Ehkä olisivatkin, mutta ne kun eivät kuuluneet tutkimukseen. Itse olen vannoutunut YLEn kannattaja, mutta nyt täytyy antaa kyllä risuja uutisoinnista. Ensinnäkään uutisesta ei pääse tarkastelemaan itse tutkimusraporttia. Uskaltaisin väittää, että lukijoista melko harva jaksaa klikata uutisen lähteenä olevan tutkimusraportin auki, mutta vielä harvempi sen jaksaa erikseen etsiä netistä.
Tästä nyt siihen varsinaiseen pihviin: kyseenalaistan kyllä erittäin vahvasti, että onko hyvän journalistisen tavan mukaista otsikoida näitä uutisia tällä tavalla. Otsikossa siis puhutaan siitä, miten Suomi on EU-tutkimuksen mukaan yksi Euroopan muslimivihamielisimpiä maita. Kyseisen tutkimuksen otanta siis koostuu 13 EU-maasta (Belgia, Ranska, Kreikka, Irlanti, Italia, Espanja, Ruotsi, Itävalta, Tanska, Saksa, Suomi, Luxemburg sekä Alankomaat). Siis 13 valtiota noin 50:n joukosta, ja esimerkiksi aiemmin mainittu Itä-Eurooppa on jäänyt kokonaan pois!
Tutkimusraportissa itsessään todetaan, että "the survey findings are representative for each target group (based on country of birth or country of birth of at least one parent) in selected survey countries". Lisäksi rapsan mukaan tiedonkeruutavat ovat vaihdelleet, eivätkä kaikki ole vertailukelpoisia keskenään - ja esimerkiksi Alankomaissa somen kautta kerätty data ei edes itsessään ole täysin luotettavaa. Onko tällaisella otannalla mitenkään älyllisesti rehellistä kirjoittaa ilmiöstä koko Euroopan mittakaavassa?
Nyt täytyy vielä alleviivata, että missään tapauksessa tarkoitus ei ole tarkoitus vähätellä muslimien Suomessa kokemaa syrjintää tai koittaa mitään valkopesua. On vain jotenkin todella turhauttavaa, että uutisoidaan erittäin epätarkasti ja harhaanjohtavasti, ja sitten nämä asiat jäävät eräänlaisena puolitotuutena elämään.
Ja tässä tosiaan linkki tuohon tutkimusraporttiin, jos kiinnostaa vilkaista:
fra.europa.eu