Sanainen arkku
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minä koen µaggressiot ihan aitona asiana. En sinänsä pidä niitä mitenkään valtavana yhteiskunnallisena ongelmana, mutta kyllä ne siellä taustalla meidän vuorovaikutuksessa ovat. Osalla tahallisesti, osalla tahattomasti. Eivätkä ne rajoitu pelkästään rasismin ympärille. Kansanomainen kuvaus µaggressioista voisi olla "yleinen kusipäisyys ja ylimielisyys" tai joskus se saattaa olla vain huomaamattomuutta ja kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan.
Sitä minä en ymmärrä, miksi joillakin on niin kova tarve kieltää tällaisten asioiden olemassaolo tai loukkaantua noin verisesti kun niistä joku keskustelee. Minua ne eivät niin kovin paljon kiinnosta, joten en yleensä vaivaudu lukemaan artikkeleita ja keskusteluja missä näistä µaggressioista jutellaan. Mutta kyllä minä osaan sen verran asettua kanssaihmisen saappaisiin, että tiedän tällaista käytöstä tapahtuvan hyvinkin laajasti. Eikä se, että joku feministivapaustaistelija kiihkollisesti asiaa on nostamassa voima-lehdessä framille kutittele minun näppylöitäni minkään vertaa. Saahan näistä puhua ja ihan hyvä että ihmiset tiedostavat paremmin omaa käyttäytymistään ja osaavat heijastella sen vaikutusta muihin kanssaihmisiin.
Onko se mikroaggressiota, kun toistuvasti saan kuulla, miten hienoa / tärkeää / arvokasta se on kun olen miehenä töissä päiväkodissa? Se on muuten ärsyttävää.
En koe, että nämä kommentoisivat mitenkään ylhäältä päin tai muuten. Se on ärsyttävää juuri sillä samalla tavalla, kuin kaikki aspa-ammateissa kuullut klisheet.
Joskus kun asia tulee ihan kollegoiden tasolta esille, kysyn olisinko parempi vai huonompi ammattilainen, jos tekisin kaiken juuri kuten nytkin mutta olisin nainen. Itseasiassa koen sen kysyessäni itse olevani hyökkäävä, nujertava. Mutta en vaan malta. En, koska olen kuullut ne samat jutut satoja kertoja ja ajattelen että jokaisen tulisi tajuta että olen kuullut ne.
Minulta kysytään, miten olen päätynyt alalle. No kyllä minäkin kysyisin ulkomaalaisilta, miksi he ovat muuttaneet maahan jossa on yksi maailman paskimmista ilmastoista, korkeimmista verotuksista, vaikeimmista kielistä ja vaarallisimmista rajanaapureista ja jonka kautta ei kuljeta minnekään? Aivan vahingossa se ei tapahdu.