Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 649 642
  • 5 561

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Jos joku tykkää lukea hyvin kirjoitettua scifia, suosittelen Alastair Reynoldsia. Itse luen tällä hetkellä romaania "Susien Aika" kyseiseltä kirjailijalta. Like Kustannus on julkaissut Reynoldsin useita teoksia. Suosittelen aloittamaan kronologisessa järjestyksessä eli ensimmäiseksi: Ilmestysten avaruus

Itse olen joutunut etsimään hyvin kirjoitettua scifia, mutta toivottavasti joku löytää tämän viestin avulla.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Juuri nyt en lue mutta ostin kun Sammakon Kirjakauppa lähestyi tarjouksella. Parrakkaan Heikki Silvennoisen näköinen Heikki Kännö on kirjaillut uuden kirjan Ihmishämärä, aiemmin olen lukenut kirjat Mehiläistie ja Sömnö, Runoilija on hyllyssä vielä lukematta. Odottelisin Ihmishämärän olevan aika erikoista kamaa.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luen Jari Tervon kirjaa Pääskyt talvehtivat järven pohjassa. Se kertoo Mikael Agricolasta ja on ilmestynyt vuonna 2021. Lainaan tähän yhden kohdan kirjasta, siinä eletään vuotta 1557 eli Suuren Venäjän sodan aikaa.

"Venäläinen retkillään ryösti, poltti, hävitti, riehui, raiskasi, ruunasi ja murhasi. Sopimattomuuksiin tuo ei syyllistynyt. Hävittää piti kaikki se, mitä ei jaksanut kantamalla varastaa. Ellei hävittänyt, vahvisti vihollista. Se oli maanpettämistä. Mitä pidettiin ryssän luontona, olikin sodan laki."

Kirja ei ole kovinkaan sujuva lukea. Tervon yritys käyttää alkeellista Agricolan aikaista suomenkieltä ei ole minusta erityisen onnistunut ilmaisukeino, vaikka sitä onkin arvosteluissa kehuttu. Mutta tuo yllä mainittu kappale osuu kyllä kohdalleen, vaikka on kirjoitettu ennen Ukrainan sotaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Seuraavaksi aion lukea George Orwellin kirjan 1984. Niin paljon olen kuullut puhuttavan kyseisestä kirjasta, että pakkohan se on lukea. Ihan vielä en kirjaa pääse lukemaan, koska sen pitää saapua lähikirjastoon. Odottavan aika on pitkä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viime kuussa ehdin taas lukemaan.

- Pascal Engman: Patriootit
Viihdyttävä trilleri ajankohtaisista asioista.

- Pascal Engman: Rottakuningas
Päähenkilöt ovat tuttuja Polttava maa- romaanista. Hyvä kirja. Tykkäsin henkilökuvauksesta, joka pystyi hienosti herättämään saman hahmon kohdalla sekä myötätuntoa että inhoa.

- Sofie Sarenbrant: Häpeänurkka
Tykkään näistä kirjoista. Asiat jätettiin taas niin jännään kohtaan, että pakko näitä on lukea.

- Nora Roberts: Unelma-trilogia
Välillä pitää lukea, miten toisilleen sopivia ihmisiä maailmasta voi löytyäkään.

- Stefan Ahnhem: Motiivi X
- Stefan Ahnhem: X tapaa kuolla

Luin nämä kaksi peräkkäistä teosta Fabian Risk-sarjasta. En ollut lukenut aikaisempia kirjoja, mutta ei se isommin haitannut. Viihdyttäviä kirjoja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Marko Kilpi, Undertaker-sarjan neljäs osa. Jokainen on ollut edeltäjäänsä huonompi. Tämä on jo niin huono, että seuraavaa en osta edes alennuksesta. Piti olla ostamatta jo tämäkin, mutta menin tutkimaan kirjan esittelyä ja todella omituinen juonenkäänne (spoilerissa) käänsi pään, kun halvalla sai. Se eka oli ihan siedettävä ja siihenkin sorruin lähinnä siksi, että Elisa antoi yhden krediitin ja joku e-kirja vaan piti valikoimasta valkata. Kaksi seuraavaa olivat alennuksessa (kuinkas muutenkaan) ja sinänsä onnistunut päähahmo houkutteli jatkamaan sarjan lukemista. Jostain kumman syystä tämä nyt menossa on kirjoitettu kuin pop-video ärsyttävän lyhyinä leikkauksina. Yhteen asiaan keskitytään keskimäärin alle sivun verran ja sitten pompataan jos seuraavien hahmojen kuulumisiin. En suosittele kellekään.

Yksi sarjan päähahmoista tapetaan kolmannen kirjan lopussa, mutta neljännen kirjan alussa hoidetaan todella kömpelöllä tavalla ylösnousemus.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kehutaanpa suomalaista, kun siihen aihetta on. Olen nyt kuunnellut Arttu Tuomisen deltasarjaa. Menee heittämällä jatkoon ja suomalaisten jännärikirjailijoiden ykköseksi omalla listalla. Mainittakoon, että minulle ei ole maistunut sitten yhtään mm. Mäen ja Remeksen kirjat (ne mitä olen yrittänyt).

Kirjasarjan tapahtumat sijoittuu Poriin. Jos sekään ei häiritse, niin kirjailijan täytyy olla hyvä :).
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
- Stephen King: Billy Summers

Tätä kirjaa oli kiva lukea. King osaa tehdä henkilöistään merkityksellisiä, joten ei ihme, että jälleen kerran lukija liikuttui.

- Pirjo Tuominen: Charlotan tarina

Tykkään Tuomisen kirjoista. Viihdyttävä historiallinen romaani, joka perustuu todellisuuteen (Anjalan liitto, Taalintehtaan ruukki).

- Petri Pietiläinen: Murha joka ei ollut rikos - Historiaa isku iskulta

Kirjassa käydään läpi erilaisia murhia ja rangaistuksia eri aikoina. Ihan mielenkiintoinen teos.

- Virpi Hämeen-Anttila: Juhannusyön painajainen

Ei sarjan parhaita kirjoja, mutta riittävän hyvin edelleen viihdyin Björkin ja kumppaneiden seurassa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Omalla lukutahdilla hyvä tovi tullut luettua Heikki Kännön Runoilijaa, tietoinen valinta tämä hidas tahti, jos tätä väsynein silmin lukee, ei siitä tule lasta eikä pökälettä. Ei tämä monimutkaista ole vaan hyvällä tavalla outo. Erityisesti yksi päähahmo on sangen kiehtova, olen sitä pyöritellyt että voisiko olla... tekemiset ja tapahtumat kertoo että voipa ollakin. En ole kirjasta mitään arvosteluja ja selityksiä lukenut ja selvästi oikean ratkaisun olen tehnyt, katsellaan sitten joskus lukemisen jälkeen.

Tämmöiset on hienoja tarinoita, ai että.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Anthony Beevor: Berliini 1945, Hyvä kirja, mutta välillä tuntui että lukee Ukrainan sotaa kun meininki ei ole muuttunut mihinkään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla on nyt luvussa useitakin Suomen historiasta kertovia yleisteoksia. Lukeminen on vähän hidasta, koska luen niitä osittain ristiin. Ja lisäksi näissä aina mainitaan jossain sivulauseessa joku mielenkiintoiselta vaikuttava tapahtuma tai henkilö, johon pitää sitten tutustua lisää kesken kirjojen lukemisen.

Tämän päivän bongauksia olivat kaksi minulle ennestään ihan vierasta historiallista henkilöä 1800-luvulta. Arvelen, että ovat tuntemattomia myös monelle muulle palstalaiselle. Vai osaisiko esim. @Wiljami kertoa ovatko kuitenkin Mikkelin seudulla tunnettuja ja muistettuja?


Ensinnäkin tällainen kaveri kuin Herman Liikanen. Ristiinalaisen haudankaivajan poika, jonka näköispatsas löytyy Roomasta!

Sääty-yhteiskunta oli vielä voimissaan 1850-luvun tienoon Suomessa, eli torpparin pojan ainoat mahdollisuudet saavuttaa jotain suurempaa elämässään olivat joko koulutuksen tai upseerin uran kautta.

Liikanen reputti ensin ylioppilastutkinnon. Armeijaan hän kyllä pääsi värväytymään ja palvelikin Krimin sodan (1855) aikaan Haminassa, mutta joutui jättämään myös tuon polun kesken terveysongelmien takia.

Vuonna 1861 Liikanen luki sitten sukulaisensa luona saksalaista lehteä ja sai siitä innoituksen lähteä Italian itsenäisyyttä tavoitelleen Giuseppe Garibaldin joukkoihin. Epäilen vähän Liikasen kielitaitoa, mutta niin vaan nuori mies matkasi omatoimisesti Euroopan halki Italiaan, onnistui liittymään joukkoihin ja osallistui myös sotatoimiin.

Suomeen palattuaan hän työskenteli Suomenlinnassa, josta lähti muutaman muun kanssa vapaaehtoiseksi Preussia vastaan sotaa käyneeseen Tanskan armeijaan 1864. Liikonen osallistui sotatoimiin, haavoittui ja sai Tanskassa kunniamerkkejä. Vielä vanhoilla päivillään hänet kutsuttiin tapaamaan Tanskan kuningasta.


C.A. Gottlund (1796-1875) oli puolestaan oman aikansa akateemisten piirien outsider, tai joidenkin mielestä jopa häirikkö. Hän oli syntyjään Itä-Uudeltamaalta, mutta kasvoi Juvalla, jonne hänen isänsä oli palkattu kirkkoherraksi.

Gottlund savolaistui niin tehokkaasti, että yritti ihan tosissaan saada savon runtatuksi läpi suomen kirjakieleksi. Jo tokkiisa ois tämäkin kirjoitus kovin erilaista kieltä, jos Gottlundin suunnitelmat olisivat menneet läpi.

Suomessa sukset olivat sen verran ristissä sekä korkeakoulujen että muiden oppineiden kanssa, että merkittävimmät tekonsa Gottlund teki Ruotsin puolella. Hän tutki Suomesta Ruotsiin ja Norjaan muuttaneiden ns. metsäsuomalaisten historiaa ja keräsi sieltä sanontoja ja runoja.

Lönnrootiin ja muihin verrattuna Gottlundin työ poikkesi siten, että hän ei sensuroinut aineistoaan, kuten fennomaanit tekivät. Sen sijaan hän keräsi runsaasti rivoja kansantarinoita talteen ja kirjoittelipa hän itsekin seksuaalisia runoja ja kertomuksia.

Myöhemmässä vaiheessa riidat sen kuin pahenivat ja katkeroitunut Gottlund oli mm. Kalevalan suurin kriitikko, mutta ei pystynyt henkilökohtaisista kaunoista johtuen tekemään kunnollista kritiikkiä, vaan tyytyi vaan solvaamiseen ja muuhun vastaavaan käytökseen.

Ruotsissa vietetään ruotsinsuomalaisten päivää Gottlundin syntymäpäivänä.

Hänen panoksensa on kuitenkin päivittäin läsnä kaikkien nykysuomalaistenkin keskuudessa. Wikipediassa listataan Gottlundin keksimiksi sanoiksi mm. aatos, ajanlasku, huutokauppa, kansalainen, kirjasto, opisto, papisto, puhekieli, puistikko, rahasto, toimittaja, uskomus ja veruke.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@Everton tuo ensinmainittu sotaisampi henkilö ei soita mitään kelloja, mutta jälkimmäisestä akateemikosta rivoine skogsfinnetarinoineen olen tainnut joskus lukea. En tosin muista olenko tiennyt siitäkään savolaisyhteyksiä (tai esim. tuota pyrkimystä saada savosta kirjakieli, mikä olisi toki ainoastaan hyvä ja oikein).

Ei ole tullut toviin raportoitua tähän ketjuun näköjään lukemisiaan, toisaalta tulikin pitkään kahlattua kotikirjastosta löytyviä läpi uusintakierroksella. Pratchetin koko kiekkomaailmatuotannon 42 teoksen lukemiseen meni (toki muutama välipaladekkari yms sekaan ripotellen) kymmenisen kuukautta. Sen jälkeen lueskelin hyllystä löytyviä novellikokoelmia mistä tuli vastaan George RR Martinin irrallinen spin-off Song of ice & fire -maailmaan ja Robert Jordanin Ajan pyörän irrallinen esiosa. Noista innostuin viimein hakea kootun Knight of the seven kingdomsin (ja vierestä Martinin scifinovellin Nightflyers) kirjastolta ja samalla muutama ensimmäinen kirja Ajan pyörää kun ko. saagaa ei ole tullut koskaan luettua tuota esiosanovellia pidemmälle.

Omaan alaan liittymättiömiä tietokirjoja ei ole tullut luettua ihmeemmin vapaa-ajalla viime aikoina (paitsi talvella mainiota Deveraux'n historiablogia muttei sitäkään pariin kuukauteen). Mietin voisiko johtua aikojemme aktiivisuudesta kun (sota)historiaa saa luettua ja seurattua livenä uutisten ja JA:n mainioiden ketjujen välityksellä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Viimeksi luettu Kiinan uiguurien vainosta ja Kiinasta yleensäkin kertova Totaalinen poliisivaltio (Geoffrey Cain). Tällä hetkellä kesken Oxycontinilla maanlaajuisen opioidi-epidemian USA:ssa aiheuttaneesta Sacklerin suvusta kertova Empire of Pain (Patrick Radden Keefe).
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tänään aloitan lukemaan Max Brooksin World War Z:ta. Osittain sen vuoksi, että haluan nähdä, kuinka paljon kirja eroaa leffasta ja osittain siksi, etten ole lukenut yhtäkään kyseisen kirjailijan kirjaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Itsellänikin tuo odottaa hyllyssä, joten mielelläni kuulisin jonkin lyhyen arvion kun olet lukemisen saanut päätökseen.
World War Z - Max Brooks

Lyhyesti sanottuna: kirja on ihan erilainen ja syvällisempi kuin leffa ja se kannattaa lukea juuri sen vuoksi.
Ainoat asiat, jotka yhdistävät leffaa ja kirjaa, ovat nimi ja zombiet. Siinä missä leffassa painellaan tukka putkella action -kohdasta seuraavaan action -kohtaan, käydään kirjassa palon perusteellisemmin läpi koko tapahtumaketju ja sekä se, miten ympäri maailmaa eri ihmiset kohtasivat tämän epidemian. Juuri nuo eri kulttuureista tulevien ihmisten haastattelut ovat tämän kirjan suola ja koko kirja onkin kirjoitettu haastattelutyyliin.

Kirjaa kun lukee, ei voi kuin ihmetellä, miten tarkasti ja jopa ennakoiden kirjailija kertoo epidemian leviämisestä, joka väistämättä tuo mieleen koronapandemian leviämisen. Varsinkin, kun kirjan zombie-epidemia lähti liikkeelle Kiinasta. Kaiken kaikkiaan todella hyvin kirjoitettu romaani, joka 450 sivullaan on varsin nopeasti luettu.

****
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Laitetaan kysymys tähän ketjuun, sillä täällä saattaa olla pelkkien lukutoukkien sijasta kovempia kirjaharrastajia. Kysymykseni koskee kirjan omistuskirjoitusta. Haluaisin antaa ystävälleni ainutlaatuisen lahjan kiitoksena eräästä juhlapäivästä ja yksi hyvä lahja voisi olla kirja hänelle rakkaasta aiheesta. Minulla sattuisi olemaan myös kaverin kautta kontaktit saada tämän kirjan kirjoittaja signeeraamaan kyseinen kirja.

Kysymys kuuluukin: miten tuo kirja kannattaisi mielestänne signeerata tässä tilanteessa? Onko noloa laittaa kirjaan sekä minun että kirjailijan tervehdys, jossa minä kiitän kirjan saadaa tietystä päivästä ja seuraavalla sivulla(?) on kirjailijan oma omistuskirjoitus? Vai onko tyylikkäämpi veto pyytää kirjaan pelkkä signeeraus? Vai olisiko tyylikkäämpää lisätä siihen myös saajan nimi, että lahjaan tulisi vähän henkilökohtaisuuttakin?
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Laitetaan kysymys tähän ketjuun, sillä täällä saattaa olla pelkkien lukutoukkien sijasta kovempia kirjaharrastajia. Kysymykseni koskee kirjan omistuskirjoitusta. Haluaisin antaa ystävälleni ainutlaatuisen lahjan kiitoksena eräästä juhlapäivästä ja yksi hyvä lahja voisi olla kirja hänelle rakkaasta aiheesta. Minulla sattuisi olemaan myös kaverin kautta kontaktit saada tämän kirjan kirjoittaja signeeraamaan kyseinen kirja.

Kysymys kuuluukin: miten tuo kirja kannattaisi mielestänne signeerata tässä tilanteessa? Onko noloa laittaa kirjaan sekä minun että kirjailijan tervehdys, jossa minä kiitän kirjan saadaa tietystä päivästä ja seuraavalla sivulla(?) on kirjailijan oma omistuskirjoitus? Vai onko tyylikkäämpi veto pyytää kirjaan pelkkä signeeraus? Vai olisiko tyylikkäämpää lisätä siihen myös saajan nimi, että lahjaan tulisi vähän henkilökohtaisuuttakin?
Pelkkä kirjailijan signeeraus. Laita vaikka oma tervehdys korttiin. Lahjan saaja kyllä muistaa joka kerta kirjan nähdessään, että sai sen sinulta jostain syystä. Perikuntaa vituttaa sitten joskus kun kaveristasi aika jättää ja pitäisi saada kirja myytyä kovalla hinnalla, mutta siellä onkin JYP#44:n töherrystä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pelkkä kirjailijan signeeraus. Laita vaikka oma tervehdys korttiin. Lahjan saaja kyllä muistaa joka kerta kirjan nähdessään, että sai sen sinulta jostain syystä. Perikuntaa vituttaa sitten joskus kun kaveristasi aika jättää ja pitäisi saada kirja myytyä kovalla hinnalla, mutta siellä onkin JYP#44:n töherrystä.
Juuri näin.

Jos sattuu olemaan kirjoja arvostamaton perikunta niin eivät edes avaa kirjaa koskaan ja samaan hylkyyn menevät kaikki opukset.

Hieno lahja @JYP#44. Arvostaisin tuollaista lahjaa tosi paljon.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Pelkkä kirjailijan signeeraus. Laita vaikka oma tervehdys korttiin. Lahjan saaja kyllä muistaa joka kerta kirjan nähdessään, että sai sen sinulta jostain syystä. Perikuntaa vituttaa sitten joskus kun kaveristasi aika jättää ja pitäisi saada kirja myytyä kovalla hinnalla, mutta siellä onkin JYP#44:n töherrystä.
Ymmärrän tuon pointin, mutta tarkoittaako tämä samalla sitä, että signeeraus kannattaisi sekin typistää vain kasvottomaan nimikirjoitukseen? Yksi vaihtoehto oli juuri tuo minun kirjoittaman kortin heittäminen kirjan väliin, mutta pitäisikö samasta syystä kirjailijan heittää pelkkä nimikirjoitus kirjaan ilman omistuskirjoitusta?

Onpas vaikea kirjoittaa kokonaisia lauseita, joten laitan ranskalaisin viivoin vaihtoehdot.

1. Pelkkä nimikirjoitus mallia "Kauno Kirjailija"
2. Nimmari omistuksella "KalPa#44:lle + Kauno Kirjailija"
3. Minun omistuskirjoitus ja kirjailijan nimikirjoitus "KalPa#44:lle t: JYP#44 + Kauno Kirjailija"

Eli ilmeisesti vaihtoehto 1 olisi se turvallisin kaikkia ajatellen? Tägätään myös @Patarouva
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärrän tuon pointin, mutta tarkoittaako tämä samalla sitä, että signeeraus kannattaisi sekin typistää vain kasvottomaan nimikirjoitukseen? Yksi vaihtoehto oli juuri tuo minun kirjoittaman kortin heittäminen kirjan väliin, mutta pitäisikö samasta syystä kirjailijan heittää pelkkä nimikirjoitus kirjaan ilman omistuskirjoitusta?

Onpas vaikea kirjoittaa kokonaisia lauseita, joten laitan ranskalaisin viivoin vaihtoehdot.

1. Pelkkä nimikirjoitus mallia "Kauno Kirjailija"
2. Nimmari omistuksella "KalPa#44:lle + Kauno Kirjailija"
3. Minun omistuskirjoitus ja kirjailijan nimikirjoitus "KalPa#44:lle t: JYP#44 + Kauno Kirjailija"

Eli ilmeisesti vaihtoehto 1 olisi se turvallisin kaikkia ajatellen? Tägätään myös @Patarouva
Riippuu toki lahjansaajasta.

En mieti mitään myyntiarvoa. Tykkäisin tuosta 2. vaihtoehdosta. Muistaisin aina muutenkin tuon kirjan osalta, keneltä kirjan sain ja sitä miten hän ajatteli minua pyytäessään kirjaan kirjailijan omistuskirjoituksen minulle.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Riippuu toki lahjansaajasta.

En mieti mitään myyntiarvoa. Tykkäisin tuosta 2. vaihtoehdosta. Muistaisin aina muutenkin tuon kirjan osalta, keneltä kirjan sain ja sitä miten hän ajatteli minua pyytäessään kirjaan kirjailijan omistuskirjoituksen minulle.
Ylläoleva on @JYP#44 hyvä vastaus. Ei lahjaa annettaessa tietenkään kannata miettiä mitään jälleenmyyntiarvoa. Perikunta-osio viestissäni oli vähän niinkuin kevennyksenä. Tietenkin olisi vielä vaihtoehto 4: kirjoita itse kirja ja laita siihen signeeraus.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kysymys kuuluukin: miten tuo kirja kannattaisi mielestänne signeerata tässä tilanteessa? Onko noloa laittaa kirjaan sekä minun että kirjailijan tervehdys, jossa minä kiitän kirjan saadaa tietystä päivästä ja seuraavalla sivulla(?) on kirjailijan oma omistuskirjoitus? Vai onko tyylikkäämpi veto pyytää kirjaan pelkkä signeeraus? Vai olisiko tyylikkäämpää lisätä siihen myös saajan nimi, että lahjaan tulisi vähän henkilökohtaisuuttakin?

Toimi miten sinua sattuu lystäyttämään eikä mikään ole noloa. Kivahan se on jos kirjailija kirjoittaa saajalle pienet terveiset. Ainakin minä kirjoittaisin sellaiset mielelläni ja olen myös kirjoittanut. Siitä tulee kirjailijallekin hyvä fiilis tai en minä tiedä mitään, voi joku punavihreä kyrpärunoilija siitä vittuuntuakin, mutta mitäpä heistä väliä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Omalla lukutahdilla hyvä tovi tullut luettua Heikki Kännön Runoilijaa, tietoinen valinta tämä hidas tahti, jos tätä väsynein silmin lukee, ei siitä tule lasta eikä pökälettä. Ei tämä monimutkaista ole vaan hyvällä tavalla outo. Erityisesti yksi päähahmo on sangen kiehtova, olen sitä pyöritellyt että voisiko olla... tekemiset ja tapahtumat kertoo että voipa ollakin. En ole kirjasta mitään arvosteluja ja selityksiä lukenut ja selvästi oikean ratkaisun olen tehnyt, katsellaan sitten joskus lukemisen jälkeen.

Tämmöiset on hienoja tarinoita, ai että.
Kukapa viestiä lainaisi jos ei kirjoittaja itse. Vähän kesti Runoilijan lukeminen, eilen sain valmiiksi, muttei johtunut siitä, että olisi ollut niin kuivakasta ja tikkuista luettavaa, päätin lukea vain virkein mielin ja silmin, olikin hyvä niin. Kännön kirjat ei ole putkijuoksuja, rönsyilee välillä sinne sun tänne, historiallisia henkilöitä on mukana joista on tullut hieman tutkailtua lukemisen jälkeen tai sen aikana, nyt jälkikäteen miettien olisi kannattanut katsoa Friedrich Nietzchen, sisarensa Elisabethin ja Rudolf Steinerin elämästä, ei olisi spoilannut mitään mutta olisi saanut lukijana lisää tietoa tarinan oheen. Mahdoton pistää Runoilijaa yhteen lokeroon: mysteerikertomus, rikostarina, tarina ahneudesta ja sen hinnasta, vähän natsejakin oli mukana... Vaikka aineksia on moneen soppaan, ei ole siltikään sekava, henkilöitä ei ole liikaa ja langat pysyy hyvin käsissä niin kirjoittajalla kuin lukijalla. Ei kaikkien pala kakkua, minä tykkäsin.

Kännön koko tuotanto on hankittuna, uutukaisin Ihmishämärä odottelee sopivaa hetkeä, eikä se ole heti tämän perään. Siinä on reilut tuhat sivua materiaalia varmasti Kännölle ominaista tekstiä. Omassa "kirjanpidossa" tulee joidenkin kirjojen kohdalla merkattua ylös todella vähän, pahimmillaan muutamia rivejä, tämän kohdalla omakin kynä suihki sivutolkulla huomioita ja pohdintoja.
 

axe

Jäsen
Mää lukasisin kirjan Shlomo Zabludowicz : holokaustin kauhuista salaperäiseksi suomalaismiljardööriksi, eli Tapparan iso-omistaja Poju Z:n isän jonkinlaisen elämäkerran. Ongelma vaan kirjassa oli, että isä-Z toimi ilmeisen paljon varjoissa ja vältti julkisuutta, ja aikalaisetkin on jo kuolleet tai eivät osaa tai halua kertoa, niin ei kirjastakaan oikein hirveästi irronnut edes sitä, mistä sitä rahaa nyt yhtäkkiä alkoi niin kauheasti tulla, tai miten keskitysleiriltä ilman mitään selvinnyt jamppa ylipäätään luikerteli piireihin. Kranaatinheittimiä myytiin sinne tänne yhdessä Tampellan kanssa salaa, joo, mutta aika ylimalkaiseksi jäi.

Sitten oli tää ns. Stephen Kingin Gwendy-sarja, joka on kirjoitettu yhdessä jonkun wannabe-kaverikirjailijan kanssa. Alkuperäisen lukasin ja oli sellanen jaajaa, olipa nyt joku tarina ja unohdin, ei ollut kummoinenkaan tai jättänyt muistijälkiä. Pari jatko-osaa siihen on tullut ja ne on oikeasti todella raskaita. Näköjään se kirjoittajakumppani oli kakkososan kirjoittanut yksin (saaden käyttää Kingin nimiä markkinoinnissa toki) ja kolmatta ja viimeistä osaa väitetään Kingin osin kirjoittamaksi mutta veikkaisin, että sekin on lähes kokonaan taas sitä Chizmaria. Todella raskasta ja hokevaa kerrontaa -- joo joo, uskotaan jo että se boksi on tosi vaarallinen ettei nyt ihan koko ajan tarvi kauhistella, ja lukijalle ei ole alzheimeria tulossa niin kuin päähenkilölle, niin ei tarvi joka kolmannessa virkkeessä muistuttaa, että Gwendy ei nyt enää muista nimiä tai mikä on sukka. Musta torni -saaga ja epäinhimilliset ihmisiä esittävät keltatakkiset miehet sun muut on pitänyt ympätä mukaan ja kaikkee kliffaa hei. Gwendykin on niin hyvä ja osaava ja (pelottavan boksinsa takia) kaikessa onnistuva ihminen, että sekin vain vituttaa. En suosittele.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Antonio Iturbe: Auschwitzin kirjastonhoitaja

Kirja perustuu 14-vuotiaana keskitysleirille joutuneen tytön kokemuksiin. Se kertoo ihmisten julmuudesta mutta toisaalta siinä on myös kauniita asioita kuten toivoa ja ihmisen uskomatonta lannistumattomuutta. Keskeistä on myös rakkaus kirjoihin. Vaikuttava lukukokemus.


Max Seeck: Kauna

Viihdyttävä trilleri. Jos Seeck vielä kirjoittaa samoista henkilöistä niin toivoisin, että Rasmus Susikoski saisi isomman roolin kerronnassa ja positiivisia juonenkäänteitä henkilökohtaiseen elämäänsä.


Johanna Mo: Yölaulaja

Viihdyttävä kirja, joka aloittaa Öölantiin sijoittuvan Saarimurhat-sarjan. Luen varmasti myös seuraavat osat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös