Juu. Onhan meillä n. 5000 paikkaa enemmän mitä muualla. En jaksa googlata nyt, mutta mikä on Liigan toiseksi suurin halli? Kolmanneksi?
Hatusta vedettynä heittäisin jotain tyyliin:
2) Nordenskiöldinkadun jäähalli, Helsinki - reilut 8.000 paikkaa
3) Hakametsän jäähalli, Tampere - noin 7.500 paikkaa
4) Raksilan jäähalli, Oulu - 6.614 paikkaa (tämän muistin ulkomuistista)
5) Isomäen jäähalli, Pori tai Kouvolan jäähalli, Kouvola - molemmissa muistaakseni noin 6.500 paikkaa
Mun mielestä seuran näkökulmasta päätös tässä asiassa on silti perusteltu, looginen ja ihan oikea.
Mikä on ollut perustelu tälle päätökselle? Mun mielestäni mä en ole nähnyt mitään muuta "perustelua" kuin että yläkatsomot pidetään lähtökohtaisesti kiinni, jos ennakkomyynnin perusteella saapuva katsojamäärä mahtuu alakerran katsomolohkoihin.
07.09.2015 -
TPS: Muutoksia lipunmyynnissä
"
Tällä kaudella lähtökohtaisesti arkiotteluissa koko yläkerta pidetään CHL:n alkulohkopelien tapaan suljettuna, mikäli ennakkomyynnin perusteella katsojat mahtuvat alakerran katsomolohkoihin. Markkinoinnillamme tähtäämme tietysti siihen, ettei yhdessäkään ottelussa tarvitse yläkertaa pitää suljettuna."
Kun nyt sitten tiistain 29.09.2015 TPS-KAL -matsissa koko yläkerta on suljettuna, niin eikö tämä tarkoita selkeästi sitä, että markkinointi on epäonnistunut tehtävässään!
Eikö tämä nyt ole selkeä peruste joidenkin katsomonosien sulkemiseen?
Niin, toisille lasi on puolityhjä ja toisille puolitäysi!
Tärkeämpi kysymys mun mielestäni on se, että ollaanko nykyiseen tilanteeseen tyytyväisiä! Jos ollaan, niin silloinhan yläkatsomon sulkeminen on täysin perusteltua ja mm. tämä ketju ("
Miten saadaan yleisömäärät nousuun?") on täysin turha. Mitä siinä vaiheessa tapahtuu, kun ennakkomyynnin perusteella katsojat mahtuisivat A-, B- ja C-lohkoihin? Suljetaanko D-lohkot? Edelleen katsojien vähentyessä suljetaan myös C-lohko - sillä paikalle vääntäytyvät katsojat mahtuvat hyvin A- ja B-lohkoihin. Tämä tie päättyy hyvin nopeasti siihen, että viimeinen sammuttaa valot koko hallista!
Fakta on se, että Turkuhallin täyttöaste on alle 50%. Ongelmaa voidaan lähteä ratkomaan kahdella eri tavalla. Joko suljetaan katsomolohkoja siten, että täyttöaste tuntuu suuremmalta kuin se todellisuudessa onkaan - tai sitten voidaan lähteä nostamaan täyttöastetta. Nyt mennään selkeästi helpompaa reittiä eikä edes yritetä ratkoa todellisia ongelmia.
Onko tälle kotiin jäävälle porukalle suurempi ongelma lippujen hinta vai se, ettei yläkatsomoon ylipäätään pääse? Kuinka paljon olisitte lipusta valmis ylipäätään maksamaan?
Lipun hinta ei ole mulle henkilökohtaisesti ongelma! En mä sitä koskaan ajattele, että onko lipun hinta toimituskuluineen 15,50EUR (ennakko, alennus S-etukortilla) vai 18,50EUR vai 21,50EUR. Se on "noin parikymppiä", kun mä lähden matsia katsomaan.
Mulle ongelma on oikeasti se, että mä olen tottunut katsomaan matsit yläkatsomosta (yleensä E5) jo 25 vuoden ajan. Nuorempana menin jopa sinne päätyyn aivan piippuhyllylle (vaikka mulla olikin istumapaikkalippu) nk. "Varissuo-paikoille" ja kuuntelin radiosta samalla Turkka Talosen matsiselostusta. Tämän jälkeen yritin saada aina paikan F2:sta (pääty), mutta näin vanhemmiten sitä on oppinut seuraamaan matsia pitkältä sivulta - kuitenkin mahdollisimman ylhäältä. Mun suosikkipaikkani on E-katsomoissa jossain rivien 9-12 paikkeilla. Ehkä mä jossain vaiheessa oppisin seuraamaan matsia myös alakatsomosta, mutta ainakaan pakottamalla mua ei sinne saa siirtymään.