Miten ovat työväenliike ja ammattiliitot vaikuttaneet sinun elämääsi?

  • 72 602
  • 995

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Salmen haikailee selvästi aikaan jolloin devalvaation oli mahdollinen. Oli mahdollisuus subventoida muiden palkansaajien kustannuksella sekä metsäteollisuuden yrityksiä, että paperityöläisiä.

Euroopan unioniin liittyminen on ainakin taannut asuntovelallisille vakaan ja alhaisen korkotason. Sellaista herkkua ei vanhassa Devalvaatio-Suomessa ollut tarjolla.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
yhä vaikeampi on ymmärtää..

Paperiliiton kantaa, eivätkö ne edes halua sopua?
http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/muut/tiedote250505.php

Kun taas työnantajat:

http://www.forestindustries.fi/tiedotteet/2005/paperiliitto_pitkittaa_sopimuksen_solmisista.html


EDIT: Pyynnöstä pointtia

"Paperiliiton puheenjohtaja on julkisuudessa lausunut, että liitto ei ole vielä virallisesti käsitellyt neuvottelutavoitteita. Siksi työntekijäpuolen tavoitteistaan antamat viestitkin ovat varsin epäyhtenäisiä. Tämä vaikeuttaa sovittelua ja ajaa teollisuutta turhaan kohti työsulun pidentämistä", sanoo toimitusjohtaja Timo Poranen Metsäteollisuus ry:stä.

"Aikataulusta ei pysty vielä sanomaan sen tarkempaa, mutta tänään neuvotteluja jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla. Nopean sopimuksen tavoittelu ei suinkaan tarkoita sitä, että menisimme tekemään huonon sopimuksen, sillä siihen meillä ei ole mitään tarvetta. Meidän rintamamme pitää 100 %:sti. Sen sijaan työnantajarintamasta tuntuu kuuluvan jo jonkinasteista "kitinää", joten eiköhän se paine sopimukseen kasva enemmän siellä puolella. Ja sehän on meidän etumme!" Jouko Ahonen

Kumpi kuulostaa halukkaalta sopimukseen?
 
Viimeksi muokattu:

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisit pastennu suoraan tekstit niin sun pointtis vois aueta vähän paremmin. Tai sitten näin väsyneenä töiden jälkeen keskittymiskyky on aika lähellä nollaa. No, töissä kun saa käydä niin taitaa olla parempi että jättää tämän ketjun kommentoinnit alan asiantuntijoille, joita onneksi tuntuu riittävän.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kohta loppuu lakkoilu minun osalta, ei vaan ole enää varaa olla pois töistä. Sanokoot lakkovahdit mitä tahansa lauantai aamuna, eivät ne kuitenkaan voi minua estää kun en liittoon kuulu ja töissä on tarkoitus tehdä vain "toimihenkilöhommia". On siellä kuulemma muutama opiskelija töissä tämän viikkoa käynytkin. Onneksi ei sentään ihan hukkaan tämä lakkoilu mennyt vaan sain suoritettua yhden vittumaisen kurssin pois alta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Gentleman
Miten ihmeessä voidaan kuvitella, että paperi saisi sekä pyhäkorvaukset että 10 vapaapäivää? Eikös juhannus ja jouluseisokki kestä kumpikin 4 päivää?
eli yhteensä 8 päivää jos siis sama kaveri tekee molempina pyhinä joka päivä töitä.

Ihmettelen ylipäänsä, että kiista voi olla jostain tämmöisestä kiinni. Jokainen alalle hakeutuva tietää, että ollaan töissä huonoina ajankohtina ja, että siitä maksetaan hyvät haittalisät.
Työnantajan on muistaakseni jo tarjonnut 300% palkkaa ja paria ylimääräistä vapaapäivä, joulusta ja juhannuksesta, mutta ei kelvannut.

Itse teen semmoisia töitä, että joudun olemaan yöt töissä ja suurimman osan pyhistä. Olen hyväksynyt sen ja olen tyytyväinen, että saan näin vähän enemmän palkkaa. Olisi ollut mahdollisuus hakeutua myös päivätöihin, mutta kun teen yöt ja pyhät, niin saan olla enemmän kotona ja plussana tulee parempi palkkakin.
Että kyllä ne paperin työntekijät voivat alaa vaihtaa, jos joutuu töitä tekemään semmoisina ajankohtina kun ei itselle sovi.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Gleb
Kohta loppuu lakkoilu minun osalta, ei vaan ole enää varaa olla pois töistä. Sanokoot lakkovahdit mitä tahansa lauantai aamuna, eivät ne kuitenkaan voi minua estää kun en liittoon kuulu ja töissä on tarkoitus tehdä vain "toimihenkilöhommia". On siellä kuulemma muutama opiskelija töissä tämän viikkoa käynytkin. Onneksi ei sentään ihan hukkaan tämä lakkoilu mennyt vaan sain suoritettua yhden vittumaisen kurssin pois alta.
Minä en näistä asioista juuri tiedä, mutta jos et liittoon kuulu, miksi olet ollut pois töistä? Pienen ihmisen pieni tukilakko? Työsulkuhan koskee nimenomaan Paperiliittoon kuuluvia, koska työnantajilla ei ole liiton kanssa sopimusta. Lakkovahdithan saavat huudella mitä vain, liittoon kuulumattoman ei tarvinne korvaansa lotkauttaa.
Mites nykyään, ennenhän liittoon kuulumatonta kohdeltiin työpaikoilla suhteellisen halpamaisesti. Jos ei nyt turpiin vedetty, mutta jonkinasteista työpaikkakiusausta ja paskimpiin hommiin joutumista ainakin.

Edit: lukaisinpas vitutusketjun puoleltakin. Sama tahti näyttää nykyaikanakin jatkuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paperiliiton kanta meidän ei liitto kuuluvien mutta lakon/työsulun alaisissa hommissa kesätöissä olevien suhteen on ollut että töihin ei pitäisi mennä. Työnantaja tarjoaa "toimihenkilöhommia" meille korkeakoulussa opiskeville lomittajille joten osa meistä on töissä tällä viikolla ollut, itse päätin tässä käydä suorittamassa yhden intensiivikurssin kun sopivasti sattui tähän väliin, muuten olisin tällä viikolla töissä käynyt. Tuo vitutusketjun puolella kertomani uhkaus (ei asiaa enää työntekijätehtäviin työsulun jälkeen jos nyt on töissä toimihenkilöhommissa) on ilmeisesti aivan tuore, työnantaja puolellakaan tuosta ei kuulemma oltu kuultu vielä mitään. Toivottavasti tähän huomenna saadaan joku järkevä ratkaisu, minulla ei ole mitään halua lakkoilla mutta ei toisaalta huvittaisi mahdottomana silmätikkuna olla sitten kun työsulku päättyy. Suurin osa työntekijöistä varmasti suhtautuisi tilanteeseen järkevästi mutta joukossa on aina toisenlaisiakin.
 

ipaz

Jäsen
Otsikon kysymykseen: eipä juuri mitenkään.

Itse en voi käsittää sitten niin millään että paperiliitto tylytti nuo pyhäpäivien korvaukset. Helvetti, pyhäyöt jouluna tai jussina töissä - 300% palkka ja oliko vielä kaksi vapaapäivää päälle. En todellakaan usko, että läheskään kaikki liiton jäsenet ovat samaa mieltä johtajiensa kanssa tästä kohdasta. Tunnen muutamia paperiteollisuudessa työskenteleviä, eikä ne jätkät ole koskaan itkeneet että "joutuvat" tekemään yötyötä. Palkka on enemmän kuin hyvä ja ne vapaat vielä päälle niin mikäs siinä on ollessa ja rahojaan vapaa-aikana kuluttaessa.

Muihin kiistan kohtiin en ole vielä perehtynyt, jotta pystyisin niistä kommentoimaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Viestin lähetti ipaz
Otsikon kysymykseen: eipä juuri mitenkään.

Itse en voi käsittää sitten niin millään että paperiliitto tylytti nuo pyhäpäivien korvaukset. Helvetti, pyhäyöt jouluna tai jussina töissä - 300% palkka ja oliko vielä kaksi vapaapäivää päälle. En todellakaan usko, että läheskään kaikki liiton jäsenet ovat samaa mieltä johtajiensa kanssa tästä kohdasta. Tunnen muutamia paperiteollisuudessa työskenteleviä, eikä ne jätkät ole koskaan itkeneet että "joutuvat" tekemään yötyötä. Palkka on enemmän kuin hyvä ja ne vapaat vielä päälle niin mikäs siinä on ollessa ja rahojaan vapaa-aikana kuluttaessa.

Muihin kiistan kohtiin en ole vielä perehtynyt, jotta pystyisin niistä kommentoimaan.

Käyhän sinäkin katsomassa tuolta Paperiliiton sivuilta mistä tässä asiassa on kysymys pohjimmiltaan.Iltalehden PASKAJUTTUIHIN ei kannata aina niin 100% luottaa.(oli kysymys mistä tahansa)


Missäs paskalehdessä oli lööppinä tuo? Paperimiehet itkevät yötyötään.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ottamatta kantaa itse taisteluun, niin pari neuvottelutaktista yksityiskohtaa on pistänyt korvaan.

On päivänselvä asia, että jokainen työsulkuvuorokausi maksaa aivan älyttömästi paperiteollisuudelle. Tuossa onkin vihjailtu, että vaikka työnantaja saisi kaikki vaatimukset läpi, niin saavutettu hyöty jäisi kuitenkin pienemmäksi verrattuna tuottojen menetyksiin. Mikäli tämä pitää paikkansa, niin typerältä kuulostaa.

Samasta syystä paperiliitolla ei ole mitään kiirettä huonoon sovintoratkaisuun, koska osaavat laskea teollisuuden menetykset.

Mielenkiintoiseksi menee, mutta henkilökohtaisesti uskon paperiteollisuudella olevan hieman enemmän intressiä nopeaan ratkaisuun, jolloin joutuvat mahdollisesti antamaan periksi työntekijöitä enemmän vaatimuksistaan.
 

Muro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Hartza
.
On päivänselvä asia, että jokainen työsulkuvuorokausi maksaa aivan älyttömästi paperiteollisuudelle. Tuossa onkin vihjailtu, että vaikka työnantaja saisi kaikki vaatimukset läpi, niin saavutettu hyöty jäisi kuitenkin pienemmäksi verrattuna tuottojen menetyksiin. Mikäli tämä pitää paikkansa, niin typerältä kuulostaa.

Tai mahdollisesti nyt on tultu kipupisteeseen ettei työnantaja anna enää periksi. Kannattavuus kärsii jatkuvasti liikaa TUPOa suuremmista palkankorotuksista ja jossain vaiheessa hommaan pitää saada stoppi. Pyytää saa mutta kohtuus kaikessa. Jos maalataan oikein mustaa kuvaa niin jatkossa ei paperikoneet enää pyöri suomessa ja sitten itketään menetettyjä työpaikoja. Jossain vaiheessa nykyiset koneet ovat kuoleentuneet ja uudet laitetaan pystyyn vaikka Viroon. Ennen paperiteollisuus oli ehkä "rakettitiedettä", mutta nykyään Pekka-Perusjätkän hommaa (vrt. Perlos).

Viestin lähetti Gleb Toivottavasti tähän huomenna saadaan joku järkevä ratkaisu, minulla ei ole mitään halua lakkoilla mutta ei toisaalta huvittaisi mahdottomana silmätikkuna olla sitten kun työsulku päättyy. Suurin osa työntekijöistä varmasti suhtautuisi tilanteeseen järkevästi mutta joukossa on aina toisenlaisiakin.

Vaikka mielesi tekisi mennä töihin ja ymmärrän taloudellisen tilanteesi niin itse jättäisin menemättä. Jos työsulku oli ollut vain pari päivää, niin "rikkuruuteen" oltaisiin suhtauduttu kevyemmin, mutta tällä hetkellä portilla on erittäin kiukkuisia lakkovahteja, joilla on yhtähuono taloudellinen tilanne kuin sinulla. Portilta ei löydy sympatiaa ja yhteistä asiaa yritetään ajetaan. Ensi kesänä saat ehkä parempaa palkkaa? Jos linja käy pettämään niin työnantaja on vahvoilla. En yhtään ihmettele jos lehdistä saa lukea muutaman päivän sisällä juttua kun työssä käyvien renkaita on puhkottu ja puhelimet soi taukoamatta yöllä.
 

Referee81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiistasta

Viestin lähetti Muro
Tai mahdollisesti nyt on tultu kipupisteeseen ettei työnantaja anna enää periksi. Kannattavuus kärsii jatkuvasti liikaa TUPOa suuremmista palkankorotuksista ja jossain vaiheessa hommaan pitää saada stoppi. Pyytää saa mutta kohtuus kaikessa. Jos maalataan oikein mustaa kuvaa niin jatkossa ei paperikoneet enää pyöri suomessa ja sitten itketään menetettyjä työpaikoja. Jossain vaiheessa nykyiset koneet ovat kuoleentuneet ja uudet laitetaan pystyyn vaikka Viroon. Ennen paperiteollisuus oli ehkä "rakettitiedettä", mutta nykyään Pekka-Perusjätkän hommaa (vrt. Perlos).

Et taida tietää ihan tarkkaan missä mennään? Papeliittohan olisi nyt suostunut TUPOon, mutta Metsäteollisuus ei suostunut. Että tässä mielessä tuo on p***a puhetta.



Vaikka mielesi tekisi mennä töihin ja ymmärrän taloudellisen tilanteesi niin itse jättäisin menemättä. Jos työsulku oli ollut vain pari päivää, niin "rikkuruuteen" oltaisiin suhtauduttu kevyemmin, mutta tällä hetkellä portilla on erittäin kiukkuisia lakkovahteja, joilla on yhtähuono taloudellinen tilanne kuin sinulla. Portilta ei löydy sympatiaa ja yhteistä asiaa yritetään ajetaan. Ensi kesänä saat ehkä parempaa palkkaa? Jos linja käy pettämään niin työnantaja on vahvoilla. En yhtään ihmettele jos lehdistä saa lukea muutaman päivän sisällä juttua kun työssä käyvien renkaita on puhkottu ja puhelimet soi taukoamatta yöllä.

En tiedä missä Gleb olet töissä, mutta omassa työpaikassani kaikki kesätyöntekijät ovat päässeet töihin sulunkin ajaksi. Tämä on sovittu paikallisen ammattiosaston kanssa. Näin ei tule kesätyöntekijöille isoa lovea lompakkoon. Tosin emme saa tehdä mitään paperiliittolaisille kuuluvaa hommaa. Eli ollaan siivoiltu ja tehty kaikkea sellaista mitä normaalisti ei tehtäisi.

Ja se mistä kiistellään eniten, no juuri nuo vapaat. Paperiliittohan on sanonut, että juhannus ja joulu ollaan valmiit myymään, mutta sen hinnasta ei ole ollut mitään puhetta. Myös tuo ulkopuolisen työvoiman käyttö on merkittävä asia. Sekä kolmantena tuo karenssi päivät, niitä ei ole yhtään tällä hetkellä ja työnantaja (Metsäteollisuus) haluaa niitä kaksi. Tähän viimeiseen ei paperiliitto tule suostumaan. En sitten tiedä mitään noista muista pienimmistä asioista, mutta nuo kolme ovat ne pääaiheet neuvotteluissa.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti ipaz
Itse en voi käsittää sitten niin millään että paperiliitto tylytti nuo pyhäpäivien korvaukset. Helvetti, pyhäyöt jouluna tai jussina töissä - 300% palkka ja oliko vielä kaksi vapaapäivää päälle.

Kuten edellä jo kirjoitettiinkin niin ei se korvaus joulusta ja juhannuksesta ole noin mustavalkoinen. Kuulostaahan se perhanan hyvältä, että saisi tripla liksaa ja vapaita päälle, mutta joillakin työntekijöillä on elämää myös tehtaan ulkopuolella. Jos joulu ja juhannuskin (ainoat seisokit) nyt myydään niin silloin työntekijä on ympäri vuoden tehtaan talutusnuorassa. Onko se sitten hienoa, että saa kovat korvaukset juhlapyhistä, mutta lapsille saa kertoa kotona, että vietetään yhteinen joulu parin vuoden päästä, kun isin/äidin työvuorot eivät anna nyt oikein periksi? Tämä vain esimerkkinä.

Kyllä tässä taistellaan aivan jostain muusta kuin rahasta. Paperiteollisuus on ollut tuottavaa teollisuutta pitkään, joten tuotantopalkkioiden myötä paperimiesten palkat ovat ns. taivaassa. Tunnen kymmeniä paperimiehiä ja -naisia, jotka saavat tuota "taivaallista" liksaa, mutta joutuvat sovittamaan kaikki menonsa työvuorojensa mukaan. Se, kun teet neljä aamua, neljä iltaa ja neljä yötä kahteen viikkoon (vuoron vaihtuessa yksi vapaa päivä) niin ei siinä hirveästi tehdä juttuja hetken mielijohteesta esim. viikonloppuna. Vastapainona on tietysti kuuden-vapaat, mutta se onkin sitten työvuoromuodon 37 ainoa oikea ihanuus.


edit. kirjain
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti grace
Kuten edellä jo kirjoitettiinkin niin ei se korvaus joulusta ja juhannuksesta ole noin mustavalkoinen. Kuulostaahan se perhanan hyvältä, että saisi tripla liksaa ja vapaita päälle, mutta joillakin työntekijöillä on elämää myös tehtaan ulkopuolella. Jos joulu ja juhannuskin (ainoat seisokit) nyt myydään niin silloin työntekijä on ympäri vuoden tehtaan talutusnuorassa. Onko se sitten hienoa, että saa kovat korvaukset juhlapyhistä, mutta lapsille saa kertoa kotona, että vietetään yhteinen joulu parin vuoden päästä, kun isin/äidin työvuorot eivät anna nyt oikein periksi? Tämä vain esimerkkinä.


Miten muilla aloilla oikein selvitäänkään samoista ongelmista?

Metallin ja kemian tehtaat pyörivät ympäri vuoden ja ainakin silloin kun itse olin kemian tehtaassa töissä vuoronvaihdot toimivat hienosti, kaverin kanssa sai sopia että toinen tekee tuplan tänään ja toinen vaikka viikon päästä ja vapaata löytyi.

Olen tosin kuullut että paperilla tämä ei toimi mutta mikä siellä estää joustot? Ollaanko liian syvällä poteroissa?

Löytyisi nimittäin varmasti vapaa-ehtoisiakin jouluksi perheellisiä tuuraamaan jos henki olisi parempi.
Enkä usko sen juhannuksenkaan olevan sovittamaton paikka. (nim. juhannuksena tuplan tehnyt)


Tässä ollaan nyt poistamassa perusteettomia etuja. Ei heikentämässä yleisesti työoloja.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Viestin lähetti Gentleman
Miten muilla aloilla oikein selvitäänkään samoista ongelmista?

Metallin ja kemian tehtaat pyörivät ympäri vuoden ja ainakin silloin kun itse olin kemian tehtaassa töissä vuoronvaihdot toimivat hienosti, kaverin kanssa sai sopia että toinen tekee tuplan tänään ja toinen vaikka viikon päästä ja vapaata löytyi.

Ohhoh, kerrankin asia, josta olen samaa mieltä Gentlemanin kanssa.

Ymmärrän kyllä miksi jouluna ja juhannuksena ei mielellään oltaisi töissä, varsinkin perheellisten kannalta. Mutta fakta kuitenkin on, että on paljon aloja, joissa ei ole vaihtoehtoja. Miksi jonkun alan tulisi olla tässä suhteessa etuoikeutettu? Vai pitäisikö kaikilla olla joulu ja juhannus vapaa?

Sinänsä houkutteleva ajatus, maailmanlaajusesti. Helpottaisi liikakansoituskin jos esim. sairaanhoitoa ei olisi ko. ajankohtina tarjolla :)
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti Gentleman
Miten muilla aloilla oikein selvitäänkään samoista ongelmista?

Kerropa parahin Gentleman, että onko paperi ainoa ala, joka pitää kiinni jo saavutetuista eduista? Jos esim. kemian- tai metallinalalla olisi joulu- ja juhannusseisokkeja niin mitä luulet, luopuisiko työntekijäpuoli niistä vain siitä syystä, että ne ovat perusteettomia? Kun kirjoitit, että nyt ollaan poistamassa perusteettomia etuja, ei heikentämässä työoloja niin miten se ei heikennä työoloja, että työnantaja voi määrätä 12 tunnin työpäivän, sairausajan karenssiksi tulee 2 päivää ja työntekijöiden joulu- ja juhannusvapaat muutetaan työajaksi? Varsinkin, kun tilanne on nyt päinvastainen.

Sehän on itsestäänselvyys, että työntekijät pystyvät keskenään sopimaan joulun ja juhannuksen työvuoroista. Ne olisivat töissä, jotka haluaisivat. Kyllä se vuoronvaihto toimii paperiteollisuudessakin.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti grace
Kerropa parahin Gentleman, että onko paperi ainoa ala, joka pitää kiinni jo saavutetuista eduista? Jos esim. kemian- tai metallinalalla olisi joulu- ja juhannusseisokkeja niin mitä luulet, luopuisiko työntekijäpuoli niistä vain siitä syystä, että ne ovat perusteettomia?

Paperille annettiin perusteettomia etuja koska se oli aiemmin halvempi tie, virheratkaisu toki.

Saavutetuista eduista on aina ikävä luopua, mutta nyt ei ole muuta vaihto-ehtoa.

Tilanne on se, että paperinkin olisi aika osallistua talkoisiin.

Minulle ei tekisi tiukkaa luopua edusta jota en ansaitsisi.

Viestin lähetti grace

Kun kirjoitit, että nyt ollaan poistamassa perusteettomia etuja, ei heikentämässä työoloja niin miten se ei heikennä työoloja, että työnantaja voi määrätä 12 tunnin työpäivän, sairausajan karenssiksi tulee 2 päivää ja työntekijöiden joulu- ja juhannusvapaat muutetaan työajaksi? Varsinkin, kun tilanne on nyt päinvastainen.

Olen aiemmin sanonut, että tuota sairasajankarenssia en hyväksy. Vaikka paperin alalla ollaankin enemmän sairaslomilla kuin muilla teollisuuden alalla, johtunee hieman luultavasti työntekijöiden ikärakenteestakin. Mutta tämä on sellainen muutos jota tuskin tulee, elleivät paperilaiset sitten halua väkisin pitää kiinni jostain muusta, se olisi minusta hyvin valitettavaa.

Vapaita ei muuteta työajaksi vaan vapaat jaetaan koko vuodelle tässäkin tapauksessa vuosityöaika vähenee 11h.

12h työpäivä poikkeustapauksessa on ihan ymmärrettävä.
Viestin lähetti grace

Sehän on itsestäänselvyys, että työntekijät pystyvät keskenään sopimaan joulun ja juhannuksen työvuoroista. Ne olisivat töissä, jotka haluaisivat. Kyllä se vuoronvaihto toimii paperiteollisuudessakin.

Mikäs siinä sitten on niin vaikeaa?
 

Vipu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti pasil

En tiedä miehen taustoja, mutta ei nyt ihan mutuja heittele:
http://www.iltalehti.fi/2005/05/25/kolumnistit/200505243100003_ko.shtml

Tässä olisi toisenlainen kannanotto asiaan. Ja kirjoittajasta sen verran, että hän on entinen Kauppalehden päätoimittaja ja kaikin puolin fiksu mies.

http://www.kauppalehti.fi/4/ug/uutiset/plehti/juttu.jsp?oid=2005/05/27/1455197

Iltalehden tunnuksilla pääsee myös Kauppalehden sivuille.

Tässä vielä pari lainausta kyseisestä kolumnista:

"Jos kilpailykyä ei saada Suomen paperitehtaille, ne lopetetaan, eikä uusia perusteta."

"Paperimiehet ovat hyvät ja sanovat yhdenkin syyn, miksi Suomeen pitäisi metsäteollisuuden nykyehdoilla investoida"
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos työsulku kestää kuukauden, niin joka tapauksessa paperiteollisuus olisi aiheuttanut itselleen ja koko yhteiskunnalle niin valtavat menetykset, ettei niitä koskaan saada takasin millään työolojen heikennyksillä.

Laskeskellaanpa! Paperiteollisuus arveli työntekijöiden lakkopäivän hinnaksi noin 30 milliä. Eli se on sama työsulussakin. Kuukaudessa hinnaksi tulisi miljardi. Siihen vielä puunkorjuun ja kuljetusten tappiot todennäköisine konkursseineen, joita voi vain arvallla. Heijastusvaikutukset ulottuvat elintarviketeollisuudesta kirjapainoihin ja siitä koko yhteiskuntaan.

Voidaan perustellusti olettaa, että tämän työsulun aiheuttamat tappiot ovat niin käsittämättömät, ettei koskaan Suomen historiassa mitkään lakot edes yhteenlaskettuna ole yltäneet samaan.

Joten on loogista ajatella, että ideologinen päämäärä katsotaan tavoittelemisen arvoiseksi hinnalla milä hyvänsä. Miljardien eurojen lopullinen menetys tai satojen pienyritysten konkurssi ei paljoa paina, kun työntekijää kykytetään!

Mielenkiintoista havaita, että samat tahot, jotka jokaisen laillisenkin lakon aikana ovat suureen ääneen vaatimassa lakko-oikeuden rajoittamista, ovat luikkineet koloihinsa, ja ovat aivan hiirenhiljaa.

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Viestin lähetti grace
Jos esim. kemian- tai metallinalalla olisi joulu- ja juhannusseisokkeja niin mitä luulet, luopuisiko työntekijäpuoli niistä vain siitä syystä, että ne ovat perusteettomia? Kun kirjoitit, että nyt ollaan poistamassa perusteettomia etuja, ei heikentämässä työoloja niin miten se ei heikennä työoloja, että työnantaja voi määrätä 12 tunnin työpäivän, sairausajan karenssiksi tulee 2 päivää ja työntekijöiden joulu- ja juhannusvapaat muutetaan työajaksi? Varsinkin, kun tilanne on nyt päinvastainen.

Sehän on itsestäänselvyys, että työntekijät pystyvät keskenään sopimaan joulun ja juhannuksen työvuoroista. Ne olisivat töissä, jotka haluaisivat. Kyllä se vuoronvaihto toimii paperiteollisuudessakin.

Luin tuolta Metsäteollisuuden sivuilta työnantajapuolen perustelut miksi näitä uusia sopimusehdotuksia ajetaan. Jo tekstin otsikko kertoo paljon "Lisää joustavuutta ja eroon vanhoista jäänteistä".

Paperiliittohan on aikojen saatossa, ja metsäteollisuuden tuottavuuden parhaina vuosina ajanut läpi erittäin hyvät edut jäsenilleen. Nyt kuitenkin kun tehtaiden tuottavuus on heikentynyt (kasvanut 6% vuodesta 2000) ja samalla palkat/sosiaalikulut ovat nousseet 17% on selvä että jokin muutos on tultava. Muuten Suomessa ei ole enää paperiteollisuutta parinkymmenen vuoden päästä! Tehtaat siirtyvät Viroon ja muihin halvemman työvoiman maihin, näin on käynyt jo tekstiiliteollisuudessa ja hiljalleen myös IT-alalla.

Itse en pidä kohtuullisena vaateena tuota kahden päivän karenssia sairasloma-ajalta. Mutta tässä varmaankin on nostettu pyyntö tahallaan korkeaksi, että edes jonkinlainen karenssi saadaan aikaiseksi. Paperiteollisuudessa jokainen työntekijä on poissa töistä keskimäärin kolme viikkoa. Minusta tämä kuulostaa aivan järjettömän paljolta. Tietenkin on työntekijöitä jotka eivät ole koskaan poissa, mutta tällä ehdotuksella pyritään karsimaan ns. turhat sairauspoissaolot. Miksi maksaa tekemättömästä työstä?

Tehtaiden tavoite saada alihankinta (siivous- ja huoltopalvelut) vapaaksi on mielestäni kohtuullinen vaatimus. Olen itse työskennellyt elintarviketeollisuudessa ja todennut että firman omat huoltomiehet olivat tavattoman saamatonta porukkaa. Miksi siis paperiteollisuudessa olisi erilailla? Näiden palveluiden vapaa hankinta veisi työpaikan useilta sadoilta huoltohenkilöiltä, mutta varmasti taasen loisi uusia, alalle keskittyneitä joustavia pienyrityksiä. Samalla näitä kilpailuttamalla saadaan säästöjä aikaan.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Viestin lähetti lihaani
...


Joten on loogista ajatella, että ideologinen päämäärä katsotaan tavoittelemisen arvoiseksi hinnalla milä hyvänsä. Miljardien eurojen kopullinen menetys tai satojen pienyritysten konkurssi ei paljoa paina, kun työntekijää kykytetään!

...

Niinpä tällä uhallahan paperi on ajanut itselleen vähintäänkin "kohtuulliset" työehdot. Millään muulla alalla ei liene yhtä vahvaa painostuskeinoa.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti ipaz

Paperiliittohan on aikojen saatossa, ja metsäteollisuuden tuottavuuden parhaina vuosina ajanut läpi erittäin hyvät edut jäsenilleen. Nyt kuitenkin kun tehtaiden tuottavuus on heikentynyt (kasvanut 6% vuodesta 2000) ja samalla palkat/sosiaalikulut ovat nousseet 17% on selvä että jokin muutos on tultava.

Vertailu noiden pelkkien prosenttilukujen välillä ei anna oikeaa kuvaa aiheesta. Paljonko ovat palkkakustannukset, jossa tuo 17%:n nousu on tapahtunut ja paljonko on euroissa tuo 6%:n nousu tuottavuudessa?

edit. Miten sitten suu pannaan, kun jossain halvan työvoiman maassa (esim. Kiina) työntekijät huomaavat, että yhden paperitambuurin hinnalla maksetaan työläisten kuukauden palkka ja he alkavat vaatia parannuksia työehtoihinsa ja palkkoihinsa? Voi olla hieman kinkkisempi tilanne, kun miljoona kiinalaista paperityömiestä menee lakkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Jande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Arsenal
Viestin lähetti grace
...Kuulostaahan se perhanan hyvältä, että saisi tripla liksaa ja vapaita päälle, mutta joillakin työntekijöillä on elämää myös tehtaan ulkopuolella. Jos joulu ja juhannuskin (ainoat seisokit) nyt myydään niin silloin työntekijä on ympäri vuoden tehtaan talutusnuorassa. Onko se sitten hienoa, että saa kovat korvaukset juhlapyhistä, mutta lapsille saa kertoa kotona, että vietetään yhteinen joulu parin vuoden päästä, kun isin/äidin työvuorot eivät anna nyt oikein periksi?...

Jos ajattelee noin kannattaa ehkä miettiä alan vaihtoa tai miettiä miksi on aikoinaan edes lähtenyt vuorotyöhön. Itse olen ikäni tiennyt sen että vuorotyöhön en lähde vaan haluan säännölliset työajat. Varsinkin kun nyt liki 9 vuotta kouluja peruskoulun jälkeen käyneenä tuo on ollut mahdollista. Olihan se paskamaista aikoinaan katsoa kun ammattikoulusta parissa vuodessa tulleet kaverit tienasi vuorotöissä pari kymppisenä kymmenisen tuhatta kuussa käteen. No edelleen ne sen tienaavat ja minä myös, mutta työajat on minulla inhimilliset kahdeksasta neljään ja vain arkipäivinä, kun muut kaverit on töissä vähän milloinkin ja minä pyhänä tahansa..

Tämä nyt ihan ohi kommenttina, eikä ole tarkoitus vittuilla kenellekään. Itseäkin varmaan harmittaisi myydä tärkeitä vapaapäiviä pois, varsinkin kun vuosia on niihin tottunut. Mutta kun tälle tielle on aikoinaan lähdetty, en näe siinä mitään omituista, varsinkin kun korvaukset ovat varmaan kohtuulliset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös