Oli kyllä lähes sanasta sanaan mun ajatukseni. Miten ne tuntui sillon joskus niin valtavilta ja nyt vain... mitättömiltä.Ensin pahoitin mieleni Dyynillä, nyt Säätiöllä. Kummastakin setistä tykkäsin ekalla rundilla vuosikymmeniä sitten muistaakseni kuin hullu puurosta. Ensimmäinen säätiö oli poukkoilevaa kerronta eikä oikein edennyt mihinkään. Säätiö ja imperiumi nojasi Muuliin ja Toinen säätiö ties mihin. Miten hitossa mä olen joskus suorastaan ahminut nuo kirjat? Säätiö-trilogia ei ole oikein muutenkaan kestänyt aikaa, kun "tulevaisuus" näyttää nykypäivänä aika kivikautiselta. Mutta se ei sinänsä ole kuin ehkä lievästi huvittava pointti. Ikävintä tuossa trilogiassa (niitä tuli kai lisääkin, ei kiinnosta) on se, että aikajana ja sivumäärä eivät mätsänneet millään tasolla. Asimov meni henkilöhahmojen kohdalla riman alta ja luotti liikaa tarinaan. Se tarinakin oli lopulta aika ohkainen, kun se mentiin tuolleen puolijuoksua läpi.
Varmaan sama kuin itsellä, ensimmäinen kerta luettu muistaakseni joskus 12-14 vuotiaana ja silloin upposi juuri tuollainen kama. Tosin jo silloin tajusin, kuinka surkeita ne alkuperäisen Säätiö-trilogian jälkeen kirjoitetut jatko-osat olivat. Alakouluikäisenä Edgar Rice Burroughsin Pellucidar-kirjat olivat ihan parhaita. Sellainen olisi hauska löytää selattavaksi, tuskin sitä pystyisi enää lukemaan.Oli kyllä lähes sanasta sanaan mun ajatukseni. Miten ne tuntui sillon joskus niin valtavilta ja nyt vain... mitättömiltä.
Oli kyllä lähes sanasta sanaan mun ajatukseni. Miten ne tuntui sillon joskus niin valtavilta ja nyt vain... mitättömiltä.
Ensimmäinen osa on ihan ok. Ei sarjan vahvin, muttei myöskään heikoin. Kannattaa kahlata se läpi, sillä jatkossa tarina tulee muuttumaan mielenkiintoisemmaksi.Suurin toivein aloitin Kingin tornisarjan. Revolverimiestä olen tässä kahlannut läpi ja ei meinaa millään innostaa. Ajatus karkailee, eikä kirja tunnu yhtään kiinnostavalta. Tätä sarjaa olen nähnyt niin paljon hehkutettavan, että olo on vähintäänkin hämillinen. Tässäkö tää nyt on? Vai onko tämä eka osa vain heikompaa kuin jatkot?
Antti Tuurin Taivaanraapijat, Kylmien kyytimies, Ikitie -trilogian otan haltuun. Piti ensin lukea vaan Ikitie mutta selvisi, että kolmikko on Jussi Ketolan tarinaa, joten luetaanpa kaikki.