Miten ovat työväenliike ja ammattiliitot vaikuttaneet sinun elämääsi?

  • 72 641
  • 995

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
flintstone kirjoitti:
Kun oma napa on lähinpänä niin silloin tulos on tuo. Seuraavalla kerralla vain voi tulla itku puseroon kun onkin itse siellä ulkoistamisuhan alla mutta se itku vain on silloin myöhäistä.
Miksei kaikki vain voisi kuulua paperiliittoon? Tai opettajat, sairaanhoitajat ja poliisit nyt ainakin. työnantajat kanssa. Ja minä myös. Olisi maailma paljon parempi paikka kun kenenkään ei tarvitsisi olla kuulumatta paperiliittoon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Köpi kirjoitti:
M-Real on kyllä itse itsensä hölmöillyt tuohon tilaan, missä firma on. Helppo kääntää johtoportaan mokailu työntekijöiden syyksi ja pistää sillä verukkeella yli 300 pihalle.
flintstone kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta, kuinkahan monta tuollaista M-Realin huippujohtajaa olisi pystytty palkkaamaan tuolla 300 henkilön pihalle potkisesta saatavalla säästöllä?
Tai kuinka monen työntekijän palkasta olisi pitänyt alunperinkin pitänyt tinkiä, jotta sinne olisi saatu huippujohtajia, jotka sitten eivät olisi töpeksineet niin että nyt joudutaan laittamaan 300 pihalle.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
MTV3 uutisissa tuli äsken:

- Ahonen kiisti konsernikohtaiset sopimusneuvottelut.

- MTV3:n uutisten mukaan UPM-Kymmenen? tehtailla käydyt sopimusneuvotelut loppuivat Paperiliiton väliintuloon.

- MTV3:n uutisten mukaan M-Realin tehtailla oltaisiin niin pitkällä, että perjantaina allekirjoitettaisiin sopimus.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
dana77 kirjoitti:
Miksei kaikki vain voisi kuulua paperiliittoon? Tai opettajat, sairaanhoitajat ja poliisit nyt ainakin. työnantajat kanssa. Ja minä myös. Olisi maailma paljon parempi paikka kun kenenkään ei tarvitsisi olla kuulumatta paperiliittoon.

Ehkäpä siksi että päästäkseen Paperiliiton jäseneksi pitää täyttää tietyt ehdot, aivan kuten muissakin etujärjestöissä ja Paperiliitto luonnollisesti puolustaa olemassa olevien jäsentensä etua aivan niin kuin kaikkien etujärjestöjen tehtävä on? Ja niillä sinun esiin nostamilla opettajilla ja sairaanhoitajilla on omat etujärjestönsä jotka tappelee jäsentensä eduista. Se että paperimiehet tyytyisivät pienempiin palkkoihin ja huononpiin etuihin ei tuo opettajille tai sairaanhoitajille tippaakaan lisää etuja tai palkkoja, vai onko nämä paperipatruunat luvanneet muka tehdä niin? Mutta niinhän se kai sitten on että jos kerran minulla ei mene hyvin niin ei saatana saa mennä naapurillakaan, perkele!!
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
flintstone kirjoitti:
Mutta niinhän se kai sitten on että jos kerran minulla ei mene hyvin niin ei saatana saa mennä naapurillakaan, perkele!!

...ja edellisellä sivulla ko. nimimerkki päivittelee johtoportaan suuria palkkoja.

Itse asiassa aika kuvaavaa ay- retoriikkaa.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Kuulin Imatran oman pojan, Nokelaisen paperiporvaripuheen välistä seuraavan aivopierun:

"Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos kaikki saisivat paperiliiton palkkoja" ...

Jos paperiporukalla on näin pahasti hakusessa talouden realiteetit niin voi voi. Selvennykseksi voisin todeta, jos joku ei ymmärrä, niin inflaatio laukkaisi kuin nuori varsa laitumella eurosta huolimatta ja markka-aikana olisi laukannut vieläkin hurjemmin. Itseasiassa paperiliittolaisen palkan arvo laskisi kuin lehmän häntä jos muut tienaisivat samoja summia. Tällöin he eivät olisi enää etuoikeutettuja. Halpaa olisi toki matkustella ulkomaille, mutta Suomeen ei kukaan hullu tulisi kun kahvikuppi maksaisi 10€.

Muutama kommentti vielä paperin työtaistelusta:

1. Palkat ja edut eivät olisi koskaan nousseet noin korkeaksi jos palkankorotuksia ei olisi voinut maksattaa markka-aikana devalvaation kautta muilla kansalaisilla. Paperiyhtiöt saivat siten saman voiton mutta paperiduunari sai enemmän markkoja. Muut maksoivat. Vienti oli Suomen kruununjalokivi jonka mukaan politiikkaa tehtiin.

2. Solidaarisuudesta sen verran, että vaikka paperiliitto nyt kovasti ruikutti Tupoon niin todellisuudessa (harva sitä muistaa) heille ei olisi kelvannut Tupo sellaisenaan 2 vuoden pakettina vaan korotukset olisi haluttu vuoden paketilla. Ahonen näki että työsulku on tulossa tässä markkinatilanteessa ja halusi pelastaa oikeutuksen liitolleen vuoden tupolla. Normaalikäytäntöhän on ollut että paperiliitto on ollut aina ENSIMMÄISENÄ irtautumassa tupossa ja vaatimassa sitä kautta parempia etuja itselleen.

3. Nykyinen työsulku on todellisuudessa työntekijöiden aiheuttama sillä paperialalla sairaspoissaolot nelinkertaistuvat aina ylityökiellon aikana joka johtaa siihen että paperikoneita ajetaan muka turvallisuuden ja vajaamiehityksen takia alas siten että tuotantoa ei oikeasti ole. Jos pitkää työsulkua ei olisi niin käytännössä paperikoneet olisi hajotettu jatkuvalla ramppaamisella ja "sairastelulla" ja käytännön tilanne olisi ollut palkallinen lakko.

4. Saksalaisen paperitehtaan tehokkuudesta kertoo esimerkkinä se että paperimies siellä siivoaa oman työpisteensä. Suomessa paikalle tarvitaan paperiliittolainen 30000€/vuosi tienaava vuorotyösiivooja.

5. SAK ja PAPERILIITTO omistavat itsekin suomalaisten metsäyhtiön osakkeita = ovat siis kasvottomia sijoittajariistäjäkapitalisteja. Ahonen ja Ihalainen istuvat lisäksi eläkeyhtiöiden hallituksessa vahtimassa että osakesijoituksille saadaan riittävä tuotto = sijoitetaan tuottaviin yrityksiin.
 

Luiro

Jäsen
er_bai_wu kirjoitti:
Harmi vaan ettei homma etene Kominternin hengessä ja ohjauksessa.


Jos puhuu kansainvälisyydestä, niin on heti kommunisti. Jos pääomat ja työvoima liikkuvat vapaasti, niin kyllä myös Ay-liikkeen on tehtävä samoin. Globalisaatio on hyvä asia, vielä kun saadaan EU niin laajaksi, että siihen saadaan Kiinat ja Afrikat, niin globalisaatio toimii oivasti.

Ja työehtosopimukset ja sosiaaliturva yhtenäiseksi entistä laajemmin.

Utopiaa tosin.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Luiro kirjoitti:
Jos puhuu kansainvälisyydestä, niin on heti kommunisti.

Lähinnä tarkoitin sitä, että vasemmisto vastustaa siksi kiivaasti globalisaatiota, että voisi olettaa heidän kääntäneen kelkkansa; ts. kun homma ei tapahdu omasta perspektiivistä, sitä vastustetaan. Tässähän on vasemmiston ja ns. liberaalin oikeiston roolit menneet päälaelleen: vasemmisto jarruttaa, monet oikeistolaiset ovat ottaneet stallareiden saappaat omikseen, vaikkakaan ei marxismi-leninismi aseenaan. Onhan se aika hauskaa, että Marxin oppeja toteuttavat kapitalistit (vaikka globalisaatio onkin vanhempaa perua).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
flintstone kirjoitti:
Ehkäpä siksi että päästäkseen Paperiliiton jäseneksi pitää täyttää tietyt ehdot, aivan kuten muissakin etujärjestöissä ja Paperiliitto luonnollisesti puolustaa olemassa olevien jäsentensä etua aivan niin kuin kaikkien etujärjestöjen tehtävä on?
Pitää varmaan sitten perustaa ne koulut ja terveyskeskukset sinne porttien sisäpuolelle. Itse en näe mitään loogista eroa miksi paperitehtaiden siivojien pitäisi kuulua paperiliittoon, mutta paperitehtaiden terveydenhuollosta vastaavien työterveyshoitajien ei kuuluisi.
flintstone kirjoitti:
Ja niillä sinun esiin nostamilla opettajilla ja sairaanhoitajilla on omat etujärjestönsä jotka tappelee jäsentensä eduista. Se että paperimiehet tyytyisivät pienempiin palkkoihin ja huononpiin etuihin ei tuo opettajille tai sairaanhoitajille tippaakaan lisää etuja tai palkkoja, vai onko nämä paperipatruunat luvanneet muka tehdä niin?
jos se että joku saisi rahaa ei olisi keneltäkään pois, niin sitten suomen pankin tulisi välittömästi painaa kaikille kansalaisille rahaa muutama miljoona. Ai niin, ei se onnistuisi kun paperiliiton takia koneet seisoo niin paperia ei riittäisi kaikille.
flintstone kirjoitti:
Mutta niinhän se kai sitten on että jos kerran minulla ei mene hyvin niin ei saatana saa mennä naapurillakaan, perkele!!
Se että minulla menee hyvin ei tarkoita sitä että naapurilla pitäisi mennä myös.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Boddington kirjoitti:
...ja edellisellä sivulla ko. nimimerkki päivittelee johtoportaan suuria palkkoja.

Itse asiassa aika kuvaavaa ay- retoriikkaa.

Hmmm. Mikäs syy-yhteys tässä niinkuin oli?

En minä päivittele johtoportaan suuria palkkoja siksi että ne ovat suuria vaan siksi että firmoilla niin kuin näyttäisi olevan varaa korotella johtoportaan palkkoja valtavilla prosenteilla kun samaan aikaan tavalliselle duunarille myydään niukkuutta ja etujen menetyksiä. Tämä logiikka sotii minun mielestäni reilua ja oikeudenmukaista palkkapolitiikkaa vastaan.

Minä olen myös siellä edellisellä sivulla kertonut että minunkin mielestäni korkean koulutuksen kuuluukin näkyä palkoissa, mutta minusta niitä korkeita palkkoja ei pidä repiä siivoojien yms selkänahasta.

Ja edelleenkään mitä minuun itseeni tulee niin minä olen edelleenkin aivan eri alalla ja aivan eri hommissa kuin mistä tässä Paperiliiton ja Metsäteollisuus ryn kiistassa on käsitelty. Eikä tämä työsulku ole muutenkaan vaikuttanut minun elämääni tai töihini mitenkään.

dana77 kirjoitti:
Pitää varmaan sitten perustaa ne koulut ja terveyskeskukset sinne porttien sisäpuolelle. Itse en näe mitään loogista eroa miksi paperitehtaiden siivojien pitäisi kuulua paperiliittoon, mutta paperitehtaiden terveydenhuollosta vastaavien työterveyshoitajien ei kuuluisi.

Ehkäpä Paperiliitto on sitten nähnyt siinä jotain eroa. Mutta jos tuo askarruttaa mieltäsi niin kysyppä asiaa vaikkapa Paperiliiton johdosta niin saanet selvyyden millä perusteilla sinne Paperiliittoon on voinut liittyä.

dana77 kirjoitti:
jos se että joku saisi rahaa ei olisi keneltäkään pois, niin sitten suomen pankin tulisi välittömästi painaa kaikille kansalaisille rahaa muutama miljoona. Ai niin, ei se onnistuisi kun paperiliiton takia koneet seisoo niin paperia ei riittäisi kaikille.

Metsäteollisuus ry:n työsulun takia ne paperikoneet siellä tehtailla seisoo.

Ja voi kun lutunen maailmankuva. Sinä siis ihan tosissasi olet sitä mieltä että kun paperimiehet nyt suostuisivat palkkojen pienentämiseen ja luopuisivat joistakin eduistaan niin nämä rahat eivät siirtyisikään omistajien taskuihin vaan ne niinkuin ihan oikeasti näkyisivätkin opettajien ja sairaanhoitajien palkkojen paranemisena? Ja kun minäkin tekisin täällä töissä esimerkiksi vuodessa yhden palkattoman kuukauden niin sekään raha ei jäisikään Nokian pussiin vaan tämäkin raha menisi näiden matalapalkkaisten alojen palkkojen paranemiseen?

dana77 kirjoitti:
Se että minulla menee hyvin ei tarkoita sitä että naapurilla pitäisi mennä myös.

Paitsi jos se naapurisi on myöskin saman etujärjestön jäsen ja silloin teillä on yhteinen liitto ajamassa teidän molempien yhteisiä etuja.

edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
flintstone kirjoitti:
Metsäteollisuus ry:n työsulun takia ne paperikoneet siellä tehtailla seisoo.

Ja voi kun lutunen maailmankuva.

Heh, lainaanpa itseäsi. Hyvin on Paperiliiton nettisivujen propaganda uponnut. Koska ei ole varmaa, meneekö jakeluun, selvennetään vielä kysymyksellä. Minkä takia luulet Metsäteollisuus ry:n julistaneen työsulun?

Enpä kyllä minäkään dana77:n viestistä sellaista kuvaa saanut oikein mitenkään, että hän olisi tarkoittanut mainitsemaasi asiaa. Et taida vain itse olla oikein perillä sellaisista ihan talouden perussasioista kuin esimerkiksi inflaatio?
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
flintstone kirjoitti:
Hmmm. Mikäs syy-yhteys tässä niinkuin oli?

En minä päivittele johtoportaan suuria palkkoja siksi että ne ovat suuria vaan siksi että firmoilla niin kuin näyttäisi olevan varaa korotella johtoportaan palkkoja valtavilla prosenteilla kun samaan aikaan tavalliselle duunarille myydään niukkuutta ja etujen menetyksiä. Tämä logiikka sotii minun mielestäni reilua ja oikeudenmukaista palkkapolitiikkaa vastaan.

Minä olen myös siellä edellisellä sivulla kertonut että minunkin mielestäni korkean koulutuksen kuuluukin näkyä palkoissa, mutta minusta niitä korkeita palkkoja ei pidä repiä siivoojien yms selkänahasta.
Mitäs luulet, miksi vaikkapa Härmälällä on niinkin kova liksa kuin on? Kyllä siinä on ammattitaidolla ja kysynnän ja tarjonnan lailla jotain tekemistä asian kanssa. Mietipä, Suomessa on korkeakoulutettuja ihmisiä pilvin pimein. Näistä kuitenkin vain pienen pienelle murto-osalle maksetaan todellista huippupalkkaa (ei, en nyt ala erittelemään kuinka pienelle), kun loput joutuvat tyytymään murto-osaan tästä palkasta. Koulutustausta näillä ihmisillä on kuitenkin jotakuinkin sama. Huippujohtajille maksetaan paljon sen takia, että he ovat yksinkertaisesti alansa parhaita ja yritykset ovat tästä ammattitaidosta valmiit maksamaan. Jos johtajille maksettaisiin vaikkapa ~100 000 euroa vuodessa, eivät oikeasti kovat jätkät pieraisisikaan suomalaisiin firmoihin päin. Onko mieleesi tullut, että firmojen on pakko korottaa johdon palkkoja pärjätäkseen kilpailijoille?

Ja sitten... siivoojien selkänahasta, just just. Onko mielestäsi reilua ja oikeudenmukaista palkkapolitiikkaa se, että siivooja paperitehtaalla tienaa huomattavasti enemmän kuin siivooja ravintolassa? Äläkä vaan sano, että mielestäsi jokaisen siivoojan tulisi tienata 80 000 euroa vuodessa.
 

Taustailija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomi-Salama kirjoitti:
Koska ei ole varmaa, meneekö jakeluun, selvennetään vielä kysymyksellä. Minkä takia luulet Metsäteollisuus ry:n julistaneen työsulun?

Työsulku on julistettu, koska Patruuna haluaa heikentää työntekijöiden saavutettuja etuja, kovin ottein...metsä puilta jne...

Suomi-Salama kirjoitti:
Et taida vain itse olla oikein perillä sellaisista ihan talouden perussasioista kuin esimerkiksi inflaatio?

Paperiliiton jäsenistö vastaa n. 0,2 % Suomen työllisistä, pienestä porukasta suuri poru...metsä puilta jne...

...jatkakaa toki...
 

Taustailija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Boddington kirjoitti:
Onko mielestäsi reilua ja oikeudenmukaista palkkapolitiikkaa se, että siivooja paperitehtaalla tienaa huomattavasti enemmän kuin siivooja ravintolassa? Äläkä vaan sano, että mielestäsi jokaisen siivoojan tulisi tienata 80 000 euroa vuodessa.

Näitä siivoojia ei kovin montaa ole, arvaisin, että alle tuhat....oliskohan kyse jostain muusta kuin politiikasta....ammatinvalinnasta ehkä...tai jotain...ei kai kaikilla kirvesmiehilläkään samaa palkaa ole?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Boddington kirjoitti:
Mitäs luulet, miksi vaikkapa Härmälällä on niinkin kova liksa kuin on? Kyllä siinä on ammattitaidolla ja kysynnän ja tarjonnan lailla jotain tekemistä asian kanssa. Mietipä, Suomessa on korkeakoulutettuja ihmisiä pilvin pimein. Näistä kuitenkin vain pienen pienelle murto-osalle maksetaan todellista huippupalkkaa (ei, en nyt ala erittelemään kuinka pienelle), kun loput joutuvat tyytymään murto-osaan tästä palkasta. Koulutustausta näillä ihmisillä on kuitenkin jotakuinkin sama. Huippujohtajille maksetaan paljon sen takia, että he ovat yksinkertaisesti alansa parhaita ja yritykset ovat tästä ammattitaidosta valmiit maksamaan.

Tämä olisi muuten suht. järkeenkäypää, mutta eivätpät nämä kovat ja jatkuvasti kasvavat palkkiot näytä juuri olevan riippuvaisia työn tuloksesta. Itse asiassa täysin riippumatta tuottavuuden ja voiton kasvusta, tai siis niiden kasvun pysähtymisestä, ovat johtajien palkat jatkuvasti nousseet huomattavasti nopeammin kuin yleinen palkkakehitys. Tässä on tosiaan taustalla kysyntä ja tarjonta, mutta ne eivät perustu millekään automaattiselle rationaaliselle logiikalle. Tästä ovat monet muutkin kupla-ilmiöt todisteena. Eli johtajille maksetaan suurta palkkaa, koska rakenteet ja instituutiot ovat muotoutuneet sellaisiksi, että kysyntä ja tarjonta kohtaa tällä jo irrationaalisella tasolla. Mitään objektiivista, neutraalia selitystä (huippuosaamista, huipputuloksia jne. jne.) ei ole olemassa. Että systeemi pysyisi koossa on tietysti tätä käsitystä pyrittävä kuitenkin levittämään. Mutta yksinkertaistaen, työn arvo ja sen kysyntä ovat kaksi eri asiaa. Sairaanhoitamisesta maksettava matala palkka ei kuvaa työn arvoa vaan sen nykyistä kysyntää. Sen sijaan jos osaat kehittää näppärän kännykkä-pelin niin saat ehkä monikymmenkertaisen palkinnon verrattuna lähimmäisten hätää lievittävään sairaanhoitajaan tai heidän turvaansa eteen vaikeissa olosuhteissa työskentelevään poliisiin. Mutta et varmasti ole sitä mieltä, että tämän pelitaiturin työ on moninkertaisesti arvokkaampaa kuin näiden julkisen sektorin työntekijöiden. Vai oletko?
 
Viimeksi muokattu:

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Boddington kirjoitti:
Mitäs luulet, miksi vaikkapa Härmälällä on niinkin kova liksa kuin on? Kyllä siinä on ammattitaidolla ja kysynnän ja tarjonnan lailla jotain tekemistä asian kanssa. Mietipä, Suomessa on korkeakoulutettuja ihmisiä pilvin pimein. Näistä kuitenkin vain pienen pienelle murto-osalle maksetaan todellista huippupalkkaa (ei, en nyt ala erittelemään kuinka pienelle), kun loput joutuvat tyytymään murto-osaan tästä palkasta. Koulutustausta näillä ihmisillä on kuitenkin jotakuinkin sama. Huippujohtajille maksetaan paljon sen takia, että he ovat yksinkertaisesti alansa parhaita ja yritykset ovat tästä ammattitaidosta valmiit maksamaan. Jos johtajille maksettaisiin vaikkapa ~100 000 euroa vuodessa, eivät oikeasti kovat jätkät pieraisisikaan suomalaisiin firmoihin päin. Onko mieleesi tullut, että firmojen on pakko korottaa johdon palkkoja pärjätäkseen kilpailijoille?

Ja sitten... siivoojien selkänahasta, just just. Onko mielestäsi reilua ja oikeudenmukaista palkkapolitiikkaa se, että siivooja paperitehtaalla tienaa huomattavasti enemmän kuin siivooja ravintolassa? Äläkä vaan sano, että mielestäsi jokaisen siivoojan tulisi tienata 80 000 euroa vuodessa.

Kaksi asiaa pistää silmään sun tekstissä.
a) Ammattitaitoisia johtajia Suomessa.... juu onhan näitä nähty aina Soneran Relanderista alkaen, joka ryssi muutaman miljardin valtion rahoja taivaan tuuliin. Suomessa pääsee noille johtopaikoille varmimmin joko omaamalla oikeanvärisen puoluekirjan tai sattumalla kuulumaan johonkin rantaruotsalaiseen sukuun.Suhteet jyrää noissa nimityksissä ihan kympillä. Ammattitaidosta ei juuri ole kysymys, esimerkkinä voidaan ottaa vaikka Ylen Junger, joka sattui olemaan oikean puolueen jäsen.

Sitäpaitsi miksi helvetissä yritysten supistaessa ja valittaessa huonoa tulosta johtajille maksetaan edelleen bonusta, siitä ettei mennyt huonommin. Kun kerran kilpailuympäristö muuttuu ja kilpailukyky on alentunut, niin miksi kaikki supistukset ja parannusyritykset tehdään työntekijöiden kustannuksella? Eikö se helvetti ole kaikkien yhteinen asia, että työpaikat säilyy ja firman meno paranee? Hatunnoston saa sellainen paperiyrityksen tj., joka osallistuu talkoisiin esimerkiksi luopumalla bonuksistaan, pienentämällä palkkaansa, tinkimällä matkustustasostaan,etc...

Mitä tulee kyvykkäiden johtajien pakoon Suomesta, niin eiköhän niitä halukkaita ja kyvykkäitä johtajia Suomesta vielä löydy jopa niille vähemminpalkatuille toimitusjohtajan paikoille. Koulutustaso Suomessa mahdollistaa sen.


b) Jokaisen siivoojan tulisi mielestäni tienata juuri sen verran, kuin heidän työpanoksensa merkitsee sille yritykselle jolle he työskentelevät. Siivoojien palkkaus paperitehtaissa heijastelee yrityksen yleistä palkkatasoa, so what jos se palkkataso on korkeampi kuin henkilöllä joka siivoaa kunnan yleisiä vessoja. Maailmassa tulee aina olemaan epäoikeudenmukaisuutta palkkojen suhteen, sopeudu siihen. Eri työpaikkojen tuottavuudessa (eikä nyt käydä riitelemään siitä kuinka Saksassa on parempi tuottavuus kuin Suomessa,jookoskookos) on eroja. Lisäksi toisissa työpaikoissa tuottavuutta voidaan mitata rahallisessa arvossa paremmin kuin toisissa (vrt. paperitehdas ja sairaala).
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Taustailija kirjoitti:
Paperiliiton jäsenistö vastaa n. 0,2 % Suomen työllisistä, pienestä porukasta suuri poru...metsä puilta jne...

...jatkakaa toki...


Metsäteollisuuden osuus Suomen teollisuustuotannosta on viidennes ja vientituloista neljännes. Metsäsektori työllistää Suomessa välittömästi lähes 90 tuhatta henkeä ja välillisesti arviolta 200 000 henkilöä eli n. 8 prosenttia työllisistä.

Siinäpä metsää puilta jne.

...mutta jatka toki...


Edit: 8 % työllisistä (eikä viidennestä) siis tuo 200 000 henkilöä, mutta eiköhän sekin ole melko lailla riittävästi. 80-luvun sloganihan oli, että "Suomi elää metsästä".
 
Viimeksi muokattu:

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Taustailija kirjoitti:
Työsulku on julistettu, koska Patruuna haluaa heikentää työntekijöiden saavutettuja etuja, kovin ottein...metsä puilta jne...
QUOTE]


Ennemmin tuhansilta erittäin hyvin palkatuilta sekä erittäin herkästi sairastavilta etuja pois kuin se että paperitehtaiden talvimuutto alkaa todenteolla halvempiin maihin.

Jos joku tienaa +50 000€ vuosi niin hyvä niin. Se ei ole minulta pois, mutta kun Suomen teollisuuden tuottavuus alkaa vähetä esim. paperiteollisuuden siirtyessä ulkomaille niin se on minulta ja kaikilta muilta suomalaisilta pois.

Way to go Ahonen!!!
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taustailijahan se nyt vasta repäisikin! Edes Paperiliiton sivuilla ei ole vielä moista keksitty ottaa aseeksi. Oikeasti en tiedä itkeäkö vai nauraa. Sehän tässä itseäni ja varmasti suurta osaa juuri harmittaakin, että noin pieni joukko saa niin hirveää tuhoa aikaan tälle kansantaloudelle. Tuossa Begbie asiaa jo valaisikin, toivottavasti ei tarvitse enää mennä enempää rautalangasta vääntämään. Vielä voisi lisätä listaan ainakin paperipaikkakuntien verotulomenetykset, jotka luultavasti kosahtavat vielä paperiduunarin omaankin nilkkaan veroäyrin nostoina. Otaksuuko Taustailija vaikkapa kuljetusalan yrittäjien ja heidän työntekijöidensäkin ajattelevan, että työtaistelu koskee vain 0,2% työväestöstä? Niin, että ei muuta kuin todellakin sinne metsään vain puita kuuntelemaan! Ei hyvää päivää!
 

X-Hearted

Jäsen
Voittajia ei siis tässä taistelussa ole - ainakaan Iltalehden kuvan mukaan.

Niin, palatakseni vielä neuvotteluläheisyyteen oletettavissa määrin, löysin päivitetyn linkin Paperiliiton sivuilta:
"Neuvotteluissa näyttäisi nyt löytyvän parannuksia sovintoesityksen ”kipukohtiin”, joten todelliset edellytykset sovinnon aikaansaamiseksi saattavat olla olemassa. Sovun syntyminen oli itse asiassa eilen illalla jo melkoisen lähellä. Joudumme kuitenkin varautumaan tänäänkin vielä viime hetken vaikeuksiin, sillä eilen illalla neuvottelut keskeytyivät nimenomaan työnantajan aloitteesta, he halusivat tehdä eräitä varmistuksia."
Näin siis Jouko Ahonen ja tässä linkki kokonaisuudessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Taustailija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomi-Salama kirjoitti:
Sehän tässä itseäni ja varmasti suurta osaa juuri harmittaakin, että noin pieni joukko saa niin hirveää tuhoa aikaan tälle kansantaloudelle.

Tätä puolta asiasta en suinkaan kiistä. Itseänikin tämä harmittaa, mutta sitä mietin kenen on syy?

Tuotetun paperitonnin työntekijäkustannukset ovat 10 % luokkaa (paperiliiton propagandaa, totuutta en tiedä?). Sen verran osaan ko. alan kustannusrakenteesta sanoa, että pääomakustannukset, raaka-aineet, energia ovat paljon työntekijäkustannusta merkittävämpi tekijä jokatapauksessa.

Suomi-Salama kirjoitti:
Otaksuuko Taustailija vaikkapa kuljetusalan yrittäjien ja heidän työntekijöidensäkin ajattelevan, että työtaistelu koskee vain 0,2% työväestöstä?

Ymmärsit asiani hieman väärin. Tuo 0,2 % viittaus liittyi lähinnä siihen, että se ei juurikaan vaikuta inflaatioon maksetaanko paperityöntekijöille 50 k tai 75 k vuodessa. Eikä se juurikaan vaikuta edes paperitonnin hintaan, mielestäni tässä on kyse varastojen purkamisen lisäksi, suomalaisen AY-liikkeen testauksesta...vai luuleko joku, että tässä on kyse on vain paperiteollisuudesta, jos kaikkein kovin taipuu..muut ovat vain suupaloja. Raha pyörittää maailmaa, ei paperiliitto.

Eikä paperiteollisuus Suomesta niin kauaa mihinkään lähde, kun tänne rakennetaan ydinvoimaloita ja kun raaka-ainettakin on riittävästi saatavilla (osin äiti-Venäjän avustuksella tosin).

P.S nimim. "Routainen Sydän" on enemmän kuin oikeassa, tässä ei ole todellaakaan voittajia! Tässä menetettyjä rahoja ei saada ikinä takaisin, vaikka neuvottelujen lopputulos olisi mikä tahansa.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensiksi Taustailijalle:
Viittauksella siivoojiin oli ainoastaan tarkoitus osoittaa epäloogisuutta Flintin kirjoittaessa "reilusta ja oikeudenmukaisesta palkkapolitiikasta". Itse olen enemmänkin "jokaiselle ansionsa mukaan" -ajattelun kannalla. Myönnän, että olisin voinut esittää asian huomattavasti loogisemminkin.

Seuraavaksi mjr:lle:
Kärjistin tahallani, ehkä liikaakin, jolloin pointti saattoi hukkua. Käsittääkseni tilanne on se, että potentiaalisia johtajaehdokkaita headhuntataan koko ajan, ja monet saattavat saada useitakin tarjouksia vuodessa (otanta: yksi kpl sukulaisia). Nämä tarjoukset ovat usein toinen toistaan suurempia, ja jossain vaiheessa toki saatetaan mennä älyttömyyksiin asti. Sehän nyt olisi tyhmää olla ottamatta rahaa vastaan, kun sitä oikein tyrkytetään, eikö?

Jos yhtiön hallitus katsoo juuri tietyn henkilön olevan välttämätön yhtiön johtoon, niin eiköhän se asian parhaiten tiedä. Ja jos omistajat taas ovat sitä mieltä, että hallitus maksaa johdolle liian suurta palkkaa, hehän voivat aina halutessaan äänestää tilalle uuden hallituksen, joka noudattaa omistajien haluamaa linjaa. Kuinka moni täällä muuten tietää, että esim. StoraEnson ylivoimaisesti suurin yksittäinen omistaja on Suomen valtio 24,4 % äänimäärällä? Lähde: yhtiön vuosikertomus 2004.

En missään nimessä ole sitä mieltä, että työn arvoa tulisi mitata sen tuottavuudella, täysin päinvastoin. Sairaanhoitajat, poliisit ja palomiehet ovat niitä, joita ilman yhteiskuntamme ei pysyisi kasassa, ja heillä on kaikilla yhteinen nimittäjä: huono palkka.

ApZu:lle:
A) -kohtasi henkii lähinnä meille suomalaisille niin valitettavan tyypillistä herravihaa: otetaan muutama esimerkki ja yleistetään sen perusteella kaikki. Ja jos kerran mielestäsi johtajat valitaan puoluekirjan tai syntyperän perusteella (huom. en ole samaa mieltä, valtionyrityksiin ja -virkoihin puoluekirjalla on väliä, ei yksityisiin), niin miksi mielestäsi on oikein, että paperitehtaiden siivoojat valitaan liiton jäsenkirjan perusteella?

Kirjoitit ensin: "Kun kerran kilpailuympäristö muuttuu ja kilpailukyky on alentunut, niin miksi kaikki supistukset ja parannusyritykset tehdään työntekijöiden kustannuksella?"

Tämän jälkeen alempana kirjoitit: "Jokaisen ---- tulisi mielestäni tienata juuri sen verran, kuin heidän työpanoksensa merkitsee sille yritykselle jolle he työskentelevät. ---- palkkaus ---- heijastelee yrityksen yleistä palkkatasoa, so what jos se palkkataso on korkeampi kuin henkilöllä joka siivoaa kunnan yleisiä vessoja. Maailmassa tulee aina olemaan epäoikeudenmukaisuutta palkkojen suhteen, sopeudu siihen. Eri työpaikkojen tuottavuudessa ---- on eroja. (Huom. viivat merkitsevät poistettuja kohtia. Joku saattaa tulla syyttämään vääristelystä, mutta uskon tämän olevan paras tapa saada pointtini esiin.)

Se B) -kohdastasikin. Huomaatko ristiriidan? Ja kyllä niitä halukkaita pomoja pienemmällä palkalla varmasti löytyisi, mutta ei varmasti yhtä kyvykkäitä. Kts. vastaukseni mrj:lle.
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Boddingtonille vastausta:

Et siis pidä siitä ajatuksesta, että työn tuottavuus sidotaan duunareiden palkkaukseen. Kuitenkin olet puolustelemassa suuryritysten johtajien palkkausta heidän kyvykkyydellään johtaa suuryrityksiä, ts. heidän tuottavuudestaan ko. paikalla. Ristiriitaa, kenties??????? Mikä ero on oikeasti toimitusjohtajan tuottavuudella omissa hommissaan ja duunarin tuottavuudelle omissaan? Kummatkin tuottaa omalla panoksellaan sitä voittoa/tappiota yritykselle. Jos siis yrityksellä menee huonosti, miksi ainoastaan karsitaan duunarin eduista?

Joo, tiesin sen että valtio omistaa Storaa ison osan. Mutta niinhän se "omistaa" periaatteessa poliisin,sairaanhoidon, palokunnan....

Mä ehdotin jo sitä kerran aiemmin tässä ketjussa, että puretaan suomalainen hyvinvointiyhteiskunta ja sen sosiaaliset tukiverkot. Laitetaan palolaitos, sairaanhoito,etc. maksulliseksi ja annetaan niiden määritellä sopiva hinta, niin että sairaanhoitajien, palomiesten ja poliisien palkkaus/sen nostaminen mahdollistuu niiden tärkeyden mukaisiksi. Tiedän, että ehdotus on melkeimpä mahdotonta toteuttaa, mutta eikös jokainen voisi loppujenlopuksi maksaa vain käyttämistään palveluista (voin maksaa oman mummoni sairaskulut, mutta mua ei oikeesti kiinnosta pätkääkään maksaa Boddingtonin mummon sairaskuluja). Edistäisi esimerkiksi kansanterveyttä ihmeesti kun sairaalamaksut olisivat 200% korkeammat kuin nykyiset, esimerkiksi turhat tappelut loppuisivat nakkikioskeilla ku kävisi pari kertaa oikaisemassa nenän a´1000 euroa.

Mitä tulee tuohon liiton jäsenkirjaan ja paperitehtaisiin, en usko hetkeäkään että tietty siivooja saisi työpaikan paperitehtaasta, ainoastaan liittymällä paperiliittoon. Kyllä se sinne muita teitä on mennyt (esimerkiksi perhesuhteet) ja hommannut työpaikan saannin jälkeen sen jäsenkirjan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös