Mitä tänään syötäisiin?

  • 380 142
  • 3 371

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tein eilen kattilallisen kasvissosekeittoa, jonkun kokkipalstan ohjetta vapaasti soveltaen.
6 raastettua porkkanaa
250 g raastettua lanttua
250 g palsternakkaa kuutioituna
250 g juuriselleriä kuutioituna*
200 g purjoa ohuina viipaleina
4 valkosipulinkynttä*
60 g tomaattipyrettä
400 g tölkki papuja texmex-kastikkeessa*
400 ml tölkki kookosmaitoa
kasvisliemikuutio*
8 dl vettä
*- merkityt omia lisäyksiä reseptiin

Kaikki kasvikset kattilaan, kuumennus kiehuvaksi, ja tunniksi hiljalleen porisemaan.
Pavut ja kookosmaito kattilaan, sekä tölkkien huuhteluvesi n. 1 dl, vielä 20 minuutiksi porisemaan.

Oli ihan ok jo eilen, mutta uudelleen lämmitettynä tänään erinomaista.
Tosin en malttanut olla lisäämättä hiukan piri-piri -kastiketta.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Yhdistelin hieman raaka-aineita, laitoin jauhelihaa, wok-vihanneksia ja taco-kastikkeen loput kaapista sekä tomaattimurskaa kastikkeeseen. Ehkä vähän tomaattinen maku, tuli hitusen pistettyä liikaakin jo tomaattimurskaa soosiin mutta muuten ihan hyvää. Kyllä sitä nyt ainakin syö. Lisukkeeksi keitin perunaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tein tänään possunpataa porsaan etuselästä. Lihaa oli semmoinet pari kiloa nahkoineen luineen, mutta valurautapata nieli kaiken. Kaveriksi valko- ja keltasipulia, porkkanaa ja mausteita: savupaprikajauhetta, mustapippurirouhetta ja tuoretta timjamia muutama varsi - nesteenä ihan vain vettä, jota suurustin lopuksi lievästi
Pata porisi liedellä tosi miedolla lämmöllä semmoiset vajaa neljä tuntia, jolloin lihasta tuli huikean pehmeää. Keitetyt perunat ja puolukkahillo kruunasivat sunnuntain päivällisen.
 
Tänään luvassa yhtä suosikkiruokaani, broileria, ananasta ja aurajuustoa. Paistileikkeet pannun kautta uuniastiaan, perään kermaa niin että lähes peittyy, ananaspaloja ja reilusti aurajuustoa sekä hieman srirachaa. Uunissa muhikoot jonkun aikaa ja tarjoillaan riisin kera.
 

Glove

Jäsen
Eilispäivältä jäi riisiä ja kasviksia. Tein niille kaveriksi pekonikastikkeen.

  • Paketti pekonia
  • Pari pientä sipulia tai yksi iso
  • Valkosipulia maun mukaan
  • Punainen paprika
  • Purkki ruokakermaa
Paloitellaan ainekset sopivan kokoisiksi paloiksi. Heitetään kuumalle pannulle kypsymään. Jonkin ajan päästä kaadetaan ruokakerma joukkoon ja annetaan kiehua hiljalleen hetken aikaa.

Hyvää oli ja kolesteroliarvo nousi varmaan kolme pykälää. Ja jäi vielä huomiseksikin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Pataruualla jatketaan...
Tein sitruunakanaa padassa eli kananrintaleikkeitä kolmeen osaan palasteltuna, pannulla väriä pintaan ja pataan. Sipulit ja valkosipulin niinikään pannulla pehmeiksi ja perään plus puolikkaan sitruunan kuori ja mehu sekä paketti tomaattimurskaa ja pari desiä ruokakermaa, muiksi mausteiksi suolaa ja pippuria ja that's it...
Kaveriksi tänään perunoita, joskin riisi käy vallan mainiosti sekin.
 
Viimeksi muokattu:

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Hieman jos eilistä ruokaanikin kommentoin. Saatiin tuulastamalla pari ahventa, harjus ja säyne. Harjus ja ahvenet olivat pannun kautta juuri niin hyviä, kuin odotinkin. Säyneen varalle olin katsonut youtubesta videon, miten otetaan kalasta vain selkäfileet irti. Fileointi onnistuikin oikein mainiosti. Paiston jälkeen ensimmäinen pala suuhun ja herran jestas. Tuntui, etttä suu täynnä pelkkää ruotoa. Itse kalan maku ihan ok, mutta loppujen kanssa oli melko tekeminen, että sai edes suupalan, ilman ruotoja. Miun osalta saa säyneet jäädä järveen vastedes.

Tänään siipihommia. Eilis illalla laitoin marinoimattomat siivet aasiakaupasta ostettuun marinadiin. Kohta pyörittelen kuorrutteessa ja frittailen illan Inter- Barcelona matsiin evääksi.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Pari spagettikurpitsaa hauduttelin uunissa.

Kyytipojaksi laitoin uunivuokaan hautumaan: Broilerin rintaleikkeitä, pari sipulia lohkottuna, reilusti hakattua valkosipulia, tomaattilohkoja, pari jalapenoa viipaloituna, punaista pestoa ja lirauksen kermaa. Muuta maustehässäkkää sopivasti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Petite tenderiä valmistin ja hyvää tuli. Eilen keitin perunoita ison kattilallisen niin tänään sai hyvää kylkiäistä tuolle lihalle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mistä löysit tuota lihaa?
Prismasta, Snellmanin valmistamaa.

 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tänään mentiin siitä, missä aita on matalin: hain kauppareissulla meille päiväruuaksi valkosipuliperunakebabit. Paikassa oli uudet karvakäsihemmot hommissa (ullatus) ja etenkin perunoiden koostumus ja maku olivat laskeneet - ennen perunat olivat viipaleina, nyt epämääräistä mössöä ilman makua.
Iltaruuaksi tein, kuin rankaistakseni itseäni, kaurapuuroa!
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Nuorempi tytär pahoitteli monta kerta ettei jaksa syödä vaikka on niin älyttömän hyvää. Lohdutin että ei sitä tartte pois heittää, pistetään jääkappiin ja lämmitetään kun maistuu.

Oli naudan ulkofile tarjouksessa paikallisessa sittarissa ja tuli sitten väännettyä siitä pippuripihvit ja valkosipuliperunat luonnollisesti kylkeen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Riisipuuroa (isolla) voisilmällä. Voihan siihen puuron päälle laittaa kanelia ja sokeriakin mutta mä en taho...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kanakebab mahassa. Eilen kävin Taco Bellissä.

Kännyyn kun asensin jonkun Subwayn uuden sovelluksen niin niillä pisteillä vissiin saisi ilmaiseksi puolikkaan subin. Pitää joku päivä miettiä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mulla on uunissa karjalanpaistia ihan perinteiseen tyyliin, ollut jo n. kolme tuntia ja vielä tunnin saa olla. Siihen kylkeen teen pottumuusia ja puolukkahilloa ja... no, mitäpä se muuta tarviikaan...
 

Glove

Jäsen
Mulla on uunissa karjalanpaistia ihan perinteiseen tyyliin, ollut jo n. kolme tuntia ja vielä tunnin saa olla. Siihen kylkeen teen pottumuusia ja puolukkahilloa ja... no, mitäpä se muuta tarviikaan...
Ei, ei, ei. Hallituskin on sanonut, että sähköä pitää säästää eikä valmistaa ruokaa uunissa pitkään hauduttamalla.

Minä söin jauhelihakeittoa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mulla on uunissa karjalanpaistia ihan perinteiseen tyyliin, ollut jo n. kolme tuntia ja vielä tunnin saa olla. Siihen kylkeen teen pottumuusia ja puolukkahilloa ja... no, mitäpä se muuta tarviikaan...
Olen huomannut, että kauppojen valmiiksi pilkotut karjalanpaistilihat ovat heikkolaatuisia, sitkeitä ja jänteisiä. Kun valitsee lihat itse, onnistuu karjalanpaisti hyvin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Hallituskin on sanonut, että sähköä pitää säästää eikä valmistaa ruokaa uunissa pitkään hauduttamalla.
Meillä voi uuniruokia hauduttaa leivinuunissa. Ei kulu sähköä... Mutta pitää muistaa pienhiukkaspäästöt ja metsäkato. Että ei helppoa ole.

Tänään syötiin muussia ja makkaraa... Niin junttia mutta hitsin hyvää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ei, ei, ei. Hallituskin on sanonut, että sähköä pitää säästää eikä valmistaa ruokaa uunissa pitkään hauduttamalla.
....
Niin no, olisihan tuossa leivinuunikin, jossa tehdä mm. näitä pataruokia, mutta eihän se lämmittämättä onnistu.

Olen huomannut, että kauppojen valmiiksi pilkotut karjalanpaistilihat ovat heikkolaatuisia, sitkeitä ja jänteisiä. Kun valitsee lihat itse, onnistuu karjalanpaisti hyvin.
Olet siinä harvinaisen oikeassa, mutta ku halavalla sai...
Btw - esim. lihakeiton pyrin tekemään aina ihan muista kuin markettien keittolihoista - niistä tulee purkkaa, vaikka kuinka keittäisi.

Meillä voi uuniruokia hauduttaa leivinuunissa. Ei kulu sähköä... Mutta pitää muistaa pienhiukkaspäästöt ja metsäkato. Että ei helppoa ole.

Tänään syötiin muussia ja makkaraa... Niin junttia mutta hitsin hyvää.
Joo, tunnen kipeänä vastuun niin sähkönkulutuksesta kuin pienhiukkaspäästöistäkin - "Suo siellä, vetelä täällä". Olenkin harkinnut siirtymistä ruuanvalmistuksessa olki-/heinähauteisiin. Toki, niissäkin omat päästönsä, olletikin, kun tekee hernekeittoa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös