Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 707 810
  • 5 937
Kaikki varmaan muistavat koulun biologiasta miten kvantitatiivisten ominaisuuksien periytyminen toimii.

Aika rohkea oletus. Kyllähän tuollaiset asiat kymmenien vuosien aikana ehtivät unohtua, jos ei niille ole elämässä mitään käyttöä.

Mielenkiintoinen tilanne syntyy kuin tällainen henkilö pääse pois kotikonnuiltaan ja kuin taikaiskusta häntä aletaan kohdella "valkoisena". Silloin hänen sosiaalinen asemansa (ainakin vanhoina rotuerottelun aikoina) saattoi keikahtaa tyystin toiseksi, ellei hän kertonut olevansa "mustien" jälkeläinen.

Minun on vaikea ymmärtää, että miten tällaisen "mustana kasvaneen valkoisen" ihmisen tausta ei paljastuisi esim. hänen kielenkäytöstään, käytöstavoistaan ja kulttuurillisista mieltymyksistään. Voit ottaa miehen slummista muttet slummia miehestä.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Ei vaan koska (isän) lapsuuden koulukirjoissa luki niin että neekeri on neekeri. Onhan astronauttikin astronautti ja jääkiekkoilija jääkiekkoilija.

Vain astronautti saa sanoa toista astronauttia astronautiksi. Vain jääkiekkoilija saa sanoa toista jääkiekkoilijaa jääkiekkoilijaksi. Jos joku muu sanoo astronauttia astronautiksi tai jääkiekkoilijaa jääkiekkoilijaksi, on se rasistista.
 

Byvajet

Jäsen
Neekeri-sanaa pitää saada käyttää, koska hei, sehän on niiden oikea nimitys.

Onhan se. Olin lapsena himolukija. Silloisissa nuortenkirjoissa neekeri-sanaa viljeltiin ahkerasti. Muutenkin nuorten lukemistoihin nimetyt teokset olivat kuvastoltaan usein varsin roiseja, väkivaltaa riitti. Luin mm. nuorten kirjasarjaa, jossa kerrottiin Afrikan viidakoissa tapahtuvista taisteluista, joissa neekereitä tapettiin puukolla.

Tunnetuin minun ikäisteni kirjaneekeri lienee Peppi Lotta Sikuriinan isä Efraim Pitkätossu, joka muiden ansioidensa ohella yleni myös neekerikuninkaaksi.

Johtuneeko sitten lapsuudestani, mutta en ole löytänyt neekeri-sanan tilalle vastinetta. Lapsena neekeri tarkoitti minulle sysimustaa ihmistä, aitoa Saharan eteläpuolista afrikkalaista. Jos minun täytyy nykyään viitata sellaiseen, käytän useimmiten ilmaisua "sellainen ihan oikeasti musta ihminen, siis niin kuin oikeasti musta".

Kun tein yliopistossa suomeen liittyviä semantiikan opintoja, neekeri oli vielä hyväksytty. Silloin sanaa oli alettu kyseenalaistaa. Luennoitsija kyseli opiskelijoiden suhtautumista neekeriin ja sanoi itse hyväksyvänsä sanan käytön. Samaa mieltä oli suurin osa opiskelijoista.

Tuntuu hurjalta ajatella, kuinka nopeasti asenteet sanaa kohtaan ovat muuttuneet. Ei tuosta nyt vielä kuitenkaan niin kauan ole.

Lappalainen on sana, jota en ole koskaan oppinut varomaan. Minun täytyy hakea sen kielto tietoisuuden kautta. Siihen ei liity minulla emotionaalista estoa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Neekeri-sanaa pitää saada käyttää, koska hei, sehän on niiden oikea nimitys. Rasistiksi taas ei saa sanoa koska se on loukkaavaa.
Tämä ei oikein ollut viestini pointti. Lähinnä halusin vittuilla huonosta otsikoinnista ilman mitään annettavaa käytävälle keskustelulle.

Teitä, jotka haluatte osallistua keskusteluun itse aiheesta, toivoisin muistamaan Suomessa olleen sisällissota alle sata vuotta sitten. Kannattaa ehkä yrittää antaa vastapuolen näkemyksillekin jotain ymmärrystä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jaa-a, mitäköhän tuohon arvioisi. Yliopisto oli Tampereen. Arvaan kymmenen vuotta, vuosi pari sinne tänne.

Ihanko vakavissasi väität, että Tampereen Yliopistossa vielä vuosina 2005/2006 neekeri sanaa vasta alettiin kyseenalaistamaan? Ihan oikeastiko näin?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ihanko vakavissasi väität, että Tampereen Yliopistossa vielä vuosina 2005/2006 neekeri sanaa vasta alettiin kyseenalaistamaan? Ihan oikeastiko näin?
Kummalta kuulostaa. Minun tuttavapiirissäni Turussa ja Helsingissä 90-luvullakaan neekeri sanaa eivät käyttäneet muut kuin jotkut vanhemmat ihmiset.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Teitä, jotka haluatte osallistua keskusteluun itse aiheesta, toivoisin muistamaan Suomessa olleen sisällissota alle sata vuotta sitten. Kannattaa ehkä yrittää antaa vastapuolen näkemyksillekin jotain ymmärrystä.

En osallistunut Suomen sisällissotaan, en Yhdysvaltain sisällissotaan, Ranskan vallankumouksesta puhumattakaan.
Olen lukenut näistä historiallisista käänteistä, ja olen aina yrittänyt ymmärtää miksi ajauduttiin väkivallan käyttöön ja sotaan.

Sisällissotaan vaaditaan helvetinmoinen tyytymättömyys ainakin kahden osapuolen välillä, mutta minä en nyt kertakaikkiaan kykene hahmottamaan, miten Jatkoajan rasismin olemuksesta käytävä keskustelu liittyy Suomen sisällissotaan. Tai Vapaussotaan.
Kansalaissotaan ilmeisesti jokin ihmekytkös saadaan keksittyä.

Vastapuolen näkemykselle, ja toivottaville vastapuolen useammille näkemyksille, pitää aina antaa arvo ja siis myös yrittää ymmärtää sitä tai niitä.

Mutta voisitko minulle täsmentää, mitä haet sisällissotaan viittaamalla?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Mutta voisitko minulle täsmentää, mitä haet sisällissotaan viittaamalla?
Erinäisillä keskustelualustoilla on hyvin rankkaa tekstiä eri mieltä olevista ja siitä, miten heitä pitäisi kohdella. Jonkinlainen suvakki-rasisti-jakolinja tuntuu syntyneen. Jos turvapaikanhakijoiden aiheuttama paine tästä tulevaisuudessa kovenee ja hallitus on edelleen kuin löysä mulkku, en pitäisi sanojen muuttumista teoiksi ihmeenä seuraavan 5-10 vuoden aikana.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Erinäisillä keskustelualustoilla on hyvin rankkaa tekstiä eri mieltä olevista ja siitä, miten heitä pitäisi kohdella. Jonkinlainen suvakki-rasisti-jakolinja tuntuu syntyneen. Jos turvapaikanhakijoiden aiheuttama paine tästä tulevaisuudessa kovenee ja hallitus on edelleen kuin löysä mulkku, en pitäisi sanojen muuttumista teoiksi ihmeenä seuraavan 5-10 vuoden aikana.

Okei, tämä selvensi. Suvakki-rasisti-jakolinja on tosin rankka linjaus. Rasismi on minulle eri asia kuin maahantulo-kriittisyys.

Ongelmia on ja ongelmia tulee olemaan, mutta ei tästä sisällissotaan jouduta. Ainakaan mikäli se on minusta kiinni.
 

Byvajet

Jäsen
Ihanko vakavissasi väität, että Tampereen Yliopistossa vielä vuosina 2005/2006 neekeri sanaa vasta alettiin kyseenalaistamaan? Ihan oikeastiko näin?

Niillä main, ainakin Suomen laitoksella, joskin on huomioitava, että kielentutkijat suhtautuvat sanojen käyttöön usein eri tavalla kuin muiden alojen edustajat, koska he näkevät kielen ja sen muutoksen syvemmin ja ymmärtävät sen taustat. Neekeri kielen ilmiönä avautuu eri tavalla kuin neekeri politisoituneena käsitteenä. Siksi kielentutkijat myös ymmärtävät, miksi ihmisten on vaikea päästä sanasta eroon.

Kielen jatkumo on vahva. Sama jatkumon ongelma näkyy mm. eläinlajien uudelleen nimeämisessä. Maamyyrä on monille edelleen myyrä, vaikka kontiaista sen tilalle on yritetty kovasti tuputtaa (kontiainen ei ole myyrä). Valkohäntäpeuran muutos valkohäntäkauriiksi ei ole onnistunut lainkaan, vaikka uusi nimi olisi todellisuuden kuvaajana parempi, koska valkohäntäpeura ei kuulu peurojen sukuun.

Ihmiset kyllä ymmärtävät, miksi on vaikea puhua eläinlajeista uusilla nimillä, mutta kaikki eivät suostu ymmärtämään, miksi neekeristä on vaikea luopua. Neekeri-sanan käyttö katsotaan tahalliseksi provosoinniksi silloinkin, kun sille on ymmärrettävät perusteet. Minä saatan puhua edelleen neekereistä, kun oletan, että seura ei sanaa kavahda. Se on minusta kuitenkin edelleen ainoa sana, jolla voidaan viitata siihen mihin tahdon viitata.

Vuonna 2002 syksyllä opetusministeri Maija Rask puhui vielä julkisesti neekerilapsista, joten ei siitä niin kauan ole, kun neekeri poliitikon suuhunkin kelpasi.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kummalta kuulostaa. Minun tuttavapiirissäni Turussa ja Helsingissä 90-luvullakaan neekeri sanaa eivät käyttäneet muut kuin jotkut vanhemmat ihmiset.
Minun luokallani Porin Tekussa viime vuosituhannen lopulla neekeri -sanan ahkerin käyttäjä oli ihonväriltään musta.

Eikä silloin vielä kukaan muukaan pitänyt ko sanaa mitenkään rasistisena.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minun luokallani Porin Tekussa viime vuosituhannen lopulla neekeri -sanan ahkerin käyttäjä oli ihonväriltään musta...

Taitaa olla niin, että tummaihoiset käyttävät termiä tänäkin päivänä toisistaan. Paras esimerkki tästä lienee nuorisoslangi joissain englanninkielisissä maissa.

Vanhemmille ihmisille sana on sisällöltään varsin erilainen, kuin meille nuoremmille, juuri näin telkkarissa kun Hakkaraisen Teuvon äiti olisi halunnut puhua neekeriukosta, mutta tiedosti sitten, että sanaa ei saa enää käyttää. Ihan hauska kielellinen huomio muuten @Byvajet :lta, että n-sanan tilalle ei ole oikein tullut mitään yksinkertaista sanaa/sanontaa, jota voisi käyttää, vaan juurikin sitten puhutaan vähän monimutkaisesti jostain "Saharan eteläpuolelta tulevasta tummaihoisesta ihmisestä"...
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Juttelen rasismista aika paljonkin ystävieni kanssa joista yksi on Senegalissa syntynyt ranskan kansalaisuuden omaava ja espaniassa asuva ja toinen Maroccolainen joka asuu tampereella. Eli erinlaisia näkemyksiä on tullut vastaan keskusteluissamme.

Esim tummaihoista ihmistä voi kutsua neekeriksi jos olet hänen hyvä ystävä tai perheen jäsen. Kaveri sanoi että hän kutsuu kavereitaan aina sanalla niggah!
Ulkopuoliselta tuleva neekeri kielellä millä hyvänsä koetaan rasistiseksi.

Arabi ystäväni on tietysti sitä mieltä että juutalaisilla on maailmassa erityis asema juurikin tuon setä Aatun tekemistä lynkkaus leireistä ja kansanmurhista johtuen.
Hänen mukaansa ajattelutapa on että antaa niitten nyt mennä ja tehdä kun Hitler niin kovin kiusasi. Väheksymättä yhtään hitlerin tekoja.

Folio hattu päässä olemme myös miettineet että oliko tuo pelkkää sattumaa kun tosiaan juutalais suvut johtaa tuota planeettamme rahastoa. Siihen lisäyksenä vielä se että Hitler oli 1/3 jutsku ja hänen kuolemastaan ei ole mitään vedenpitävää todistetta. Lieko muuttanut Argentiinaan ja hakenut vanuatun kansalaisuutta. Se offtopicista. Pahoittelut.

Mutta itse asiaan.

Rasismi on yleistämistä. Kun tuomitsee kokonaisen kansan yhden rättipään/neekerin/jutskun/uusnatsin tai muun vastaavan takia.

Tosiaan itsellä eri värisiä ja eri uskonnon omaavia kavereita, enkä koe että olen rasisti vaikka olen sitä mieltä että yhtä ainutta turvapaikanhakijaa ei oteta enää rajojemme sisäpuolelle, ellei he ole oikeasti tule kuolemaa karkuun. Vai miksi nämä irakilaiset ja iranilaiset olivat pettyneitä suomeen???? Jos oikeasti juokset kuoleman kanssa kilpaa ei ensimmäisenä ole mielessä valittaa siitä että riisi on ylikeitettyä ja näiollen palaat takaisin kotimaahasi jatkamaan kuolemaan vastaa taistelua koska eihän nyt kukaan syö liian kypsää riisiä.

Suvakki=Naivi
Realisti=Rasisti
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ihan hauska kielellinen huomio muuten @Byvajet :lta, että n-sanan tilalle ei ole oikein tullut mitään yksinkertaista sanaa/sanontaa, jota voisi käyttää, vaan juurikin sitten puhutaan vähän monimutkaisesti jostain "Saharan eteläpuolelta tulevasta tummaihoisesta ihmisestä"...

Tuota noin, miksi halventavan sanan tilalle olisi pitänyt keksiä joku muu sana? Se tarkoitus olisi sieltä kuitenkin periytynyt. Ja oikeastiko et mustaa ihmistä osaa kuvailla muutoin kuin "Saharan eteläpuolelta tuleva tummaihoinen ihminen"? Kuvailetko näin myös esim. Britanniasta kotoisin olevaa mustaa ihmistä? @Byvajet in kanta olisi myöskin kiva kuulla.

Tämäkin on joisain piireissä rasismia.... Naismyyjä otti varkaat kiinni - YouTube

(Jopa avaruusnatsi lavastustakin on joku pohtinut)

Unohdit #unelma tägin.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tämäkin on joisain piireissä rasismia.... Naismyyjä otti varkaat kiinni - YouTube

(Jopa avaruusnatsi lavastustakin on joku pohtinut)

Juu, tutut virret jälleen rasmuslaisilla. Videot eivät ole aitoja, "asiakkaiden" ihon väri oli syynä Annan hyökkäyksiin, valkoihoiset saavat varastaa kyseisestä kaupasta, ym.. Viimeisestä on faktatietoa sillä kaverilla, jota natsikytät ampui vittu silmään, vittu.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Juu, tutut virret jälleen rasmuslaisilla. Videot eivät ole aitoja, "asiakkaiden" ihon väri oli syynä Annan hyökkäyksiin, valkoihoiset saavat varastaa kyseisestä kaupasta, ym.. Viimeisestä on faktatietoa sillä kaverilla, jota natsikytät ampui vittu silmään, vittu.

Joku nähny somalinkin pysäyttävän hämäävästi englantia puhuneen valkoisen varkaan mut ei somalia palkittu... Fobbaa lainaten MV tason kommentteja.
 

Byvajet

Jäsen
Tuota noin, miksi halventavan sanan tilalle olisi pitänyt keksiä joku muu sana?

Jotta voisi viitata tietyn näköiseen ihmiseen. Jos esimerkiksi aasialaisista ei saisi puhua aasialaisina, niin se vaikeuttaisi kommunikointia. Toistaiseksi minä kai voin edelleen todeta, että pidän aasialaispiirteisistä siroista naisista. Kaipa tämä aasialainenkin kuitenkin kohta kielletään.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jotta voisi viitata tietyn näköiseen ihmiseen. Jos esimerkiksi aasialaisista ei saisi puhua aasialaisina, niin se vaikeuttaisi kommunikointia. Toistaiseksi minä kai voin edelleen todeta, että pidän aasialaispiirteisistä siroista naisista. Kaipa tämä aasialainenkin kuitenkin kohta kielletään.

Just. Eli mustan ihmisen kohdalla vaihtoehtosi on joko neekeri tai Saharan eteläpuolelta tuleva tummaihoinen ihminen? Maailmassahan muualla ei mustia ihmisiä olekaan kuin Saharan eteläpuolella vai mitä? Noh, ei siinä. kukin tyylillään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös