Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 823 891
  • 6 731

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli nyt Lucia-perinne heitettiin romukoppaan, koska siellä oli tumma tyttö? Mitä aktuaalista vittua nyt oikeasti? Kyllä se päivä vietetään myös ensi vuonna. Miten tuota pystyy ymmärtämään muuten, ellei ihmisen mieli ole rasistinen?

Et varmaan ehtinyt huomaamaan, että editoin tuohon tarkennuksen myöhemmin.. (?)

edit. Ihan samalla lailla minä näen mielessäni mahdollisessa Tiger Woodsin elämäkertateoksessa Woodsia näyttelemässä jonkun tummaihoisen. Valkoihoinen näyttelijä olisi yksinkertaisesti väärin. Tai vaikkapa joku elokuva jostain legendaarisesta intiaanipäälliköstä. Jos pääosaan valittaisiin Johnny Depp, veikkaan että alkaisi melkoinen mouhoaminen alkuperäiskansojen syrjinnästä. Ja itsekin olen tätä mieltä; paras henkilö esiintymään jonain muuna on joku sellainen, joka on mahdollisimman lähellä sitä alkuperäistä.

Tätä juuri tarkoitin aiemmalla kommentillani; nyt minua ainakin epäsuorasti leimataan toimestasi rasistiksi, vaikka pyrin pelkästään tuomaan esille ajatusmaailmaa, jota edustaa ihmisistä iso osa edelleenkin Suomessa. Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta pätkääkään minkävärinen ihminen loppujen lopuksi Lucia on, mutta aika moni hänet mieltää edelleen vaaleaksi.

Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Eli nyt Lucia-perinne heitettiin romukoppaan, koska siellä oli tumma tyttö? Mitä aktuaalista vittua nyt oikeasti? Kyllä se päivä vietetään myös ensi vuonna. Miten tuota pystyy ymmärtämään muuten, ellei ihmisen mieli ole rasistinen?
Onneksi tyttöä haukkuneet saa nyt poliisit peräänsä. Tai ainakin rikosilmoituksia on tehty, taisi olla uutisissa, että vanhemmat tehneet.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Kieltämättä mua hämmentää toisinaan kuinka hauraalla pohjalla meidän perinteet on jos Lucia neitona onkin tummaihoinen vaaleaihoisen sijaan yhtenä vuonna ja perinteitä olisi jotenkin oleellisesti rikottu,varsinkin kun tietää mistä Lucia neito on alunperin lähtöisin on tummaihoinen tyttö varmaankin lähempänä alkuperää kuin se vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen eloveena tyttö.

Ymmärtäisin tämän jos sinne valittaisiin narttu koira ihmisen sijasta Luciaksi.

Hohoijakkaa mä sanon.

Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Siis juuri tätä yritin sanoakin.. Se on todella monelle ihmiselle perinne, siinä missä ne suvivirret kevätjuhlassa yms.. Sen takia ymmärrän täysin sen, että on olemassa iso joukko ihmisiä, joille tämä on taas uusi tapa heittää yksi perinne romukoppaan. Ei niillä ihmisillä välttämättä ole rasistisia tarkoitusperiä (pl. ne idiootit, jotka niitä törkyjään huutelevat julkisesti). Vaikka tämä perinne ei sinusta ole kiinnipitämisen arvoinen, monen muun mielestä varmasti on.
Olisi ehkä pitänyt viestissäni sanoa että "se että Lucian kuuluu olla valkoinen on urbaani legenda". Eli käyttää termiä "urbaani legenda" termin "perinne" sijaan. Joka tapauksessa, jos nyt käytetään termiä "perinne", niin tässä yhteydessä se on hyvin rasistinen, kuten @MegaForce tuossa yllä hyvin avaa. Ja tarkennan siis että Lucia-päivän viettäminen ei ole missään nimessä rasistinen perinne, vaan se juurtunut ajatus siitä miltä Lucian pitäisi näyttää, on.
(edit. Ei toki perinnettä olla romukoppaan heittämässä, mutta muuttamassa kuitenkin)
Se että Lucia tänä vuonna on joidenkin mielestä väärän värinen, niin ei tarkoita sitä että näin olisi jatkossa joka vuosi. Tänä vuonna tumma, ensi vuonna kenties taas vaalea tms. Tuskin tässä mitään sen radikaalimpaa muutosta tai ravistelua koko "perinteelle" ollaan tekemässä, että jatkossa vain tummaihoiset ja ei-vaaleat kelpaisivat Luciaksi.
Minkäs takia sitten maailmalla on useita tapauksia (ainakin Angelina Jolien valinta esittämään tummaihoista henkilöä nosti melkoisen myrskyn), joissa toisinpäin roolien vaihtuessa, onkin ihan ok pitää kiinni perinteistä? "Kalpeanaamat esittää kalpeanaamoja ja tummat tummia"?
Tämä on mielenkiintoinen aihe jota tulee itsekin näyttelijänä pohdittua paljon. Kuka voi näytellä ja ketä. Tämä on kenties toisen ketjun aihe. Mutta tuohon kyseiseen kysymykseen että miksi vaalea-ihoinen ei voi näytellä tummaihoista on mielestäni aika yksinertainen vastaus: rakenteellinen rasismi ja historia. Kun vaaleaihoiset ovat "näytelleet" tummaihoisia, on se lähtökohtaisesti aina ollut pilkallisesti ja rasistisin tarkoitusperin. Ja tuosta ei ole kulunut edes niin pitkää aikaa, blackface alettiin kyseenalaistamaan ihan vasta muutamia vuosia sitten. En ole tietoinen tapauksista joissa tummaihoiset maalaisivat kasvonsa vaaleiksi ja pilkkaisivat valkoihoisia. Lisäksi keskustelu mustien näyttelijöiden asemasta teatteri- ja tv-alalla on vasta viime vuosina nostanut päätään. Tämän takia voi helposti tuntua siltä, että "väkisin pakotetaan ja tuputetaan tummia ihmisiä joka ohjelmassa". Näin varmasti osittain onkin, koska maailmaan halutaan luoda muutosta.
Miksi tällaista tabua ei haluta murtaa, että tummaihoista henkilöä voisi näytellä jonkun muun etnisen taustan omaava?
Kliseisesti sanoisin, että maailma ei ole vielä valmis tähän. Aihe on sen verran tuore ja vastikään alettu nostamaan esiin (niinkuin tuossa ylempänä yritän selittää), niin tässä tilanteessa se tuntuisi isolta takapakilta. Kenties viidenkymmenen tai sadan vuoden päästä valkoihoinen voi näytellä tummaihoista ilman että sitä pidetään rasistisena.

Sen verran tästä aiheesta pitää vielä sanoa, että en lähtökohtaisestikkaan ymmärrä minkä takia historiallisia henkilöitä halutaan "vääristää" elokuvissa/näytelmissä esim. juuri siten, että heitä näyttelee eri etnisyyttä edustava näyttelijä. Fiktiivisissä hahmoissa eri asia, niissä voi mielestäni hyvin ottaa taiteellisia vapauksia.
Jossain vaiheessa meillä on varmasti vallalla maailmalla taas erilainen ajattelutapa, jossa rasisminvastaisuus ja muut nykyään pinnallaolevat asiat jää kakkoseksi joidenkin muiden, mahdollisesti konservatiivisempien arvojen edeltä.
Tähän jo hieman viittasinkin tuossa ylempänä.
Onko se silloinkin sinusta ok, jos muutos tapahtuu valtavirran myötäilyn mukaan, vai onko tämä sellainen klassinen tilanne, että yksi ihmisjoukko luettelee sen, mikä on muille oikea tapa ajatella/tehdä? Joskus minua ohjeistettiin tällä palstalla, että koko yhteiskunta määrittää ns. oikean moraalin ja oikeat arvot. Jos joskus valtaosa maailman ihmisistä kannattaa konservatiivisia arvoja, hyväksyykö liberaalimpi - nyt valtaväestössä - oleva kansanosa sen ilman kritiikkiä?
Tästä täytyy sanoa, että en ihan ymmärrä kysymystä. Haluatko yrittää tarkentaa/yksinkertaistaa?

Toivottavasti vastauksestani sai jotain tolkkua, yritin muotoilla asiat mahdollisimman hyvin.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vastenmielistä, surullista ja raukkamaista käytöstä, ei voi muuta sanoa. Tässä ajassa luulisi jo ihmisten tajunneen, että maailma muuttuu, mutta näköjään joillekin muutos on pahin kirosana ja loukkaus. Tsemppiä uudelle Lucia-neidolle sekä hänen perheelleen, sillä he ovat sen ansainneet.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
No ainakin tässä luciahommassa rasismi on oikeasti rasismia.
No tämän enempää rasistiseksi ei voi touhu enää juuri mennä ja kaiken päälle noin nuori tyttö joutuu tollasen kohteeksi on kertakaikkiaan väärin. Omasta mielestä tämänkin vuoden Lucia neito on upea ja kuten aiemmassa viestissä sanoinkin, on tämä neito varmaankin lähempänä sitä alkuperää kuin se vaaleahiuksinen sinisilmäinen eloveena tyttö.

Jännä kun tällaista reaktiota ei ole tullut tummahiuksisesta Lucia neidosta joka on vaaleaihoinen,jos siis Lucia kuvaillaan meidän perinteessä vaaleahiuksiseksi.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos jotain oikeasti häiritsee "Elovena-tytöstä" poikkeava Lucia, niin eikö kannattaisi pyrkiä pitämään ns. mölyt mahassaan? Pohjoismaisen Lucia-neidon historiallinen esikuvakin poikkesi pigmentiltään ja hiusten väriltään keskivertoskandinaavista, joten ei kai rooliin valitun etnisellä taustalla pitäisi lähtökohtaisestikaan olla väliä?

Kuriositeettina voin kertoa, että olen peruskouluikäisenä esittänyt eri raamatun henkilöitä useammassakin näytelmässä, eikä asiaa nähty ongelmana eikä minään, vaikka ulkonäköni puolesta en se tyypillisin 2000-3000 vuoden takaisen Lähi-idän asukas olekaan.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tämä Lucia-keskustelu on yksi niistä monista aiheista, missä joku ulkopuolinen määrittelee _minun_ mielipiteen vääräksi ja samalla kertoo mikä on oikea mielipide.

En ole tämänkään asian tiimoilta ketään haukkumassa ympäri Internetiä, mutta _minun_ mielikuvissa Lucia on edelleen vaaleatukkainen valontuoja. Oli Lucian juuret sitten Sisiliassa tai Suomussalmella. Nyt joku ulkopuolinen on kuitenkin päättänyt että _minä_ en saa olla sitä mieltä että Lucian tulisi olla _minun_ mielestä vaaleatukkainen, vaan olen automaattisesti rasisti jos ajattelen tällä tavalla.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
En ole tämänkään asian tiimoilta ketään haukkumassa ympäri Internetiä, mutta _minun_ mielikuvissa Lucia on edelleen vaaleatukkainen valontuoja. Oli Lucian juuret sitten Sisiliassa tai Suomussalmella. Nyt joku ulkopuolinen on kuitenkin päättänyt että _minä_ en saa olla sitä mieltä että Lucian tulisi olla _minun_ mielestä vaaleatukkainen, vaan olen automaattisesti rasisti jos ajattelen tällä tavalla.

Jos sä pidät keksittyä hahmoa ja kristilliseen uskoon periytyvää perinnettä päässäsi vain tietyn näköisenä, niin en tiedä mitä sitten siihen voisi kommentoida. Mitä mieltä olet tämän vuoden Lucia-neidon valinnasta?

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
En ole tämänkään asian tiimoilta ketään haukkumassa ympäri Internetiä, mutta _minun_ mielikuvissa Lucia on edelleen vaaleatukkainen valontuoja. Oli Lucian juuret sitten Sisiliassa tai Suomussalmella.
Kysyn yhden kysymyksen.

Onko tummahiuksinen, mutta vaaleaihoinen Lucia neito yhtä lailla "väärä" valinta kuin tämän vuoden Lucia? Viime vuonna meillä oli sellainen Lucia neito joka ei osu tohon sun määritelmään.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä Lucia-keskustelu on yksi niistä monista aiheista, missä joku ulkopuolinen määrittelee _minun_ mielipiteen vääräksi ja samalla kertoo mikä on oikea mielipide.

Monilla on varmasti myös ollut mielikuvana että ainoastaan mies voi olla presidentti, vaikka missään ei näin olla sanottu tai ilmoitettu. Eli mistä tulee tämä sun mielikuva siitä että Sisilialaisen fiktiivisen tytön kuuluu olla vaalea?

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Ei. Valtaosaa ei kiinnosta vähääkään, miltä Lucia sinun (tai jonkun muun tietyn yksilön) mielikuvissa näyttää. Sillä ei ole mitään merkitystä. Kukin pitäköön mielikuvat ominaan. Toki sitä aina välillä lienee ihan fiksua pohtia, mistä ne mielikuvat tulee ja ehkä jopa haastaa niitä. Lucia-traditio lienee hyvä esimerkki siitä, että sopivan ajanjakson valinnalla saa mieleisensä vahvistuksen mielikuvalleen.

Ongelma tulee siitä, että osa keksii näiden omien mielikuviensa pohjalta suoltamaan rasistista paskaa sen valitun Lucia-neidon suuntaan. Ongelma on sekin, että palstoille löytyy tämänkin ilmiön kohdalla eriasteisia "mutku perinteet" -lausuntoja, jotka on kovin helppo tulkita tavaksi vähätellä tai pyrkiä lakaisemaan maton alle se todellinen ongelma.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olisi ehkä pitänyt viestissäni sanoa että "se että Lucian kuuluu olla valkoinen on urbaani legenda". Eli käyttää termiä "urbaani legenda" termin "perinne" sijaan. Joka tapauksessa, jos nyt käytetään termiä "perinne", niin tässä yhteydessä se on hyvin rasistinen, kuten @MegaForce tuossa yllä hyvin avaa. Ja tarkennan siis että Lucia-päivän viettäminen ei ole missään nimessä rasistinen perinne, vaan se juurtunut ajatus siitä miltä Lucian pitäisi näyttää, on.

No siis, ymmärsin kyllä mitä ajoit takaa, vaikka tuota termiä et käyttänytkään. On se silti perinteeksi muodostunut, ja varmasti monen ihmisen päässä nimenomaan se kuvakin Luciasta on perinteikäs. Itselleni ei tosiaan ole minkäänlaista merkitystä sille kuka tai millainen henkilö Luciana on, mutta on varmasti paljon ihmisiä, joille sillä on merkitystä. Sitä tässä yritän tuoda esille. Ja noista ihmisistä varmasti iso osa on sitä iäkkäämpää väkeä, joille tummaihoinen tai ulkomaalainen merkitsee ihan eri asiaa kuin meille nuoremmille (tässä nyt härskisti samalla oletan, että itse et kuulu noihin mainitsemiini ikäihmisiin).

Se että Lucia tänä vuonna on joidenkin mielestä väärän värinen, niin ei tarkoita sitä että näin olisi jatkossa joka vuosi. Tänä vuonna tumma, ensi vuonna kenties taas vaalea tms. Tuskin tässä mitään sen radikaalimpaa muutosta tai ravistelua koko "perinteelle" ollaan tekemässä, että jatkossa vain tummaihoiset ja ei-vaaleat kelpaisivat Luciaksi.

Tämäkin on totta, mutta sama efektihän näkyy ihan kaikessa, kun kosketaan itselle johonkin tärkeään; siitä pillastutaan, ja väritetään vaikutuksia oikein huolella. (Lisätietoja vaikkapa hallitusketjusta..)

Sen verran tästä aiheesta pitää vielä sanoa, että en lähtökohtaisestikkaan ymmärrä minkä takia historiallisia henkilöitä halutaan "vääristää" elokuvissa/näytelmissä esim. juuri siten, että heitä näyttelee eri etnisyyttä edustava näyttelijä. Fiktiivisissä hahmoissa eri asia, niissä voi mielestäni hyvin ottaa taiteellisia vapauksia.

Niin, eli mutkan kautta tullaan sitten siihen, että Luciahan ei periaatteessa ole fiktiivinen hahmo. Ainakaan sen enempää kuin Jeesuskaan. Molempien olemassaolosta on olemassa todisteita (jos nyt noin pitkälle voidaan tieteellisesti olla varmoja). Toki, molempiin liittyy vahvasti fiktiiviset ja jälkikäteen varmastikin lisätyt ja väritety faktat.

Ja itse tykkään kyllä tässäkin enemmän siitä, että jos pitää historiallista hahmoa (oli se fiktiivinen tai ei) esittää, voisi sen tehdä mahdollisimman todenmukaisesti ja autenttisesti. Jos vaikka tehtäisiin elokuva jostain historiallisesta afrikkalaisesta heimopäälliköstä (kuvitteellisesta tai oikeasta) ja pääosaa esittäisi Daniel Craig, niin metsään mentäisiin aika pahasti.

Tästä täytyy sanoa, että en ihan ymmärrä kysymystä. Haluatko yrittää tarkentaa/yksinkertaistaa?

Lähinnä sitä ajoin takaa, että nyt viimeiset parikymmentä vuotta on nähty rasismia ihan kaikkialla missä vain mahdollista. Jos tämä suuntaus kääntyykin jossain vaiheessa siihen, että esimerkiksi tummaihoisena Lucia-neitona esiintyminen on väärin, niin ostatko sinä uuden suuntauksen, ja luuletko että nyt rasismihöyryissä vouhkaavat ihmiset hyväksyvät sen? Epäilen, että tuskin hyväksyisivät.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hämärästi muistan, kuinka Lola Odusogan valinta Miss Suomeksi oli väärin ja missikisat on nyt pilalla. Eikä siis missään nimessä mitenkään rasistisella mielellä, vaan että kun Miss Suomen kuuluu perinteisesti olla vaalea suomalainen nainen.

Eivät menneet missikisat todellakaan pilalle Lolan valinnasta. Vaan ihan muista syistä ja vasta vuosia myöhemmin.

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Jos tämä suuntaus kääntyykin jossain vaiheessa siihen, että esimerkiksi tummaihoisena Lucia-neitona esiintyminen on väärin, niin ostatko sinä uuden suuntauksen, ja luuletko että nyt rasismihöyryissä vouhkaavat ihmiset hyväksyvät sen? Epäilen, että tuskin hyväksyisivät.
Et kysynyt minulta mutta vastaan kuitenkin. En hyväksyisi koska mielestäni tuollainen toiminta olisi rasistista ja muutenkin perseestä.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Jos sä pidät keksittyä hahmoa ja kristilliseen uskoon periytyvää perinnettä päässäsi vain tietyn näköisenä, niin en tiedä mitä sitten siihen voisi kommentoida. Mitä mieltä olet tämän vuoden Lucia-neidon valinnasta?
Jännä juttu muuten että tämän keksityn hahmon "kotipaikalla" on perusteltu tämän vuoden valintaa oikeaksi tälläkin palstalla.

Jos et minun viestistä minun mielipidettä löytänyt niin voin sen vielä tähän kirjoittaa. Minäolisin toivonut että Lucia olisi ollut vaaleahiuksinen. Mutta kuten kirjoitin (ja arvasin miten tulee käymään) niin jotkut toiset määrittelevät minun mielipiteeni vääräksi. Minä pystyn kuitenkin elämään tämän asian kanssa, enkä lähde ketään haukkumaan ympäri Internetiä.

Mitä mieltä olet itse, voidaanko ensi vuonna valita Lucia-neidoksi lyhythiuksinen poika?

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisivatkohan nämä "perinteiden vaalijat" muuten olleet tyytyväisiä, mikäli ihonväriltään tummemman Lucian hiukset olisivat olleet vaaleat? Aika yleinen tyyli sekin.

Rasismin voi yrittää verhota nätiksi sanoiksi, mutta rasismia se on silti.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
No siis, ymmärsin kyllä mitä ajoit takaa, vaikka tuota termiä et käyttänytkään. On se silti perinteeksi muodostunut, ja varmasti monen ihmisen päässä nimenomaan se kuvakin Luciasta on perinteikäs. Itselleni ei tosiaan ole minkäänlaista merkitystä sille kuka tai millainen henkilö Luciana on, mutta on varmasti paljon ihmisiä, joille sillä on merkitystä. Sitä tässä yritän tuoda esille. Ja noista ihmisistä varmasti iso osa on sitä iäkkäämpää väkeä, joille tummaihoinen tai ulkomaalainen merkitsee ihan eri asiaa kuin meille nuoremmille (tässä nyt härskisti samalla oletan, että itse et kuulu noihin mainitsemiini ikäihmisiin).
Mielestäni silloin nämä asiasta loukkaantuvat voivat miettiä mistä tämä mielikuva vaaleasta Luciasta on heille syntynyt, kun näin ei missään historiallisissa teksteissä tietääkseni ole mainittu? Vähän sama kuin tuossa yllä mainitsemani esimerkki siitä, että joidenkin mielestä nainen ei voi toimia presidenttinä, koska heille on jostain syystä iskoistunut sellainen mielikuva. Ja härski olettamuksesi osui oikeaan.
Jos vaikka tehtäisiin elokuva jostain historiallisesta afrikkalaisesta heimopäälliköstä (kuvitteellisesta tai oikeasta) ja pääosaa esittäisi Daniel Craig, niin metsään mentäisiin aika pahasti.
Kyllä, mutta tässä on toistaiseksi vielä eri säännöt tumma- ja vaaleaihoisilla. Selitin tuossa edellisessä viestissäni siitä.
Lähinnä sitä ajoin takaa, että nyt viimeiset parikymmentä vuotta on nähty rasismia ihan kaikkialla missä vain mahdollista. Jos tämä suuntaus kääntyykin jossain vaiheessa siihen, että esimerkiksi tummaihoisena Lucia-neitona esiintyminen on väärin, niin ostatko sinä uuden suuntauksen, ja luuletko että nyt rasismihöyryissä vouhkaavat ihmiset hyväksyvät sen? Epäilen, että tuskin hyväksyisivät.
Siis näinhän on juuri nyt käynyt? Tummaihoinen Lucia-neito on rasistien mielestä väärin. Vai menikö multa vielä jotain ohi? :D

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olisivatkohan nämä "perinteiden vaalijat" muuten olleet tyytyväisiä, mikäli ihonväriltään tummemman Lucian hiukset olisivat olleet vaaleat? Aika yleinen tyyli sekin.

Minä olisin ollut tyytyväisempi. Kuten aiemmin sanoin, itselläni mielikuvissa on nimenomaan ne vaaleat hiukset. Ei toki vedenpitävä perustelu, koska niitä tummahiuksisiakin tosiaan on ollut. Ja toisaalta, italialaiset lienevät etnisesti valtaosalta ennemmin tummia kuin vaaleita.. (?)

Rasismin voi yrittää verhota nätiksi sanoiksi, mutta rasismia se on silti.

Niinpä niin, tähän tuolla jo aiemmin viittasinkin. Sinulla kun on sana hallussa, niin osaatko kertoa, miksi ei ole rasismia, että vastustaa valkoihoisen henkilön esiintymistä tummaihoisena? Tai miksei se ollut rasismia, kun perustettiin ne missikisat, joihin sai ottaa osaa ainoastaan tummaihoiset? Eikö noissakin ihan samalla lailla se etnisyys vaikuta valintakriteereihin?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siis näinhän on juuri nyt käynyt? Tummaihoinen Lucia-neito on rasistien mielestä väärin. Vai menikö multa vielä jotain ohi? :D

Siis tämä liittyi juuri tuohon mitä @zet myös toi esille; joku muu yrittää sanella sen mikä on oikein ajateltu ja mikä väärin. Jossain muussa ketjussa joskus (saattoi toki olla tämäkin) minua valistettiin, että yleinen moraali määrittää mikä on oikein ja mikä väärin. Sitä ajan takaa, että jos joskus olemme maailmassa siinä pisteessä, että yleinen moraali ajaa priorisoinneissaan konservatiiviset asiat edellä, ja esimerkiksi nostaa perinteiden vaalimisen rasismin yläpuolelle, hyväksytkö sinä sen, että me konservatiiviset ihmiset sen jälkeen kerromme miten sinä saat ajatella ja miten et?

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Mikä ettei. Ei vaikuta mun maailmaan ollenkaan. Vain niiden jotka selittelevät reaktioitansa perinteillä ja koska näin on ollut ennenkin tms.
Kiitos vastauksesta. Tuo jälkimmäinen lause taas vain alleviivaa ensimmäistä viestiäni. Joku toinen päättää _minun_ puolesta mitä mieltä _minun_ pitää olla.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siis tämä liittyi juuri tuohon mitä @zet myös toi esille; joku muu yrittää sanella sen mikä on oikein ajateltu ja mikä väärin. Jossain muussa ketjussa joskus (saattoi toki olla tämäkin) minua valistettiin, että yleinen moraali määrittää mikä on oikein ja mikä väärin. Sitä ajan takaa, että jos joskus olemme maailmassa siinä pisteessä, että yleinen moraali ajaa priorisoinneissaan konservatiiviset asiat edellä, ja esimerkiksi nostaa perinteiden vaalimisen rasismin yläpuolelle, hyväksytkö sinä sen, että me konservatiiviset ihmiset sen jälkeen kerromme miten sinä saat ajatella ja miten et?
Kiitos, nyt ymmärsin.

En tietenkään hyväksyisi, ja tottakai jokainen saa ajatella miten haluaa. Mutta jos jonkun ajattelutapa on mielestäni väärin tai perseestä, niin kyllä minä sen silloin kyseenalaistan. Ketään ei voi kieltää olemasta jotakin mieltä jostain. Enkä mielestäni niin ole tässä keskustelussa tehnytkään, ainoastaan kyseenalaistanut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy