Mitä tänään syötäisiin?

  • 380 112
  • 3 371

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olet siinä harvinaisen oikeassa, mutta ku halavalla sai...
Btw - esim. lihakeiton pyrin tekemään aina ihan muista kuin markettien keittolihoista - niistä tulee purkkaa, vaikka kuinka keittäisi.
Viimeksi jätin naudanlihan kokonaan väliin ja käytin vain kassleria eli porsaan niskaa. Lidlin halpaa saksalaista. Mureaa oli.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Viimeksi jätin naudanlihan kokonaan väliin ja käytin vain kassleria eli porsaan niskaa. Lidlin halpaa saksalaista. Mureaa oli.
Minulla on tapana tehdä välillä lihakeittoa possun ulkofileestä. Sitä saa joskus tosi edullisesti eikä tarvitse keittää tuntitolkulla - koko "prosessiin" menee vain noin tunti ja on mureaa...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viimeksi jätin naudanlihan kokonaan väliin ja käytin vain kassleria eli porsaan niskaa.
Tästä tulee mieleen Viljam Pylkkään elämänkerrasta tarina Talvisodasta ja siitä kuinka ihmisillä voi olla vähän eri perspektiivit siihen milloin kannattaa nautiskella.

Pylkäs ja pari muuta olivat jossain maatalossa vähän suojaa etsimässä ja siellä oli sitten tykistökeskitykseen/kylmyyteen kuollut lehmä pihalla. Herrat päättivät että parasta laittaa karjalanpaisti tulille ja kauan sitten odoteltuaan kokki toi paistia syötäväksi. Ikävä kyllä kokki oli päättänyt käyttää lähinnä jämäosia paistissa koska "Kannattaa parhaat säästää pahan päivän varalle". Muut olivat sitä mieltä että paljon pahempia päiviä tuskin oli enää tulossa ja olisi kannattanut laittaa vaan parhaat lihat sinne.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Meillä voi uuniruokia hauduttaa leivinuunissa. Ei kulu sähköä... Mutta pitää muistaa pienhiukkaspäästöt ja metsäkato. Että ei helppoa ole.
Ootko aromipesästä kuullut? Siinäpä oiva tapa kypsentää ruokansa ilman yllä mainittuja ongelmia.

Tänään en itse ruokaa tehnyt. Kaikenlaisia italialaisia herkkuja kaupasta ostin.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ootko aromipesästä kuullut? Siinäpä oiva tapa kypsentää ruokansa ilman yllä mainittuja ongelmia.

Tänään en itse ruokaa tehnyt. Kaikenlaisia italialaisia herkkuja kaupasta ostin.
Vieläkö niitä saa? Olen nimittäin moista joskus harkinnut, siis tässä pari vuoden sisään.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Täällä Nuuksiossa paistellaan makkaraa.
Sama suunnitelma eli makkaranpaistoon ollaan juuri lähdössä mutta paikkana Kangaskosken laavu. Pitää käydä katsomassa mitä Jasper Pääkkönen on saanut aikaan (patojen/voimaloiden purkamiset Hiitolanjoesta).
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tänään syön sika-nautajauhelihaa ja täysjyväpastaa sekoittaen täysjyväpastan pestolla + salaatti (salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa ja salaattijuustokuutioita).
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tänään aattelin tehdä kunnon vanhanajan lasagnea jauhelihasta, valkokastikkeesta ja (luomutäysjyvä-)lasagnelevyistä.
Jauhelihakastikkeeseen tulee sipulia, valkosipulia, porkkanaa, palsternakkaa, tomaattikastiketta, paholaisenkastiketta ja muita mausteita; valkokastikkeeseen tulee mozzarellajuustoraastetta, jota myös lopuksi päälle ripotellaan, kun vuoka kasataan kerroksittain levyistä ja kastikkeista.
Uunissa vuoka/vuoat saavat olla tunteroisen ainakin ja vielä vetäytyä tovin ennen tarjoilua. Kaveriksi lasagnelle teen porkkanaraastetta, johon sekoitan puolukkasurvosta.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Just söin lohimedaljongin, börre blancin, pitkien papujen ja pottusten kera. Syötävää oli, mutta ei loistavaa. Lohi meni yli, kun kädet loppui yllättäen kesken ja börreen tuli liikaa happoa. Ei aina voi onnistua.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se oli vasikan potka lihamestarilta loppu. Aikuisen naudan potkasta sitten osso bucco omalla twistillä, eli joukkoon laitan pakkasesta aiemmin itse tekemääni Salsicciaa. Iso pata porisemaan, sillä seitsemän raavasta miestä pitää ruokkia. Ruoanlaitto on kyllä parhaimmillaan huippu antoisaa hommaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sitruunaista kanapataa, riisiä ja seuraksi ceasar-salaattia kanatta. Oli oikein hyvää, tuota kanapataa en ennen ollutkaan (muistaakseni) aiemmin tehnyt.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sitruunaista kanapataa, riisiä ja seuraksi ceasar-salaattia kanatta. Oli oikein hyvää, tuota kanapataa en ennen ollutkaan (muistaakseni) aiemmin tehnyt.
Oliko tomaattipohjainen pata kera viini lorauksen? Mitä kanan osaa muuten käytit? Rasvainen paistileike on ylivertainen kanapataan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Oliko tomaattipohjainen pata kera viini lorauksen? Mitä kanan osaa muuten käytit? Rasvainen paistileike on ylivertainen kanapataan.
Tomaattipohjainen oli tilkalla holitonta viiniä. Ja juu, paistileikettä käytin.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eilinen osso bucco onnistui loistavasti! Pata tyhjeni, vaikka lihaa oli kyllä rutkasti eli pari kiloa naudan potkaa ja melkein saman verran salsicciaa. Voimakkaat hyvät maut makkarasta, tuoreyrteistä ja valkoviinistä. Normaalia pidempi haudutusaika myös, eli varmaan lähemmäs viisi tuntia. Yllättävän maukkaan ja pehmeän saa näemmä myös aikuisen naudan potkasta, vaikka vasikkaa kyllä suosin jatkossakin, mikäli saatavilla on. Onko joku tehnyt osso buccoa poron potkasta. Itseä kiinnostaisi kyllä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Burgundinpataa ja valkosipuliperunoita eli kunnon 80-lukuruokaa. Pitkään tuota täytyy uunissa pitää, ja perunoita kuoriessa alkaa yleensä jossain vaiheessa seitinohuesti vituttaa, mutta hyvää tulee aina.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Eilinen osso bucco onnistui loistavasti! Pata tyhjeni, vaikka lihaa oli kyllä rutkasti eli pari kiloa naudan potkaa ja melkein saman verran salsicciaa. Voimakkaat hyvät maut makkarasta, tuoreyrteistä ja valkoviinistä. Normaalia pidempi haudutusaika myös, eli varmaan lähemmäs viisi tuntia. Yllättävän maukkaan ja pehmeän saa näemmä myös aikuisen naudan potkasta, vaikka vasikkaa kyllä suosin jatkossakin, mikäli saatavilla on. Onko joku tehnyt osso buccoa poron potkasta. Itseä kiinnostaisi kyllä.
Täytyykin joskus vääntää osso bucco! Olin ihan kokonaan unohtanut kyseisen ruokalajin. Äitimuori sitä teki usein, kun olin pikkupoika, ja hyvää oli aina. Muutenkin olen pitkään kypsennettävien ruokien ystävä, joten osso bucco sopii hyvin repertuaariin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Päiväkahvillä syötiin mustikkakakkua. Minä leivoin.

Iltaruuaksi on ristikkoperunoita ja paneroituja kanapihvejä (ja hitosteen kurkkumajoneesia). Se on katos miehen kokkausvuoro... ;-)

Edit. No joo, itse noita toivoin mutta mies lupasi laittaa.
 

Liitteet

  • IMG_20221023_135026_HDR.jpg
    IMG_20221023_135026_HDR.jpg
    765 KB · kertaa luettu: 80
  • IMG_20221023_153858_HDR.jpg
    IMG_20221023_153858_HDR.jpg
    656,2 KB · kertaa luettu: 82
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös