Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 823 839
  • 6 731

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Sen verran eri mieltä, etten ole kyllä noita eri tavalla ajattelevia ihmisiä leimaamassa myöskään idiooteiksi. Henkilökohtaisesti ymmärrän täysin pillastumisen, jos itselleen tärkeä asia muuttuu.
Suomenruotsalaiset ymmärtääkseni pääosin tekivät valinnan, siis äänestyksen, eli heille tämä on ollut ihan fine. Nyt sitten ne, joita asia ei ole ennenkään kiinnostanut pätkän vertaa, nousevat suu vaahdossa barrikaadeille puolustamaan heille muka hyvin rakasta Lucia-perinnettä, joka nyt tämän neidon ihonvärin myötä on tuhoutumassa. Tai sitten se on rasismi.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo siis, itse ymmärsin että viittaat KAIKKIIN ihmisiin, jotka noin ajattelevat, mutta kyse olikin noista kommenttia antaneista. Ei heille minultakaan löydy ymmärrystä, olivat sitten idiootteja tai rasisteja. Tai molempia.
Joo, huonosti itseäni ilmaisin. Toisella esimerkillä asiaa kuvaten: On ihan ok henkilökohtaisten mieltymysten perusteella toivoa missin olevan sinisilmäinen blondi. Sen sijaan ei ole ok kiukutella ja antaa törkypalautetta, mikäli valituksi tulee erinäköinen. Se on idiotismia. Rasismi on sitten vielä asia erikseen.

Yleisesti ottaen rasismia ei ole syytä vähätellä lainkaan. Samalla kuitenkin nostaisin esiin, että kaikki muukin kusipäisyys on yhtä tuomittavaa. Ei kiusaamisen uhrille taida olla paljoakaan väliä sillä, miksi kiusataan, vaan itse kiusaaminen tuntunee aika samalta. Kun tuomitaan rasismi, mikä on aivan oikein, samalla pitää tuomita myös muu kusipäisyys, ettei kukaan jätä itsetutkiskelua siihen, että enhän minä rasismin vuoksi mitään tehnyt. Heitäkin on, jotka ovat muuten vaan idiootteja ja se pitää heillekin tarvittaessa kertoa siten, että löytävät itsensä syylliseksi.

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Onko tämä ollut sulle myös ongelma silloin kun Lucia-neito on ollut tummahiuksinen?
No ongelma on liioittelua, ei tämä nyt niin iso asia kuitenkaan itselleni ole. Mutta joo, en pidä sitäkään omaan perinteeseeni sopivana, että brunette valitaan Luciaksi. Ihonvärillä on minulle myös väliä tässä Lucia-keississä, senhän halusit minusta puristaa ulos.

Kun nyt makustelin tätä mielessäni enemmän, niin minun mielessäni täydellinen Lucia on siis valkoihoinen ja vaaleahiuksinen tyttö. Tämähän siis johtuu siitä, että nuoruudessani Luciat olivat aina tätä tyyppiä. Tästä asteen verran epäsopivampi omassa Lucia-kuvassani on tummahiuksinen, vaaleaihoinen, tai vaaleahiuksinen (vaikka värjätyt hiukset) tummaihoinen tyttö. Siitä sitten kun mennään edelleen kauemmas, niin tulee tummahiuksinen ja tummaihoinen, kuten tänä vuonna valittu. Jos tulevaisuudessa päätetäänkin valita poika Lucia-neidoksi, niin se on minun mielessäni vielä kauempana alkuperäisestä ja varmaan taas kirpaisee minua vähän.

Korostan vielä lopuksi, että tässä on omalla kohdallani kyse vanhasta perinteestä ja pidän sen perusteella Lucia-neidon rooliin sopivimpana vaaleaihoista ja vaaleahiuksista tyttöä. Jos silloin aikoinaan, kun kouluja kävin, olisi Lucian rooliin valittu aina tummaihoisia, eli se olisi ollut perinne ja nyt alettaisiin valita vaaleita, niin olen varma, että samalla tavalla pitäisin sitäkin perinteeseen epäsopivana.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Joo, huonosti itseäni ilmaisin. Toisella esimerkillä asiaa kuvaten: On ihan ok henkilökohtaisten mieltymysten perusteella toivoa missin olevan sinisilmäinen blondi.

Juuri näin. Ja se jos joku pitää vaaleahiuksista tai vaaleaihoista sopivampana Lucia-neitona, ei ole rasismia.

Sen sijaan ei ole ok kiukutella ja antaa törkypalautetta, mikäli valituksi tulee erinäköinen. Se on idiotismia. Rasismi on sitten vielä asia erikseen.

Ja tähänkin vahva sama. Tosin osa noista palautteen antaneista on kylläkin varmasti idioottien lisäksi myös rasisteja.

Yleisesti ottaen rasismia ei ole syytä vähätellä lainkaan. Samalla kuitenkin nostaisin esiin, että kaikki muukin kusipäisyys on yhtä tuomittavaa. Ei kiusaamisen uhrille taida olla paljoakaan väliä sillä, miksi kiusataan, vaan itse kiusaaminen tuntunee aika samalta. Kun tuomitaan rasismi, mikä on aivan oikein, samalla pitää tuomita myös muu kusipäisyys, ettei kukaan jätä itsetutkiskelua siihen, että enhän minä rasismin vuoksi mitään tehnyt. Heitäkin on, jotka ovat muuten vaan idiootteja ja se pitää heillekin tarvittaessa kertoa siten, että löytävät itsensä syylliseksi.

Nämä sinun viestisi ovat muuten varmasti parasta mahdollista antia juuri ketjun aiheeseen!

Eli tämä on juuri se asia, mitä olen yrittänyt tänäänkin tuoda esille, että kaikessa ei ole kyse rasismista, vaikka kovimmat rasisminvastaiset tahot niin haluavatkin uskotella. Joskus on kyse silkasta typeryydestä, aina ei edes siitä.

Ja juuri tähän liittyi uskoakseni juurikin tuo @zet alkuperäinen viesti siitä, että joku muu yrittää sanoa mikä on oikein ja väärin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: #7

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Suomenruotsalaiset ymmärtääkseni pääosin tekivät valinnan, siis äänestyksen, eli heille tämä on ollut ihan fine. Nyt sitten ne, joita asia ei ole ennenkään kiinnostanut pätkän vertaa, nousevat suu vaahdossa barrikaadeille puolustamaan heille muka hyvin rakasta Lucia-perinnettä, joka nyt tämän neidon ihonvärin myötä on tuhoutumassa. Tai sitten se on rasismi.

Jotenkin kanssa ajattelisin ettei Lucia-perinne tai valitsemisprosessi ole ihan hirveästi lähihistoriassa aiheuttanut laineita taikka kansanliikkeitä.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Olikohan Hesarin pääkirjoitus linkattu jo tänne? Vaikka olisikin, niin jo tämän loppukaneetin vuoksi ansaitsee uudelleenlinkkauksen:

Miten pimeitä ovatkaan ihmiset, jotka löytävät valon, toivon ja ystävällisyyden juhlasta syyn aggressioon ja vihaan.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
No, jos tosiaan minulta kysytään, niin kumpikaan ei ole Lucia minun makuuni. Kummallakaan ei ole vaaleita hiuksia. Mutta, kuten jo aiemmin sanoin, henkilökohtaisesti ihan se ja sama. Se miksi nyt asiaa itse kommentoin, on yksinkertaisesti se, että viime vuonna asia ei noussut millään lailla tapetille, niin en edes ollut tietoinen ko. epäkohdasta. (epäkohdasta omiin kuvitelmiin verrattuna)
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Sulla on ollut oma pointti jota oot hyvin tuonut esille ja arvostan sitä. Oma pointti ollut joidenkin ihmisten kaksinaismoralismi tästä asiasta kun _nyt_ on rikottu perinteitä ja esim viime vuonna ei. Mulle on ihan ok jos jollain on joku mielipide millainen Lucian pitää olla. Vaaleahiuksisuus tai eloveena tyttö se saa olla jonkun oma ihanne tai se oikea Lucia jos niikseen katsoo. Se että nyt ilmeisesti ihonväri on saanut tietyt ihmiset varpailleen ja ollut argumentteina ettei ole vaaleahiuksinen eloveena tyttö kun todennäköisesti se viime vuoden tummatukkainen Lucia ei ole ollut näille monille mikään ongelma. Joku puhu jostain 2005 vuoden punapää Luciasta jossain yms.. Alan olla melko väsynyt mutta toivottovasti ymmärsit mun pointin.

Eniten kuitenkin mua ärsyttää tässä asiassa että noin viaton nuori tyttö on joutunut vihapuheen kohteeksi _ulkonäön_ takia. Ei muuta omat puheet tästä aiheesta olikin tässä.

Viimeksi muokattu:

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se että nyt ilmeisesti ihonväri on saanut tietyt ihmiset varpailleen ja ollut argumentteina ettei ole vaaleahiuksinen kun todennäköisesti se viime vuoden tummatukkainen Lucia ei ole ollut näille monille mikään ongelma.

Tuossa jo aiemmin mainitsinkin, mutta OMA kanta asiaan on se, että myös siinä vedettiin vihkoon, koska Lucian pitää olla vaaleahiuksinen. Ja tämä siis se oma mielikuva ja kanta.

Uskoisin kuitenin, että samoilla alueilla liikutaan monen muunkin ajatuksissa, eikä välttämättä sen rasismin takia. Joillekin saattaa vain olla iskostunut se mielikuva, että Lucia-neidon tulee olla vaaleahiuksinen ja valkoihoinen, muuten mennään vieraille ja tuntemattomille vesille. Ja se mitä minä vierastan, on näiden ihmisten tuomitseminen ja/tai kutsuminen automaattisesti rasisteiksi tai idiooteiksi. Joillakin ne perinteet on kaikki kaikessa, osa kansasta ei ole vieläkään hyväksynyt nykyisempää liberaalimpaa meininkiä maailmassa. Varsinkaan vanhempi sukupolvi. Minusta olisi ihan aiheellista kunnioittaa myös heidän näkökulmaa, eikä suorilta käsin leimata heitä.

Liian usein tuomitaan laput silmillä tällaiset ihmiset rasisteiksi tai tynnyrissä eläjiksi, ilman että edes yritetään katsoa asiaa heidän näkövinkkelistään.

Eniten kuitenkin mua ärsyttää tässä asiassa että noin viaton nuori tyttö on joutunut vihapuheen kohteeksi _ulkonäön_ takia

No tämä. Vaikka ko. henkilö ei täytäkään minun ajatuksissani kriteerejä parhaasta mahdollisesta Lucia-neidosta, ei tulisi mieleenikään lähteä jotain vihapuhetta suoltamaan. Ja nuo ihmiset ei ansaitsekaan mitään myötatuntoa.

Ei siellä lätkässäkään aina se oma suosikki voita, fiksut ihmiset osaa silloin olla, joko hiljaa tai antaa kunnioituksen vastustajalle. Toki, tässäkin skenaariossa löytyy aina ne idiootit ja tuulipukukansa, joka ei ymmärrä mistään mitään. Niin, ja toki vielä Ipa-fanit.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
"Eli tämä on juuri se asia, mitä olen yrittänyt tänäänkin tuoda esille, että kaikessa ei ole kyse rasismista, vaikka kovimmat rasisminvastaiset tahot niin haluavatkin uskotella. Joskus on kyse silkasta typeryydestä, aina ei edes siitä."

Ei, kyllä rasistinen teko on rasismia.

Tämä on kuin väittäisi, että maalin kaataminen toisen päälle ei ole maalilla sotkemista, vaan se on silkkaa typeryyttä.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tämä on kuin väittäisi, että maalin kaataminen toisen päälle ei ole maalilla sotkemista, vaan se on silkkaa typeryyttä.

Kulkuneuvon liikuttaminen päihteiden vaikutuksen alaisena ei ole rattijuopumus, vaan se on silkkaa typeryyttä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
"Eli tämä on juuri se asia, mitä olen yrittänyt tänäänkin tuoda esille, että kaikessa ei ole kyse rasismista, vaikka kovimmat rasisminvastaiset tahot niin haluavatkin uskotella. Joskus on kyse silkasta typeryydestä, aina ei edes siitä."

Ei, kyllä rasistinen teko on rasismia.

No kaivauduithan se sinäkin esille jostain..

Kun nyt kerran keskusteluun osallistut, niin lukaisepas tuosta edeltä nuo about 30 viimeisintä viestiä, niistä käy aika hyvin ilmi se mitä tarkoitan tuolla sinun asiayhteydestä irroittamallasi lainauksella.

Voin tiivistää sinulle yhteen lauseeseen: Jos minulla itselläni on mielikuva, että Lucia-tytön tulee perinteiden mukaan olla valkoihoinen, ei ole rasismia olla sitä mieltä, että tummaihoinen henkilö on siihen mielestäni väärä henkilö.

Ja tosiaan niin, että kaikki mitä väitetään rasismiksi, ei ole aina rasismia.

edit. "kyllä rasistinen teko on rasismia." Tästä olemme samaa mieltä. Kyse onkin nyt niistä teoista (tai oikeastaan ajatuksista, jos tästä keskustelusta puhutaan), jotka eivät ole rasismia.

Onhan lätkässäkin kampitus aina kakkosen arvoinen, siitäkin lienemme samaa mieltä. Se on sitten tulkintakysymys, onko tapahtunut kampitus vai ei.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja tosiaan niin, että kaikki mitä väitetään rasismiksi, ei ole aina rasismia.

Ottamatta muuhun viime ajan keskusteluun kantaa (en ole lukenut sitä), tämä on juurikin näin. Suomessa yksi hyvä esimerkki oli HSL:n kampanja. Sen tuomitsivat rasistiseksi vähemmistöihin kuulumattomat vieden samalla äänen heiltä, jotka kokevat rasismia. Kampanja hyllytettiin kun "tiedostavat" ottivat sen maalitaulukseen somessa.

Onneksi HSL ymmärsi vähemistöjen ääntä ja palautti kampanjan. Molybrosin Ibrahim ”Iba” Manza ja Abdirahman Keinaan hakusanoilla saa asiasta enemmän tietoa.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ottamatta muuhun viime ajan keskusteluun kantaa (en ole lukenut sitä), tämä on juurikin näin. Suomessa yksi hyvä esimerkki oli HSL:n kampanja. Sen tuomitsivat rasistiseksi vähemmistöihin kuulumattomat vieden samalla äänen heiltä, jotka kokevat rasismia. Kampanja hyllytettiin kun "tiedostavat" ottivat sen maalitaulukseen somessa.

Onneksi HSL ymmärsi vähemistöjen ääntä ja palautti kampanjan. Molybrosin Ibrahim ”Iba” Manza ja Abdirahman Keinaan hakusanoilla saa asiasta enemmän tietoa.

Tämäpä juuri.

Ja toinen HSL:ään liittyvä keissi oli taannoin se lipuntarkastajien ja järjestyksenvalvojien suorittama kiinniotto, jossa ne samat "tiedostavat" näkivät alkuhöyryissään vain pelkkaa rasismia, koska tummaihoista höykytettiin ja valkoihoista ei. Tarkempi tutkiminen toki paljasti, että syynä tapahtumiin oli ihan muut tekijät kuin ihonväri. Silti toki tapaukseen osallistuneet henkilöt ehdittiin julkisesti ristiinnaulita rasismista...

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottamatta muuhun viime ajan keskusteluun kantaa (en ole lukenut sitä), tämä on juurikin näin.
Niin, joku voi varmasti väittää myös kaksiminuuttisen viheltämistä lätkäpelissä rasismiksi. Myös rasistisen tapahtuman kieltämistä on sanottu rasismiksi. Eli varmasti metsästä löytyy puiden lisäksi pensaita.

Nyt tämä keskusteltavan aiheen yhtäkkinen laajentaminen näyttää Lucia-rasismin vähättelyltä. Halutaan viedä fokus muualle. Tämä kuvio on nähty kovin monta kertaa ennenkin. En viittaa sinuun.

Uskoisin kuitenin, että samoilla alueilla liikutaan monen muunkin ajatuksissa, eikä välttämättä sen rasismin takia. Joillekin saattaa vain olla iskostunut se mielikuva, että Lucia-neidon tulee olla vaaleahiuksinen ja valkoihoinen, muuten mennään vieraille ja tuntemattomille vesille. Ja se mitä minä vierastan, on näiden ihmisten tuomitseminen ja/tai kutsuminen automaattisesti rasisteiksi tai idiooteiksi. Joillakin ne perinteet on kaikki kaikessa, osa kansasta ei ole vieläkään hyväksynyt nykyisempää liberaalimpaa meininkiä maailmassa. Varsinkaan vanhempi sukupolvi. Minusta olisi ihan aiheellista kunnioittaa myös heidän näkökulmaa, eikä suorilta käsin leimata heitä.

Liian usein tuomitaan laput silmillä tällaiset ihmiset rasisteiksi tai tynnyrissä eläjiksi, ilman että edes yritetään katsoa asiaa heidän näkövinkkelistään.
Tässä ei puhuttu HSL:n lipuntarkastajista.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, joku voi varmasti väittää myös kaksiminuuttisen viheltämistä lätkäpelissä rasismiksi.

Kamoon, et sinä ole niin tyhmä, että olisit ymmärtänyt pointtini näin.

Kerrotaan nyt selkokielellä siltä varalta, että olisitkin:

Kampitus on aina kaksiminuuttisen arvoinen teko, kuten rasismikin on aina rasismia. Se mistä voidaan olla eri mieltä, on se, onko kumpaakaan yleensä ottaen tapahtunut. Se, että @Osmo Rapeli Jatkoajan keskustelupalstalla ilmoittaa kampituksen tapahtuneen, ei tee siitä välttämättä faktaa.

Nyt tämä keskusteltavan aiheen yhtäkkinen laajentaminen näyttää Lucia-rasismin vähättelyltä. Halutaan viedä fokus muualle. Tämä kuvio on nähty kovin monta kertaa ennenkin. En viittaa sinuun.

Jos viittaat minuun, niin ei minun ole tarkoitus ollut sitä vähätellä, korkeintaan tuoda myös erilaista näkökulmaa asiaan.

Kuten varmaan olet huomannutkin, olen useaan otteeseen tuominnut ne urpot, jotka rasistisesti ovat tuolle neidille viestitelleet.

Tässä ei puhuttu HSL:n lipuntarkastajista.

Mitäs mieltä itse olet, kun sinäkin olit tuolloin huutamassa rasisimia kovaan ääneen? Menikö putkeen se syyttely?

Epäilemättä joillekin se edustaa oikeaa perinnettä. Siinä ei sinällään ole mitään väärää. Jos vertaa joulupukki-perinteeseen, niin varmaan moni ei kokisi vaikkapa punapartaista pukkia sinisessä koltussa omakseen. Siinä mielessä ulkonäkö ei ole merkityksetön.

Btw Joulupukki on perinteisesti pukeutunut harmaaseen asuun kuten Suomessa vielä sata vuotta sitten. Sinun perinteesi on vain oma mielikuvasi siitä mikä se perinne on eikä välttämättä ollenkaan totuudenmukainen mielikuva. Sama homma elovena-lucialla.

Tässä on sama logiikka kuin siinä että monet ihmiset ajattelevat että "yleissivistys" on kaikki ne asiat mitä itse sattuu tietämään ja se mitä itse ei tiedä, ei kuulu yleissivistykseen.

Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos viittaat minuun, niin ei minun ole tarkoitus ollut sitä vähätellä, korkeintaan tuoda myös erilaista näkökulmaa asiaan.

Kuten varmaan olet huomannutkin, olen useaan otteeseen tuominnut ne urpot, jotka rasistisesti ovat tuolle neidille viestitelleet.

Ja siirtänyt fokuksen siihen, että pitää ymmärtää rasisteja:

Minä luulen, että Suomessa on noin 16 103 ryhmää, joiden näkemykset ja elämä ovat (etenkin näin törkeän hyökkäyksen hetkellä) tärkeämpiä suojeltavaksi ja ymmärrettäväksi, ennen kuin aletaan pehmennellä silmittömän rasistisen sonnan sielunmaisemia. Sille pitää sanoa selkeä EI.

Mitäs mieltä itse olet, kun sinäkin olit tuolloin huutamassa rasisimia kovaan ääneen? Menikö putkeen se syyttely?
Nyt sinulla laukkaa mielikuvitus. Tämä tästä.

Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Btw Joulupukki on perinteisesti pukeutunut harmaaseen asuun kuten Suomessa vielä sata vuotta sitten. Sinun perinteesi on vain oma mielikuvasi siitä mikä se perinne on eikä välttämättä ollenkaan totuudenmukainen mielikuva. Sama homma elovena-lucialla.

Tässä on sama logiikka kuin siinä että monet ihmiset ajattelevat että "yleissivistys" on kaikki ne asiat mitä itse sattuu tietämään ja se mitä itse ei tiedä, ei kuulu yleissivistykseen.
Ymmärrän pointin suhteessa historialliseen taustaan, mutta katson, että ei ole lopulta olemassakaan sellaista kuin yksi "totuudenmukainen" mielikuva. Jokaisen subjektiivinen mielikuva on sinällään totta ja mielikuvat ovat keskenään samanarvoisia. Tietysti jokainen voi ilmaista näkemyksensä millainen hänen mielestään tälläisen perinne hahmon tulisi olla, mutta pitäisi sietää muiden tulkintoja.

Kiinnostavinta asiassa ehkä onkin miksi faktan ja fiktion rajamailla olevan hahmon ulkomuoto on niin tärkeää, että ihmiset menettävät malttinsa. Tietysti vallastahan asiassa on kysymys. Se joka saa vallan määrittää perinteet ja traditiot, saa päättää paljosta muustakin.

Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Täällä näköjään yritetään väittää, että rasismille flirttailu ja syrjivät ajatukset on ihan ok jos ei vaan suoranaisesti sano mitään rumasti.
Joku urpo jopa puolusti oikeuttaan ajatella niin kuin hän ajattelee sillä perusteella, että hänen ajatuksiaan ei saisi kritisoida tai asettaa kyseenalaiseksi. Kyllä sä tyyppi saat olla sitä mieltä mitä olet, niin saan minäkin.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hyvin on tämäkin keskustelu spinnattu johonkin "ei kaikki ei-vaalean tytön valintaa Lucia-neidoksi kritisoivat ole rasisteja" -jankkaamiseen, kun koko jutun ydin ja pointti on se, että 13-vuotiaaseen tyttöön on kohdistettu satoja tai jopa tuhansia rasistista paskaa sisältävää viestiä.

Ei helvetti.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onhan lätkässäkin kampitus aina kakkosen arvoinen, siitäkin lienemme samaa mieltä. Se on sitten tulkintakysymys, onko tapahtunut kampitus vai ei.

Juuri näin. Silloin kyse ei liene jäähyn arvoisesta teosta jos ajattelee että ”Tekisipä mieli kampittaa tuo vastustaja kun en meinaa hippaa saada”.

Täällä on ajatuspoliisit vauhdissa oikein joukolla, no samalla pienellä joukolla mitä yleensä.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hyvin on tämäkin keskustelu spinnattu johonkin "ei kaikki ei-vaalean tytön valintaa Lucia-neidoksi kritisoivat ole rasisteja" -jankkaamiseen, kun koko jutun ydin ja pointti on se, että 13-vuotiaaseen tyttöön on kohdistettu satoja tai jopa tuhansia rasistista paskaa sisältävää viestiä.

Ei helvetti.

Eikös täällä jo leimattu rasistiksi myös niitä joiden mielestä Lucian tulisi olla vaaleahiuksinen.

Kukaan ei ole hyväksynyt tuota idioottimaista viestittelyä, rasistista sellaista.

axe

Jäsen
Luciaksi on Suomessakin jo valittu poika. Mää en muuten tiedä yhtään tästä koko hommelista, että onko joku virallinen yksi henkilö ja jotkut koulujen omat on huijareita vai mikä on homman nimi. Seitsemän vuotta sitten:

Ruotsissa on myös rasistisoitu perinteiden muuttumisen vuoksi. Kuusi vuotta sitten:

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Monenlaisia näkökulmia asiaan.

Miten olisi historiallinenkin: Lucian juhlinta on peräisin Sisiliasta. Siellä naiset, jopa miehetkin ovat järjestään tummahiuksisia. Toisaalta, sisilialaisten ihonväri on suomalaisten vastaavaa tummempi keskimäärin.

Eli jos lähdetään alkuperäisestä ideasta, niin Luciaksi olisi pitänyt nimetä aina se tummin neito porukasta. Toisaalta, kun Lucia on nimenkin puolesta jotakin valoa tuovaa, niin tämä puolestaan vie mielikuvat Elovena-tyttöön. Aivan kuten Petteri Punakuononkin piti nokassaan tuoda valoa porotokkaan: tosin ultravioletti valo edellyttää porojen silmiltäkin aivan erityistä näkökykyä.

Mutta asiaan. Kaiketi Lucia-kertomuksen ideana on tuoda hengellistä valoa pimeyteen. Sanotaan kuolleen marttyyrikuolemankin. Tässä tilanteessa tietysti näyttää nyt tummemmalle Lucialle käyvän samoin somessa eli hänestä tuli somemarttyyri.

Pitänee paikkansa, että ihonväri on edelleenkin sekä liberaaleille että konservatiiveille ongelma. Turhan viritetyt tekoälyt antoivat keskiaikaisten eurooppalaisten merkkihenkilöidenkin ihonväriksi mustan/tumman, mikä ei historiallisesti pidä paikkansa. Tekoälyn muokkaaminen tällaiseksi kielii ajattelun ongelmasta, vähäisestä tosin.

Toisaalta, pillastuminen Lucian ihonväristä tradition vuoksi kielii toisenlaisesta ongelmasta. Historiallisesti ottaen Lucian ihonväri on kohtalaisen yhdentekevää, mikäli kulttuurista omimista ei oteta huomioon. Mutta yleensä tässä tapauksessa ei, varjelkoon, jos kantasuomalaiset olisivat omineet jonkun saamelaisten juhlan. Rohjenneet käyttää heidän kansallispukuaan.

Kristilliset juhlat ovat tarkoitettu koko maailmalle. Tällöin ajatus siitä, että joku pyhimys onkin ihonväriltään tumma, ei oikein iske asian ytimeen. Maailmalla näyttää olevan keskimääräistä suomalaista tummempaa porukkaa.

Toisaalta, jo 1950-luvun suomalaistenkin joukossa oli ilmiasultaan aika monenlaista henkilöä. Muistettakoon, että suomalaisia pidettiin aikoinaan mongoleina. Tosin suomenruotsalaiset kaiketi välttivät tämän ongelman.

Näitä asioita kun kelaa, niin tällöin saattaa hyvinkin tulla johtopäätökseen, että Lucia saa minun puolestani olla minkävärinen vain. Sitä paitsi, kyseessä on edelleen keskimäärin muita liberaalimpien, eli suomenruotsalaisten juhla. Antaa heidän juhlia tavallaan, mitä se meitä haittaa.

Mehän voimme kehittää oman juhlatradition. Eiköhän eskimojen (rasistinen ilmaus?) joukosta löydy paikallinen Nanook, joka voisi juhlistaa taatusti valkoisten valon juhlaa. Toimisi, koska aika pimeää on jossakin Grönlannissa juuri nyt.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy