Kanttarelleja, nyt jo... no onhan tässä satanut, että ihmekös tuo. Täytynee jossain kohtaa käydä tarkastamassa omat kanttarellispotit. On ne vaan sellaista herkkua.Uusia pottuja ja kanttarellikastiketta (+aiemmin grillattuja erilaisia lihoja). Äiti kävi aamulla raivaamassa mökkitietä ja huomasi että sen vieressä näkyi jo hyvä määrä kantarellejä, jotka käytiin sitten hakemassa evääksi.
Ite kanssa tullu ruotsalaisista lähtien vedettyä ihan huolella ja kaikella muotoo/kanssa pl. silli. Tänään saa parisen viikkoa huutanut Air Fryer tehä tilaa kaapissa maanneille Timoille, joille nakkisoosia kaveriksi.Nyt on vedetty niin paljon vaehaisperunaa että tänään syötiin jauhelihakastiketta ja spagettia.
Kanttarelleja, nyt jo... no onhan tässä satanut, että ihmekös tuo.
Vorschmack. Tämä on nyt toinen kerta kun tätä teen ja nimenomaan täällä Marsalkka Mannerheimilta peräisin olevalla ohjeella. Siltä osin kyllä poikkean ylipäällikön ohjeesta etten hauduta tätä vorschmack- massaa ohjeeseen merkittyä 48 tuntia. 5-6 tuntia miedolla lämmöllä saa luvan riittää.
Tuo ohjeeseen merkitty 48 tunnin haudutusaika tuntuu niin pitkältä, että mieleen tulee jopa painovirhe.
Itse ainakin sain kauniin ruskean ja tiiviin massan aikaiseksi lyhyemmässäkin ajassa.
Vorschmackin maku on intensiivinen ja vahva. Kuten ohjeesta näkyy, maitotuotteita ei käytetä joten kermainen perunamuusi sopii loistavasti vorschmackin kaveriksi. Smetanaa ja etikkaisia suolakurkkuja ja punajuuria unohtamatta.
Mannerheim oli maailmaa nähnyt ja eri ruokakultutuureihin tutustunut kulinaristi, vorschmackin lisäksi hänen suosikeikseen on mainittu esimerkiksi, kuha walewska, tattaripuuro ja kaalipiirakka.
Savoyn Vorschmack
Ravintola Savoyn legendaarinen vorschmack-resepti on peräisin Marsalkka Mannerheimilta. Iätön klassikko on edelleen asiakkaiden suursuosikki.www.soppa365.fi
Vorschmack on lukemani perusteella edelleen todella suosittu annos Savoyssa. Itse en ole tuota vielä kokenut, mutta pitää ehdottomasti joskus käydä.Olen kerran syönyt Savoyssa Vorschmackia. Tietenkin Mannerheimin nimikkopöydässä ja Marskin ryyppy ruokajuomana.
Oli hyvää. Todella hyvää.
Vorschmack on lukemani perusteella edelleen todella suosittu annos Savoyssa. Itse en ole tuota vielä kokenut, mutta pitää ehdottomasti joskus käydä.
Taisi tuo ryypyn ottaminen piripintaa juontaa tsaarin armeijan tavoista jolloin lounaalla upseereille tarjoiltiin yksi ryyppy, ei enempää, joten se yksi kannatti sitten ottaa piripintaan.En yhtään ihmettele, että on suosittu vieläkin. Onhan sillä annoksella nostalgia-arvoa mutta on se myös ruokana todella hyvää. Ja paikkana Savoy on erittäin hieno. Oli ainakin silloin kun siellä kävin, eli jotain 15 vuotta sitten. Toisaalta, tuskin se hirveästi siitä on muuttunutkaan.
Kannattanee varata pöytä etukäteen, jos on Savoyhin menossa. Ainakin, mikäli mielii Mannerheimin pöydän saada.
Ja lopuksi tietokilpailu, avoin kaikille: Marskin ryyppy kaadetaan piripintaan tai jopa hieman kukkuralle (pintajännityksen ansiosta). Kysymys kuuluu, miksi näin tehdään?
Taisi tuo ryypyn ottaminen piripintaa juontaa tsaarin armeijan tavoista jolloin lounaalla upseereille tarjoiltiin yksi ryyppy, ei enempää, joten se yksi kannatti sitten ottaa piripintaan.
Kiitos vinkeistä, pitää muistaa tuo Mannerheimin pöytä ja sen ennakkoon varaaminen.
Omastakin mielestä muut pekonit kuin perinteinen amerikkalaisversio sopivat pastaan parhaiten. Itse käytän eniten pancettaa, tosin. Mutta jos tuo rasvan määrä huolettaa, niin suosittelen paistamaan sen ensin pois.Eilen tuli duunailtua pekonipasta. Kuitenkin tällä kertaa ''oikea'' pekoni oli korvattu kalkkunaversiolla. Rasvaa oli 4.5g/100, kun oikeassa sitä löytyy 30g/100. No ei se mitään terveysruokaa silti ollut, kun siihen vielä mustaleimajuustot heitettiin sekaan.
Hyvää oli kuitenkin ja mä tykästyin tuohon kalkkunapekoniin.