Juu taas näitä aiheita mistä tulee mukava matsi...
Omat kokemukset rajoittuu alkoholin, tupakan, nuuskan ja kannabiksen käyttöön.
No kannabis ei ole mulle tarkoitettua tavaraa, pirun epämielyttävää fiilistä se mulle toi eikä mitään tajunnanlaajenemista ja kosmista ymmärrystä.
Enemmänkin pidän aika urpona sitä fiilistä mikä tulee siitä vaikka se kovin euforinen fiilis onkin.
Mietin päässäni itsekseen kiirettä pitämättä:
"hyvä fiilis"
"pitäiskö sanoa noille että mulla on hyvä fiilis?"
"sanoinkohan mä jo noille että mulla on hyvä fiilis"
"ei mut oikeesti sanoinko mä sen jo"
"no mä nyt sanon uudestaan"
"Hyvä fiiiiiliz"
ja sama toistuu sen verran kauan että puoleen tuntiin ei ole saanut muuta aikaiseksi kuin sanottua "hyvä fiilis" 30 kertaa, joka on tietysti huvittavaa mutta samalla helvetin typerää.
Toinen on ne älyttömät hihittämiset jollekkin lattialla lojuvalle sukalle.
Ehkä pointti on siinä että en oikeen hallitse kannabiksen käytön seurauksena omaa toimintaani ja ajatuksiani (viimeksi olen polttanut n. 6 vuotta sitten).
Samaa toki tapahtuu jos vetää alkoholia poskettomasti ja jälki on pahempaa.
Perustuen omiin kokemuksiini en suosittele kannabista kenellekkään, enkä pitäisi siitä että oma lapseni käyttäisi kannabista ja todennäköisesti tuomitsisin sen käyttämisen.
Enkä luottaisi esim pilvessä olevan ihmisen käsiin mitään lastenkuljetusmatkaa tai haluaisi että lapsenvahtina oleva vetäisi pienet paukut.
Parin kaljan tai enemmänkin vetäminen lapsenvahtina ollessa (tilanteesta ja ihmisestä riippuen) on ihan ok.
Muihin tavaroihin en ole koskenut, enkä koske.
Mitä porttiteoriaan tulee, en pidä sitä minään totuutena että kannabis olisi se "portti", kuitenkin kannabiksen ja muiden huumeiden välillä on iso aukko ja huomioitavaa on kannabiksen käyttäjien asennemaailma muita huumeita kohtaan, tulkitsen että pro-kannabis ihmisten mielipiteet kovista huumeista ovat pääosin yhtä negatiivisia kuin muillakin.
Bailuhuumeet ovat yhtä spede keksintö kuin koko kulttuuri mikä niitä suosii.
Opiaattien käyttäjät ovat surullisia tapauksia ja todennäköisesti aika menetettyjä pelissä.
Piri-urpot ovat arvaamattomia ja vaarallisia piste.
Kovien huumeiden käyttö tuppaa tuomaan niitä lieveilmiöitä ja oheistoimintaa niin paljon että mitään puolustusta niiden käytölle ei ole.
Romanit-ketjussa jo sanoin:
Tuntuu että suomessa on tyritty hommat, ketään ei voi heitteille jättää, hyysätään ja annetaan siimaa kerta toisensa jälkeen.
Rangaistukset huumepuolella on melko kevyttä (tosin aika monella muullakin puolella), toisaalta laki katsoo kannabista ja heroiiniä aika samankaltaisina.
Ratkaisuna tietysti:
Ennaltaehkäisevää duunia nuorten parissa, yrittää saada kaikki siihen tilanteeseen että pesuainepulvereiden tms. vetäminen ränniin ei ole tarvetta,
yrittää hoitaa huumeidenkäyttäjiä kuiville, puuttua kovemmalla kädellä huumausainerikoksiin ja vaikutuksen alaisina tehtyihin rikoksiin (lähinnä väkivaltarikoksiin)
Joo helppoa, sehän oli siinä.
No seison vuorokautta myöhemmin sanojeni takana.