Mitä tänään syötäisiin?

  • 408 233
  • 3 536

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Pieni tarina siitä miten "saltimbocca" tuli ruokarepertuaarini...
Roomassa käydessä tuli syötyä saltimbocca alla Romanaa jossain ravintolassa johon piti varata pöytä jos halusi illalla syödä (ja päivällähän nuo ravintolat eivät ole auki). Ja sekin piti tietää että lisukkeet piti tilata erikseen (kun Suomessa annos on yleensä ns. valmiiksi koottu). Olihan se ihan hyvää. Ja ravintola oli tupaten täysi. Oli kuumaa ja puheensorina oli taukoamaton. Minulle jopa vähän ahdistavaa.

Meillä oli perheen kanssa tapana että vietettiin pikkujouluja syömällä ruokaa joka oli saanut inspiraation lähinnä paikoista joihin vanhempani olivat matkustaneet. Tuonna vuonna ispis tuli Italiasta ja Roomasta (jossa siis itse olin käynyt). Menin Lahdessa kauppahalliin ja Vuorisen lihakauppaan ja sanoin että haluan vasikkaa. Myyjä kysyi että kuinka paljon. Ja sain vasikkaa ja tein jotain saltimboccan tyylistä ruokaa. Sitten äiti pyysi että tekisin "saltimboccaa" hänen ystävälleen joka oli tulossa käymään miehensä kanssa. Menin taas Vuoriselle ja pyysin vasikkaa. Ei sitä ollut kun se on todella harvinaista että saa vasikkaa. Sen jälkeen olen käyttänyt korvaavia lihoja ja kokeillut kerran jopa kuhasta (ei huono). Enkä siis sano että tekemäni ruoka on saltimboccaa vaan siitä inspiraation saanutta ruokatuotetta. Ja ihan hyvää...
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kalakukkoa tupsahti äsken yllättäen tarjolle pari mokomaa viipaletta. Voe pojat et on hyvää!
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Se olis testivuorossa Backenin pizza 4/5 (Mozzarella). Tämän jälkeen olis enää Neljä juustoa testaamati. Pizzu on valmis ihan parin minuutin päästä!
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kesäkeittoa ja (uunituoreita) riisipiirakoita munavoilla...
 

Liitteet

  • IMG_20240901_112431_HDR.jpg
    IMG_20240901_112431_HDR.jpg
    1,1 MB · kertaa luettu: 55

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kalakeittoa...

Perunoita
Purjoa
Kalalientä lohesta (itse tehty)
Seikuutoita
Kermaa
Voita
Tilliä

Edit. Ja tietenkin vettä ja suolaa myös tarvitaan.
 

Liitteet

  • IMG_20240902_163152_HDR.jpg
    IMG_20240902_163152_HDR.jpg
    657,6 KB · kertaa luettu: 61
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo pitää ennen kymmentä hakea pizza niin saa limun kaupan päälle. Hitto kun on arki tullut ja työt, mutta en muistanut. Jääks teillekin viikonloppu välillä vähän päälle?
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Joo pitää ennen kymmentä hakea pizza niin saa limun kaupan päälle. Hitto kun on arki tullut ja työt, mutta en muistanut. Jääks teillekin viikonloppu välillä vähän päälle?
En tiedä mikä lasketaan "viikonlopuksi", itse kun satun nykyisessä työssäni työskentelemään lähes joka sunnuntai, ellen erikseen toivo vapaaksi. Mul on tainnut olla kesäkuusta lähtien yksi vai kaksi vapaata sunnuntaita.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilistä perunamuussia pannulla lämmitettynä, broilerin ohutleikkeitä, osterikastikkeessa haudutettua kesäkurpitsaa ja salaattia&kurkkurelissiä.
 

Liitteet

  • IMG_20240906_163816_HDR.jpg
    IMG_20240906_163816_HDR.jpg
    810,3 KB · kertaa luettu: 65

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jauhelihapihvejä, keitettyjä perunoita ja porkkanoita, kanttarellikastiketta, etikkapunajuuria ja "hölskykurkkuja".

Perunat, porkkanat, punajuuret ja kurkut oli omasta maasta. Kivasti on tullut satoa...
 

Liitteet

  • IMG_20240908_121314_HDR.jpg
    IMG_20240908_121314_HDR.jpg
    1,3 MB · kertaa luettu: 69

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Saarioisten maksalaatikko (rusinoilla).

Edelleen paras einesruoka mitä kaupasta löytyy, tällaisina kiireisinä päivinä erittäin hyvä eväs.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Melkein oikein, mutta ilman rusinoita on kyllä parempi. Sitäpaitsi ne räjähtävät rusinat tekevät mikrossa lämmityksen kauheen sotkuiseksi.
Ei kai tuota mikrossa kukaan pilaa? Pannulla se pitää paistaa rusinoiden kanssa. Voisinkin ostaa pitkästä aikaa kun kohta ruokaostoksille menossa.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Ei kai tuota mikrossa kukaan pilaa? Pannulla se pitää paistaa rusinoiden kanssa. Voisinkin ostaa pitkästä aikaa kun kohtaan ruokaostoksille menossa.
Kyllä itse ainakin tänään mikrotin kun tuo aika oli sen verran kortilla ruokatunnilla. Toki pannulla tulee huomattavasti parempi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon viimeisen reilun 20 vuoden aikana varmaan kerran käyttänyt mikroa. Nyt kesällä sain kaverilta ylimääräisen mikron kun aiemman jätin edelliseen asuntoon ja nyt olis jääkaapissa kaks jotain Saarioisten ruukkua, mitä ajattelin kokeilla säteilyllä lämmittää. Aamulla jo meinasin, mutta en jaksanut kantaa sitä vekotinta tonne keittiöön.

Tsernobylihän siinä varmaan väkisinkin on mielessä sitten kun syö.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamuyöstä kun vielä olin hereillä niin söin Tammisen Kipinä kolmen chilin grillimakkaraa kun Kontumarketissa oli tarjouksessa eurolla (norm. 4.45). Oli muuten hyvää. Aina välillä tulee seikkailtua julkisilla ja Kontulan suunnalla jos liikun niin usein käyn kurkkaamassa ton kaupan tarjoukset. Harvoin kyllä kaupungissa tulee just grillimakkaraa syötyä. Jotkut vegaaniset coleslawit oli 50 senttiä. Onkohan normiversiossa ei-vegaanista vaan majoneesin kananmunankeltuainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös