Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 698 037
  • 5 913

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tässä on asiaan liittyvä teksti jossa käytetään Jenkeissä jos 10 vuotta käytettyjä kulttuurisota termistöä. Vähän myös selitetään miksi identiteetti politiikkaan on pakko osallistua, vaikka se onkin noin keskimäärin täyttä paskaa.
Mielenkiintoinen teksti. Minulle jäi kuitenkin epäselväksi, miten kirjoittaja odottaa/pelkää/toivoo/kuvittelee identiteettilähtöisten selviävän käytännön asioista vaikka kulttuurisodan voittaisivatkin. Suurpääomalla ja isolla rahalla kuitenkin pysyy ohjat käsissään sitten, kun asioita pitää saada oikeasti tehtyä. Ellei sitten kulttuurisota johda väkivaltaiseen vallankumoukseen.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mielenkiintoinen teksti. Minulle jäi kuitenkin epäselväksi, miten kirjoittaja odottaa/pelkää/toivoo/kuvittelee identiteettilähtöisten selviävän käytännön asioista vaikka kulttuurisodan voittaisivatkin. Suurpääomalla ja isolla rahalla kuitenkin pysyy ohjat käsissään sitten, kun asioita pitää saada oikeasti tehtyä. Ellei sitten kulttuurisota johda väkivaltaiseen vallankumoukseen.
Tämänhetkinen identiteettipolitiikka on vahvasti Marxilaisuuteen nojaavaa joten väkivaltainen vallankumous on juuri se mitä haetaan.
BLM-mellakat yms eivät hirveästi eroa bolshevikkien yms rähinöistä 10-luvulla
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei kauan pysynyt Alatalon loilatus kun youtube otti sen alas.

Kyllä mä ainakin just löysin pätkän jossa Mikko soittaa kitaraa ja laulaa tummaihoisista sillä n kirjaimella alkavalla sanalla. Ovat tosiaan jossain savommaalla ja aijavvaat bussilla tjsp.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Kyllä mä ainakin just löysin pätkän jossa Mikko soittaa kitaraa ja laulaa tummaihoisista sillä n kirjaimella alkavalla sanalla. Ovat tosiaan jossain savommaalla ja aijavvaat bussilla tjsp.
Olin kerran ehkä 9 v sitte lappeenranssa yhessä baarissa ja Mikko Alatalo esiinty siellä ja laulo jotai neekereistä ja sen hetkinen naisystävä veti aika kovat kierrokset siitä ni sitte Mikon loppu-ilta oli aika nihkeä. Ei se enää oikei saanu suuta auki ku nainen raahas mut sen eteen.

Ei tällä tarinalla muuta funktiota ollu ku se, että nykyään meno on sairasta. Neekerinpusu karkki on se ja sillä selvä. En ainakaan itse koe sitä rasistiseksi ja kaikki muut mitä tässä nyt on menny pesuveden mukana niin käsittämätöntä. Historia on mitä on ja se saa näkyä. Armeijasta menny 13 vuotta ja kyllä siellä oli "kuka pelkää mustaa miestä" sisäliikunnassa enkä ainakaan siitä mitenkää loukkaantunu vaikka minuthan siihen laitettiin.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Armeijasta menny 13 vuotta ja kyllä siellä oli "kuka pelkää mustaa miestä" sisäliikunnassa enkä ainakaan siitä mitenkää loukkaantunu vaikka minuthan siihen laitettiin.
Mä en ole koskaan mieltänyt tätä tummaihoiseksi ihmiseksi vaan jonkilaiseksi mustiin pukeutuneeksi mörkömieheksi. Musta hattu ja pitkä musta takki. Semmoinen oldschool boogeyman.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mä en ole koskaan mieltänyt tätä tummaihoiseksi ihmiseksi vaan jonkilaiseksi mustiin pukeutuneeksi mörkömieheksi. Musta hattu ja pitkä musta takki. Semmoinen oldschool boogeyman.
Mustakaapu oli itsellä mielessä. En sitten tiedä miten paljon elämäni olisi muuttunut jos olisi liittyy leikkiä jollain muulla nimellä. Ainakaan ei tarvitsisi miettiä nimeä enää.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL




Siinä videolla yhden japanilaisen pohtimana Geisha-nimi asia.

Niin.
Tässähän se jutunjuuri onkin. Näistä asioista mielensä pahoittavat yleensä (ei tosin aina) lähinnä tiedostavat valtaväestön edustajat EIKÄ kyseisen kulttuurin edustajat.
Onko Geisha-suklaasta nyt kukaan edes mieltään pahottanut? Ei ole mun korviin tai silmiin moista kantautunut ja on hyvä taas muistuttaa, että Geishankin nimen muuttamista ajaa vain ja ainoastaan Fazer. Ei eduskunta, vihervassarit, kommunistit, kukkahattutädit tai muutkaan perinteiset epäillyt.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voisko se leikki olla kuka pelkää porilaista persuakkaa? Ei olisi tumma eikä mies.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Mä en ole koskaan mieltänyt tätä tummaihoiseksi ihmiseksi vaan jonkilaiseksi mustiin pukeutuneeksi mörkömieheksi. Musta hattu ja pitkä musta takki. Semmoinen oldschool boogeyman.

Pelin alkuperäinen nimihän lienee ajalta jolloin mustia miehiä kutsuttiin koulukirjoissa n-alkuisella-sanalla-jota-nykyään-ei-saa-mainita-missään-viitteessä. Rasistinen pelistä tuli vasta siinä vaiheessa kun mustia alettiin kutsumaan mustiksi 2000-luvulla. Ymmärrettävä banni siinä mielessä, vaikka itsekin assosioin sen mustan aina johonkin perusmörköön.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko Geisha-suklaasta nyt kukaan edes mieltään pahottanut? Ei ole mun korviin tai silmiin moista kantautunut ja on hyvä taas muistuttaa, että Geishankin nimen muuttamista ajaa vain ja ainoastaan Fazer. Ei eduskunta, vihervassarit, kommunistit, kukkahattutädit tai muutkaan perinteiset epäillyt.
Onko loppujen lopuksi kukaan pahoittanut mieltään mistään "rasistisesta" tuotemerkistä?*
Vai onko vain oltu mukahauskasti pahoittavinaan tai oletettu, että näin saadaan irtopisteitä identiteettilähtöisiltä?

*Fazer otti aikoinaan niin paljon osumaa lakupötkölogostaan, että ovat vieläkin yliherkkiä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mustakaapu oli itsellä mielessä. En sitten tiedä miten paljon elämäni olisi muuttunut jos olisi liittyy leikkiä jollain muulla nimellä. Ainakaan ei tarvitsisi miettiä nimeä enää.
Itselläni oli ajatuksissa joku musta varjomainen olento. Ehkä jos olisi leikitty kuka pelkää tummaihoista ihmistä, niin olisin tajunnut.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pelin alkuperäinen nimihän lienee ajalta jolloin mustia miehiä kutsuttiin koulukirjoissa n-alkuisella-sanalla-jota-nykyään-ei-saa-mainita-missään-viitteessä. Rasistinen pelistä tuli vasta siinä vaiheessa kun mustia alettiin kutsumaan mustiksi 2000-luvulla. Ymmärrettävä banni siinä mielessä, vaikka itsekin assosioin sen mustan aina johonkin perusmörköön.
Minä kyllä leikin ko leikkiä jo 70- tai ainakin viimeistään 80-luvulla mustana miehenä. Ei siinä n-sanaa ollut. Ei tullut mieleenkään että siihen olisi edes viitattu.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Minä kyllä leikin ko leikkiä jo 70- tai ainakin viimeistään 80-luvulla mustana miehenä. Ei siinä n-sanaa ollut. Ei tullut mieleenkään että siihen olisi edes viitattu.

Niin. Siinähän nimenomaan olisi käytetty 70-, 80-, ja 90-luvulla sitä n-sanaa, jos leikissä olisi viitattu mustaan mieheen (tai siis siihen mihin se nykyään yleisesti viittaa). Sen boogeymanin sijaan.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tuo "kuka pelkää mustaa miestä"-termi oli kielletty esimerkiksi palloliiton valmennuskoulutuksessa jo yli 10 vuotta sitten. Kehotettiin käyttämään muotoa "kuka pelkää pelimiestä".
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Niin. Siinähän nimenomaan olisi käytetty 70-, 80-, ja 90-luvulla sitä n-sanaa, jos leikissä olisi viitattu mustaan mieheen (tai siis siihen mihin se nykyään yleisesti viittaa). Sen boogeymanin sijaan.
Saattaapi ehkä. En mä silloinkaan käyttänyt n-sanaa. Toki sitä kuuli vähän joka paikassa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikäs Alatalon rallatus on Youtubesta poistettu? Kyllä ainakin itse löydän mm. useammankin Alatalon rallatuksen, Hausmyllyn tuotantoa ja vaikkapa Irwin Goodmanin laulun, josta jo julkaisuaikanakin (1989) kohistiin. Ja kun ei viitsi suureksi rikolliseksi ruveta niin ei linkitetä itse kappaletta vaan sen wikipedia-sivusto, jossa palkittu sanoittaja, Vexi Salmi, avaa myös tuota lyriikkapuolta.


Itse leikin "kuka pelkää mustaa miestä"-leikkiä mm. mustan luokkakaverini kanssa jo 1.luokalla välitunnilla. v.1983. Siinä muuten oli kaveri, joka varsinkin teininä, somalipakolaisten tullessa Suomeen omasi melko vahvoja mielipiteitä. Tänä päivänä tuomittaisiin varmasti umpirasistiksi.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jos Fazer olisi vastannut trollille niin kuin Vuokkoset, niin olisi tapahtunut kolme asiaa.

1. Asiakaspalaute hoidettu esimerkillisesti
2. Trolli joutuu naurunalaiseksi
3. Trollailu ei olisi koskaan noussut uutiseksi

Eli kaikki olisi voittanut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eipä yleisesti hirveästi auta rasismin, piilorasismin ja ennakkoluulojen poistumisessa se, että nämä ovat ikävä kyllä ihan järjestäen ulkomaalaisten tekemiä.

Harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka ulkomaalaistaustaisina lukevat noita, ja moni miettii ihan varmasti juuri tuota ylempää, vaikka ei sitä ääneen sanoisi. Siitä olen varma.

 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eipä yleisesti hirveästi auta rasismin, piilorasismin ja ennakkoluulojen poistumisessa se, että nämä ovat ikävä kyllä ihan järjestäen ulkomaalaisten tekemiä.

Harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka ulkomaalaistaustaisina lukevat noita, ja moni miettii ihan varmasti juuri tuota ylempää, vaikka ei sitä ääneen sanoisi. Siitä olen varma.


Pari vuotta sitten (en tiedä, mikä on nykytilanne), suurin osa mökkimurroista oli liettualaisten tekemiä. Liettualaisiin ei silti suuntautunut suuremmin leimaavia ennakkoluuloja, mikä on tietysti aivan oikein. Hyvin harva liettualainen on murtovaras.

Jos ulkonäkö kuitenkin viittaa vaikkapa Lähi-itään, niin huomattavasti useammalla kommentoinnin sävy muuttuu hyvin leimaavaksi. Yhtäkkiä varastaminen onkin joku kansallinen erityispiirre.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niin, ei kai auta, koska joillakin tietyt ennakkoluulot ovat niin syvässä.

Pari vuotta sitten (en tiedä, mikä on nykytilanne), käytännössä kaikki mökkimurrot olivat liettualaisten tekemiä. Liettualaisiin ei silti suuntautunut suuremmin leimaavia ennakkoluuloja, mikä on tietysti aivan oikein. Jos ulkonäkö kuitenkin viittaa vaikkapa Lähi-itään, niin huomattavasti useammalla kommentoinnin sävy muuttuu hyvin leimaavaksi.

Joo näinhän se on. Ja noissa juuri sitten tulee takapakkia täällä (ja missä maassa tahansa) maahanmuuttoa ja ulkolaistaustaa kohtaan. Ne raiskaustapaukset ym. muistetaan varmasti edelleen, ja kuinka moni kantaa sitä ihanaa leimaa tuolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös