Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 702 471
  • 5 915
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se kuvituspa hyvinkin. Pelasit lapsuudessa peliä, jonka kuvasto ei vastaa 2021 kuvaa Afrikasta. Nämä "olin kohun mukaan rasisti" -jutut ovat aika pöljiä, etenkin kun niitä keksii itse. Et ole ainoa.
Taitavat useimmat ei-fantasiatyyppiset pelit operoida jotenkin stereotypioiden ja osatotuuksien kanssa, pelattiinpa niissä missä maassa tai maanosassa tahansa. Reviisoreille riittää siis jatkossakin työsarkaa, koskien ainakin niitä maita ja alueita, joiden suhteen joku on alisteisessa asemassa. Voi olla turvallisempaa tehdä jatkossa ihan puhtaita fantasiapelejä, kunhan niiden hahmot ovat uusimuotoisia suojatiehahmoja, joskaan mustia suojatiehahmoja ei uskalla käyttää ihan noin vaan. Jotkin Kimblen tapaiset Suomi-taustaiset pelit saattavat myös olla suht turvassa rasismihygieenikoilta, kun en ihan heti löydä siitä pelistä rasistisia viestejä tai edes piiloviestejä.

Miten se nyt on Osmo, tekivätkö ne maantieteen opiskelijat mielestäsi väärin, kun pukeutuivat pelinappuloiksi?
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Itse pelihän on 1950-lukulaista kuvastoa, joten totta kai siinä on kaikenlaista pimeän mantereen eksotisointia ja siirtomaaherruuden rippeitä. Maailma on muuttunut viimeisen 70:n vuoden aikana, joten tietenkään tuollaista peliä ei enää nykypäivänä suunniteltaisi. Se ei kuitenkaan tee pelin pelaajista rasisteja. Tietenkään.
Vastataan nyt tähänkin, kun tämä on kummalinen väite. Vuonna 2016 on julkaistu peli nimeltä Mombasa. Tässä pelissä ollaan siirtomaaisäntiä Afrikassa ja kuvasto on hyvinkin stereotyyppistä. Sisältäen muun muassa safarihattuja, banaaneja, timantteja ja puuvillaa. En ole itse peliä pelannut, mutta kaverilta kyseinen peli löytyy.

Mä ihmettelen eniten sitä, että mitä väliä sillä on vaikka jossain pelissä olisikin kolonialisti? Mulla tulee lähinnä mieleen kukkahattutädit, jotka pitävät jotain GTA:n peluuta sairaana ilmiönä. Itse olen muun muassa pelannut sellaista lautapeliä kuin secret Hitler. Tässä pelissä aina yksi on pelissä Adolf Hitler ja natsit voittavat, jos tämä valitaan liittokansleriksi. En ole kokenut itseäni natsiksi, vaikka olen lautapelissä ollut Hitler.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten se nyt on Osmo, tekivätkö ne maantieteen opiskelijat mielestäsi väärin, kun pukeutuivat pelinappuloiksi?

Aloin juuri pohtia, että minkälaisia pelinappuloita Afrikan Tähdessä olikaan. Nehän taisivat olla vain erivärisiä muovisia kartioita? Jos otetaan nuo pahviset lätkät mukaan, niin kuvioihin tulevat valkoihoiset rosvot, hevosenkengät, timantti, rubiinit, smaragdit ja topaasit. Sekä "tyhjät", jotka olivat kai valkoisia väriltään. Oliko muita?

Sitten jos joku olisi pukeutunut pelilaudalta löytyväksi 50-luvun stereotypioiden mukaiseksi tummaihoiseksi afrikkalaiseksi, olisi se ollut jo paheksuttavaa, mutta sellaista ei tässä tapauksessa tietääkseni ole edes tapahtunut.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aloin juuri pohtia, että minkälaisia pelinappuloita Afrikan Tähdessä olikaan. Nehän taisivat olla vain erivärisiä muovisia kartioita? Jos otetaan nuo pahviset lätkät mukaan, niin kuvioihin tulevat valkoihoiset rosvot, hevosenkengät, timantti, rubiinit, smaragdit ja topaasit. Sekä "tyhjät", jotka olivat kai valkoisia väriltään. Oliko muita?

Sitten jos joku olisi pukeutunut pelilaudalta löytyväksi 50-luvun stereotypioiden mukaiseksi tummaihoiseksi afrikkalaiseksi, olisi se ollut jo paheksuttavaa, mutta sellaista ei tässä tapauksessa tietääkseni ole edes tapahtunut.
Ei muita nappuloita eikä lätkiä, mutta seteleitä ei pidä unohtaa. Taisivat olla puntia.
 

Morgoth

Jäsen
Mä ihmettelen eniten sitä, että mitä väliä sillä on vaikka jossain pelissä olisikin kolonialisti?

Teet vähintäänkin ajatusrikoksen, mikäli et nyt ihan varsinaista rikosoikeudellista rikosta. Ajattelet vain yksinkertaisesti väärin.

Itse olen varmaan lähinnä kansanmurhaaja, koska lapsena pelasin mm. Commando Libyaa C-64llä. youtube-video pelistä

VAROITUS!!! SISÄLTÄÄ TODELLA VÄKIVALTAISTA MATERIAALIA
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
.
Ei muita nappuloita eikä lätkiä, mutta seteleitä ei pidä unohtaa. Taisivat olla puntia.
Älä nyt hyvä Patarouva vaan pukeudu pikkujoulunaamiaisia varten punnan seteliksi. Syntyy mellakka, moni tarvitsee kriisiapua, ja Kärkkäisen kassakonekin halkeaa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tällaista ei tapahtuisi koskaan, jos vaikkapa mun kriteerejä valinnoista noudatettaisiin. Ja muiden:


Jos ei sen vertaa saada aikaan, että testataan islamin opettajaa, valitseminen pelkästään suomalaisen sukunimen perusteella ei ihan toimi. Jokainen, joka on muita työllistänyt, tietää ettei valintoja tule tehdä sen perusteella, onko joku oletetusti ns. kantasuomalainen. Kyllä se menee pätevyyden mukaan.

Typeryyttä enemmän, joidenkin mielestä vain rasismia. Sattuipa sopivasti edellisen, täysin turhan kohun perään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miten se nyt on Osmo, tekivätkö ne maantieteen opiskelijat mielestäsi väärin, kun pukeutuivat pelinappuloiksi?

Aloin juuri pohtia, että minkälaisia pelinappuloita Afrikan Tähdessä olikaan. Nehän taisivat olla vain erivärisiä muovisia kartioita? Jos otetaan nuo pahviset lätkät mukaan, niin kuvioihin tulevat valkoihoiset rosvot, hevosenkengät, timantti, rubiinit, smaragdit ja topaasit. Sekä "tyhjät", jotka olivat kai valkoisia väriltään. Oliko muita?

Sitten jos joku olisi pukeutunut pelilaudalta löytyväksi 50-luvun stereotypioiden mukaiseksi tummaihoiseksi afrikkalaiseksi, olisi se ollut jo paheksuttavaa, mutta sellaista ei tässä tapauksessa tietääkseni ole edes tapahtunut.

Niin pelinappulathan taivat tosiaan olla erivärisiä, muovisia. Taisi olla punainen, sininen, keltainen, vihreä, to name a few... Mustaa ei tainnut olla. Sehän olisi nykyään rasismia.

Mutta mitä taas tulee mahdolliseen pukeutumiseen pelilaudalla "kerättäviin" eri arvoisiin "jalometalleihin", on syytä pohtia, onko syyllistytty eriarvoistamiseen. Pelimerkkien arvohan vaihteli, oliko ne 100 300 500 ja 1000 "rahaa". Mielestäni ei ole oikein nykyään, että joku on arvoltaan 300 kun toinen on 1000. Eikö se ole alistamista...
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Jälkikolonialismin tutkija pitää pelin kuvastoa rasistisena. Ehkä Jatkoaika on parempi asiantuntija...tai sitten rakas lapsuuden peli ei enää 2021 vastaa nykyistä käsitystä Afrikasta.

Lainaus kyseisestä uutisesta:

Jälkikolonialismiin perehtynyt Turun yliopiston tutkija Raita Merivirta sanoo, että lautapeli toisintaa eurooppalaisten suhtautumista Afrikkaan 1800-luvun lopulla. Tavoitteena on Afrikan luonnonvarojen hyödyntäminen.

– "Euroopan valtiot jakoivat keskenään Afrikan siirtomaakilpailussaan ja pyrkivät sieltä saamaan luonnonrikkauksia, jalokiviä ja kumia, ja käyttämään hyödyksi afrikkalaista työvoimaa."

– "Tässä pelissä on sama lähestymistapa, Merivirta selittää pelin ongelmallisuutta nykypäivänä."


Itsekin aina lähestynyt Afrikan tähden pelaamista näkökulmasta, että pelatessani pyrin toistamaan eurooppalaisten rasistista ja kolonialistista käytöstä, sekä pyrin hyödyntämään Afrikan luonnonvaroja, ja käyttämään hyödyksi afrikkalaista orjatyövoimaa hyväkseni.

Koska tällä tavoin peliä lähestyessä, pelaaminen on paljon aidompaa ja hauskempaa, kuin, että sitä peliä vaan pelaisi lautapelinä, joisi kaverien kanssa parit bisset, naureskelisi keskenään huonoille vitseille ja ihan vaan pitäisi hauskaa sekä viihtyisi pelin parissa.

Eikun...
 
Itsekin aina lähestynyt Afrikan tähden pelaamista näkökulmasta, että pelatessani pyrin toistamaan eurooppalaisten rasistista ja kolonialistista käytöstä, sekä pyrin hyödyntämään Afrikan luonnonvaroja, ja käyttämään hyödyksi afrikkalaista orjatyövoimaa hyväkseni.

Eipä tosiaan varmaan kukaan tullut ajatelleeksi asiaa näin. Ennen tätä ilmeisesti Keijo Kaarisateen kehittämää trollausta aiheen tiimoilta.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin pelinappulathan taivat tosiaan olla erivärisiä, muovisia. Taisi olla punainen, sininen, keltainen, vihreä, to name a few... Mustaa ei tainnut olla. Sehän olisi nykyään rasismia.

Oliko valkoista? Onko tässä kuitenkin pelkona leimata peli rasistiseksi jos mustalla napulalla ei pysty pelaamaan ja muut värit ovat kuitenkin edustettuna?

Niin pöhköksi tämäkin maailma mennyt, että äskeinen kappale voi olla vielä jossaikin piireissä totta. Teit miten teit, rasisti olet kuitenkin.
 

Redimor

Jäsen
Eipä nyt silti vaikuta erityisen rationaaliselta karsia valmiiksi pois kokonaisia ihmiskategorioita kuten nuoret naiset tai ulkomaalaistaustaiset. Puhumattakaan sitten asian sekä moraalittomuudesta että laittomuudesta. Ja sitten lopuksi vielä pöyristytään siitä kun väitetään että yhteiskunnassa on misogyniaa ja rasismia...

Et ole ollut ilmeisesti yrittäjä niin asian toinen puoli on varmaankin näkemättä vielä?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vastataan nyt tähänkin, kun tämä on kummalinen väite. Vuonna 2016 on julkaistu peli nimeltä Mombasa. Tässä pelissä ollaan siirtomaaisäntiä Afrikassa ja kuvasto on hyvinkin stereotyyppistä. Sisältäen muun muassa safarihattuja, banaaneja, timantteja ja puuvillaa. En ole itse peliä pelannut, mutta kaverilta kyseinen peli löytyy.
En ole pelannut tai nähnyt em. peliä. Kyseessä kuitenkin ilmeisesti aikuisille suunnattu strategiapeli? Siinä mielessä siis eri kategoriaa kuin "lastenpelinä" tunnettu Afrikan tähti.

Oikeassa olet kuitenkin siinä, että myös ikävistä historiallisista ajanjaksoista ja tapahtumista voidaan tehdä pelejä ja viihdettä.

Mä ihmettelen eniten sitä, että mitä väliä sillä on vaikka jossain pelissä olisikin kolonialisti? Mulla tulee lähinnä mieleen kukkahattutädit, jotka pitävät jotain GTA:n peluuta sairaana ilmiönä. Itse olen muun muassa pelannut sellaista lautapeliä kuin secret Hitler. Tässä pelissä aina yksi on pelissä Adolf Hitler ja natsit voittavat, jos tämä valitaan liittokansleriksi. En ole kokenut itseäni natsiksi, vaikka olen lautapelissä ollut Hitler.
Varmaan konteksti ratkaisee. Kyllähän jotain Bond-leffojakin voi katsella olematta seksisti/sovinisti.

Itse pidän tuota Afrikan tähteä aikakautensa tuotteena, jossa on tiettyjä vanhahtavia elementtejä mutta joka ei pelinä ole mitenkään "haitallinen" (jos nyt tällaista sanaa haluaa käyttää). Sen sijaan sitä en ymmärrä, miksei pelin heijastamasta kulttuurista tai maailmankuvasta voisi keskustella kriittisesti. Keskustelusta kun on aika pitkä matka kieltämiseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Et ole ollut ilmeisesti yrittäjä niin asian toinen puoli on varmaankin näkemättä vielä?
Hmm, mikäs kommunisti sinä olet kun näet yrittäjyyden edellyttävän a) rasismia b) misogyniaa c) rikollisuutta ja d) typeryyttä? Yrittäjät ovat luullakseni sen verran fiksuja ihmisiä noin keskimäärin, etteivät karsi etukäteen pois kokonaisia suuria ihmisryhmiä vaan pyrkivät rekrytoimaan mahdollisimman päteviä yksilöitä? Tietysti jos ajattelee ettei nuori nainen tai ulkomaalaistaustainen henkilö voi olla pätevä niin sitten noin - ja on sitten tuo kuvattu skaala a:sta d:hen.
 

Redimor

Jäsen
Hmm, mikäs kommunisti sinä olet kun näet yrittäjyyden edellyttävän a) rasismia b) misogyniaa c) rikollisuutta ja d) typeryyttä? Yrittäjät ovat luullakseni sen verran fiksuja ihmisiä noin keskimäärin, etteivät karsi etukäteen pois kokonaisia suuria ihmisryhmiä vaan pyrkivät rekrytoimaan mahdollisimman päteviä yksilöitä? Tietysti jos ajattelee ettei nuori nainen tai ulkomaalaistaustainen henkilö voi olla pätevä niin sitten noin - ja on sitten tuo kuvattu skaala a:sta d:hen.

Ulkomaalaisista en ole puhunut mitään, koska siihen ei ole tarttumapintaa. Se on sinun aiheeseen mukaan vedettyä juttua.
Yli 40 vuotias nainen ei tämän yrittäjän mukaan keskimäärin paljoa äitiysvapaita pitele ja muutenkin on paljon skarpimpi töissään. Yrittäjä itse on myöskin nainen ja ollut oman alansa parissa yrittäjänä jo yli 30 vuotta. Hyvin näyttää menestyneen omalla sapluunallaan.

Sinun hoitamatonta kommunismifobiaasi -fetissiä en voi auttaa, kun en itse pidä kyseistä poliittista suuntausta mitenkään järkevänä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eipä tuo minun elämääni häiritse.
Ajattelin silti kysyä, kun jollakin tasolla aihe näyttää sinua kiinnostavan, ja siitä on muodostunut sinulle mielipide. No eipä se täälläkään häiritse. Täytyy palata asiaan sitten, kun pukeudun seuraavan kerran Afrikan tähden rosvoksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vuosikymmenen trollaus. Mitä mahtaa Helsingin yliopiston tasa-arvovastaava ja kaikki keijon puolestaloukkaantujat miettiä myös täällä jatkoajassa?
Että aika paskamaista käytöstä ottaa jonkun fuksiryhmän kuva ja altistaa heidät melkoiselle määrälle paskaa ihan vain trollaamisen vuoksi. Jos siis Keijo on oikeasti tuon takana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös