansa. Tuolloin paikallisliikenteen prosentuaalinen osuus matkakustannuksista laskee merkittävästi. Tosin vanhoihin hyviin aikoihin, jolloin HKI-TKU-HKI maksoi noin 60 euroa, ei taida olla paluuta. Tuolloinhan paikallisliikenteen maksujen osuus kokonaismatkakustannuksista oli alle 10%. Toki ymmärrän hienon periaatteen, että valittaa pitää aina.

Harvinaisen turhaa avautumista. Kaukobussien kilpailutilanne, mikä se sitten onkaan, ei muuta sitä faktaa että Turun paikallisliikenteen lippu on verraten kallis. Varsinkin jos menee kahden tunnin lipulla yhden matkan hevonperseessä sijaitsevaan halliin. Harmi jos sinulle tuli paha mieli kun tämän totesin. Kuten prosenttien kanssa sohlaamisen kanssa on kai nykyään tapana todeta: Sori siitä.

Tästäkin huolimatta tosin on kaikkineen, siis matkat ja lippu yhteenlaskettuna, halvempaa käydä katsomassa peli Turussa Helsingistä kuin käydä Nordiksella katsomassa Tepsin vieraspeli joltain säädylliseltä paikalta. Eli itse en ainakaan pidä Tepsin kotipelien lippuja mitenkään älyttömän kalliina. Siis näihin nytkin myynnissä oleviin Jokerien 6,5€ -lippuihin verrattuna tietysti kalliimpia, mutta Nordiksen lippuihin verrattuna Tepsin peliin pääsee ok paikoille kaksi henkilöä melkein samalla hinnalla kuin yksi HIFK:n peliin.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kyllä mä ainakin itse pitäisin helvetin tärkeänä sitä pelipäivän markkinointia keskustassa/kauppakeskuksissa. Kyllä Tepsin pitää rantautua sinne missä ihmiset ovat/liikkuvat eli Skanssiin, Myllyyn, Hansaan, Wiklundiin jne. vain TPS-aiheista show:ta pystyyn, niin kyllä sieltä saadaan irtokatsojia. Mun mielestä on typerää ajattelua, että "ei sieltä tule kuin muutama henkilö". Vittu, onko näillä katsojakeskiarvoilla ja hallin täyttöasteilla varaa olla ylimielinen. Jokainen katsoja kuka tuohon viljasiiltoon viitsii tulla kesken muiden kiireiden, on pirun tärkeä seuralle ja sellainen tunne pitäisi sille katsojalle välittyä, vaikkei erottaisi kentältä, että kumpi on TPS ja kumpi Kalajoen Junkkarit. Muutenkin mainontaa ja markkinointia tulisi olla televisiossa, radiossa, kadulla ja valomainoksissa ihan vitutukseen asti, sillä "toistoihin" tuokin perustuu.

On totta, että se kuuluisa markkinointi (niin oliko sitä) on haastavampaa näinä aikoina kuin makeina kultavuosina. Pitkälle ysäriä ihmiset tulivat ihailemaan kimaltelevaa Turkuhallia ja pelkästään tuolla saatiin kansaa lehtereille ja kun menestyttiin, niin eipä se paljoa asiaa haitannut. Tuolloin TPS oli kova juttu monien eri ikäluokkien keskuudessa ja joukkue oli ns. kahvipöytäkeskusteluissa paljon useammin. Nyt eri lajit, viihteet, tietokoneet, televisiot, harrasteet ja muut vievät hevosen osan yleisöstä, jota juuri pitäisi pystyä houkuttelemaan takaisin, jos ovat koskaan käyneetkään hallilla. Työttömyysluvut ovat myös korkeita, mutta niitä on ollut aina ja heidätkin voisi yrittää jotenkin huomioida hinnoittelussa. Halli on sijainniltaan perseessä, mutta munkaan mielestä siinä ei hävitä mitään jos kettuherran bussitaktiikkaa kokeiltaisiin tai edes otettaisiin konkreettisesti puheeksi. On totta, että menestys tuo ihmisiä ns. buumien mukana (buumi on hirvittävä sana), mutta samalla ne ihmiset myös häviävät, kun tulee tappioputki. Hallilla pitäisi pystyä tarjoamaan paljon muutakin kuin itse peliä juuri niille peruskatsojille ketkä eivät valvo viivelähtöjä ja trap-muodostelmia sieltä piippuhyllyltä. Pää kannattaisi ottaa perseestä pois ja ottaa mallia miten suuressa maailmassa ottelutapahtumia järjestetään, ei tarvita NHL-tason resursseja eikä välttämättä Jokerienkaan, mutta sieltä voisi oppia paljon paljon asioita ihan markkinoinnista lähtien. Niin vittumaiselta kuin se tuntuukin.

Olen myös melko varma, että Toverien liiganousu poikisi aivan uudenlaisen piikin Tepsinkin yleisömääriin, koska derby heräisi uskottavasti henkiin ja vastakkainasettelulla pystyttäisiin luomaan loistavia asetelmia pitkin kautta. Homma on kuitenkin täysin utopiaa nykyisellä menolla TuTon suhteen ainakin, vaikka ajatuksena TPS ja TuTo pääsarjassa olisi kaunis, sillä seurat tarvitsevat kuitenkin toisiaan.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tepsin facebookkiin on ilmestynyt tarjous loppuvuoden kotipeleistä. Kolme peliä yhteensä 30€. Ei lainkaan hassumpi, kun ottaa huomioon, että tuohon sisältyy myös paidan nosto. Täältä ainakin virtuaalipeukku ylöspäin. Eikös täällä ole huudeltu tällaisia tarjouksia, joten tarttukaa nyt ihmeessä.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Tepsin facebookkiin on ilmestynyt tarjous loppuvuoden kotipeleistä. Kolme peliä yhteensä 30€. Ei lainkaan hassumpi, kun ottaa huomioon, että tuohon sisältyy myös paidan nosto. Täältä ainakin virtuaalipeukku ylöspäin. Eikös täällä ole huudeltu tällaisia tarjouksia, joten tarttukaa nyt ihmeessä.

Jep. Hyvä tarjous. Harmittavasti pääsen luultavasti vain kauden vikaan matsiin, mutta eipä mulle opiskelijana olisi tuo paketti tuonut säästöä kuin 4,5€.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ketjun kysymykseen vastaten: en todellakaan tiedä, mutta yhden näkökulman voisin tänne tuoda. Sivutolkulla täällä on viisaat ehdotellut parempia ja huonompia kikkoja yleisömäärän kasvattamiseksi ja kaikenlaista on ilmeisesti yritetykin, mutta minkäänlaista konkreettista parannusta asiaan ei ole saatu. Yleisömäärät ovat jämähtäneet jonnekin vähän päälle 4000 katsojan paikkeille ja vahvasti luulen, että paluuta kulta-aikojen 7000-8000 katsojan keskiarvoihin ei ainakaan vähään aikaan ole näkyvissä.

Tässä syy:

EI KIINNOSTA. Pelin taso on jo vuosikausia laskenut radikaalisti. Liiga on jo vuosia tehnyt saatanan tyhmiä päätöksiä kasvattamalla joukkue- ja pelimääriä vuodesta toiseen ja varsinkin sulkemalla sarjan. Fakta vaan on, että näin pieneen maahan ei riitä tarpeeksi hyviä pelaajia kuuteentoista liigajoukkueeseen. Maestro Jortikka sanoi jo vuosia sitten, että sen tason pelaajat, jotka tuskin olisivat hänen aikanaan mahtuneet edes joukkueeseen, hääräävät nykyään kärkikentällisissä ratkomassa pelejä. Allekirjoitan tämän täysin, divaritason peleistä vaaditaan kuitenkin liigahintoja.

Satsaamalla määrän sijasta laatuun Liiga voisi tuoda ainakin jonkin verran lisää mielenkiintoa tällä hetkellä todella tylsään runkosarjaan. Jos Reverent olisi valittu uudeksi kummolaksi, niin ensisijaisina tehtävinäni olisi Liigan avaaminen, joukkuemäärän pudottaminen kymmeneen, max. kahdeksan joukkueen pleijarit (mahdollisesti kuuden tai jopa neljän) ja karsintasysteemi Ruotsin malliin. Lisäksi jyrähtelisin pois kaikki kolmen miehen jatkoajat ja rankkarikilpailut, koska Reverentin mielestä jääkiekkomatsi voi päättyä myös tasan.

Oman Palloseuran jatkuvat sekoilut kaukalossa ja varsinkin sen ulkopuolella eivät varsinaisesti ole olleet mitään peruskatsojan mielenkiintoa lisääviä. Tällä kaudella on sentään pelillisesti noustu selvästi viime vuosien häntäpäässä rimpuilusta, mutta liian monet kotiottelut ovat edelleen todella paskoja ja karkottavat mahdollisesti hallille eksyneet satunnaiskatsojat tehokkaasti pitkäksi aikaa. Mulla oli kausikortti jo Kupittaalta alkaen ja Artukaisissakin kävin monta vuotta ilman, että kovinkaan montaa matsia olis väliin jäänyt. Nyt ei vaan kiinnosta enää.

Demarien syytä sekin, että hallin sijainti on todella perseestä. Sille ei kukaan enää mitään voi, mutta jos leikitellään ajatuksella, että halli olis sillon joskus aikoinaan rakennettu Artukaisten pellon sijasta esim. Kupittaalle, niin katsojakeskiarvotkin voisivat olla edes parisataa suuremmat. Satunnaiskatsojan olisi ollut paljon helpompi tehdä ex tempore - ratkaisu ja lähteä vaikka kävellen peliin sen sijaan, että rupeaa arpomaan matkustustapaa jonnekin Raision rajalle. Halli on missä on ja se on yksi selvä syy, miksi yleisömäärät ovat jatkuvassa laskussa.

Liiga saa varmasti televisiontioikeuksien myynnistä todella hyvät fyffet, mutta sekin, että kaikki pelit näkyvät omalta kotisohvalta murto-osalla matsilipun hinnasta, syö katsojamääriä. Töissäkin on muutama ennen aktiivisesti hallilla käynyt kaveri, jotka ovat valinneet mielummin kotikatsomon livekatsomisen sijaan ja luulisin saman ilmiön esiintyvän laajemmaltikin. Tosin jos olisin vielä riittävän kiinnostunut ko. sarjasta, menisin kyllä paikan päälle seuraamaan pelejä, koska on se kuitenkin ihan eri juttu nähdä ja aistia peli paikalla. Vaikka onhan se tunnelma Palloseuran peleissä enää murto-osa siitä, mitä se joskus on ollut.

Ei siis ole helppoa Liigan ja Palloseuran markkinointiosastoilla. En ole muutenkaan mitenkään markkinointihenkinen, mutta kateeksi ei yhtään käy näitä ihmisiä, jotka yrittävät tätä bisnestä pyörittää. Haluan kuitenkin kantaa korteni kekoon ja ehdotankin vetonauloiksi (menestyvän joukkueen ja viihdyttävän pelin lisäksi tietty) topless tanssityttöjä ja hallin baareihin viiden euron hintaisia jallu + iso olut - kombinaatioita.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äänestän Reverenttiä uudeksi Kummolaksi. Täysin samaa mieltä ensimmäisestä 3 kappaleesta syypohdintoja.

Alkukaudesta teilattiin tyhmäksi ja mistään mitään ymmärtämättömäksi kun meni arvostelemaan pelien tasoa sekä Liigan ja CHL:n kiinnostavuuden puutetta. Olin itsekin toiveikkaasti sitä mieltä, että pelien paska taso johtui vain ja ainoastaan Tepsin omasta kyntämisestä. Nyt kun ollaan Liigan kärkiporukoita niin pelin taso on varmasti valovuoden edellä? No ei ole, neljä matsia nähty livenä hallilata ja muutama sen lisäksi telkusta. Ihan hirveää paskaa nykyinen liigakiekko.

IFK-kotimatsi ja perjantai. Tuohon olin ottanut koko perheen mukaan, kun oli varmasti viihdettä tarjolla. Monen palstaniilon mukaan oli todella väkevä esitys ja hieno tunnelma hallissa. No ei ollut. Haukotuttavaa "viihdettä" sanon minä. Jostain Pelicans- ja Blues-matseista en odottanut paljoa, mutta en saanut sitäkään.

Jokainen kenen kanssa asiasta juttelee, jauhaa samaa. Pelitapahtuma hallilla on tunnelmaköyhä, ei pelkästään katsomo- vaan myös kenttätapahtumat. Aikaisemmin kavereita oli helppo houkutella matsiin kaljoittelemaan, enää ei saa porukkaa mukaan.

Joku mainitsi myös pelipäivien satunnaisuuden. Tästäkin samaa mieltä. Tauno Tasalakilla ei ole mitään aavistusta milloin hallilla on kotipelejä. Sitten pahimmillaan pelataan kolme kotimatsia viikossa. Järkeä? Ei yhtään. Ei voi olla mahdoton tehtävä noudattaa vakioituja pelipäiviä. Ja oikeasti mikä järki on pelata CHL-turnausta kesken kauden kun lisäksi on maajoukkueturnauksia yms. Jalkapalloa on turha matkia tässä asiassa, puhutaan hieman eri kokoluokan massatapahtumista.

Vähän surullisessa jamassa on Liiga. En kahdehdi Tepsin markkinointiosastoa. Tämä ei tietysti ole mikään tekosyy heille jättää hommia tekemättä.

Omat toiveeni satsaan playoff-kiekkoon. Varmasti joku peli tulee katsottua välissäkin, mutta jää yhden käden sormilla laskettavaksi. Ei vaan enää kiinnosta.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Aika monikin, allekirjoittanutkin, on kirjoitellut otteluaikataulujen järjettömyydestä.

Edes tällaiselle Liigan vakioseuraajalle on hämärän peitossa milloin pelataan, ja vaatii omaa aktiivisuutta selvitellä, koska omalla joukkueella on otteluita. (Sitten taas päiviä, jolloin ei pelata laisinkaan, on tosi vähän: melkein joka päivä jotkut joukkueet pelaavat.)

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun vasta pelipäivänä on havahtunut siihen, että TPS:llähän on tänäänkin ottelu. Ja jos hypoteettisesti olisi peliä seuraamaan menossa, ei matsiinlähtöpäätöstä voi tehdä samana aamuna. (Hyvä jos perheellisenä päätöksen voi tehdä edes samassa kuussa.)

Toisaalta kausiaikatauluhan on vain osaselitys yleisömäärien laskuun. Muita selityksiä on ketjussakin kerrattu moneen kertaan. Osiensa summa tämäkin on: kun hyviä syitä jäädä pois ottelusta on yhä enemmän, yleisömäärät laskevat.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Oma pieni osansa yleisömääriin voi olla myös Suomen typerällä alkoholilainsäädännöllä. Ei se varmasti vaikuttaisi ainakaan negatiivisesti yleisömäärään, jos katsomoon saisi viedä kaljatuopin. En vaan jaksa uskoa, että suomalaisilla olisi esimerkiksi amerikkalaisia lajitovereitaan niin paljon huonommat käytöstavat, etteikö meitä uskaltaisi päästää oluen kanssa katsomoon. Myönnän, etten tiedä, mitä laki sanoo muissa eurooppalaisissa lätkämaissa. Jos esimerkiksi Ruotsissa, Tsekeissä, Venäjällä ja Saksassa on ok mennä kaljan kanssa katsomoon, niin ihmettelen, miksi ei Suomessakin toimisi. Kävin tosin vajaa pari vuotta sitten Pietarissa katsomassa SKA:n kotipelin, jossa ei muistaakseni saanut viedä edes karkkipussia katsomoon. Ei tainnut kyllä olla hallilta ostettu, joten se saattoi vaikuttaa asiaan.

HK Areenalla on kyllä Kurvi Pub. En ole siellä koskaan käynyt. Seuraavaksi olen luultavasti menossa vuoden viimeiseen peliin Pelicansia vastaan. 15€ maksaisi paikat Kurviravintolaan. Tuollako saan koko ottelun ajaksi varman istumapaikan itselleni, josta näen pelin ja voin samalla nauttia virvoittavan alkoholijuomani?
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ikävä tuottaa pettymys mutta..varman paikan kurvista saat mutta tuoppia et jakkarallesi saa viedä. Ainakin viimeksi oli tuo käytäntö. Älä kysy miksi mutta näin oli.
 

Kiprusoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Toronto Maple Leafs
Nykyäänhän Kurvi tunnetaan Gigantti Klubina. Ja nykyään siellä saa juoda olutta myös istumapaikoilla. Eli kyllä, tuolla saat koko ottelun ajaksi varman istumapaikan itsellesi, josta näet pelit ja voit samalla nauttia virvoittavan alkoholijuomasi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Aikamoisia vakioselityksiä tuntuu löytyvän, että ei voi matseihin mennä.

Edes tällaiselle Liigan vakioseuraajalle on hämärän peitossa milloin pelataan, ja vaatii omaa aktiivisuutta selvitellä, koska omalla joukkueella on otteluita.
Paljastan suuren salaisuuden: jääkiekon SM-liigan runkosarjaa pelataan syyskuun ja maaliskuun välisenä aikana. Suunnilleen samalla ajanjaksolla ollaan pelattu jo noin neljännesvuosisadan ajan. Pers'tuntumalta heittäen viimeksi 80-luvulla kausi on alkanut vasta lokakuussa ja saattanut päättyä jo helmikuun puolella.

Kenen tulisi olla aktiivinen, että Itäinen pitkä, Mr.Fox, Pentti Peruskatsoja sekä Tauno Tasalakki tietäisivät, koska omalla joukkueella on ottelu? Onko tämä oikeasti tätä nykypäivän uusavuttomuutta, että ei osata itse hakea tietoa ottelupäivistä? Pitäisikö kenties seuran puolelta tulla kertomaan henkilökohtaisesti, että tuona ja tuona päivänä olisi kotiottelu? Vai mitä tällä "aktiivisena olemisella" oikeasti tarkoitetaan? Kyllähän mun nyt pitää itse olla aktiivinen, jos haluan selvittää vaikka jonkun leffan, konsertin tai homoperformanssin aikatauluja. Millä tavalla jääkiekon SM-liigan ja TPS:n tulisi erota näistä?

Tuntuu aivan käsittämättömiltä selityksiltä! Nykyäänhän TPS:n otteluohjelman voi tarkastaa kahdella painalluksella => HC TPS etusivu => Ottelut! Otteluohjelman taitaa saada ladattua vaikka puhelimen kalenteriin - näistä kalenteritapahtumista puhelimet pystyvät käsitykseni mukaan heittämään muistutuksia. Millä tavalla tuo voisi tulla enää yhtään helpommaksi? Ainakin Turkuhallin TPS-shopin tiskillä taitaa edelleen olla niitä pahvisia kausiläpysköjä. 90-luvulla tällainen tuli haettua aina loppukesästä Satashell Kari Koukilta. Se kulki koko kauden läpi Leviksen 502:n perstaskussa. Siitä sitten tarkastettiin aina ensimmäisenä, että mitä menoa on milloinkin, koska on matsipäivä jne. Ei silloin valitettu, että "ei tiedetä koska Tepsillä on matsi, YYY-HY-HY-HYY!!!". Tuolloinhan käytännössä tuo pahviläpyskä oli se ainoa mahdollisuus olla tietoinen otteluohjelmasta.

(Sitten taas päiviä, jolloin ei pelata laisinkaan, on tosi vähän: melkein joka päivä jotkut joukkueet pelaavat.)
Mitä merkitystä muiden otteluilla on TPS:n seuraamiseen? Runkosarjan aikana TPS pelaa 60 ottelua, joista 30 Turkuhallissa. Mitä merkitystä sillä on, milloin jotkut jypit, kalpat, pelicansit ja saipat pelaavat keskenään?

Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun vasta pelipäivänä on havahtunut siihen, että TPS:llähän on tänäänkin ottelu.
Niin... ehkä tässäkin asiassa voisi itse olla hieman aktiivisempi? Voisiko esim. sunnuntai-iltana olla 30sec aikaa avata TPS:n otteluohjelma ja tarkastaa tulevan viikon ottelut? "A-haa, keskiviikkona kotipeli, lauantaina vieraissa. Joo, voiskin mennä keskiviikkona matsiin.". Tällä tavalla se ei tulisi niin "yllätyksenä" vasta keskiviikkona, että TPS:llahan on tänään kotiottelu...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös