Now reading: Stephen King - Musta Torni III Joutomaa. Jouluun mennessä olisi tarkoitus nautiskella tuo ja sitten nelososan kimppuun, jos vain olen kuluneen vuoden aikana ollut tarpeeksi kiltti...
On muuten aivan mahtava kirjasarja. Tuo nelososa saattaa olla hieman puuduttava teos, ainakin osittain, mutta kaikki nuo yhdessä muodostavat upean saagan. Itse tykkäsin tuosta Joutomaan post-apokalyptisestä ilmapiiristä. Mikäli yhtään sarja vie mennessään, niin viimeinen kirja on täyttä kidutusta, kun odottaa vaan, että miten tää loppuu, koska sinne tornille viimein päästään, mitä sieltä löytyy?
Kuten kirjadiggarille usein käy, suunnitelmat muuttui ja päätin ostaa Antto Terraksen Stockmann Yard: Myymäläetsivän muistelmat- kirjan. Olen itse tuota hommaa hetken aikaa tehnyt silloin ammoisina vuosina, kun vartijan toimea vielä tuli harjoitettua. Katsotaan onko mitään yhtäläisyyksiä havaittavissa omiin kokemuksiin.
Noin muuten voin kertoa, että tuossa on homma jonka tekijät eivät ole mitään normaaleja vaksimörssäreitä, jotka ei osaa edes muodostaa järkeviä lauseita. Vaatii todella kovaa henkistä tasapainoa, kärsivällisyyttä ja ihmistuntemusta. Terras ollut tuossa hommassa 18 vuotta, itselle riitti puoli vuotta, vaikka työ lopulta onkin todella palkitsevaa ja antaa onnistumisen tunteita eikä tarvitse olla se, joka ottaa ne ensimmäiset vittuilut vastaan. Myymäläetsiväthän eivät itseään ikinä paljasta edes kiinniottotilanteissa. Ainakaan siellä missä minä työskentelin. Käytännössä siis teet kaiken työn, mutta muut ottavat kohdehenkilön kiinni ja tekevät jatkotoimenpiteet.
Kolmekymmentä sivua luettu, koukussa ollaan. Todellista komiikkaa ja vittuilua sisältävä kirjoitustyyli ei voi olla sytyttämättä.