Lainauksien kanssa jatkuvasti näköjään ongelmaa, joten kirjoitan sulle suoraan Mr.Fox vastauksen tähän ilman lainauksia:
Lainaukset toimivat ainakin täällä päässä, joten lainailen nyt sitten vähän sun tekstejäsi...
Ei ole ainakaan minulla tarkkaa, eikä edes kovin tarkkaa kuvaa tuollaisesta, koska en ole moisia tapahtumia ollut järjestämässä. Siihen tässä par'aikaa kouluttaudutaan, että joskus tuollaisia pääsisi järjestämään ja pitämään, mutta toistaiseksi moinen on vain kaukainen haave.
Eipä ole mullakaan mitään kokemuksia varsinaisista tapahtumanjärjestämisistä. Jopa kouluaikoina onnistuin skippaamaan kaikki (omasta mielestäni) tylsimmät kissanristiäis- ja koiranhautajaisjärjestelyt. Mähän kouluttauduin matkanjärjestäjäksi enkä mä nyt näe, että joku tapahtumanjärjestäminen eroaisi niin hirvittävästi - ainoa, joka puuttuu, on itse matka.
Sanot, että "säästyy muutama hassu tonni per peli". Entäs sitten kun niitä kotipelejä on se 30 kaudessa? "Muutama hassu tonni" kasvaa tuossa kohtaa pahimmillaan aika helvetinmoiseksi läjäksi "muutamia hassuja tonneja".
Niin sanoin! Tarkoitin sillä kuitenkin sitä, että kovin montaa katsojaa (normaalihintaisella lipulla) siellä yläkerrassa ei tarvitse olla, että nuo "muutaman hassun tonnin" kulut on jo kuitattu. Mun nähdäkseni näillä järjestelyillä ei tehdä varsinaisia säästöjä, vaan käytännössä vain pienennetään liikevaihtoa. Mä ymmärtäisin tämän ajatusmaailman silloin, jos yläkerrassa olisi ne 200-300 katsojaa ja SILLOIN tehtäisiin ottelusta toiseen muutama tonni turskaa per ottelu. Mun laskelmieni mukaan noi 200-300 normaalihintaisen lipun ostajaa yläkerrassa riittää nollatulokseen. Kaikki tämän päälle tuleva (lisäkatsojat, kioskimyynti) on vain voittoa!
Voidaan myös miettiä, että montako kioskia ja baaria (onko yläkerran baari pelin aikana auki?) yläkerta yhteensä sisältää ja täten montako työntekijää noihin tarvitaan? Lisäksi: Montako kulkuväylää yläkerran katsomoihin on eli montako järkkäriä tarvitaan tuossa kohtaa? Siivouksessakin säästetään todennäköisesti melkoinen aika kun aletaan miettiä, että koko yläkertaa ei tarvitse siivota, vaan pelkkä alakertojen siivous riittää.
Eihän yläkerrassa ole ollut auki kuin muutama hassu kioski. Jopa Sky Bar on muistaakseni joissain peleissä ollut suljettuna, vaikka yläkerta muuten olisikin ollut auki. Järjestyksenvalvonta on ylivoimaisesti suurin kotiotteluiden järjestämisestä koituva yksittäinen kuluerä. Se vie noin 1/4 kaikista kotiotteluiden järjestämiseen menevistä kuluista. Jäähallivuokra sekä muiden tilojen (aitiot, mainospaikat, klubitilat jne.) vuokrat vievät toisen 1/4 kotiottelukuluista. Seuraava 1/4 menee tarjoilu- ja siivoushenkilökunnan kuluihin. Loput 1/4 koostuvat erotuomari- ja toimitsijapalkkioista, otteluiden videoinneista, otteluviihteestä ja muista sekalaisista kuluista.
Kuten joku toinen jo tässä tai tuossa toisessa ketjussa sanoikin, niin ne kaikki palkkakulut ovat myös menoja.
Tapahtuman järjestämiseen vaadittavan henkilökunnan palkkakulut ovat menoa - mutta ne sisältyvät kotiottelukuluihin.
Tietysti ne kausaritulot ovat tuloja ja aina plussaa seuran kassaan, mutta kannattaako tuo pidemmällä tähtäimellä, jos kansaa ei siitä huolimatta saa liikkeelle? Joku silloin tällöin toteutettu kampanja (kuten nyt voisi JYP-peliin miettiä), että yhden matsilipun ostajalle toinen lippu pilkkahintaan tai sitten oma suosikkini, jota ei taida olla vielä yksikään liigaseura kokeillut: Annetaan yleisön yhdessä pelissä päättää mitä he haluavat matsista maksaa! Muutamat tunnit tätä aihetta koulussa opiskelleena ja tähän myyntitaktiikkaan perehtyneenä on se useissa paikoissa onnistunut helvetin hyvin ja niitä nolla-asiakkaita on ollut ainoastaan kourallinen isoissakin tapahtumissa.
Karkeasti voidaan sanoa, että irtolipuista saatavat tulot kuittaavat 1:1 kotiotteluiden järjestämisestä tulevat kustannukset. Pelaajapalkkiot, valmentajakustannukset, hallinnon/toimiston palkat, matkakulut, tarvikehankinnat jne. rahoitetaan kausikorttimyynnillä, yhteistyösopimuksilla ja televisiotuotoilla.
Tämä on siis todella karkeasti yleistettynä eikä asiaa suinkaan kannata näin ajatella, mutta tästä saanee vähän mittasuhteita tulonmuodostuksesta.
On mielestäni väärin sanoa, että jos yläkerta on kiinni niin tuo kaikki raha menetetään. Kyllä sieltä kaikesta uhosta huolimatta osa tuostakin porukasta ostaa sen lipun sinne alakatsomoihin.
- - -
Konkreettista tutkimusta ei kuitenkaan taida olla asiasta kenelläkään tehtynä, että montako katsojaa tuo nyt sitten karsii lopulta Tepsiltä, jos yläkerta pidetään jo(i)ssain ottelu(i)ssa kiinni.
Ei tietenkään voida sanoa, että kaikki raha menetetään!
Joka tapauksessa mä olen tullut laskelmissani sellaiseen lopputulokseen, että tässä säästetään aivan väärästä päästä. Tuntuu, että tässä on koko ajan sellainen asenne päällä, että yritetään vain minimoida kuluja/tappioita vähentämällä ja säästämällä - kun mun mielestäni parempi olisi yrittää maksimoida sisääntulevaa rahavirtaa/voittoja miettimällä oikeasti niitä keinoja, joilla sitä porukkaa saisi sinne hallille.
Tässä on erittäin hyvä esimerkki jälleen tästä nykyajan meiningistä: jos joku on rikki, niin sitä ei yritetäkään korjata, vaan ennemmin heitetään pois. Jos yläkertaan ei ole tulossa riittävästi porukkaa, niin ei yritetäkään keksiä keinoja porukan houkuttelemiseksi, vaan ennemmin suljetaan koko yläkerta. Mä en vain halua uskoa tätä todeksi. Pidetään ennemmin koko yläkerta tyhjänä ja suljettuna kuin yritetään houkutella sinne katsojia vaikka sitten pilkkahintaisilla lipuilla/kausareilla.
Älä ota itseesi niin kovasti, ei tämä ole niin vakavaa. Turkulaisilla nyt vaan on ollut joku helvetin tarve keksiä aina jostain jotain valitettavaa. Jos peli rullaa kentällä niin kaikki on muualla päin vittua ja toisinpäin. Todennäköisyydet voivat olla tuolla kannalla, mutta edelleen: Onko se pidemmällä tähtäimellä kuinka kannattavaa ja entäpä jos porukat eivät saavukkaan paikalle? Sitten vedetään persnettoa ja luetaan taas koko kesä Jatkoajassa kuinka toimistolla on tehty taas kaikki päin vittua ja miinustulosta tehdään?
Kyllä se nyt aika syvältä korpeaa, että huomenna ei ole mahdollisuutta päästä sinne E5:n.
Miksi porukat eivät saapuisikaan paikalle? Yleisellä puolellahan saa lukea joka toisesta viestistä kaikenlaista paskaa "
yleisestä huonosta taloudellisesta tilanteesta" ja kuinka "
ottelutapahtumien laatu ei vastaa hintaa" jne. Mun nähdäkseni tarjoamalla riittävän edullisia lippuja ainakin tämä "selitys" tai "tekosyy" poistuisi yhtälöstä.