John Lidgett
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KouPa ( Kouvolan Paska)
Taru Sormusten Herrasta- trilogia. Tulee aina luettua muutaman vuoden välein. Tähän ei kyllästy koskaan.
Koska itselläni on helpompaa olla äänikirjojen maailmassa ja olen panostanut siihen, niin otin kuunneltavakseni Norwegian Woodin, koska tuo ei ollut saatavilla. Ihan mielenkiintoiselta tämä vaikuttaa, enkä oikein osaa alun perusteella sanoa, mihin suuntaan tämä kirja lähtee. En ole ottanut yhtään selvää kirjoista ennakkoon.Oma avaukseni Murakamilta oli Kafka rannalla, siitä pidin kovasti. Osasta olen tykännyt ja muutama onkin ollut semmoisia, että luetaan loppuun kun on aloitettu, Pimeän jälkeen oli semmoinen. Jatkuvuutta tarinoissa taitaa olla vaan Suuri lammasseikkailu ja sille jatko-osa Tanssi tanssi tanssi.
Norwegian Wood on edelleen lukematta, mitään meriselitystä ei ole tarjota tälle puutteelle. Muistelenko omiani vai oliko joku kirja edes hieman jatkoa Norwegian Woodille? Tietääkö @LeonKoska itselläni on helpompaa olla äänikirjojen maailmassa ja olen panostanut siihen, niin otin kuunneltavakseni Norwegian Woodin, koska tuo ei ollut saatavilla. Ihan mielenkiintoiselta tämä vaikuttaa, enkä oikein osaa alun perusteella sanoa, mihin suuntaan tämä kirja lähtee. En ole ottanut yhtään selvää kirjoista ennakkoon.
Eilen aloitin lukemaan Aviciin elämäkertaa. Aiemmin kuuntelin sitä äänikirjana vähän, mutta eihän siitä mitään tullut, äänikirjat ei oo mun juttu. Paljon helpompi on pitää kädessä oikeata kirjaa.
Kuulostaa muuten hyvältä teorialta äänikirjoista. Ehkä tuo on minullekin syy, miksi haluan itse lukea enkä kuunnella kirjaa jonkun muun lukemana.Veikkaisin, että äänikirjojen toimivuus tai toimimattomuus riippuu pitkälti siitä, onko henkilöllä enemmänkin ns. luku- vai kuulomuisti. Itselläni on noista ensimmäinen selvästi parempi, minkä vuoksi kävin opiskeluaikoinakin varsin vähän luennoilla. Tajusin, että sisäistän asiat paremmin lukemalla itse, kun kuuntelemalla niitä toisen kertomana. Toisille taas jälkimmäinen toimi paremmin.
Sanasta syystä en myöskään ole äänikirjoja ikinä kokenut omakseni. Kirjoja taas tykkään lukea, ja nimenomaan vieläpä niin, että laitan jonkun vinyylilevyn pyörimään samalla taustalle.
Musiikin kuunteleminen samalla kun lukee on
ollut minulle aina hyvä keskittymismuoto. Se peittää kaikki epäsäännölliset äänet, joita saattaisi alkaa seurata huomaamattaan. Joskus 1990-luvun loppupuolella, kun olin vielä lapsuudenkodissa asuva lukiolaispoika, äitini ihmetteli aina, että miten pystyin keskittymään läksyjen tekemiseen musiikin soidessa. Vastasin aina siihen, että paremmin kuin ilman musiikkia. Ilman sitä alkaisin alitajuisesti seurata muita talon tapahtumia.
Ketjun aiheeseen: edellinen kirja oli Svetlana Aleksijevitšin Neuvostoihmisen Loppu. Nyt luvussa on Rosa Liksomin Väylä.
Sama kirja meneillään ja hyvältä vaikuttaa.Tuli luettua Catherine Belton: Putinin sisäpiirissä. Kuinka KGB valtasi Venäjän ja kääntyi länttä vastaan.
Hyvä kirja. Detaljidataa on erittäin paljon, joka tekee lukemisesta vähän raskasta. Belton työsti tätä kirjaa 7 vuotta.
Toisaalta aihe vaatii dataa, jotta kirja ei ole mitään "musta tuntuu, että asiat meni näin", vaan asioita on pyritty verifioimaan niin hyvin kuin on ollut mahdollista. Aiheesta johtuen kaikkea ei tietenkään ole saatu verifioitua, mutta riittävällä tarkkuudella, jotta yleiskuva on saatu kerrottua.
Lähdeviittauksia on kirjan lopussa yli sata (100) sivua.