Mitä mieltä huumeista?

  • 34 092
  • 303

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulppu kirjoitti:
Ted Raikas suurena asiantuntijana varmaankin tietää lisää lähteitä.
En esitä mitään asiantuntijaa, koska en sellainen ole. Esitän asioita, mitä olen empiirisesti todennut lähipiirissä ja sivusta seuraamalla. Myöskään tuo linkittämästi sivusto ei ole minulle ennestään tuntematon, eli tutustunut olen. En kiistä huumeiden riskejä, se olisi silkkaa typeryyttä, en kuitenkaan näe, että on mahdotonta olla myös huumeiden kohtuukäyttäjä. Samat lait, mitkä pätee alkoholinkin suhteen. Ihmisestä itsestään se on kiinni ja suhteellisuudentajusta.

Vai etkö pidä alkoholia vaarallisena koukuttavana ihmistä tuhoavana huumeena? Muistelin sinun kirjoittaneen usein tänne Jatkoaikaan omasta viinapirustasi ja taistelustasi sen alkoholin koukuttavuutta vastaan.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ted Raikas kirjoitti:
Samat lait, mitkä pätee alkoholinkin suhteen.

Empiiriset tutkimuksesi lienevät alkutekijöissään jos et ymmärrä, että huumevieroitus on aika lailla kovempaa leikkiä kuin alkoholivieroitus. Lisäksi huumeriippuvuus syntyy keskimäärin huomattavasti alkoholiriippuvuutta nopeammin. Huumausaineiden väliset erot eivät minua liiemmin kiehdo, niputan ne kaikki "ei kiitos minulle"-osastoon. Jos joku haluaa kuitenkin lähteä tuolle laittomalle puolelle leikkimään, saa sen toki minun puolestani tehdä, mutta kuten alunperin kirjoitin, parempi sitten tehdä se niin, ettei niitä sivuvaikutuksia ympäristöön tule.

Jos ketju käsittelisi alkoholinkäyttöä, kirjoittaisin nyt, että varovaisuus senkin kanssa on tärkeää. Alkoholi on kuitenkin sallittu aine, jonka kohtuukäyttö on yleisesti hyväksyttyä. Alkoholilla on myös pieninä määrinä todettu terveysvaikutuksia. Olet aivan oikeassa siinä, että oma kohtuukäyttöni on hakusessa. Mutta se ei ole tämän ketjun asia.

Mutta eiköhän asia nyt tullut selväksi. ->
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tulppu kirjoitti:
Huumausaineiden väliset erot eivät minua liiemmin kiehdo, niputan ne kaikki "ei kiitos minulle"-osastoon.

Vastaavalla asenteella vedettiin taannoin Suomessa huumevalistusta heikoin tuloksin. Kun Eino Esimerkki maistoi ensimmäisenkerran kaverin marisätkää ja huomasi, ettei löytänyt itseään tappamasta tunkilla ohikulkioita tahi ryöstämään naapurin mummua addiktion takia, veti hän johtopäätöksen: "mua on kusetettu", ja siirtyi kovempiin aineisiin. Arvaa miten sitten kävi...?

Itselleni riittää viina, rööki ja kahvi.
 

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
Mitä mieltä nyt niistä voi olla?

No sitä mieltä, että ne ovat tupakan ja viinan ohelle turhimmat asiat mitä maa päällään kantaa. Huumeiden käyttäjät/myyjät pitäisi hirttää olemattomista munistaan tai jostain muusta ja äkkiä.

Täällä päinkin on löytänyt monilta pikku lasten leikkipaikoilta niitä saatanan neuloja. Vituttaa tuollaiset pellet.

Saatana.
 
Viimeksi muokattu:

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Tyydyn tässä vaiheessa toteamaan, että taitaa osa porukasta asustella jossain 80-luvulla ja uskoa kaiken, mitä iltapäivä yms. roskalehdistä lukevat.

Huvittavaa indeed.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lorvi kirjoitti:
Monesta täällä päinkin on löytänyt pikku lasten leikkipaikoilta niitä saatanan neuloja. Vituttaa tuollaiset pellet.

Joo, ne ovat yksi helvetti, kannattaako tänne maailmaan edes lapsia hankkia?

Onneksi puistoissa saa leikkiä rauhassa, kun olutpullon lasinsiruja ei ole missään. Koirienkin on kiva juosta jolkuttaa, eihän se ole kuin pikkuinen tassu.
 

Kaivanto

Jäsen
sixtus kirjoitti:
Tyydyn tässä vaiheessa toteamaan, että taitaa osa porukasta asustella jossain 80-luvulla ja uskoa kaiken, mitä iltapäivä yms. roskalehdistä lukevat.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni lapsi on koko Suomen tasavallan historiassa saanut infektion narkkarin huumeneulasta. Veikkaan, että tämä lehtien ja nettipalstojen perusteella kovinkin vakava uhka on todellisuudessa samaa luokkaa kuin tappajahirvien hyökkäily lähiöperheiden keittiöiden ikkunoista sisään. Uhkakuviahan ihmisyhteisöt ovat syystä tai toisesta tarvinneet aina.

Ja kun nyt nimimerkki huolestunut kansalainen on jo toteamassa, että jokainen tapaus on liikaa ja kysymässä, tahdonko lapsien astuvan huumeneuloihin, sanon, että kyllä ja en, mutta pointtini on, että valtaosa huumehörhöjä pelkäävistä ei tietäisi sellaisia olevan olemassakaan ilman aihepiirin ympärillä vellovaa hysteriaa.
 

Vincent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern München,Ottawa Senators, HIFK
no niin no... luulen,että jos kahvi,sokeri ja viina olisi tullut maailman tietoisuuteen vasta hiljattain, olisi nekin kiellettyjen aineiden listalla.

Itsensä piikittäjiä,imppaajia ja viivan vetelijöitä en siedä missään tilanteessa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
pernaveikko kirjoitti:
Joo, ne ovat yksi helvetti, kannattaako tänne maailmaan edes lapsia hankkia?

Onneksi puistoissa saa leikkiä rauhassa, kun olutpullon lasinsiruja ei ole missään. Koirienkin on kiva juosta jolkuttaa, eihän se ole kuin pikkuinen tassu.

Oho!? Ontuvaa ironiaa/sarkasmiako?
Siis ymmärsinkö oikein, että rinnastat rikotun kaljapullon huumeiden käyttäjän neulaan? Ai, että pikkulutpuudelin tassun sattuminen lasisirpaleesta on yhtä paha juttu kuin pikkulapsen huumeruiskusta saama (mahdollisesti) HIV ja hepatiitti?

Itse asiaan: jyrkkä ei huumeille. On sitä kaveripiirissä tullut seurattua huumeiden käyttöä ja huumeita on myös allekirjoittaneelle tarjottu. Kiitos ei mistään hinnasta. Pitäydyn nyt ja tulevaisuudessakin vain ja ainoastaan alkomahoolissa...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tärkeintä asia olisi saada subutex pois kaduilta ja tilalle vanha kunnon heroiinikauppa, ja narkkareita olisi taas pirun paljon vähemmän.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tshekissä huumeiden käytön kohtaa jokainen ihan arkipäivässä. Kovien huumeiden käyttäjiä näkee kaikkialla Prahassa. Marihuanaa on helppo saada mistä vaan ja se on halpaa. Jotenkin alkaa olla tunne, että M on jo tietyn ikäpolven tyypeissä syrjäyttänyt tupakan. Itse kun en kuulu pössyttelijöihin, niin täällä joutuu itseasiassa riesaksi asti selvittelemään että miksi. No se syy on sitten kaikessa arkipäiväisyydessään se, että nuoruuessani yritin muutaman henkosen vetää, mutta seuraus oli vain armottoman huono olo. Totesin siitä paikasta, että tämä ei ole mun juttu.

Maanviljelijäystävälleni tapahtui kerran, kun hän heiti pellon laitaan sekalaisen kukkasiemenpaketin, ihan vaan koristeeksi, niin kauniiden kukkien seasta alkoi sitten puskea varsitolkulla ihtaa hamppua. Hän sitten ensin mietti niiden elinmahdollisuutta ja myyntiä, mutta päätti sitten tuhota versot. Kateellinen naapuri viljelijä kun voi käräyttää. Tshekissä kotikasvatus on erittäin yleistä. Kasvaa vaikka omalla parvekkeella, jos parveke on sopivasti aurinkoon, omasta puutarhapalasesta nyt puhumattakaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu taas näitä aiheita mistä tulee mukava matsi...

Omat kokemukset rajoittuu alkoholin, tupakan, nuuskan ja kannabiksen käyttöön.
No kannabis ei ole mulle tarkoitettua tavaraa, pirun epämielyttävää fiilistä se mulle toi eikä mitään tajunnanlaajenemista ja kosmista ymmärrystä.
Enemmänkin pidän aika urpona sitä fiilistä mikä tulee siitä vaikka se kovin euforinen fiilis onkin.

Mietin päässäni itsekseen kiirettä pitämättä:
"hyvä fiilis"
"pitäiskö sanoa noille että mulla on hyvä fiilis?"
"sanoinkohan mä jo noille että mulla on hyvä fiilis"
"ei mut oikeesti sanoinko mä sen jo"
"no mä nyt sanon uudestaan"
"Hyvä fiiiiiliz"
ja sama toistuu sen verran kauan että puoleen tuntiin ei ole saanut muuta aikaiseksi kuin sanottua "hyvä fiilis" 30 kertaa, joka on tietysti huvittavaa mutta samalla helvetin typerää.
Toinen on ne älyttömät hihittämiset jollekkin lattialla lojuvalle sukalle.

Ehkä pointti on siinä että en oikeen hallitse kannabiksen käytön seurauksena omaa toimintaani ja ajatuksiani (viimeksi olen polttanut n. 6 vuotta sitten).
Samaa toki tapahtuu jos vetää alkoholia poskettomasti ja jälki on pahempaa.
Perustuen omiin kokemuksiini en suosittele kannabista kenellekkään, enkä pitäisi siitä että oma lapseni käyttäisi kannabista ja todennäköisesti tuomitsisin sen käyttämisen.
Enkä luottaisi esim pilvessä olevan ihmisen käsiin mitään lastenkuljetusmatkaa tai haluaisi että lapsenvahtina oleva vetäisi pienet paukut.
Parin kaljan tai enemmänkin vetäminen lapsenvahtina ollessa (tilanteesta ja ihmisestä riippuen) on ihan ok.

Muihin tavaroihin en ole koskenut, enkä koske.
Mitä porttiteoriaan tulee, en pidä sitä minään totuutena että kannabis olisi se "portti", kuitenkin kannabiksen ja muiden huumeiden välillä on iso aukko ja huomioitavaa on kannabiksen käyttäjien asennemaailma muita huumeita kohtaan, tulkitsen että pro-kannabis ihmisten mielipiteet kovista huumeista ovat pääosin yhtä negatiivisia kuin muillakin.

Bailuhuumeet ovat yhtä spede keksintö kuin koko kulttuuri mikä niitä suosii.
Opiaattien käyttäjät ovat surullisia tapauksia ja todennäköisesti aika menetettyjä pelissä.
Piri-urpot ovat arvaamattomia ja vaarallisia piste.

Kovien huumeiden käyttö tuppaa tuomaan niitä lieveilmiöitä ja oheistoimintaa niin paljon että mitään puolustusta niiden käytölle ei ole.

Romanit-ketjussa jo sanoin:
Tuntuu että suomessa on tyritty hommat, ketään ei voi heitteille jättää, hyysätään ja annetaan siimaa kerta toisensa jälkeen.
Rangaistukset huumepuolella on melko kevyttä (tosin aika monella muullakin puolella), toisaalta laki katsoo kannabista ja heroiiniä aika samankaltaisina.

Ratkaisuna tietysti:
Ennaltaehkäisevää duunia nuorten parissa, yrittää saada kaikki siihen tilanteeseen että pesuainepulvereiden tms. vetäminen ränniin ei ole tarvetta,
yrittää hoitaa huumeidenkäyttäjiä kuiville, puuttua kovemmalla kädellä huumausainerikoksiin ja vaikutuksen alaisina tehtyihin rikoksiin (lähinnä väkivaltarikoksiin)
Joo helppoa, sehän oli siinä.

No seison vuorokautta myöhemmin sanojeni takana.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse en ole kokeillut yhtäkään laitonta huumetta. Johtuu lähinnä siitä ettei ole koskaan tarjottu enkä ole ikinä yrittänyt hankkia ko. tuotteita.

Mutta usein näissä huumekeskusteluissa puhuttaessa kannabiksesta/marihuanasta moni mainitsee kannabiksen olevan vaaratonta. Useimmille varmaan marihuana on kohtuu vaaratonta mutta tiedän myös tapauksia joilla (runsas) kannabiksen käyttö on laukaissut mielenterveys sairauksia. Joten se siitä vaarattomuudesta.

- tinke.80
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Iso EI huumeille. Rööki, kahvi ja viina. Siinäkin on jo niin perkeleesti liikaa.

Olen silti ollut tuttavien tukena ja kuunnellut heitä jos ne haluavat huumeiden käytöstään jotain kertoa. Turha siinä on ruveta meuhkaamaan.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Niin kauan kun viunalla saa paan sekaisin, niin humeisiin ei pida ryhtya.

Muutaman kerran on tullut possayteltya enka loytanyt niista mitaan sen kummempaa "kutinaa". Kerran tosin sain pimppaa ja hommat toimi ihan hyvin. Sen verran otetaan takaisin ;-)
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Borgie kirjoitti:
Vastaavalla asenteella vedettiin taannoin Suomessa huumevalistusta heikoin tuloksin. Kun Eino Esimerkki maistoi ensimmäisenkerran kaverin marisätkää ja huomasi, ettei löytänyt itseään tappamasta tunkilla ohikulkioita tahi ryöstämään naapurin mummua addiktion takia, veti hän johtopäätöksen: "mua on kusetettu", ja siirtyi kovempiin aineisiin. Arvaa miten sitten kävi...?

Herää vain omissa putkiaivoissa kysymys, että olisiko tämä Eino Esimerkki jättänyt marisätkän kokeilematta, jos valistus olisi ollut pehmeämpää mietojen huumeiden osalta? En usko. Einon kaveri Aatu Avulias olisi ehkä myös kokeillut, kun "ei se vaarallista ole". Me ihmiset olemme erilaisia ja toiset enemmän valistusta kunnioittavia kuin toiset. Antaa Einojen kokeilla, mutta ei ainakaan tehdä epäröiville, tai tiukemmin asiaan suhtautuville nuorille vaikeammaksi pitää kantaansa olla kokeilematta. Eikö näin olisi paras?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Black Adder kirjoitti:
Herää vain omissa putkiaivoissa kysymys, että olisiko tämä Eino Esimerkki jättänyt marisätkän kokeilematta, jos valistus olisi ollut pehmeämpää mietojen huumeiden osalta? En usko. Einon kaveri Aatu Avulias olisi ehkä myös kokeillut, kun "ei se vaarallista ole". Me ihmiset olemme erilaisia ja toiset enemmän valistusta kunnioittavia kuin toiset. Antaa Einojen kokeilla, mutta ei ainakaan tehdä epäröiville, tai tiukemmin asiaan suhtautuville nuorille vaikeammaksi pitää kantaansa olla kokeilematta. Eikö näin olisi paras?

Parasta huumevalistusta olisi jättää ne huumeiden suorat vaikutukset vähemmälle ja kertoa muksuille HIV-positiivista huorista, palkkamurhaajista, perheen isistä jotka ryyppäävät talon, murhista jota tehdään huumeiden takia, epämuodostuneista lapsista, hepovauvoista, lapsista jotka myydään prostitoiduiksi, huumeviljelijän arjesta Kolumbiassa ym ym.

Minusta on ikävää että joku tuhoaa terveytensä huumeilla, mutta vielä ikävämpää että huumeita ostamalla (ja pahimmassa tapauksessa välittämällä) aiheuttaa todella suurta vahinkoa ja murhetta lukemattomille täysin sivullisille ihmisille.

Näissä viikonloppukäyttäjissä ja muissa "ei ne huumeet mitään riippuvuutta aiheuta"-kavereissa vituttaa se täydellinen piittamattomuus siitä, millaista kriminaalijärjestelmää heidän hassuttelunsa lauantaisin diskossa tukee ja rahoittaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Major Julli kirjoitti:
Näissä viikonloppukäyttäjissä ja muissa "ei ne huumeet mitään riippuvuutta aiheuta"-kavereissa vituttaa se täydellinen piittamattomuus siitä, millaista kriminaalijärjestelmää heidän hassuttelunsa lauantaisin diskossa tukee ja rahoittaa.

Mutta silti sinua ei häiritse yhtään missä ja kenen toimesta lapsesi lelut yms. ovat valmistettu. On totta, että joissain tapauksissa niissä saatetaan mennä valmistusmaan lakien mukaan ainakin osittain, mutta aikamoista järjestelmää sielläkin pyöritetään.

Mainitsemasi kriminaalijärjestelmäkin alkaa ei-synteettisten aineiden kohdalla siitä, että köyhä maanviljelijä yrittää pysyä hengissä.
 

Cube

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Minulle riittää alkoholi nupin sekoittamiseen.
Tämänkaltaisia kommentteja on tullut tässä ketjussa useampia, joten tuntui aiheelliselta kysyä, että entä jos "pään sekoittaminen" ei olekaan huumeidenkäyttöön aina se perimmäinen ja pääasiallinen syy?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Isoveli on täysin huumeille elämänsä menettänyt yksilö. Lähti alkoholinkäytöstä jo nuorena, yltyi parikymppisenä ja nykyään (n. 30 v) kiertää erilaisia suojakoteja ja kerran puolessa vuodessa katkolla. Silloin tällöin soittelee äidille ja pyytelee "kakskyt euroa" milloin mihinkin, pitkään aikaan sitä ei ole saanut. AMK tutkinto löytyy ja hyvä työpaikkakin oli.

Ihmisinä narkkaritkin ovat elämänsä aloittaneet mutta huumeidenkäyttäjinä muuttuvat ihan muuksi.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
pernaveikko kirjoitti:
Mutta silti sinua ei häiritse yhtään missä ja kenen toimesta lapsesi lelut yms. ovat valmistettu. On totta, että joissain tapauksissa niissä saatetaan mennä valmistusmaan lakien mukaan ainakin osittain, mutta aikamoista järjestelmää sielläkin pyöritetään.

Mainitsemasi kriminaalijärjestelmäkin alkaa ei-synteettisten aineiden kohdalla siitä, että köyhä maanviljelijä yrittää pysyä hengissä.

Ylipäätänsä johonkin pitää vetää rajat, mistä tahansa valmistusketjusta löytyy epäselvyyksiä ja rikoksia, jos vaihtoehdot ovat musta ja valkoinen, asut joko erämaamökissä itse pellavasta tehdyissä vaatteissa ja syöt itse viljelemääsi luomoruokaa tai sitten elät ihan välittämättä mitään laista ja tekojesi seurauksista.

Mitäs luulet siitä köyhästä maanviljeliästä, onko mukavampaa myydä normaaleja tuotteita vai pelätä koko ajan että joko huumekeisarien tahi hallituksen pyssymiehet tulevat ja ampuvat koko sakin? Sitäpaitsi iso osa näistä huumeidenviljeliöistä on ihan aseella siihen pakotettu jo ensi tilassa, osa tietysti tekee sitä omasta tahdostaan. Ja se oma tahtokin kumpuaa köyhyydestä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kaivanto kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni lapsi on koko Suomen tasavallan historiassa saanut infektion narkkarin huumeneulasta. Veikkaan, että tämä lehtien ja nettipalstojen perusteella kovinkin vakava uhka on todellisuudessa samaa luokkaa kuin tappajahirvien hyökkäily lähiöperheiden keittiöiden ikkunoista sisään. Uhkakuviahan ihmisyhteisöt ovat syystä tai toisesta tarvinneet aina.
Silloin kevväämmällä tuli useaankin kertaan mietittyä, että mitäs jos olisinkin katsonut toiseen suuntaan viisi sekuntia enkä kolme, jolloin en ehkä olisi huomannut sitä huumeneulaa ennen kuin poikani huomasi sen? Miltä olisi tuntunut, sen sijaan että nopealla syöksyllä nappaa pojan syliin juuri ennen kuin tämä ottaa maasta sen kivannäköisen esineen, ottaa se neula irti pojan poskesta tai kämmenestä? Miltä olisi tuntunut viedä poika sairaalaan ja odottaa testien tuloksia?

Minulle on turha tulla jeesustelemaan siitä, että ei ne huumeneulat nyt oikeasti ole kovin suuri uhka. Kanta jyrkkeni tämän kokemuksen myötä huomattavasti. Ei henkilökohtaisesti mitenkään, Kaivanto, mutta ei nyt jumalauta tarvitse vähätellä tilannetta jota et selvästikään ole itse kokenut. Ihminen voi säikähtää aika perkeleen paljon enemmän kuin äkkiä uskoisi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Designer kirjoitti:
Minulle on turha tulla jeesustelemaan siitä, että ei ne huumeneulat nyt oikeasti ole kovin suuri uhka. Kanta jyrkkeni tämän kokemuksen myötä huomattavasti. Ei henkilökohtaisesti mitenkään, Kaivanto, mutta ei nyt jumalauta tarvitse vähätellä tilannetta jota et selvästikään ole itse kokenut. Ihminen voi säikähtää aika perkeleen paljon enemmän kuin äkkiä uskoisi.

Suomessa on kuitenkin, mitä, pari miljoonaa lasta? Jos tuon jokunen kokee, niin se nyt ei valitettavasti vain tee siitä mitään mainittavaa uhkaa. Edelleen esimerkiksi lasinsiruista kärsii varmaankin tuhannet, ne haavat voivat myös tulehtua ja aiheuttaa haittaa.

Realismi on myös monille aika tuntematon käsite. Todennäköisyys saada tartunta ruiskusta puistossa on niin olematon, että otat huomattavasti suuremman riskin kuolla tai vammautua jo matkalla sinne puistoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös