Paljastelen hieman häpeillen itseäni: en ole lukenut tänä vuonna ainoatakaan kokonaista kirjaa, kirjaa alusta loppuun.
Viime vuonna taisin lukea kaksi kirjaa, sen tajusin vasta juuri. Olen huolestunut tilajumistani, arvomaailmastani.
Mihin helvetin turhuuteen käytän aikani, miksi en lue kirjoja?
Nettiuuutisia via ampparit lukemiseen, lineaari-televisioon ja Jatkoaikaan Trumpista närkästymiseen, valitukseen kaiken maailman menosta. Suomen poliittisen kentän painotuksista mieleni pahoittaen, niinpä urputtavasti jupisemaan. Helevetin noloa hommaa.
Sentään kuuntelen nukutukseen sivistäviä vanhoja Ylen radio-ohjelmia, mutta kyllä pitää lukeminen ottaa jälleen tavaksi.
Minä en aikoinani voinut elää ilman kolmea kesken olevaa, eri genren kirjaa: yksi historiallinen, yksi dekkari tai muu kevyt tuotos ja yksi jotenkin epämääräinen yhteiskuntaan liittyvä fiktiivinen tilitys tyyliin Bukowski jne.
On vieläkin Alestalon salissa lukematta ja useimmat venäläiset ns. klassikot, myös saksalaisista löytyy kai sivistysvajeita.
Mutta en lähde noita vajeita nyt paikkaamaan, menen kirjastoon etsimään tuoreempaa tuotantoa.
Toivottavasti kirjastokorttini pin-koodi on pätevä, muistan sen kyllä. Tai ihan sama, antavat minulle ehkä uuden kortin samalla koodilla...