En pystynyt aiemmin tyrmistykseltäni edes vastaamaan. Siis oletko sinä nyt ihan tosissasi vai vedätkö sinä tätä rasismia nyt ihan tosissasi? Suosittelen, että ihan oikeasti pysähdyt hetkeksi miettimään omia arvojasi ja näkemyksiäsi. Tuollaiset rasistiset ennakkoluulot eivät ole tätä päivää. Eivät ole silloin kun niitä kohdistetaan romaneihin, ei silloin kun niitä joku kohdistaa mustiin, eikä silloinkaan kun aletaan suoltamaan tuonlaista ennakkoluuloista ja rasistista settiä entisen Neuvostoliiton alusmaiden kansalaisista. Sitä kutsutaan rasismiksi, ihan se ja sama miten perustelet rasismiasi itsellesi sillä, että kun "ne" eli jotkut yksilöt on paskoja, koska paskoja yksilöitä löytyy kaikkialta. Nyt sinä nimen omaan teet sitä mitä rasistit tekee yleisestikin, eli yleistät jonkun yksilön paskuuden koskemaan kokonaista kansanryhmää. Sitten vielä kehtaat pokkana latoa tätä sinisin silmin muka paremmin tietäjänä. "kännissä ja läpällä" vai miten se meni.Heh, mietinkin tarttuuko joku tuohon. Olen hieman kyllä pettynyt ja yllättynytkin silti.
Ei tarvitse suurta selvitystyötä tehdä tietääkseen melkoisella varmuudella ne paikat missä Euroopassa on turvallisempaa ja vähemmän turvallista olla ei-valkoihoinen ja vaikka länsimaissa ja Pohjoismaissa noista muilutuksista ja muista isommin uutisoidaan, niin kyllä se ihmisenä pitävien osuus vähenee sitä mukaa kun mennään itää kohti. Siinä on etenkin slaavien kohdalla traumaa suurvalta- (N-liitto menetti baltit yms. ketä pitää alempiarvoisina, toki heille jäi mm. suomensukuisia vähemmistöjä reilusti keillä on oikeuksia niin kauan kun ne eivät poliittista eliittiä häiritse) tai paikallisvaltasatuksen (Jugoslaviassa serbit olivat selkeästi parempaa väkeä muihin ruutitynnyrin kansoihin nähden). Ei sillä että ne vääränväriset niin Unkarissa, Puolassa tai Balteissakaan juhlisi. V-Venäjällä semmoisia tuskin liian kanssa onkaan kuin ehkä tv-lähetyksissä.
Tai ehkä hassuttelit. En tiedä olisiko se sitten parempi kuin jos olisit ollut tosissasi.
Olen hyvin pahoillani, että joku on sinut kasvattanut uskomaan tuollaiseen sontaan ja et pysty itse näkemään sitä vikaa omassa käytöksessäsi ja asenteissasi. Toivon kuitenkin, että voisit tästä saada pienen herätyksen itsellesi ja voisit miettiä onko sinun omissa ajatusmalleissa korjattavaa.