Miten ovat työväenliike ja ammattiliitot vaikuttaneet sinun elämääsi?

  • 72 641
  • 995

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Luiro kirjoitti:
On vaan ikävä puhua oikealla isänmaallisuudesta mitään. Tosiasiassa koko globalisaatio on paperiliiton ja työväenliikkeen kannalta erittäin tavoiteltavaa. Miksi? Koska se on alunperin työväenliikkeen perusta koko globalisaatio.

Harmi vaan ettei homma etene Kominternin hengessä ja ohjauksessa.

Suomi-Salama kirjoitti:
Olisiko niin, että he ovat lopultakin havainneet, ettei Paperiliiton vanha kaarti aja kuin omia itsekkäitä etujaan lihottaakseen tilipussinsa mahdollisimman suureksi ja muut työehdot mahdollisimman edullisiksi ennen eläköitymistään?

Toivottavasti olisivat, koska tästähän tässä on viime asiassa kysymys. On aika rajua menoa painaa kaasua, kun kuilu jo näkyy. Kansantalouden kannalta joudutaan todennäköisesti pakkojuottamaan kaikille eläkettä nauttiville viinaa siten, että kuolevat ennen laitoshoitoa tai sitten ihan pistää eläkeläisille kuula kalloon, niin kovalta kuin se kuulostaakin.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Köpi kirjoitti:
Mietinpähän vain, kun itse en ainakaan tietääkseni ole lakossa, vaan olisiko nyt jo viides vai peräti kuudes viikko työsulussa. Siinä mielessä vähän ihmetytti tuo sinun lakkokorttisi heiluttelu.

Mene sinäkin Köpi sopimaan vaan paikallisesti työehtosopimus oman työnantajasi kanssa. Ei kannata seurata pässiä (lue: Ahosta) kerittäväksi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Rosoh kirjoitti:
No, siinä tapauksessa suosittelen ottamaan selvää että mitkä syyt ajoivat tähän käynnissä olevaan työsulkuun.
Koska olet jouten niin lue vaikka vanhoja hesareita-alkaen perjantaista- tai tämä viestiketju niin ehkä sinullekkin selviää mikset ole nyt töissä.

En jaksa niellä provoasi yhtään enempää, joten täältä tähän ja tästä aiheesta.

nimim: lisää paperitehtaita ulkomaille

Se on siis provoilua, kun totesin, että olen työsulussa enkä lakossa? No sovitaan sitten niin.
Kyllä minä olen tiennyt jo yli kuukauden, miksi en ole töissä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ahneita paskiaisia nämä paperityöläiset toden totta. Onhan se törkeätä ehdottaa tupoa, joka kaikille muille työnantajille ja työntekijäjärjestöille kävi.
Kyse ei tässä ole rahasta vaan jostain ihan muusta. Ottakaa ne laput pois silmiltä, älkääkä ottako niitä suurpääoman omistamien medioiden viestejä herran sanana.

EDIT: Paperiliitto ei ole mitään ahneutta tässä harrastanut. Alan palkkaus on kovaa johtuen myös siitä, että alalla tehdään helvetin paljon ilta- ja viikonloppuduunia. Tämä unohtuu monesti aika monelta.
 
Viimeksi muokattu:

timosusi

Jäsen
Jantteri-Pantteri kirjoitti:
Ahneita paskiaisia nämä paperityöläiset toden totta. Onhan se törkeätä ehdottaa tupoa, joka kaikille muille työnantajille ja työntekijäjärjestöille kävi.

Tai jos otettaisiin vaikka 20 edellistä tupoa.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Begbie kirjoitti:
Ei kannata seurata pässiä (lue: Ahosta) kerittäväksi.

Kerimiset on tehty ja tänä keväänä on alkanut itseaiheutetun tuhon matka kohti teurastamoa.

M-real ja muut ovat jo sillassa ja kohta hartiat osuu lattiaan. Mutta parempi sekin kuin se että Yhdysvaltalaisen eläkesäätiön ekonomisti kyllästyy tähän kommunisti sakkiin ja esittää seuraavassa yhtiökokouksessa että ulkoistamisen sijaan ulkomaistetaan koko tuotanto tehdas kerrallaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Suomi-Salama kirjoitti:
Täysin aiheellista medialta tuoda esiin niitäkin näkökohtia, ettei metsäteollisuuden työtaistelu kosketa ainoastaan näitä kahta taistelevaa osapuolta vaan koko Suomea hyvin kouriintuntuvalla tavalla. Pitäisikö median vaieta näistä asioista ja toitottaa sympatiaa pelkästään "vääryyttä kärsiville paperityöläisille"?jo!

En minä tuota tuolla käsikassarana olemisella tarkoittanut. Tottakai on hyvä kertoa työsulun vaikutuksista koko skaalassaan eikä pelkästään paperimiesten näkökannalta. Minä tarkoitin vain ihan yleistä linjaa ja niiden kirjoituksien sävyä. Media saa ja sen pitää uutisoida yhteiskunnan ajankohtaisista asioista mutta se voisi myös koittaa tuoda tässä asiassa esille ihan niitä oikeita syitä Paperiliiton hylkäämiin sovintoesityksiin ja siinä varsinaisesti palkka ja palkankorotukset eivät ole olleet se syy johon nuo esitykset ovat kaatuneet.

Edit: korjaus
 
Viimeksi muokattu:

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Jantteri-Pantteri kirjoitti:
EDIT: Paperiliitto ei ole mitään ahneutta tässä harrastanut. Alan palkkaus on kovaa johtuen myös siitä, että alalla tehdään helvetin paljon ilta- ja viikonloppuduunia. Tämä unohtuu monesti aika monelta.

Niin, tässä kyllä sinällään pätee totuuden siemen, jokainen näppärähän voi etsiä normaalit tuntipalkat ja suhteuttaa ne siihen että JOS paperitehtailla pystyttäisiin tekemään normaalia päivätyötä ilman viikonloppuja se keskimäärin 21 (vai 22?) päivää kuukaudessa, kukaan tuskin puhuisi siinä tapauksessa ahneista paperityöläisistä, joita luonnollisesti kaikki tehtaalla työskentelevät ovat kuten yleinen mielipide tämän kertoo.

Toki onhan se mukavaa kun joku perjantai- tai lauantaiyö joku soittaa töihin ja kyselee mukavassa pikkupöhnässä että onko hienoa olla töissä ja avautuu että voisit joskus olla viikonloppuna vapaalla. Tilipäivinä saman jonkun toimesta luonnollisesti vittuillaan siitä että palkat on ihan liian hyvät.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Rosoh kirjoitti:
Kerimiset on tehty ja tänä keväänä on alkanut itseaiheutetun tuhon matka kohti teurastamoa.

M-real ja muut ovat jo sillassa ja kohta hartiat osuu lattiaan. Mutta parempi sekin kuin se että Yhdysvaltalaisen eläkesäätiön ekonomisti kyllästyy tähän kommunisti sakkiin ja esittää seuraavassa yhtiökokouksessa että ulkoistamisen sijaan ulkomaistetaan koko tuotanto tehdas kerrallaan.

M-Real on kyllä itse itsensä hölmöillyt tuohon tilaan, missä firma on. Helppo kääntää johtoportaan mokailu työntekijöiden syyksi ja pistää sillä verukkeella yli 300 pihalle.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Takapassi kirjoitti:
Toki onhan se mukavaa kun joku perjantai- tai lauantaiyö joku soittaa töihin ja kyselee mukavassa pikkupöhnässä että onko hienoa olla töissä ja avautuu että voisit joskus olla viikonloppuna vapaalla. Tilipäivinä saman jonkun toimesta luonnollisesti vittuillaan siitä että palkat on ihan liian hyvät.

... No se on kuule aivan täysin voi-voi siinä vaiheessa. Jos ei töihin mennessään tiennyt, että joutuu vloput olemaan töissä niin kyllä vähän pitää ihmetellä. JA jos jotkut muut siitä soittelevat, soitelkoot. itse ainakin kuittaan tämä "onX kiva ol töis Q me mennää ryyppii!"-kommentit ihan itsekseni sillä, että minä saan palkkaa, tuo toinen paska ei todellakaan.
Ja kuinka herkkähipiäinen pitää olla että välittää jonkun vittuilusta _suuren palkan_ kohdalla? Minun entinen tyttöni tosin murehti 2 unetonta yötä tsunamin uhreja, mutta tuskin hän paperialalle meneekään. Minä en nyt vain tajunnut tätä. Miten jotakuta voi mahdollisesti jurppia nuo asiat (varsinkin se, että joku kade kuittailee isosta palkasta). Jos ei halua vlopputöitä tehdä, menkööt kortistoon. Tai miettikööt vähän aikaisemmin koulutusvaiheessa asiaa. Ei se voi olla noin suurta draamaa istua vloppuja siellä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Köpi kirjoitti:
M-Real on kyllä itse itsensä hölmöillyt tuohon tilaan, missä firma on. Helppo kääntää johtoportaan mokailu työntekijöiden syyksi ja pistää sillä verukkeella yli 300 pihalle.

Ihan vain mielenkiinnosta, kuinkahan monta tuollaista M-Realin huippujohtajaa olisi pystytty palkkaamaan tuolla 300 henkilön pihalle potkisesta saatavalla säästöllä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Takapassi kirjoitti:
Niin, tässä kyllä sinällään pätee totuuden siemen, jokainen näppärähän voi etsiä normaalit tuntipalkat ja suhteuttaa ne siihen että JOS paperitehtailla pystyttäisiin tekemään normaalia päivätyötä ilman viikonloppuja se keskimäärin 21 (vai 22?) päivää kuukaudessa, kukaan tuskin puhuisi siinä tapauksessa ahneista paperityöläisistä, joita luonnollisesti kaikki tehtaalla työskentelevät ovat kuten yleinen mielipide tämän kertoo.

Mun tietoni ovat luokkaa vuodelta 1998, kun olen viimeksi näiden palveluksessa ollut, mutta silloin perustuntihinnassa metallin ja paperin välillä oli muistaakseni 10-15 markan ero. Se tekee kuukausitasolla jo melkoisen summan; lisäksi metallissakin tehtiin lauantaitöitä, mutta jolleivät ne olleet ylitunteja, niistä ei saanut mitään erilliskorvausta - paperilla on mm. legendaarinen saunalisä, joka on melkoinen reliikki.

EDIT: puhun siis päivätyöläisen peruspalkasta, tuolloin nuo ovat vertailukelpoisia summia.
 
Viimeksi muokattu:

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Jurvanen kirjoitti:
... No se on kuule aivan täysin voi-voi siinä vaiheessa. Jos ei töihin mennessään tiennyt, että joutuu vloput olemaan töissä niin kyllä vähän pitää ihmetellä. JA jos jotkut muut siitä soittelevat, soitelkoot. itse ainakin kuittaan tämä "onX kiva ol töis Q me mennää ryyppii!"-kommentit ihan itsekseni sillä, että minä saan palkkaa, tuo toinen paska ei todellakaan.
Ja kuinka herkkähipiäinen pitää olla että välittää jonkun vittuilusta _suuren palkan_ kohdalla?

Aha, nyt siis tulin väärinymmärretyksi.

Siis, ei se minua häiritse, sehän nimenomaan on ollut alanvalintakysymys millaisia työaikoja joutuu noudattamaan ja joihin pitää olla valmis. En siis ole koskaan siitä ottanut itseeni että joku yrittää vittuilla noista viikonlopputöistä, päinvastoin, olen pitänyt asiaa varsin tasapainoisena siinä suhteessa että että jos jotkut käyvät käyttämässä rahaa niin minä sitten otan vähän itselleni. Koskaan ei siis ole vituttanut mennä viikonloppuvuoroon, päinvastoin, enemmän joku maanantain aamuvuoro koettelee.

Tuohon lainauksen viimeiseen lauseeseen, tokihan ihan kaikkea sosiaalista toimintaa ei kuitenkaan voi palkalla korvata, vai kuinka? Hyvänä puolena kuitenkin sitten että työvuorokalenteri on tiedossa koko vuoden ajalle, menonsa voi sopia jo ajoissa niille ajoille jotka tietää olevan vapaana.

Edit: säädän....
 
Viimeksi muokattu:

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
flintstone kirjoitti:
Ihan vain mielenkiinnosta, kuinkahan monta tuollaista M-Realin huippujohtajaa olisi pystytty palkkaamaan tuolla 300 henkilön pihalle potkisesta saatavalla säästöllä?

En tiedä, mutta ei ne tehtaatkaan ilman johtajia pyöri. Omistajapuoli (tai heidän valitsemat edustajansa) elikkä yrityksen hallitus se nämä asiat päättää. Lisäksi johtajat potkitaan kvartaalitalousideologian aikana aika nopeasti ulos, siksi tulosta on tehtävä vaikka antamalla kenkää 300:lle. Se, paljonko kukaan tarvitsee/ansaitsee palkkaa, on sitten eri juttu.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
DAF kirjoitti:
Mun tietoni ovat luokkaa vuodelta 1998, kun olen viimeksi näiden palveluksessa ollut, mutta silloin perustuntihinnassa metallin ja paperin välillä oli muistaakseni 10-15 markan ero.

No ei minullakaan muuta faktaa ole muuta kuin kokemus myös metallipuolen hommista, perustuntipalkassa en hävinnyt nykyiseen merkittäviä määriä (mikä on merkittävä määrä?), muistaakseen vajaa 90 senttiä tunnilta, mutta toisaalta en tehnyt kuin normaaleja arkipäiviä vuorotyönä, eli kaikki viikonloput olivat vapaat, ja näin kuukausiansioon tulee jo eroa. Toki noissa metallin palkoissa tulee kyllä aika hurjia eroja ihan työpaikkojenkin välillä joka varmasti kasvattaa kuilua perustuntipalkassa alojen välillä ja vaikeuttaa vertailua, mutta kuvittelisin että esim. terästehtailla ei juurikaan hävitä paperille palkassa.

Edit: Jos pelkkiä päivätyöläisen palkkoja verrataan niin niissäkin on metallilla hirveitä eroja, esim. isäukon ja erään kaverin palkoissa on useamman sadan euron kuilu vaikka molemmat ovat metallin TES:n mukaisissa päivätöissä. Paperin päivätyöläisten palkkojen eroa en pysty sanomaan kun en päivätyöläisiä niin hyvin tunne että olisin heidän palkoistaan mitenkään perillä. Joku joka tietää niin kertokoon tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
er_bai_wu kirjoitti:
Omistajapuoli (tai heidän valitsemat edustajansa) elikkä yrityksen hallitus se nämä asiat päättää.

Olettekos muuten koska viimeksi nähneet paperitehtaan omistajaa?
Eikös sellaisiakin joskus ollut?

Tähtinen, Härmälä ja Poranen ovat palkollisia siinä missä muutkin. Toki työsuhteen ehdot ovat toiset, mutta ne ehdot määräytyvät aidosti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tupossahan ei mitenkään huomioida yksittäisten yritysten tai alojen maksukykyä.
 

X-Hearted

Jäsen
Tänään on siis "vedenjakajapäivä", eli joko sopimukseen ilmestyvät nimet paperiin tai sitten on lautakunnan perustamisen vuoro, jolloin sopimuksen teko pitkittyy oleellisesti. Vanhasen kommenttien perusteella voisi olettaa, että sopijapuolet ratkaisisivat kiistansa ja Paperiiton liittokokous löisi viimeisen naulan arkkuun kahden päivän sisällä.

Saa nähdä, mielenkiintoisia aikoja elämme koko Suomenkin tulevaisuuden - ja nimenomaan ay-liikkeiden kaatumisenkin - kannalta. Mahdolliset heikennykset tulevat näkymään ay-liikkeiden visioissa tulevina vuosina. Harmi sinänsä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Takapassi kirjoitti:
Jos pelkkiä päivätyöläisen palkkoja verrataan niin niissäkin on metallilla hirveitä eroja, esim. isäukon ja erään kaverin palkoissa on useamman sadan euron kuilu vaikka molemmat ovat metallin TES:n mukaisissa päivätöissä.

Ovat siis ilmeisesti samaan aikaan menneet töihin ja saman kokemuksen omaavat, jos palkkojen tulisi olla samat heillä.

Että silleen...
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
msg kirjoitti:
Olettekos muuten koska viimeksi nähneet paperitehtaan omistajaa?
Eikös sellaisiakin joskus ollut?

Kyllähän Myllykosken omistajasuku (?) vielä voidaan sellaisiksi laskea, kuka on siellä töissä sanokoot näkemyksensä. Suurin syy noin muutoin omistajien kasvottomuuteen on yhdysvaltalainen omistajapohja, joka on pääsääntöisesti sijoitusrahastoja; heitä ei kiinnosta istua hallituksissa. Myös amerikkalainen yrityskulttuuri on jossain määrin juurtunut Suomeen, sillä omistajapuoli on paljon heikompi (tai käyttää vähemmän valtaa) suhteessa johtajiin, ts. johtajille annetaan vapaat kädet. Niin kuan kuin tuotto on hyvä, myös omistaja on tyytyväinen.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
wilco kirjoitti:
Ovat siis ilmeisesti samaan aikaan menneet töihin ja saman kokemuksen omaavat, jos palkkojen tulisi olla samat heillä.

Eivät luonnollisestikaan, tokihan ukolla nostaa palkkaa ikälisät, mutta epäilen ettei ihan montaa sataa kuukaudessa. Tokihan ero olisi pienempi jos poistetaan ikälisien tuoma palkanlisä. Jälleenkään kun en metallin TES-opasta omista niin joku muu kertokoon kuinka paljon tulee eroa jos ikälisiä on kerrytetty 18 vuotta vs 6 vuotta työkokemusta. Toki jos tuo esimerkkitapausten palkkaero selittyy pelkästään ikälisillä niin sitten suostun uskomaan tuntiansioiden vertailukelpoisuuden.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Takapassi kirjoitti:
Toki jos tuo esimerkkitapausten palkkaero selittyy pelkästään ikälisillä niin sitten suostun uskomaan tuntiansioiden vertailukelpoisuuden.

Mun vertailulukuni olivat tuolloin äärimmäisiä peruspalkkoja, ja niissä oli äkisti laskien jopa 16 markan ero tunnilta. Toki paperin viikko oli hieman lyhyempi kuin metallin, mutta sehän ei taas tuntihintaan sinänsä vaikuta.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Takapassi kirjoitti:
Eivät luonnollisestikaan, tokihan ukolla nostaa palkkaa ikälisät, mutta epäilen ettei ihan montaa sataa kuukaudessa.

Palkkojahan korotetaan tietyllä prosentilla per vuosi, noin karkeasti sanottuna. Ja kun korotuksia on useamman vuoden tullut, niin oletettavaa on, että palkka on suurempi. Vai ovatko nämä niitä ikälisiä, mistä puhut.

Että silleen...
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
DAF kirjoitti:
Mun vertailulukuni olivat tuolloin äärimmäisiä peruspalkkoja, ja niissä oli äkisti laskien jopa 16 markan ero tunnilta. Toki paperin viikko oli hieman lyhyempi kuin metallin, mutta sehän ei taas tuntihintaan sinänsä vaikuta.

Aivan, no siinä tapauksessa uskon tuon vertailun olevan melko paikkaansapitävä tänäkin päivänä perustuen kokemukseen molempien alojen äärimmäisestä peruspalkasta.

wilco kirjoitti:
Palkkojahan korotetaan tietyllä prosentilla per vuosi, noin karkeasti sanottuna. Ja kun korotuksia on useamman vuoden tullut, niin oletettavaa on, että palkka on suurempi. Vai ovatko nämä niitä ikälisiä, mistä puhut.

http://www.metalliliitto.fi/portal/...t_sopimusmaaraykset/tyokohtaiset_tuntipalkat/

Myönnän, huono esimerkki, pitäisi näköjään tietää kummankin esimerkin vaativuusryhmittelyjä sun muita luokituksia, ja koska en kumpaakaan tiedä niin palkkaeroahan saattaa kertyä jo noiden perusteella huomattavasti.

Edit: Ja jos oikein silmä kädessä luen niin tuossa linkin ylälaidassa lukee teknologiateollisuus, eri asia meneekö nuo palkkaluokat sitten ihan samalla tavalla muilla metallin aloilla. Ei näköjään pitäis sanoo mitään kun ei varmaksi tiedä. Perkele.
 
Viimeksi muokattu:

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tähän palkkakeskusteluun sivuhuomautuksena:

Voisiko syy suureen palkkaeroon isäsi ka kaverisi välillä olla siinä, että isäsi on yksinkertaisesti saanut palkankorotuksen? Kyllä niitä silloin tällöin korotuksen ansaitseville annetaan, vaikkei niistä välttämättä huudellakaan. Me kun olemme aika kateellista väkeä, niinkuin tämäkin ketjun ~35 sivua osoittavat...
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Boddington kirjoitti:
Voisiko syy suureen palkkaeroon isäsi ka kaverisi välillä olla siinä, että isäsi on yksinkertaisesti saanut palkankorotuksen? Kyllä niitä silloin tällöin korotuksen ansaitseville annetaan, vaikkei niistä välttämättä huudellakaan. Me kun olemme aika kateellista väkeä, niinkuin tämäkin ketjun ~35 sivua osoittavat...

On on, nimenomaan se ero selittyykin todennäköisesti noilla metallin vaativuusluokituksilla ja kun niihin lasketaan erilaisia palkankorotuksia mitä vuosien saatossa saattaa kertyä niin kyllähän sitä järkevästi ajatellen saattaa kertyä huomattaviakin eroja. Tuo mitä mä selitin oli kyllä just niin sekavaa etten enää itsekään ymmärrä mitä alkujaan hain, siitä se kuitenkin lähti kun oletin DAF:n mainitseman palkkaeron olevan laskettu jotenkin keskipalkoista eikä peruspalkoista. Se mainittu ero voi hyvinkinolla lähellä todellista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös