En ole pelannut tai nähnyt em. peliä. Kyseessä kuitenkin ilmeisesti aikuisille suunnattu strategiapeli? Siinä mielessä siis eri kategoriaa kuin "lastenpelinä" tunnettu Afrikan tähti.Vastataan nyt tähänkin, kun tämä on kummalinen väite. Vuonna 2016 on julkaistu peli nimeltä Mombasa. Tässä pelissä ollaan siirtomaaisäntiä Afrikassa ja kuvasto on hyvinkin stereotyyppistä. Sisältäen muun muassa safarihattuja, banaaneja, timantteja ja puuvillaa. En ole itse peliä pelannut, mutta kaverilta kyseinen peli löytyy.
Oikeassa olet kuitenkin siinä, että myös ikävistä historiallisista ajanjaksoista ja tapahtumista voidaan tehdä pelejä ja viihdettä.
Varmaan konteksti ratkaisee. Kyllähän jotain Bond-leffojakin voi katsella olematta seksisti/sovinisti.Mä ihmettelen eniten sitä, että mitä väliä sillä on vaikka jossain pelissä olisikin kolonialisti? Mulla tulee lähinnä mieleen kukkahattutädit, jotka pitävät jotain GTA:n peluuta sairaana ilmiönä. Itse olen muun muassa pelannut sellaista lautapeliä kuin secret Hitler. Tässä pelissä aina yksi on pelissä Adolf Hitler ja natsit voittavat, jos tämä valitaan liittokansleriksi. En ole kokenut itseäni natsiksi, vaikka olen lautapelissä ollut Hitler.
Itse pidän tuota Afrikan tähteä aikakautensa tuotteena, jossa on tiettyjä vanhahtavia elementtejä mutta joka ei pelinä ole mitenkään "haitallinen" (jos nyt tällaista sanaa haluaa käyttää). Sen sijaan sitä en ymmärrä, miksei pelin heijastamasta kulttuurista tai maailmankuvasta voisi keskustella kriittisesti. Keskustelusta kun on aika pitkä matka kieltämiseen.