Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 696 108
  • 5 913

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Joo näinhän se on. Ja noissa juuri sitten tulee takapakkia täällä (ja missä maassa tahansa) maahanmuuttoa ja ulkolaistaustaa kohtaan.

Joillekin riittää ennakkoluuloihin se, että 1% joistakin rikoksista on x-maan kansalaisten tekemiä, vaikka x-maan kansalaisia on vain 0,3% tietystä populaatiosta. Sen sijaan ennakkoluulojen lieventämiseksi ei tunnu riittävän, että 99,6% populaatiossa olevista x-maan kansalaisista ei ole syyllistynyt mihinkään rikokseen.

Luvut hatusta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pari vuotta sitten (en tiedä, mikä on nykytilanne), suurin osa mökkimurroista oli liettualaisten tekemiä. Liettualaisiin ei silti suuntautunut suuremmin leimaavia ennakkoluuloja, mikä on tietysti aivan oikein. Hyvin harva liettualainen on murtovaras.
Ei tosiaankaan liettualaisiin kansanryhmänä. Kuitenkin ainakin minä suhtaudun epäluuloisesti miesporukoihin, jotka ajelevat Liettuassa rekisteröidyllä autolla ristiin rastiin omakotitaloaluetta tai mökkiseutua pihaporttien kohdalla pysähdellen ja pihoille kurkistellen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ei tosiaankaan liettualaisiin kansanryhmänä. Kuitenkin ainakin minä suhtaudun epäluuloisesti miesporukoihin, jotka ajelevat Liettuassa rekisteröidyllä autolla ristiin rastiin omakotitaloaluetta tai mökkiseutua pihaporttien kohdalla pysähdellen ja pihoille kurkistellen.

Eroaako suhtautumisesi, jos auto on rekisteröity Suomeen?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ehkä, riippuu tapauksesta ja vaikutelmasta, jonka touhusta tai miesten habituksesta pikavilkaisulla saa.

No varmaan aika lailla sama täällä. Aiemmin kuvailemasi käyttäytyminen riittäisi poikkeukselliseen tarkkaavaisuuteen ihan rekisterikilvestä huolimatta.

Suhtaudun suuremmalla tarkkaavaisuudella sekavasti käyttäytyvän kantaväestöön kuuluvan näköiseen nuorisoporukkaan, kuin normaalisti käyttäytyvään somalitaustaisen näköiseen nuorisoporukkaan. Sama toisinpäin.

Jos kumpikaan ei käyttäydy sekavasti, niin en kiinnitä kumpaankaan erityistä huomiota.

Pelkkä notkuminen ja kovaääninen mölinä ei tosin kummassakaan tapauksessa jaksa erityisemmin kiinnostaa. Koska vaikka se onkin hölmöä ja aavistuksen ärsyttävää, niin se on hyvin yleistä nuorisokäyttäytymistä.
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eroaako suhtautumisesi, jos auto on rekisteröity Suomeen?
Tästä tuli mieleen parin vuoden takainen facebookhässäkkä missä joku mamma oli ilmiantanut epäilyttävän pakettiauton ja kuskin tuntomerkit Jyväskylän puskaradioon että joku pedofiili hidastelee lastentarhan ja koulun kohdalla ja selvästi kyttää uhreja. Oli muistaakseni siinä määrin onnistunut tuntomerkitys että "tekijä" jopa löytyi ja kun oli ensin tunti- vai päivätolkulla somessa tiedetty lietsoa pedofiilille hirttotuomiota niin taisi joku tovi mennä uskoa että kyseessä oli itse asiassa raksaukko keneltä oli työkohde kateissa. Terhakka naapurivahti taisi kommentoida että hänellä ei ole mitään anteeksipyydeltävää kun suojeli ainoastaan raiskarilta lapsiaan.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
"Kuka pelkää mustaa miestä" on kyllä näin jälkeenpäin ajatellen ollut kyllä aika arveluttava. Millähän nimellä se kouluissa nykyään tunnetaan?
Meidän lapset on leikkineet ”kuka pelkää koronaa”- leikkiä.

Tuon pienimmän pennun futistreeneissä leikitään ”Kuka pelkää pelimiestä”. Vähän arveluttava tuokin, mutta ehkä lapset ei ajattele sitä niin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Meidän lapset on leikkineet ”kuka pelkää koronaa”- leikkiä.

Tuon pienimmän pennun futistreeneissä leikitään ”Kuka pelkää pelimiestä”. Vähän arveluttava tuokin, mutta ehkä lapset ei ajattele sitä niin.
Lätkäjunnut pelänneet ”jäämiestä” jo pitkään...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pari vuotta sitten (en tiedä, mikä on nykytilanne), suurin osa mökkimurroista oli liettualaisten tekemiä. Liettualaisiin ei silti suuntautunut suuremmin leimaavia ennakkoluuloja, mikä on tietysti aivan oikein. Hyvin harva liettualainen on murtovaras.

Jos ulkonäkö kuitenkin viittaa vaikkapa Lähi-itään, niin huomattavasti useammalla kommentoinnin sävy muuttuu hyvin leimaavaksi. Yhtäkkiä varastaminen onkin joku kansallinen erityispiirre.
No liettualaiset näyttävät aikas samanlaiselta kuin suomalaiset niin ei heitä silleen osata pelätä. Venäläiset kin menisivät suomalaisista mutta puhuvat kovaan ääneen omaa kieltään niin sen kyllä kuulee kauas.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Joillekin riittää ennakkoluuloihin se, että 1% joistakin rikoksista on x-maan kansalaisten tekemiä, vaikka x-maan kansalaisia on vain 0,3% tietystä populaatiosta. Sen sijaan ennakkoluulojen lieventämiseksi ei tunnu riittävän, että 99,6% populaatiossa olevista x-maan kansalaisista ei ole syyllistynyt mihinkään rikokseen.

Luvut hatusta.
Kyllä se kieli on suurin asia. Maa jossa asuu ja osaa puhua paikallista kieltä on jo sen 90% kohtelusta. Eri asia tietty vaikka Euroopan sisällä jne. mutta kyllä se vaikuttaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos George Floyd jostain jää historiaan niin sai aikaan ensimmäiset kansainväliset jeesustelun mm-kisat.
Kylläpä Floyd ikävästi teki kun tällä tavalla kehtasi sinunkin mielestäsi pahoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kylläpä Floyd ikävästi teki kun tällä tavalla kehtasi sinunkin mielestä pahoittaa.

Voisikohan sitä rangaista jotenkin tästä ikävästä teostaan? Ei kun ai niin...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voisikohan sitä rangaista jotenkin tästä ikävästä teostaan? Ei kun ai niin...
Juu, vähän kohtuuttomalta se tuntuisi että kylmäverisesti kuristettaisiin hengiltä tuon takia, vaikka niin ikävästi tekikin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olisi toivottavaa, että tulevaisuudessa rasismi-sanaa käytetään oikeassa siihen kuuluvassa yhteydessä, eikä silloin kun siitä ei ole kyse. Esimerkiksi politiikassa on hyvin erikoinen ja juurtunut tapa, että maahanmuuton kritisoiminen tai edes sen esille nostaminen näkyy joidenkin silmissä rasismina. Se vääristää helposti tarkoitusperiä, ja järkevää keskustelua ei saada aikaiseksi.

Mun mielestä maahanmuutosta pitää voida puhua kaikilla tavoilla ihan yhtä arkisesti siellä kun muistakin asioista. Nyt se ei aina onnistu, ja vaikkapa kyselytunnilla siitä tulee heti riitelyä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olisi toivottavaa, että tulevaisuudessa rasismi-sanaa käytetään oikeassa siihen kuuluvassa yhteydessä, eikä silloin kun siitä ei ole kyse. Esimerkiksi politiikassa on hyvin erikoinen ja juurtunut tapa, että maahanmuuton kritisoiminen tai edes sen esille nostaminen näkyy joidenkin silmissä rasismina. Se vääristää helposti tarkoitusperiä, ja järkevää keskustelua ei saada aikaiseksi.

Mun mielestä maahanmuutosta pitää voida puhua kaikilla tavoilla ihan yhtä arkisesti siellä kun muistakin asioista. Nyt se ei aina onnistu, ja vaikkapa kyselytunnilla siitä tulee heti riitelyä.
Pahimmillaan rasistileima tulee jo siitä, että ei aktiivisesti ota kantaa rasismiepäilyihin eli "vaikenee".
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Pahimmillaan rasistileima tulee jo siitä, että ei aktiivisesti ota kantaa rasismiepäilyihin eli "vaikenee".

Joo sitäkin tapahtuu. Otetaan nyt vielä politiikka tähän, eli onhan se nyt ihan absurdi tilanne, että me äänestetään eduskuntaan 200 edustajaa hoitamaan yhteiskunnan asioita yhdessä ja erikseen. Sitten on niinkin iso asia kun maahanmuutto, josta kansanedustajat eivät useinkaan pysty keskustelemaan. Siellä pyöritellään päätä, ignoorataan eikä edes yritetä järkevästi käydä niitä hommia läpi ja pyörittelemään joka kantilta.

Suomessa todellinen tabu ei ole mikään työttömyysviinakirvesjaperhe, vaan se on se maahanmuutto, joka sitten yhdistetään rasismiin nanosekunnissa. Vähän nihkeää tollanen. Noh, ehkä täällä voidaan sitten joskus v.2050 niistäkin asioista kunnolla puhua :)
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisi toivottavaa, että tulevaisuudessa rasismi-sanaa käytetään oikeassa siihen kuuluvassa yhteydessä, eikä silloin kun siitä ei ole kyse. Esimerkiksi politiikassa on hyvin erikoinen ja juurtunut tapa, että maahanmuuton kritisoiminen tai edes sen esille nostaminen näkyy joidenkin silmissä rasismina. Se vääristää helposti tarkoitusperiä, ja järkevää keskustelua ei saada aikaiseksi.

Mun mielestä maahanmuutosta pitää voida puhua kaikilla tavoilla ihan yhtä arkisesti siellä kun muistakin asioista. Nyt se ei aina onnistu, ja vaikkapa kyselytunnilla siitä tulee heti riitelyä.

Tuo on liian järkevää, on niin helppo leimata ja haukkua, sekä miellyttää sillä omaa kannattajakuntaansa, politiikka ei tule koskaan olemaan reilua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Höh, minusta on mitä helpointa puhua maahanmuutosta kriittisesti, ilman että olisi rasisti tai että leimattaisiin rasistiksi. Itselleni se ei ole tuottanut mitään vaikeuksia (voi vaikka lukea kirjoituksiani täällä JA:ssa syksyltä 2015, jolloin raivosin sitä vastaan, että maan hallitus menetti omien rajojensa kontrollin). Sen sijaan on pitkä rivi niitä, jotka avaavat tämän kritiikkinsä sillä, että jo etukäteen itkevät notta nytpäs sitten minutkin tuomitaan rasistiksi, yhyy. Mutta kovin monelle toki lusikalla on annettukin.
 

teppana

Jäsen
Joo sitäkin tapahtuu. Otetaan nyt vielä politiikka tähän, eli onhan se nyt ihan absurdi tilanne, että me äänestetään eduskuntaan 200 edustajaa hoitamaan yhteiskunnan asioita yhdessä ja erikseen. Sitten on niinkin iso asia kun maahanmuutto, josta kansanedustajat eivät useinkaan pysty keskustelemaan. Siellä pyöritellään päätä, ignoorataan eikä edes yritetä järkevästi käydä niitä hommia läpi ja pyörittelemään joka kantilta.

Suomessa todellinen tabu ei ole mikään työttömyysviinakirvesjaperhe, vaan se on se maahanmuutto, joka sitten yhdistetään rasismiin nanosekunnissa. Vähän nihkeää tollanen. Noh, ehkä täällä voidaan sitten joskus v.2050 niistäkin asioista kunnolla puhua :)

Kuinka monta keskustelua aiheesta olet kuunnellut tai lukenut? Itse ainakin olen kuullut ja lukenut useita kymmeniä erittäin sivistyneitä ja kriittisiä keskusteluita esim. humanitaarisen maahanmuuton tiimoilta. Siis ihan eduskunnassa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuinka monta keskustelua aiheesta olet kuunnellut tai lukenut? Itse ainakin olen kuullut ja lukenut useita kymmeniä erittäin sivistyneitä ja kriittisiä keskusteluita esim. humanitaarisen maahanmuuton tiimoilta. Siis ihan eduskunnassa.

Noh, aika paljon. Onneksi niihin parempiinkin on välillä törmännyt, viimeisin taisi olla kevään aikana. Parhaimmat keskustelut kameroiden edessä ovat usein esimerkiksi A-studion tyyppisessä ohjelmassa, jossa on poliitikkojen lisäksi eri asiantuntijoita. Niissä päästään aiheeseen paremmin ilman inttämistä, ja oikeisto-vasemmisto -akseli kuuntelee paremmin toisiaan kun vaikkapa kyselytunnilla, ja keskustelu on järkevämpää. Tuo kyselytunti on siinä mielessä ollut ihan tärkeäkin, että se on ainoa viikottainen kaikille avoin tapahtuma seurata. Onhan se hieman sanoisinko viihteellinen homma, mutta tärkeä silti.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Höh, minusta on mitä helpointa puhua maahanmuutosta kriittisesti, ilman että olisi rasisti tai että leimattaisiin rasistiksi. Itselleni se ei ole tuottanut mitään vaikeuksia (voi vaikka lukea kirjoituksiani täällä JA:ssa syksyltä 2015, jolloin raivosin sitä vastaan, että maan hallitus menetti omien rajojensa kontrollin). Sen sijaan on pitkä rivi niitä, jotka avaavat tämän kritiikkinsä sillä, että jo etukäteen itkevät notta nytpäs sitten minutkin tuomitaan rasistiksi, yhyy. Mutta kovin monelle toki lusikalla on annettukin.

Noh, eipä sen kritisoiminen tai esille ottaminen itsellenikään mitään rasismin viitan pelkoa ole tuottanut :)

Suomessa vaan vallitsee sellainen kulttuuri nykyään, että usein joko ymmärretään väärin tai sitten vaan halutaan ymmärtää väärin, kun maahanmuutto-asioita otetaan esille tai muuten kommentoidaan. Rasismi sana nyt on ainakin menettänyt isosti merkitystään jo kauan sitten. Ja se on tietysti vähän harmi homma.

Mutta joo, nämä jutut vaan nousee välillä esiin milloin mistäkin. Yleensä politiikasta (vähemmän yllättäen).
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olisi toivottavaa, että tulevaisuudessa rasismi-sanaa käytetään oikeassa siihen kuuluvassa yhteydessä, eikä silloin kun siitä ei ole kyse. Esimerkiksi politiikassa on hyvin erikoinen ja juurtunut tapa, että maahanmuuton kritisoiminen tai edes sen esille nostaminen näkyy joidenkin silmissä rasismina. Se vääristää helposti tarkoitusperiä, ja järkevää keskustelua ei saada aikaiseksi.

Mun mielestä maahanmuutosta pitää voida puhua kaikilla tavoilla ihan yhtä arkisesti siellä kun muistakin asioista. Nyt se ei aina onnistu, ja vaikkapa kyselytunnilla siitä tulee heti riitelyä.
Kai nyt maahanmuutosta on helppoa puhua kriittisesti ettei tule leimatuksi rasistiksi.
Käyttää vain järkevää kieltä eikä väheksy ketään mitenkään, vaikkapa ihonväriin liittyen.
 

Baldrick

Jäsen
On myös turha yleistää maahanmuuttokeskustelua leimaavaksi vain, koska kourallinen öyhöttäjiä riehuu somessa. Sama koskee vihervassariksi leimautumista.

Oikeasti vaikeaa maahanmuutosta keskusteleminen ei ole muualla kuin Facebookissa ja sanomalehtien kommenttikentissä, mutta siellä sitä on turha käydäkään. Toki leimaamista tapahtuu, mutta pelko leimaamiselle on suurempi kuin se todellisuudessa on. Sama koskee esim. perättömiä raiskausilmoituksia, jotka ovat marginaalisia, mutta silti monille suurempi uhka omien korvien välissä ja toimii keppihevosena siihen, että ilmoituksia ei tulisi lähtökohtaisesti uskoa.

Jos myös käyttää termejä, kuten maahantunkeutuja/matu, mokutus, jne. niin jälkikäteen on kyllä turha itkeä omaa leimautumistaan.

Itse olen myös kritisoinut maahanmuuttoa tällä palstalla ja kukaan ei ole minua vielä rasistiksi leimannut. Olen huomannut, että yleensä rakentavalla ja ymmärrystä etsivällä keskustelunavauksella saa rakentavia vastauksia.

Kävin viikonloppuna jonkun Mauritiukselta olevan mustan muusikkomiehen kanssa keskustelua BLM:stä ja nykyisestä rasismikeskustelusta, sekä mm. siitä, että tuleeko minun suomalaisena tuntea white guiltia. Tulkitsen olevani tolkun ihminen, enkä halua paapoa ketään ja kantani olisi varmasti Rasmus-ryhmässä tuomittu äärimmäisen rasistiseksi. Sen sijaan hän kiitteli minua pitkän jurrisen juttutuokion jälkeen siitä, että ymmärrän erinomaisesti miltä mustasta miehestä maailmalla tuntuu ja miten kohdata heidät, eikä minun tarvitse suomalaisena tuntea mitään syyllisyyttä. Mustat eivät tarvitse erityiskohtelua, vaan nimenomaan tasavertaista kohtelua ja ongelmista pitää voida puhua.

Olen tavannut elämäni lukuisia mustia, arabeja, kiinalaisia ja mitä muita nyt vaan keksii niin Suomessa kuin maailmalla. Useiden kanssa olen keskustellut rasismista ja tähän mennessä yksikään ei ole vastannut jotain Rasmuksen öyhöttäjää, vaan hyvin tolkun ihmisiä, jotka eivät kaipaa mitään erillistä hellää syleilyä. Kunhan nyt ei neekeriksi kadulla kutsuttaisi tuntemattomien toimesta ja olisi tasapäisessä asemassa työnhaussa meriittiensä mukaisesti, niin kaikki olisi hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös