Mitä HIFK tarkoittaa teille?

  • 103 772
  • 303

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoin jääkiekkokokemukseni paikan päällä on ollut Jokerit - HIFK playoff-matsi, jossa Hardt ratkaisi jatkoajalla. Ikävä on, vaikka KHL-kiekkoakin seuraan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hieno video, todella hieno. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että jotkut asiat oli ennen paremmin.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Hieno video, todella hieno. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että jotkut asiat oli ennen paremmin.
Asiat olivat tältä osin ennen paremmin, mutta se jakava aikaraja ei suinkaan osu viimeisen liigakauden ja ensimmäisen KHL-kauden väliin vaan siihen harkkapeliin kulminoituneeseen tapahtumasarjaan. Siitä eteenpäin on seurojen välinen vastakkainasettelu ollut ihan helvetin myrkyllistä eikä mulla ole pätkääkään ikävä sitä aikaa kun jokainen keskustelu päätyi ennen pitkää siihen, että kenen päällekarkaus oli oikeutettu ja kenen ei.

Oikeastaan voisi myös argumentoida, että 2000-luvun seitsemän ja kahdeksan paikallispelin runkosarjat ja molempien joukkueiden rämpiminen vuorotellen tappoi ison osan tunteesta jo yli kymmenen vuotta sitten. Paikallispelit eivät olleet automaattisesti loppuunmyytyjä enää pitkään aikaan. Parempi sellainen laimeakin derbymeininki toki oli kuin se viimeisten vuosien sekasorto.

Ihan hyvä että ollaan hetki evakossa. Meiltä on viittä vaille kaikki asianosaiset lähteneet organisaatiosta ja Hjalliskin varmaan jossain kohden. Sitten odotellaan että HIFK kärrää dinonsa tattikselle ja voidaan alkaa uudestaan katselemaan josko voitaisiin mahtua samaan sarjaan.

Tällä hetkellä vastaukseni otsikon kysymykseen on, että vituttaa keskustella koko seurasta.
 
Viimeksi muokattu:

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Hifk kiinnostaa nykyään enemmän. Olen 23 vuotta kannattanut Jokereita ja tämä KHL taival erkaannuttaa meikäläistä kokoajan poispäin. Kyllä sitä monesti muistelee menneitä!

Hifkiä vastaan pelatuissa otteluissa oli hienoa kiimaa jo päiviä ennen peliä. Ai perkele ehkä vielä joskus!
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mulla on ollut aina tavallaan neutraali, muttei yhdentekevä suhtautuminen. Neutraali siinä mielessä, että uskon pystyväni suhtautumaan naapuriin ilman sen suurempia irrationaalisia tuntoja, näkemään heidän toiminnassaan hyvää ja kuten jo liigavuosina muistan kirjoittaneeni, kyllä mä mielummin näen kaverien nauttivan seuransa onnistumisista kuin jonkun maalaisporukan.

Liigavuosina HIFK oli aivan selvästi toiseksi eniten seuraamani joukkue. Jokerien jälkeen näin eniten HIFK:n matseja niin tlekusta kuin hallillakin, eikä kaikissa hallilla pelatuissa matseissa kyse ollut paikallisista. Nyt kun tässä on napanuora tuonne katkennut, on seuraaminen myös vähentynyt selvästi; jo pelkästään eri kanavapaketti on vähentänyt matsien määrää, eikä mulla ole intressejä ottaa Viaplayn rinnalle toista pakettia Liigan vuoksi. Uutisointiakin seuraan vähemmän, mutten kuitenkaan ole sitä lopettanut. Kyllä mulla on esimerkiksi aika hyvä käry vastikään uransa avausmaalin tehneiden Lundellin ja Nordgrenin tilanteista tai vaikka Kuhdan paidanjäädytyksestä.

Liigavuosina HIFK oli mun mielestä meille paras vertailukohde. Molemmat ovat maan suurimmasta kaupungista, molemmat pelasivat sarjan kärkipään budjeteilla ja molemmat tavoittelivat samoja sieluja ja sijoja. Joo eroja oli joukkueiden välillä (halli meillä huomattavasti isompi ja modernimpi, naapurilla monilajisuus, jne.) ja vastaavaa, mutta käytännössä jengejä oli helpompi verrata keskenään kuin esimerkiksi Kärppiin, Kerhoon tai SKAhan. Tuota mä pidin siinä mielessä merkittävänä, että meillä oli selvä mittari omaan tasoon: kun naapuri oli jossain edellä, ei voitu selitellä millään poikkeavalla markkina-alueella (vrt. Kärpät) tai vastaavalla, selityksiä ei vain ollut.

Ja vaikka suhtautuminen on sinänsä mulla ollut yhteisinäkin vuosina positiivinen, HIFK tarjosi ne kovimmat tunteet. Kärjistetysti pleijaripelin voitto Nordiksella vastasi sarjan katkaisua maakunnissa, samoin pleijarivoitto Ilmalassa paikallismatsissa vastasi maakuntajengin tiputtamista pleijareista. Erityisen suuri tekijä tuossa oli toisen seuran läheisyys niin hallin, historian, fanien kuin pelaajienkin kautta. Ei vastaavaa vihan ja rakkauden suhdetta synny Kärppiin, SKAhan tai vastaavaan.

Suurin pettymys oli sitten syyskuun ensimmäisen päivän iskut. Täysin turhaan oli ajauduttu siihen pisteeseen, että tuollainen tapahtuma oli mahdollista. Täysin turhaan oli ajauduttu siihen pisteeseen, että yksittäistapauksen sijaan tuosta jäi ikuisia arpia ja ruma luku kiekkohistoriaan. Semirin nimi mulla on tuossa vieressä ollut jo ennen kyseistä tapahtumasarjaa, enkä syytä häntä tilanteesta. Molemmissa seuroissa oli vikaa, että tilanne eskaloitui siihen, että tuollainen oli mahdollista. Ja aivan varmasti käsky oli tullut ylempää, ja edelliskauden loukkaantumisten takia pelaamatta ollut pelaaja joutui ikävään rakoon. Tuosta tapahtumasta en nyt lähde enempää kommentoimaan, eli en tule vastaamaan jos joku tätä kappaletta lähtisi lainaamaankin.

Liigavuosilta mä kaipaan eniten kahta asiaa. Toinen on melko terve organisaatio, jonka toiminnan jatkuvuus ei ole kiinni venäläisistä oligarkeista ja jonka talous ei ole näin sairaalla pohjalla. Toinen on HIFK ja paikalliset. Mä uskon vakaasti, että noilla kahdella esimerkiksi yleisöön liittyvät ongelmat ratkeaisivat ajan kanssa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän se on tosiasia että parhaat muistot jääkiekosta syntyivät aikanaan tästä Jokerit-hifk vastakkainasettelusta. Me -70 ja -80 luvuilla syntyneet äijät saimme nauttia aikanaan uskomattoman hienoista peleistä ja tunnelmasta. Toisinsanoen ilman hifk:ta näitä pelejä, tunteita, voittoja ja muistaakseni myös #itutuksia ei olisi koskaan päässyt kokemaan. Ja tietysti toisinpäin.

Paikallispelit palaavat kunhan hifk saa KHL kriteerit täyttävän uuden hallin ja hyppää sarjaporrasta ylemmäs ;=D
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ennen vihasin, nykyään ei tule uhrattua ajatustakaan. Ei ole ikävä ja tuskin koskaan tuleekaan.
 

Subrosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös se ole joku Liiga-joukkue?

Noh, tosiasiassa ajattelen, ettei asetelma kotimaan sarjaa kaipaa - ainoastaan derbyjen elvyttämistä. Tällä tavoin vastakkain kunniasta olisivat paitsi saman Stadin joukkueet että Liiga vs. KHL. Tällä hetkellä urheilulle ja hyvälle lätkälle vihamieliset tahot estävät matsit keinotekoisesti.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimmo Kuhdan paita nousi tänään DDR:n kattoon. Hieno mies ja pelaaja, jolle on pakko nostaa hattua.

Muutama sitaatti Kuhdan haastattelusta IS:n sivuilta:

"Kuhdan pelaajaura IFK:ssa huipentui SM-kultaan 2011. Pitkä odotus päättyi, ja Kuhta pääsi nostamaan Kanada-maljan yhdessä kapteeni Ville Peltosen kanssa.

– Se on hetki, jota varten tätä koko ajan tehtiin. Ehkä vielä tunteikkaampaa oli kuitenkin kokea viimeiset viisi minuuttia puolivälieräsarjan seiskapelissä Jokereita vastaan. Peli oli siinä vaiheessa jo ratkennut. Pystyin vain nauttimaan. Halli oli täynnä jengiä, eikä sellaista fiilistä ole ikinä ollut.

– Jokerit on se ykkösvihollinen. Mikään muu jengi ei saa tunteita samalla tavalla pintaan, ei faneissa eikä meissä pelaajissa. Onneksi senkin sai kokea."

HIFK jäädytti Kimmo Kuhdan pelinumeron tyylikkäässä seremoniassa – ”Tämä on mulle tosi tärkeää”
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Kuhdalle pystyy antamaan varauksettoman arvostuksen. Paita täysin ansaitusti kattoon naapurissa.

Ei juuri lisättävää. Liiga-aikana oli yksi arvostetuimpia, ellei arvostetuin IFK:n pelaaja myös Jokerikopissa. Rehti, taitava ja lojaali. Kuten sanoit paita ansaitusti kattoon naapurissa. IFK:n versio Variksen Petestä.
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Vaikka noin Liiga-aikoina ei ollut varsinainen ilo katsoa Kuhdan tekemisiä (pääasiassa sen takia, että paikallisissa pöllysi oma verkko) niin oikein suuri hatunnosto täältä suunnalta myös Kuhdalle. Komea ura ja vaikka se IFK:n mestaruus kirpaisi silloin 2011 niin jälkikäteen ajateltuna oikealle pelaajalle meni tuo mestaruus. Rehti pelaaja, joka on henkeen ja vereen julli, mutta tuntuu, että Kuhta oli varmaan niitä harvoja IFK-pelaajia, joita kohtaan oli kunnioitusta Jokereiden leiristäkin (näin fanien näkökulmasta).

Kuhtaa on ollut myös oikein ilo kuunnella Ylen puolella, mielestäni ihan tämän valtakunnan parhaita omassa roolissaan. Ulosanti selkeää, tarinankertojana aivan loistava. Lisäksi on erittäin hienoa, että mies on löytänyt paikkansa junnuvalmennuksesta, on varmasti paljon annettavaa tuolla osastolla. Ja iso kiitos myös Kuhdalle siitä, että otit Topi Jaakolan aikoinaan "vetokouluusi".

Onnittelut vielä Kuhdalle ja tsemppiä tulevaan!
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
IFK tarkoitti liiga-aikoina sitä rakasta vihollista, jonka tappioita toivoi aina ja jonka voittaminen toi erittäin suurta nautintoa. 2011 puolivälieräsarja edelleen paras playoff-sarja jota on päässyt todistamaan, olkoonkin että itse seiskapeli jäi Jokereiden osalta melko tuhnuksi. Melko epätodellinen fiilis oli jo kutospelin jälkeen Hentusen missattua läpiajon ja Haatajan iskettyä voittomaalin... seuraavana keväänä saatiin onneksi pieni revanssi tuosta, mutta sitä suurinta palkintoa eli Kanada-maljaa ei sitten pystytty saavuttamaan samalla flow'lla mitä IFK vuotta aiemmin.

Nykyään IFK ei tarkoita yhtään mitään. Hyvä että edes näiden olemassaoloa huomaa muuta kuin mainosplakaatteja tuijotellessa ja välillä nördeskölden katua ajellessa. Ovat kuitenkin onneksi päässeet eteenpäin Summasen aikojen sekoilusta ja Gilliesien hommaamisista, joten hyvä niille. Muuten en oikeastaan välitä miten näillä menee. Harmi sinänsä.

Niin ja joo, Kimmo Kuhdalle loputon arvostus. Aina välittynyt hänestä herrasmiesmäinen kuva niin kaukalossa kuin sen ulkopuolella. Hän jos kuka ansaitsee paidan kattoon.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kibe Kuhta edustaa sitä rakasta vastustajaa, jota inhoaa ja kunnioittaa samaan aikaan. Pelaaja joka luo tarinoita, joista syntyy legendoja. Ei ole sankareita ilman hirmuista pahista. Loistava maalipyssy ja joukkuepelaaja. Ansaittu paita kattoon ja nyökkäys kunnioituksesta meikäläiseltä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Petri Varis -vertaus on osuva.

Kibe oli aina ihan helvetin taitava ja rehti pelaaja, vähän kuten Södekin. Kirjoitin jo uran päättyessä, että toivottavasti paita nousee kattoon. Kiben merkitys naapurille on ollut siksikin suuri että seurauskollisuus on ollut 2000-luvulla harvinaista. Siitä annan itsekin aivan valtavasti arvostusta. Onnittelut, Kibe!
 

Petsku 67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit/Suomen maajoukkue
Hifk edustaa minulle "vanhaa" edustamaani seuraa junioritasolla 1980-luvulla,joka "petti" minut raskaasti!
Minut oli jo tavallaan päätetty lähettää Pohjola leirille Vierumäelle muutaman muun pelaajan kanssa kunnes
sain tietää,että minun paikkani on saanut joukkueenjohtajan poika jne.
Sen tapahtuman jälkeen vaihtui joukkue Jokereiksi ja siitä lähtien olen ollut ns.Jokereiden mies!
 
Suosikkijoukkue
Stadin kingi
Hifk edustaa minulle "vanhaa" edustamaani seuraa junioritasolla 1980-luvulla,joka "petti" minut raskaasti!
Minut oli jo tavallaan päätetty lähettää Pohjola leirille Vierumäelle muutaman muun pelaajan kanssa kunnes
sain tietää,että minun paikkani on saanut joukkueenjohtajan poika jne.
Sen tapahtuman jälkeen vaihtui joukkue Jokereiksi ja siitä lähtien olen ollut ns.Jokereiden mies!

Itselläni vähän samantyyppinen tausta, mutta seurat toisinpäin. Pelasin A-junnuissa Jokereissa, jonne siirryin Vantaa HT:sta ja lupailtiin kaikenlaista.. Olen kuitenkin aina ollut HIFK:n mies, 9-vuotiaasta asti.

Nyt olen Jokereiden junnuissa "töissä" ja annan seuralla kaikkeni.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kimmo Kuhta on vähän kuin Perer Forsberg ja Mats Sundin, ikävä vastustaja, mutta suuri kunnioitus. Kimmo Kuhta on yksi niistä kaverin herrasmiehistä (kuten esim. Söderholm ja Peltonen), joita täytyy kunnioittaa varsinkin näin uran jälkeen.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En nyt viitsi naapurin ketjuun mennä heilumaan mutta Wärnin tulo Jokereihin on aiheuttanut vatsavaivoja osalle jullifaneista. Ovet kiinni ex-Jokereilta ja sitä rataa. Onkos siellä nyt kuusi pelaajaa punanutussa, joilla on otteluita Jokeri-paidassa takana?
Rask, Kankaanperä, Tyrväinen, Pitkänen, Santala, Eronen?

Itselläni ei ole paljon mitään sitä vastaan, että liikutaan puolin ja toisin. Yhden seuran mies -pelaajat ovat tietysti kunnioitettava, mutta harva pelaaja nyt vaan on niin hyvä, etteikö sitä leipää pitäisi joskus käydä hakemassa jostain muualtakin.
 

Pazix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kimmo Kuhta on vähän kuin Perer Forsberg ja Mats Sundin, ikävä vastustaja, mutta suuri kunnioitus. Kimmo Kuhta on yksi niistä kaverin herrasmiehistä (kuten esim. Söderholm ja Peltonen), joita täytyy kunnioittaa varsinkin näin uran jälkeen.

Kuhtaa on pakko arvostaa. Samoin julleista yksi nimi nousee mieleen jolle voin nostaa hattua. Pertti Lehtonen. Hieno mies. Varmasti sieltä löytyy muitakin, mutta nämä kaksi nyt piti mainita tässä kohtaa. Seurana jullit on edelleen ainoa jengi jota oikeasti inhoan. Onko se tähän oikea sana. En tiedä. Vihaan tai inhoan, jotain semmosta se on. ville peltosta arvostan yhtä paljon kuin limaista sammakkoa. ville peltonen on ihan sylettävä jätkä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ville peltosta arvostan yhtä paljon kuin limaista sammakkoa. ville peltonen on ihan sylettävä jätkä.

Kannattaa pikkuhiljaa hautailla sotakirveitä Villeä kohtaan. Jos valmennukset lähtevät hyvin liikkeelle, voi olla että mies seisoo meidän penkin takana jonain päivänä. Hän on kuitenkin pelannut meillä ja nostellut kannua jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös