Pietiläisen Kössin kirjoihin liittyen minulla on yksi tarina tuosta muutaman vuoden takaa. Olin silloin kesätöissä eräässä maalausfirmassa ja työkaverina minulla oli yksi puolituttu kaveri, joka oli kovin militaristihenkinen, eikä ehkä aivan penaalin terävin kynä. Kertoilimme kesän aikana paljon inttijuttuja toisillemme, kaikki työporukan jäsenet olivat käyneet armeijan aika vastikään. Tämä militanttikaverini sitten joskus alkoi selittää lukeneensa Muukalaislegioonasta ja muista vastaavista erikoisjoukoista ja kuinka siistin kuuloista se homma oli. No totesin, että mullahan on tämä Pietiläisen ensimmäinen teos, Legioonalainen Peters, kirjahyllyssä ja voin kyllä lainata sen. Virhe. Kaveri ei muusta enää loppukesästä puhunutkaan ja kirjan yllyttämänä sitten teki kaikkia tempauksia, kuten omien sanojensa mukaan käveli sata kilometriä putkeen syömättä ja juomatta. Reissu päättyi meren rannalle, josta hän oli soittanut eräälle toiselle kaverilleni ja kertonut, mitä oli tehnyt ja sanoi aikovansa lähteä uimaan vielä merellä olevaan saareen. Puhelun toinen osapuoli oli kuitenkin pahus vie kieltänyt tuollaiset uintireissut. Noita tempauksia oli kyllä muitakin, mutta tuo oli ehkä paras/pahin.