Sv veinikretski kirjoitti:
Seuraava läpikahlattava olisikin Kalle, uskon että kokemus on upea.
Kai tosiaan tarkoitit Kalle Päätaloa?!?!?
Kaivoin tämän ketjun esiin juuri siksi, että olen täysin koukussa Kalle Päätalon Iijoki-sarjaan. Aikaisemman Koillismaa-sarjan olen lukenut jo aikaisemmin läpi, mutta se ei ole se Päätalon elämäkerta, vaan siinä puhutaan fiktiivisestä Kauko Sammalsuosta. K. Sammalsuo tosin liippailee vaiheissaan kovasti Kallio-Ukkelin elämänvaiheita.
Olen kahdessa viikossa lukenut Iijoki-sarjan kolme ensimmäistä osaa Huonemiehen poika, Tammettu virta ja Kunnan jauhot. Sain vaariltani (L.R.) perinnöksi melkein kaikki sarjan osat. Kunnan jauhot puuttui ja sitä oli totisesti hankala löytää tai ainakaan saada mistään käsiinsä. Viimein sain näppini väliin kun Kuivasjärven kirjastoon oli sen joku palauttanut ja painelin välittömästi paikalle kun huomasin netin hakupalvelun perusteella sen palanneen hyllyyn.
Välissä, kun en Kunnan jauhoja löytänyt naapureilta, kirjastoista, antikvariaateista tms. jouduin lukemaan Pietari Suuren elämäkerran, jota voin myös kyllä suositella. Kovatöinen mies, sanotaan vaikka näin.
Onneksi papan (L.R.) jäämistössä oli seuraava Iijoki-sarjan osa, jota aloin välittömästi Kunnan jauhojen jälkeen lukea. Seuraava puuttuva osa on muutaman osan päässä oleva Miinoitettu rauha.
Minä olen täysin Päätalo-addiktion vallassa tällä hetkellä! Suosittelen lämpimästi ja jos ja kun aloitatte, niin sietäkää hetki tyyliin totuttelua - se nimittäin oli Kallella varsin pedanttia etenkin maantieteellisissä kuvauksissa.
Ja henkilöistä vielä: Hiltu-Jakki on Uleåborgirin ehdoton suosikki!
EDIT: sen neljännen osan nimi on Täysi tuntiraha, jota siis luen tällä hetkellä