Mulla on vähän tunne, että monikaan tähän keskusteluun osallistuvista ei ihan ymmärrä tai ei halua ymmärtää tätä mikroaggressio-asiaa. Tai sitten minä en ymmärrä, onhan sekin mahdollista.
Mutta siis kyse on tällaisista sinänsä viattomista asioista, kuten kehutaan suomen kielen taitoa. Nyt jos kyseessä on ihan oikeasti maahanmuuttaja ja kysyjä tai kommentoija tietää sen, niin asiassa ei ole ongelmaa. Tai niin minä sen ymmärrän. Mutta jos tämä ulkomaalaistaustainen henkilö onkin syntyperäinen Suomen kansalainen, joka on käynyt koulunsa Suomessa suomeksi, niin suomen kielen taidon kehuminen on vähän outoa.
Ja toki voi tulla erehdyksiä, eikä kukaan varmaan loukaannu yksittäisistä kommenteista, mutta jatkuvasti tapahtuvana tällainen kommentointi kertoo kohteelleen, että hän ei tosiasiassa kuulu "tänne", ja että hän on "ulkopuolinen", vaikka ei olisi koskaan asunut muualla eikä tuntenut muuta kotimaata kuin nykyinen. Siksi siis kyseessä ei ole aggressio (joka olisi vaikkapa "vitun somali, painu sinne mistä tulitkin!") vaan 'mikroaggressio'.
Kielitaidon kehumisen ohella toinen klassinen on kysymys, mistä toinen on kotoisin. Sen kysyminen on ihan ok, mutta jos vastaus on "Tampereelta", niin jatkokysymys "ei kun mistä oikeasti olet?" on jo mikroaggression puolelle menevää. Suomessa tämä voi omalla tavallaan olla vielä ymmärrettävää, meillä kun on selkeästi erottuvia ulkomaalaistaustaisia henkilöitä ollut merkittävässä määrin vasta vähän akaa. Mutta ties monennenko polven maahnamuuttajataustaiselle tämä voi mennä tungettelun puolelle. Ja yksittäiset kerrat ovat tietenkin yksitäisiä, kaikki voivat varmasti naurahtaa sellaiselle. Mutta jatkuvasti tapahtuvana se käy varmasti raskaaksi.
Eli jos olet töissä pakolaisten vastaanottokeskuksessa, ja vastaan tulee irakilainen, joka on paennut Suomeen vuotta aiemmin, mutta puhuu jo auttavasti Suomea, niin on varmasti ihan ok kehua kielitaitoa. Ja sitten vaihtaa englanniksi, jos tarvitsee. Mutta jos kohtaat sosiaalisessa tilaisuudessa Mohammed -nimisen miehen, joka puhuu virheetöntä Suomea, ei ehkä kannata lähteä kehumaan kielitaitoa ja kyselemään, mistä oikeasti on tullut, jos tämä kertoo olevansa Lahdesta. Toki jos Mohammed itse kertoo tulleensa Irakista 10 vuotta sitten, niin toki voit kehua, että puhuu hyvin Suomea, ja kysyä, etä mistä päin Irakia hän on.