Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

• 692 553
  • 5 755

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Taru sormusten herrasta loppusuoralla. Onhan tämä melkoinen murikka luettavaksi ja olen kyllä ihan tykännyt. Hienon maailman se Tolkien on kyllä luonut tähän. Huvittanut jossain kohdin tuo yksityiskohtainen paikkojen ja olosuhteiden kuvaaminen mutta ei tämä kumminkaan liian jaaritteluksi ole mennyt minusta.
Sain eilen luettua loppuun. Tykkäsin kyllä tästä ja varmastikin yksi parhaista kirjoista joita olen lukenut. Oli vain melko raskasta lukemista ja näiden vastapainona tykkään että on vähän kevyempää tavaraa.

Eli nyt onkin luvussa Tuomas Kyrön Urheilukirja, joka on todella hauskasti kirjoitettu.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Sain eilen luettua loppuun. Tykkäsin kyllä tästä ja varmastikin yksi parhaista kirjoista joita olen lukenut. Oli vain melko raskasta lukemista ja näiden vastapainona tykkään että on vähän kevyempää tavaraa.
Sama on luvussa täälläkin, loppukolmannes menossa. On tämä aiemminkin tullut luettua, mutta siitä on jo sen verran aikaa että on päässyt unohtumaan, leffat on nähty ja niihin tulee hieman vertailtua. Onhan tässä välillä hieman raskasta kieltä, asiat sanotaan monisanaisesti ja korulausein. Näin nykykieleen tottuneena suomennos on ajoittain erikoista kieltä, "lähtekäämme", "menkäämme", "katsokaamme", ei tuommoisia sanoja enää juurikaan käytetä, mutta suomennos on vuodelta 1966 niin siihen ajankohtaan varmaan sopii paremmin. Vaan eihän se tarinalta mitään pois vie, hieno tarinahan tämä on ja lukija voi mielessään verrata tätä vaikka mihin, hyvän ja pahan taistelu jolle vertailukohtia löytyy nykyhetkestäkin vaikka kuinka.

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Pentuneuvola. Tässä koirakuumeessa hyvää luettavaa. Kirjassa oli mielestäni erittäin hyviä näkemyksiä perusasioista. Ei lähdetä kikkailemaan millään ihmeellisillä tapakasvatusohjeillä vaan ohjeet olivat hyviä ja maalaisjärjellä ajateltuja.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Luen (toista kertaa) läpi Pratchettin tuotantoa alkukielellä, tällä hetkellä mennään Lords & Ladies:issa, joten pitkä rupeama on vielä viimeiseen opukseen (Shepherds crown, jonka tosin reippaasti pistin ennakkotilaten kovakantisena painoksena tuoreeltaan). Lisäksi aloitin jo jokin aika sitten lukemaan Kaiken käsikirjaa toistamiseen, joskin sen lukeminen on keskeytynyt n. kuukaudeksi. Tänään aloittamani kirja tulee sen sijaan todennäköisesti luettua nopeammassa aikataulussa ja sen tiimoilta lainaus toisesta ketjusta:
Jumalauta, Peter Englund teki sen taas!
...
Vasta nyt kuukausi takaperin käsiini osui Englundin kirja "Suuren sodan vuodet", joka kertoo 30-vuotisesta sodasta ruotsalaisen Eric Dahlbergin elämäntarinan kautta. Kirja on julkaistu jo vuonna 1993, mutta ihmettelen miten se on välttänyt suuremman maineen ja kunnian Englundin "Pultava"- ja "Voittamaton"-kaanonin paineessa.

Kirja alkaa prologimaisesti vuodesta 1656, ruotsalaisten ja brandenburgilaisten yhteishyökkäyksestä Puolan kuninkaan joukkoja vastaan. 1600-luku oli Euroopan sotaisin vuosisata, alle viisi vuotta rauhan aikaa ja etenkin Ruotsi oli alituiseen sodissa. Dahlberg oli vuonna 1656 31-vuotias sotilas, mutta oli jo nuorena käynyt läpi 30-vuotisen sodan taisteluita ja sellaisenkin ihmeen suorittanut, eli selvinnyt hengissä paiserutosta.

Kirja etenee takaisin Dahlbergin synnyinvuoteen 1625, jolloin Tukholma oli palanut ja Kustaa II Aadolf jo aloittanut sotaiset retkensä ympäri Eurooppaa. 30-vuotinen sota oli vielä "nuori" ja kukaan ei vielä tiennyt, että tilanne eskaloituisi pahemmaksi, sodan kestäessä vielä 23 vuotta.

Näistä lähtökohdista tarina alkaa, suosittelen kaikille palstan historiasta ja sotahistoriasta kiinnostuneille.
...

Kävin hakemassa kirjan tänään Mikkelin kaupunginkirjastosta, sillä historiaa olen lukenut mielenkiinnosta aina ja kolmekymmenvuotisesta sodastakin melko paljon, joskaan en tietokirjoja. Ensimmäisen luvun perusteella teos on todella lukijaystävällinen, käännöksessä joitain hassuuksia mutta nopealukuista ja mukaansatempaavaa kerrontaa tuntuisi olevan.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kingin tohtori uni tuli juuri luettua. Suurena Kingin fanina kirja kuluikin hyvin nopeasti, vaikka 500-sivuinen olikin. Kirja siis periaatteessa jatkaa siitä mihin Hohto jäi ( Se kirja, ei elokuva. Niille jotka eivät tiedä, niin loppu on leffassa ja kirjassa aivan erilainen).

Tällä hetkellä on Dan Brownin Da vinci- koodi luennassa. Reipas sata sivua on luettu ja olen jopa positiivisesti yllättynyt. Kirja tuntuu soljuvan jotenkin mukavasti kokoajan eteenpäin ja aina paljastuu jotain pientä, joka nostaa halua lukea lisää ja lisää kokoajan.

Seuraavaksi ajattelin tosin lukea Kärpästen herran. Onko kukaan lueskellut? Onko maineensa veroinen? Olen ainakin paljon positiivista kuullut kyseisestä teoksesta.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue

Mulle jäi tästä saagasta juuri tämä fiilis. Turhan paljon oli yksityiskohtaisesti kerrottu mitä missäkin ympärillä oli ja mikä näkymä mihinkin avautui. Aina vauhtiin päästessään ihan huikeaa luettavaa, mutta jokaiseen kirjaan mahtui liikaa noita turhanpäiväisiä jaaritteluja ja alkoi jo aivoihin sattumaan, kun tuntui ettei tää liiku mihinkään ja pänttään johonkin lukion kokeeseen.

Piti edelliseen vielä lisätä, että Kingin Carrie tuli myös juuri äskettäin luettua. Suomennos oli ihan kaameaa tavaraa. Kirjoitusvirheitä oli hirvittävä määrä ja välillä oli melkein puolen sivua tekstiä, joissa ei ollut yhtään pilkkua tai pistettä. Hyvä ja ripeä teos, (noin 200-sivua) mutta suomentajalle iso härän perse ja eunukin pallit. Uskomattoman vaikea lukea kirjaa, joissa ajatusteksteissä ei tosiaan käytetty mitään seuraavista vaikka ajatus olisi ollut kuinka pitkä pohdinta: Piste, iso alkukirjain, pilkku.

A Siente

Jäsen
Nyt luen Niilo Lauttamus - Rautaristi. Ilmeisesti tuossa on kaksi romaania, eli "Vieraan kypärän alla (1957)" ja "Rautasaappaat (1965)". Molemmat kertoo suomalaisista SS-miehistä, toinen alusta ja toinen ilmeisesti sit enemmän siitä lopusta. Ekat sata sivua luettu ja vaikuttaa varsin mielenkiintoiselle. On myös helppoa tekstiä ja kirjakin tuntuu etenevän ilman ylimääräisiä jaaritteluita. Oikeastaan heti ekalta sivulta on tullut oltua ns. kirjan sisällä, kun tätä on lukenut.

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Seuraavaksi ajattelin tosin lukea Kärpästen herran. Onko kukaan lueskellut? Onko maineensa veroinen? Olen ainakin paljon positiivista kuullut kyseisestä teoksesta.

En tiedä onko yksikään kulttimaineeseen noussut teos täysin maineensa veroinen, mutta kyllä Kärpästen Herra lukea kannattaa. Varsin puhutteleva teos se on.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tiedä onko yksikään kulttimaineeseen noussut teos täysin maineensa veroinen, mutta kyllä Kärpästen Herra lukea kannattaa. Varsin puhutteleva teos se on.

Näin olen kuullut. Takakannen luettua heräsi tunne, että tämä saattaa kyllä olla sellainen kirja mikä tulee ahmittua suht rivakalla tahdilla.

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Näin olen kuullut. Takakannen luettua heräsi tunne, että tämä saattaa kyllä olla sellainen kirja mikä tulee ahmittua suht rivakalla tahdilla.
Itse muistan ikuisesti tuon hirveimpänä "lukuelämyksenä" minkä olen kokenut, mutta taisi johtua enemmän sen hetkisestä elämäntilanteesta ja naiivista asenteesta. Nyt "muutaman vuoden" aikuisempana varmaan uppoaisikin paremmin, mutta vaikeahan sitä on enää muuttaa kantaa. Vähän sama kävi samoihin aikoihin Kellopeliappelsiinin (se elokuva) kanssa. Mistä tulikin mieleen: Onko joku sattunut lukemaan tuon Anthony Burgessin alkuperäisromaanin? Kannattaakohan tuota lukea? Tajusin vasta äskettäin, että elokuva ei ollutkaan alkuperäisteos, joten kiinnostukseni heräsi.

Omalla kohdalla edellinen loppuun luettu kirja oli työmatkalukemisena ollut Punakone ja vaahteralehti. Ehdottomasti voin suositella niille, jotka eivät ole kylmän sodan aikaiseen itä-länsi -kiekkotaisteluun perehtyneet. Tuskin tarjoaa hirveästi uutta noihin vuosikymmeniin jo tutustuneille, mutta tällaiselle jääkiekkohistorian casual-kuluttajalle toimi täysin. Varsinkin 70-luvun tapahtumat välittyvät hienosti lukijalle ja lukemisen jälkeen noiden matsien tärkeys on helppo ymmärtää.

Now reading: Stephen King - Musta Torni III Joutomaa. Jouluun mennessä olisi tarkoitus nautiskella tuo ja sitten nelososan kimppuun, jos vain olen kuluneen vuoden aikana ollut tarpeeksi kiltti...

Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Veijareita ja virtuooseja -opusta tuli jälleen lukaistua. Sitä usein suosittelenkin henkilöille, jotka ovat alamaissa - "Luepa tämä, niin ei vituta enää yhtään!" Kirjan jälkeen käsitys omista kyvyistä kummasti kyllä kohoaa. Teoksessa on lukuisia oppikirjaesimerkkejä, kuinka organisaatiota voidaan vetää vituralleen. Erittäin hyvin kirjoitettu kirja on kyseessä. Odottelenkin itse asiassa jo innolla seuraava historiikkiä (VV tuli ulos 2001), sillä sen jälkeen on tapahtunut paljon - ja onneksi luvassa on samanlaista ellei jopa vielä sekaisempaa settiä! Laskeskelin, että seuraava historiikki tullee ulos n. 5-10 vuoden sisään, mutta se taitaa edellyttää, että kyseinen organisaatio saisi alleen edes yhden menestysvuoden. Muutoin tarinasta puuttuu jännite ja positiivinen jännitysmomentti. Odottavan aika on pitkä.

Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Vähän sama kävi samoihin aikoihin Kellopeliappelsiinin (se elokuva) kanssa. Mistä tulikin mieleen: Onko joku sattunut lukemaan tuon Anthony Burgessin alkuperäisromaanin? Kannattaakohan tuota lukea? Tajusin vasta äskettäin, että elokuva ei ollutkaan alkuperäisteos, joten kiinnostukseni heräsi.

Hep. Tuli luettua tuo johonkin lukion esseetehtävään. Ihan mielenkiintoinen, eikä turhan pitkä kirja kyseessä. Taustoitti mielestäni hyvin sitä leffaa, eli samaa tarinaa ja henkilöiden maailmaa. Itse siis tykkäsin. Kirjassahan käytetään paljon kirjailijan erikseen kehittämää englannin ja venäjän sekoitusta. Siinä oli kyllä sanastoa siihen mukana. En muista tarkalleen paljon eroa elokuvaan mutta itselle se kyllä aukesi paremmin lukemisen jälkeen.

Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noam Chomskyn Tiedon ja vapauden ongelmia aloitetaan nyt. Noamia en ole aiemmin lukenut (eikä äitinikään jonka kirja tämä on). Saa nähdä millainen tyyppi tämä Chomsky on.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Now reading: Stephen King - Musta Torni III Joutomaa. Jouluun mennessä olisi tarkoitus nautiskella tuo ja sitten nelososan kimppuun, jos vain olen kuluneen vuoden aikana ollut tarpeeksi kiltti...

On muuten aivan mahtava kirjasarja. Tuo nelososa saattaa olla hieman puuduttava teos, ainakin osittain, mutta kaikki nuo yhdessä muodostavat upean saagan. Itse tykkäsin tuosta Joutomaan post-apokalyptisestä ilmapiiristä. Mikäli yhtään sarja vie mennessään, niin viimeinen kirja on täyttä kidutusta, kun odottaa vaan, että miten tää loppuu, koska sinne tornille viimein päästään, mitä sieltä löytyy?

Kuten kirjadiggarille usein käy, suunnitelmat muuttui ja päätin ostaa Antto Terraksen Stockmann Yard: Myymäläetsivän muistelmat- kirjan. Olen itse tuota hommaa hetken aikaa tehnyt silloin ammoisina vuosina, kun vartijan toimea vielä tuli harjoitettua. Katsotaan onko mitään yhtäläisyyksiä havaittavissa omiin kokemuksiin.

Noin muuten voin kertoa, että tuossa on homma jonka tekijät eivät ole mitään normaaleja vaksimörssäreitä, jotka ei osaa edes muodostaa järkeviä lauseita. Vaatii todella kovaa henkistä tasapainoa, kärsivällisyyttä ja ihmistuntemusta. Terras ollut tuossa hommassa 18 vuotta, itselle riitti puoli vuotta, vaikka työ lopulta onkin todella palkitsevaa ja antaa onnistumisen tunteita eikä tarvitse olla se, joka ottaa ne ensimmäiset vittuilut vastaan. Myymäläetsiväthän eivät itseään ikinä paljasta edes kiinniottotilanteissa. Ainakaan siellä missä minä työskentelin. Käytännössä siis teet kaiken työn, mutta muut ottavat kohdehenkilön kiinni ja tekevät jatkotoimenpiteet.

Kolmekymmentä sivua luettu, koukussa ollaan. Todellista komiikkaa ja vittuilua sisältävä kirjoitustyyli ei voi olla sytyttämättä.

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Litmanen10 menossa minkä sain joululahjaksi. Sitä ennen luinkin Teemu-kirjan ja sitä ennen Agassin elämänkerran, eli en oikein muuten kirjoja lue kuin urheilijoiden elämänkertoja mitkä ovat mielestäni todella mielenkiintoisia.

Suosikkijoukkue
Tappara
Seveneves (by Neil Stepheson). Scifitiiliskivi alkaa kuun mossahtamisesta kappaleiksi ilman näkyvää syytä, mistä alkaa sitten ihmiskunnalle apokalyptinen selviytymistaisto nykypäivästä 5000 vuoden päähän. Lukukokemuskin tuntui monituhatvuotiselta selviytymistaistolta. Mukaansatempaavan alun jälkeen satoja ja satoja sivuja aivan vitun turhaa ja puuduttavaa jaarittelua. Myönnän vetäneeni fast-forwardia lopussa. Ei vaan jaksanut enää.
Arvosanaksi miinus nounou ja puoli.

Seuraavaksi The Bazaar of Bad Dreams Stephen Kingiltä, joka ei turhia jaarittele.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Fred Vargas; Kuriton mies nurin

Vargas on ranskalainen dekkaristi jonka kirjoissa on täysin omanlaisensa tyyli. Nyt lukemassani kirjassa henkilöt ja dialogi on täyttä timanttia.

Vargasin kirjat ovat lievästi sadunomaisia, joten niihin kannattaa suhtautua rennolla otteella. Kuten lähes kaikilla kirjailijoilla, myös hänellä on juonen rakennuksessa tiettyjä kiinteitä elementtejä jotka tulevat esille muutaman kirjan luettuaan.

Ehdottomasti vahva suositus! Siis koko kirjailijan tuotantoon.

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kalle Lähde, Happotesti. Inhorealistinen kuvaus siitä, millaista on keskittyä täyspäiväisesti viinan juontiin. Kirja perustuu Lähteen omiin kokemuksiin.
Kirjailijasta iltasanomat.fi:ssä. Tästä pitäisi tehdä jonkunlainen elokuvaversio. Eniten jäi mieleen päähenkilön itsekkyys ja ystävien puuttuminen.

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Viimeaikoina luettua:

Houellebecqin Alistuminen
Bukowskin Kirottujen nautinnot
Thomas Bernhardin Palkintopuhetta
Hännikäisen Hysterian maa

Tällä hetkellä luettavana Thomas Bernhardin Vanhat mestarit

Houellebeckin Alistuminen ei ole hänen parhaita kirjojaan. Mutta kuitenkin varsin maistuva kuvaus islamistisesta Ranskasta. En osaa lukea sitä islaminvastaisena teoksena vaan enemmänkin ehkä yleisenä kritiikkinä voimatonta länsimaista kulttuuria ja kristinuskoa kohtaan. Herätti kiinnostuksen Joris-Karl Huysmansin teoksia kohtaan. Kävi kuitenkin ilmi, että niitä on suomennettu vain yksi, Vastahankaan, edesmenneen Desura kustantamon toimesta. Kirjaa ei näytä löytyvän mistään. Siltala on kuitenkin juuri ulkaissut uudelleen Desuran aikaisemmin julkaiseman Flaubertin Bouvard ja Pécuchetin, joka oli Vastahankaan tapaan Antti Nylenin suomentama. Joten toivoa olisi, että Siltala julkaisisi myös Vastahankaan uudelleen. Bouvard ja Pécuchet on ehdottomasti hankintalistalla.

Minulle tuli iloisena yllätyksenä kirjakaupassa, että Bukowskilta oli ilmestynyt uusi suomennos. Kyse on jälkeenjääneiden tekstien kokoelmasta. Kirjassa on niin novelleja kuin runoja. Bukowski oli kirjoittanut tekstit viimeisinä vuosinaan. Oli hienoa huomata, että taso ei ollut tippunut vanhoilla päivilläkään. Sanoisin jopa, että kirjoitukseen oli tullut uusia sävyjä. Arvostin.

Bernhard on hauskaa luettavaa kun kirja on alusta loppuun yhtä tekstimassaa ilman ainuttakaan kappalejakoa. Luen kirjoja usein sängyssä ennen nukkumaanmenoa ja tuo kappalejaottomuus aiheuttaa ongelmia lukemisen katkaisemisessa kun luonnollista taukoa ei tule. Onneksi tuo Palkintopuhetta teos koostui lyhyemmistä teksteistä. Arvostan polveilevaa lausetta.

Hysterian maa oli ihan mielenkiintoinen ja herätti halun lukea Marko Tapion Arktisen hysterian, johon en ollut siis tutustunut ennen Hännikäisen teosta.

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kalle Lähde, Happotesti. Inhorealistinen kuvaus siitä, millaista on keskittyä täyspäiväisesti viinan juontiin. Kirja perustuu Lähteen omiin kokemuksiin.
Kirjailijasta iltasanomat.fi:ssä. Tästä pitäisi tehdä jonkunlainen elokuvaversio. Eniten jäi mieleen päähenkilön itsekkyys ja ystävien puuttuminen.

Luin eilen myös Happotestin loppuun. Melkoista tykitystä. Välillä kyllä naurattikin, vaikka eihän tollanen dokaaminen todellakaan mitään lasten leikkiä ole. Mielenkiintoa lisäsi, että Kalle on vanha työkaveri. Ajallisesti kirja varmaan sijoittuu juuri kyseisen työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaan.

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Katsotaas, luennassa ovat seuraavat kirjat:

- "Creation and Humanity" ystäväni Veli-Matti Kärkkäisen kolmas kirja viisiosaisessa "A Constructive Christian Theology for the Pluralistic World" sarjassa

- Jeremy Roenick: Shoot First Pass Later

- Charles Dickens: David Copperfield

- Volter Kilpi: Alastalon Salissa

- Bill Nye "The Science Guy": Unstoppable (kuvaus ilmastomuutoksesta ja mitä voidaan tehdä sen lieventämiseksi)

- Bill Nye "The Science Guy": Undeniable (Evolution and the Science of Creation)

Lisäksi sain käsiini Max Mannerin seuraavaksi julkaistavan rikosromaanin "Osiris" draftin, jota olen alkanut lueskella. Näissä meneekin sitten varmaan seuraavat puoli vuotta ainakin, jollei enemmänkin.

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tällä hetkellä luettavana Thomas Bernhardin Vanhat mestarit

...Herätti kiinnostuksen Joris-Karl Huysmansin teoksia kohtaan. Kävi kuitenkin ilmi, että niitä on suomennettu vain yksi, Vastahankaan, edesmenneen Desura kustantamon toimesta. Kirjaa ei näytä löytyvän mistään. Siltala on kuitenkin juuri ulkaissut uudelleen Desuran aikaisemmin julkaiseman Flaubertin Bouvard ja Pécuchetin, joka oli Vastahankaan tapaan Antti Nylenin suomentama. Joten toivoa olisi, että Siltala julkaisisi myös Vastahankaan uudelleen. Bouvard ja Pécuchet on ehdottomasti hankintalistalla.

Lainaan itseäni. Tuli ostettua Bernhardilta pari teosta lisää: Hakkuu ja Haaskio. Katsoo milloin ehtii paneutua, vaativat keskittymistä. Samoin tilasin tuon Flaubertin Bouvard ja Pécuchetin sekä J-K Huysmansin teoksen Rebours (Vastahankaan) englanniksi. Vähän hassua lukea ranskankielistä teosta englanniksi käännettynä näin suomenkielisenä, mutta minkäs teet kun tuota käännöstäkään ei löydy. Hintaa oli uutena vain kymppi, eli ei mene hukkaan vaikka käännös löytyisi tai julkaistaisiin uudelleen.

Ja Siltalalta ilmestyy maaliskuussa David Foster Wallacea nimikkeellä Kummatukkainen tyttö. Teokseen on koottu DFW:n novelleja kokoelmista Girl with Curious Hair ja Oblivion. Mainiota.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Lainaan itseäni. Tuli ostettua Bernhardilta pari teosta lisää: Hakkuu ja Haaskio. Katsoo milloin ehtii paneutua, vaativat keskittymistä. Samoin tilasin tuon Flaubertin Bouvard ja Pécuchetin sekä J-K Huysmansin teoksen Rebours (Vastahankaan) englanniksi.

Erinomaisia kirjoja. Suosittelen. Hakkuu ja Vanhat mestarit (ei minulla Haaskiotakaan vastaan ole mitään) ovat aivan keskeisiä kirjoja minulle, samoin Vastahankaan, jonka olemassaolon muistuttamisesta suuri kiitos. Missähän se kirja oikein on? On mahdollista, että joku sika on varastanut sen, minultahan varastetaan kirjoja, mm. Tarkovskin Martyrologia minulta vietiin karkealla tavalla. Jumalauta että rakastan Jouko Turkan Häpeääkin. Siinä valehdellaan jo hyvin vähän. Turkka on nero. Flaubertin kanssa minulla on vaikeuteni, olen enemmän Baudelarien miehiä. Syytän tästä osaksi erästä blogisti-"kirjailijaa", joka kuvottavalla tavallaan ylistää Flaubertia. - Ja David Foster Wallacea. Tästä jälkimmäisimmästä tuli mieleen, kun eräs toinen vonkui jossain lehdessä, että oli kiertänyt kirjamessuilla kysymässä, kuka tuntee "DFW":n eikä kukaan tuntenut (vai tunsiko joku, joka tapauksessa harva tunsi), mutta vähän ihmettelin asiaa, koska minä tunsin eikä kysynyt minulta, vaikka tuli vastaan niissä samettihousuissaan. Tämä on juuri tätä, nimenomaan tätä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy