Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 823 891
  • 6 731

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Saanko sanoa yhden asian, no sanon kumminkin. Mitä hemmetin merkitystä onko Lucia neito tummaihoinen, tummahiuksinen tjsp. Ei ole ennenkään ollut pelkkää eloveenaa kuten ei esikuvansakaan ja jos ei tykkää tummaihoisesta niin pidän sitä pelkästään puhtaana rasismina. Aivan saatanan turha alkaa mutkuttelemaan.
P.S. Kuka mielensäpahoittajista edes tietää aikaisempien vuosien valittuja, arvaan nolla.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Kiitos vastauksesta. Tuo jälkimmäinen lause taas vain alleviivaa ensimmäistä viestiäni. Joku toinen päättää _minun_ puolesta mitä mieltä _minun_ pitää olla.

Älä nyt heti ala marttyyriksi, tai no aika monta viestiä kyllä sitä jankkasit jo. Ei kai kukaan päätä mitä mieltä sun pitää olla? Ihmeellinen ajatuskulku.
Joku voi kyllä sanoa vastaan jos esim. sulle on jonkun helvetin Lucia-neidon ihonväri tai hiustenväri kauhistus.

Yleisesti mä pidän siitä, että perustellaan monipuolisesti oma mielipide ja myös uskalletaan seistä sen takana. Jos pitää vaan huutaa perinteistä ja siitä että ei saa ajatella mitä haluaa, on siellä taustalla vaan joku hikinen ja vanhentunut rasistinen/misogyninen mielipide jonka perään pitää itkeä kun on wokea ja vaikka mitä.

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Siis juuri tätä yritin sanoakin.. Se on todella monelle ihmiselle perinne, siinä missä ne suvivirret kevätjuhlassa yms.. Sen takia ymmärrän täysin sen, että on olemassa iso joukko ihmisiä, joille tämä on taas uusi tapa heittää yksi perinne romukoppaan. Ei niillä ihmisillä välttämättä ole rasistisia tarkoitusperiä (pl. ne idiootit, jotka niitä törkyjään huutelevat julkisesti). Vaikka tämä perinne ei sinusta ole kiinnipitämisen arvoinen, monen muun mielestä varmasti on.

(edit. Ei toki perinnettä olla romukoppaan heittämässä, mutta muuttamassa kuitenkin)

Minkäs takia sitten maailmalla on useita tapauksia (ainakin Angelina Jolien valinta esittämään tummaihoista henkilöä nosti melkoisen myrskyn), joissa toisinpäin roolien vaihtuessa, onkin ihan ok pitää kiinni perinteistä? "Kalpeanaamat esittää kalpeanaamoja ja tummat tummia"? Miksi tällaista tabua ei haluta murtaa, että tummaihoista henkilöä voisi näytellä jonkun muun etnisen taustan omaava?

Jossain vaiheessa meillä on varmasti vallalla maailmalla taas erilainen ajattelutapa, jossa rasisminvastaisuus ja muut nykyään pinnallaolevat asiat jää kakkoseksi joidenkin muiden, mahdollisesti konservatiivisempien arvojen edeltä. Onko se silloinkin sinusta ok, jos muutos tapahtuu valtavirran myötäilyn mukaan, vai onko tämä sellainen klassinen tilanne, että yksi ihmisjoukko luettelee sen, mikä on muille oikea tapa ajatella/tehdä? Joskus minua ohjeistettiin tällä palstalla, että koko yhteiskunta määrittää ns. oikean moraalin ja oikeat arvot. Jos joskus valtaosa maailman ihmisistä kannattaa konservatiivisia arvoja, hyväksyykö liberaalimpi - nyt valtaväestössä - oleva kansanosa sen ilman kritiikkiä?
Minä olen yksi tällainen ihminen, jolle ensimmäinen tunne tästä oli, että jaaha taasko pitää muuttaa vanhoja perinteitä. Minun nuoruudessani, kun yläasteellakin vuosittain valittiin Lucia, oli itsestään selvää, että hän on vaaleahiuksinen tyttö. No, eipä siinä, ei minun maailmani siihen kaadu, että minkä värinen Lucia on, mutta kieltämättä aina, kun muutetaan jotain, mitä olen pitänyt perinteenä, niin se vähän kirpaisee itseäni. Johtuu luonteestani. Vanha konservatiivinen jäärä kun olen. Tavallaan ajattelin lapsuudesta saakka, että tämä Lucian rooli nyt vaan kuuluu vaalealle eloveena-tytölle. Ei kai minulla siinä sen kummemmin rasistista ajatusta ollut taustalla.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Minä olen yksi tällainen ihminen, jolle ensimmäinen tunne tästä oli, että jaaha taasko pitää muuttaa vanhoja perinteitä. Minun nuoruudessani, kun yläasteellakin vuosittain valittiin Lucia, oli itsestään selvää, että hän on vaaleahiuksinen tyttö.
Niitä perinteitä tässä tapauksessa muutettiin esim viime vuonnakin. Silloin ei ollut vaaleahiuksinen tyttö vaan tummahiuksinen.

E: Miksi ne perinteet muuttui nyt eikä viime vuonna? Kun on kyse kuitenkin hiustenväristä.

Viimeksi muokattu:

MegaForce

Jäsen
edit. Ihan samalla lailla minä näen mielessäni mahdollisessa Tiger Woodsin elämäkertateoksessa Woodsia näyttelemässä jonkun tummaihoisen. Valkoihoinen näyttelijä olisi yksinkertaisesti väärin. Tai vaikkapa joku elokuva jostain legendaarisesta intiaanipäälliköstä. Jos pääosaan valittaisiin Johnny Depp, veikkaan että alkaisi melkoinen mouhoaminen alkuperäiskansojen syrjinnästä. Ja itsekin olen tätä mieltä; paras henkilö esiintymään jonain muuna on joku sellainen, joka on mahdollisimman lähellä sitä alkalkuperäistä.
Tässä on kyse nimenomaan joulunalusperinteestä, joka toteutettiin perinteisesti, kuten aikaisempinakin vuosina. Ei ole kyse mistään erityisestä asiasta. Mielenkiintoista on kuitenkin, miksi viime vuoden Lucia-neidon tummahiuksisuus ei herättänyt samanlaista "kohua" kuin aiemmin.

Tätä juuri tarkoitin aiemmalla kommentillani; nyt minua ainakin epäsuorasti leimataan toimestasi rasistiksi, vaikka pyrin pelkästään tuomaan esille ajatusmaailmaa, jota edustaa ihmisistä iso osa edelleenkin Suomessa. Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta pätkääkään minkävärinen ihminen loppujen lopuksi Lucia on, mutta aika moni hänet mieltää edelleen vaaleaksi.
Jos puolustaa tai ymmärtää ajatusmaailmaa, joka perustuu rasistisiin tai syrjiviin motiiveihin, on oltava valmis ottamaan vastuu siitä. Ei voi vain sivuuttaa kritiikkiä ja väittää olevansa uhri, kun omat näkemykset voivat vahvistaa haitallisia ennakkoluuloja. Vaikka henkilökohtaisesti et välittäisi siitä, minkävärinen Lucia on, on tärkeää ymmärtää, että perinteiden muuttuminen ei ole pelkkää mielipidekysymystä, vaan se liittyy siihen, miten yhteiskunnassa käsitellään vähemmistöjen edustusta ja tasa-arvoa. Jos ajatusmaailma perustuu siihen, että vain vaaleaihoinen voi edustaa tiettyjä rooleja, on se ongelmallista, ja siihen on kyettävä vastaamaan.

Jossain vaiheessa meillä on varmasti vallalla maailmalla taas erilainen ajattelutapa, jossa rasisminvastaisuus ja muut nykyään pinnallaolevat asiat jää kakkoseksi joidenkin muiden, mahdollisesti konservatiivisempien arvojen edeltä.
Tämä on jo todellisuutta. Ei tarvitse kuin mennä tuohon itänaapuriin ja näkee minkälainen on siellä meininki.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kiitos, nyt ymmärsin.

En tietenkään hyväksyisi, ja tottakai jokainen saa ajatella miten haluaa. Mutta jos jonkun ajattelutapa on mielestäni väärin tai perseestä, niin kyllä minä sen silloin kyseenalaistan. Ketään ei voi kieltää olemasta jotakin mieltä jostain. Enkä mielestäni niin ole tässä keskustelussa tehnytkään, ainoastaan kyseenalaistanut.

Jep, enkä väitäkään, että sinä olisit näin tehnyt, pahoittelut jos sellainen kuva jäi. Ja tottakai voi (ja pitääkin) kyseenalaistaa, mutta nykyään (tässäkin ketjussa) lähtökohta monella nimimerkillä ei ole kyseenalaistaminen, vaan nimenomaan se "olet väärässä, minä oikeassa"-asenne jo alkumetreiltä. Esimerkiksi keskustelu kanssasi ei noudattanut tätä kaavaa, vaan siinä aidosti keskusteltiin ja vaihdettiin mielipiteitä ja/tai näkemyksiä.

Se mikä on pakko sanoa vielä lisäksi, niin tuo kyseenalaistaminenkaan ei aina toimi molempiin suuntiin. Minä olen kyseenalaistanut ex-pääministerin toimia, sain kuulla olevani naisvihaaja. Olen niinikään kyseenalaistanut Pride-yhteisön toimintatapoja ja manööverejä, sain kuulla olevani persu ja homovihaaja.

Eli meillä on tälläkin palstalla paljon nimimerkkejä, ketkä eivät haluakaan aitoa keskustelua, vaan haluavat vain kertoa toiselle tämän olevan väärässä. Ja toistamiseen tarkennan vielä, sinä et mielestäni kuulu tähän joukkoon.

Minä olen yksi tällainen ihminen, jolle ensimmäinen tunne tästä oli, että jaaha taasko pitää muuttaa vanhoja perinteitä. Minun nuoruudessani, kun yläasteellakin vuosittain valittiin Lucia, oli itsestään selvää, että hän on vaaleahiuksinen tyttö. No, eipä siinä, ei minun maailmani siihen kaadu, että minkä värinen Lucia on, mutta kieltämättä aina, kun muutetaan jotain, mitä olen pitänyt perinteenä, niin se vähän kirpaisee itseäni. Johtuu luonteestani. Vanha konservatiivinen jäärä kun olen. Tavallaan ajattelin lapsuudesta saakka, että tämä Lucian rooli nyt vaan kuuluu vaalealle eloveena-tytölle. Ei kai minulla siinä sen kummemmin rasistista ajatusta ollut taustalla.

Minäpä veikkaan, ettet tosiaan ole yksin tämän ajatusmallin kanssa. Iso osa tämän ajatusmallin jakavista ihmisistä ei vain rohkene näistä huudella, koska alkaa hillitön rumputuli. Ja minusta on samalla aika ikävää, että tämäkin yllä käyty on keskustelu on nyt osoittanut sinut rasistiksi mielipiteidesi ja ajatustesi kanssa. Jos siis uskomme näitä totuuden julistaneita nimimerkkejä.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Minäpä veikkaan, ettet tosiaan ole yksin tämän ajatusmallin kanssa. Iso osa tämän ajatusmallin jakavista ihmisistä ei vain rohkene näistä huudella, koska alkaa hillitön rumputuli. Ja minusta on samalla aika ikävää, että tämäkin yllä käyty on keskustelu on nyt osoittanut sinut rasistiksi mielipiteidesi ja ajatustesi kanssa. Jos siis uskomme näitä totuuden julistaneita nimimerkkejä.
Oliko näin että sun kuvitelmissa myös Lucia neito on vaaleahiuksinen?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko näin että sun kuvitelmissa myös Lucia neito on vaaleahiuksinen?

Oli/on, juurikin näin.

Ja mitäpä on käynyt? Toin mielipiteeni/näkemykseni esiin, ja johan minut leimattiin rasistiksi, vaikka olen pariinkin kertaan sanonut sen olevan minulle henkilökohtaisesti yks hailee kuka Lucia-neitona on.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Jep, enkä väitäkään, että sinä olisit näin tehnyt, pahoittelut jos sellainen kuva jäi. Ja tottakai voi (ja pitääkin) kyseenalaistaa, mutta nykyään (tässäkin ketjussa) lähtökohta monella nimimerkillä ei ole kyseenalaistaminen, vaan nimenomaan se "olet väärässä, minä oikeassa"-asenne jo alkumetreiltä. Esimerkiksi keskustelu kanssasi ei noudattanut tätä kaavaa, vaan siinä aidosti keskusteltiin ja vaihdettiin mielipiteitä ja/tai näkemyksiä.
Tämä selvä, ja samaa mieltä. Hyvää keskustelua ollut, kiitos siitä.
Se mikä on pakko sanoa vielä lisäksi, niin tuo kyseenalaistaminenkaan ei aina toimi molempiin suuntiin. Minä olen kyseenalaistanut ex-pääministerin toimia, sain kuulla olevani naisvihaaja. Olen niinikään kyseenalaistanut Pride-yhteisön toimintatapoja ja manööverejä, sain kuulla olevani persu ja homovihaaja.
Mennään jo ehkä turhan sivuraiteilla, mutta tämä oli tosiaan yksi Marinin aikakauden suurimpia ongelmia. Kärjistetysti, jos puolustit Marinia, olit suvakkivihervassarikommariwokettaja, ja jos kritisoit Marinia, niin olit persumisogynistinaisvihaajafasisti.
Tähän sen verran, että mielestäni kukaan ei ole väittänyt tässä keskustelua @Tupu a rasistiksi, vaan ainoastaan kaksi nimimerkkiä on kysynyt että oliko hänen mielestään ongelmaa silloin kun Lucia oli viime vuonna tummahiuksinen.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lucia-kohussa on valitettavasti taustalla rumaa ja karkeaa rasismia, mikä on aina yksiselitteisesti tuomittavaa. Ehkä vähän turhaan @Noppa10 otti tässä esille oman pointtinsa, mutta sen verran vaikeasti käsitettävä tuntuu osalle olevan, että otan itsekin kantaa. Vaikka rasismia Lucian kohdalla ei voi kiistää, silti tässäkään tapauksessa kaikessa ei ole kyse rasismista, kuten ei kaikissa muissakaan kohuissa.

Rasistit ovat yksiselitteisesti alhaisia ja säälittäviä, mutta jonkin kokoinen porukka varmasti on myös pelkästään idiootteja muulla tavalla, ja sitä @Noppa10 käsittääkseni ajaa takaa. He käyttäytyvät ajattelemattomasti ja typerästi, mutta eivät rasistisin motiivein. Heille kenties Lucia on tosiaan mielikuvissa vaalea Elovena, jolloin ovat voineet antaa palautetta siitä näkökulmasta pyrkimättä asettamaan valitun Lucian ihonväriä itsessään ongelmalliseksi. Ajattelematonta, mutta ei rasismia varsinaisesti.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Älä nyt heti ala marttyyriksi, tai no aika monta viestiä kyllä sitä jankkasit jo. Ei kai kukaan päätä mitä mieltä sun pitää olla? Ihmeellinen ajatuskulku.
Joku voi kyllä sanoa vastaan jos esim. sulle on jonkun helvetin Lucia-neidon ihonväri tai hiustenväri kauhistus.

Yleisesti mä pidän siitä, että perustellaan monipuolisesti oma mielipide ja myös uskalletaan seistä sen takana. Jos pitää vaan huutaa perinteistä ja siitä että ei saa ajatella mitä haluaa, on siellä taustalla vaan joku hikinen ja vanhentunut rasistinen/misogyninen mielipide jonka perään pitää itkeä kun on wokea ja vaikka mitä.
Marttyyri- ja jankkauskortti pelattu. Se kävi hyvin selväksi, että et perinteitä arvosta etkä varsinkaan ihmisiä ketkä perinteitä taas arvostavat. Se on sääli, koska meillä on kuitenkin Suomessa paljon hienoja perinteitä. Eivätkä kaikki ole rasistisia/misogyynisiä.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös nyt taas olla rehellisiä:

Ketään ei kiinnosta joku Lucia-neito ja hänen ulkonäkönsä varsinkaan nykypäivänä paskan vertaa. Kaikkein vähiten niitä, jotka ovat tästä valinnasta nyt pöyristyneet. Kyllä kaikki tietävät, mikä se ongelma tässä osalle on, jotkut toki leikkivät tyhmää ja se heille sallittakoon.

Ehkä turhinta jankkausta vähään aikaan, ja se on kyllä Jatkoajan Löylyhuoneen kontekstissa paljon sanottu.

Loppuun selvennys: kun sanon "ketään", en tarkoita kirjaimellisesti "ketään" vaan sanotaan nyt vaikka 98 prosenttia. Tässäkin ketjussa voi tietenkin olla yksi tai useampi kovan luokan Lucia-entusiasti jolle on tärkeää Lucia-neidon vaaleus ilman rasismin häivääkään.

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Oli/on, juurikin näin.

Ja mitäpä on käynyt? Toin mielipiteeni/näkemykseni esiin, ja johan minut leimattiin rasistiksi, vaikka olen pariinkin kertaan sanonut sen olevan minulle henkilökohtaisesti yks hailee kuka Lucia-neitona on.
Ei siis saat sä omassa päässä kuvitella henkilön minkänäköiseksi haluat. Ihmettelen vaan sitä että viime vuonna oli tummahiuksinen Lucia neito ja muutaman mielestä nyt tänä vuonna on jotain perinteitä muutettu/rikottu vaikka heidänkin mielikuvaa edustaa vaaleahiuksinen tyttö Luciana.

Mikä ero on siis tämän vuotisella Lucia neidolla ja edellisvuotena. Kumpikaan ei ole/ollu ainakaan vaaleahiuksinen Lucia neito.

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Nottatuota... Ymmärränkö minä nyt oikein, että:

1) Luciaksi valittiin tummapigmenttinen tyttö
2) Joka hoiti roolinsa moitteetta
3) Jonka ansioista tämä 13-VUOTIAS, todennäköisimmin aivan ihana lapsi ja hänen läheisensä saivat tuhansittain vihaposteja eri kanavia pitkin
4) Jonka maton alle lakaisemiseksi täälläkin jotkut lankeavat säälittävään "muttakunpitäisiollaeloveenaveera" -mantraan?
5) Vaikkei se edes muka kiinnosta

On surullista.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Harmi, kun asia ei ollut "yks hailee" kaikille niille sadoille (tuhansille?) jotka sitä rasistista kuonaa suoltivat nuoren tytön ja läheistensä viestintäkanavat, ja somen täyteen. Huvittavaa, tai noh, ei oikeastaan on sekin, että vahvasti suomenruotsalaiseen perinteeseen sidoksissa oleva Lucian päivä on saanut kaikki Hilkka-Kalevit ja Seppo-Marjatat aukaisemaan "sanaisen ruumisarkkunsa" (Enbuske) ja käymään taisteluun perinteikkään Suomen puolesta. Tai sitten kyseessä on se, että mieliä on kiihotettu tässä yhteiskunnassa jo siinä mitassa, että jopa tämän nuoren ihmisen varmasti yksi elämän hienoimmista jutuista pitää pilata tällä tavoin ja pukea se johonkin perinnekeskustelun kontekstiin, koska ihonväri ei miellytä, koska rasismi.

En voi sanoa olevani ihan kauhean ylpeä nyt edustaessani myös tätä turvenuijien kansaa pohjoisessa.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nottatuota... Ymmärränkö minä nyt oikein, että:

1) Luciaksi valittiin tummapigmenttinen tyttö
2) Joka hoiti roolinsa moitteetta
3) Jonka ansioista tämä 13-VUOTIAS, todennäköisimmin aivan ihana lapsi ja hänen läheisensä saivat tuhansittain vihaposteja eri kanavia pitkin
4) Jonka maton alle lakaisemiseksi täälläkin jotkut lankeavat säälittävään "muttakunpitäisiollaeloveenaveera" -mantraan?
5) Vaikkei se edes muka kiinnosta

On surullista.
Tuota kohtaa neljä ei onneksi ole mun silmiin täällä jatkiksessa näkynyt. Tai en oo nähnyt. En kyllä lue kaikkia viestejä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: #7

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Olenko sekaisin vai mistä olen saanut hänen iäksi 20v, ihan sama kyl. Jos joku haluaa vittuuntua tai toiset innostua niin Minfossa on mielenkiintoinen ketju tälle aiheelle.

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Jos jotain oikeasti häiritsee "Elovena-tytöstä" poikkeava Lucia, niin eikö kannattaisi pyrkiä pitämään ns. mölyt mahassaan? Pohjoismaisen Lucia-neidon historiallinen esikuvakin poikkesi pigmentiltään ja hiusten väriltään keskivertoskandinaavista, joten ei kai rooliin valitun etnisellä taustalla pitäisi lähtökohtaisestikaan olla väliä?
Ollakseni rehellinen voin tunnustaa, etten ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että Lucialla pitäisi olla vaalea tukka. Mielikuvani on aina ollut, että hän on valkoisessa kaavussa asteleva neito, jolla on hilpeä kynttelikkö päässä. Hiusten väristä ei ole jäänyt mitään mieleen. Ilmeisesti kuitenkin yleisen mielikuvan mukaan Lucia on vanhastaan ollut vaaleahiuksinen.

Mutta varsinainen syy, miksi lainasin tätä viestiä, oli maininta "Elovena-tytöstä", koska se sopii mielikuvana tähän aiheeseen hyvin. Joskus takavuosina joku irvileuka nimittäin laski liikkeelle huhun, että Elovena-kaurahiutalepaketin kyljessä olevan neidon hiustyyliä aiotaan muuttaa niin, ettei neidolla ole enää lettejä. Jotkut tietysti tällaisesta häpeämättömästä teosta polttivat päreensä oikein kunnolla, ja taisi yleinen mielipide olla muutenkin kovin muutosvastarintainen. Meuhkaamisen lomassa kukaan ei kuitenkaan tullut huomanneeksi, ettei Elovena-tytöllä ole koskaan ollutkaan lettejä vaan hänellä on aina ollut varsin lyhyet, olkapäille ulottumattomat hiukset. Olisitteko muistaneet tätä? Itse en varmasti olisi vaan olisin voinut vaikka vannoa, että letithän hänellä on.

Ei siis pidä aliarvioida mielikuvien voimaa, pitivätpä ne paikkansa eli eivät.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Itselläni ei ole kovin kiinteää yhteyttä Lucia-perinteeseen. Olin yläasteella, kun se lanseerattiin koulussa. Ajattelin, että se on ruotsin opettajan juoni kielen opettamiseksi. En koe perinnettä millään tavalla omakseni. Silti se voi olla ja onkin monelle tärkeä. Ainakin Ruotsissa ja maamme syrjäisillä rannikoilla.
Kun ajattelee Ruotsia, niin arvatenkin pitkään Lucia neidot olivat sinisilmäisiä blondeja. Todennäköisesti muun näköisiä olisi ollut vaikeaa löytääkin. Epäilemättä joillekin se edustaa oikeaa perinnettä. Siinä ei sinällään ole mitään väärää. Jos vertaa joulupukki-perinteeseen, niin varmaan moni ei kokisi vaikkapa punapartaista pukkia sinisessä koltussa omakseen. Siinä mielessä ulkonäkö ei ole merkityksetön.

Kysymys on sinällään sukua toisen perinteen nostamalla kysymykselle. Nimittäin saako tiernapoikien murjaanien kuningasta esittää valkoihoinen, tai saako kasvot mustata, jos esittää. Saako Luciaa esittää tummaihoinen ylipäätään ja toisaalta olisiko parempi valkaista kasvot.

Jos näitä järjellä ajattelee, niin mitä väliä? Esitystä se kuitenkin on. Mielestäni tumma voi olla Luciana ja valkoinen murjaanina. Mutta ei minua kauheasti haittaa, jos joku on toista mieltä. Somessa tunteet kuohahtavat helposti ja anonyymisti puretaan omaa pettymystä sopimattomin sanankääntein.

Asian kokoluokka on sellainen, että ei tähän pitäisi kenenkään energiaansa käyttää. Mutta minkäs teet. Joillekin nämä asiat ilmeisesti merkitsevät sitten enemmän.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tähän sen verran, että mielestäni kukaan ei ole väittänyt tässä keskustelua @Tupu a rasistiksi, vaan ainoastaan kaksi nimimerkkiä on kysynyt että oliko hänen mielestään ongelmaa silloin kun Lucia oli viime vuonna tummahiuksinen.

Niin, siis viittasin siihen, että tuolla aiemmin jo mainittiin tämän kaltaisen ajattelunkin olevan rasistista...

Lucia-kohussa on valitettavasti taustalla rumaa ja karkeaa rasismia, mikä on aina yksiselitteisesti tuomittavaa. Ehkä vähän turhaan @Noppa10 otti tässä esille oman pointtinsa, mutta sen verran vaikeasti käsitettävä tuntuu osalle olevan, että otan itsekin kantaa. Vaikka rasismia Lucian kohdalla ei voi kiistää, silti tässäkään tapauksessa kaikessa ei ole kyse rasismista, kuten ei kaikissa muissakaan kohuissa.

Rasistit ovat yksiselitteisesti alhaisia ja säälittäviä, mutta jonkin kokoinen porukka varmasti on myös pelkästään idiootteja muulla tavalla, ja sitä @Noppa10 käsittääkseni ajaa takaa. He käyttäytyvät ajattelemattomasti ja typerästi, mutta eivät rasistisin motiivein. Heille kenties Lucia on tosiaan mielikuvissa vaalea Elovena, jolloin ovat voineet antaa palautetta siitä näkökulmasta pyrkimättä asettamaan valitun Lucian ihonväriä itsessään ongelmalliseksi. Ajattelematonta, mutta ei rasismia varsinaisesti.

Sen verran eri mieltä, etten ole kyllä noita eri tavalla ajattelevia ihmisiä leimaamassa myöskään idiooteiksi. Henkilökohtaisesti ymmärrän täysin pillastumisen, jos itselleen tärkeä asia muuttuu. En silti uskaltaisi lähteä ketään leimaamaan rasistiksi sen takia, että mieltää Lucia-neidolle vaaleat hiukset ja vaalean ihonvärin.

Noille tuoreelle Lucia-neidolle kommentoineille ei heru minkäänlaista myötätuntoa, olivat sitten rasisteja tai idiootteja.

Ei siis saat sä omassa päässä kuvitella henkilön minkänäköiseksi haluat. Ihmettelen vaan sitä että viime vuonna oli tummahiuksinen Lucia neito ja muutaman mielestä nyt tänä vuonna on jotain perinteitä muutettu/rikottu vaikka heidänkin mielikuvaa edustaa vaaleahiuksinen tyttö Luciana.

Mikä ero on siis tämän vuotisella Lucia neidolla ja edellisvuotena. Kumpikaan ei ole/ollu ainakaan vaaleahiuksinen Lucia neito.

No, jos tosiaan minulta kysytään, niin kumpikaan ei ole Lucia minun makuuni. Kummallakaan ei ole vaaleita hiuksia. Mutta, kuten jo aiemmin sanoin, henkilökohtaisesti ihan se ja sama. Se miksi nyt asiaa itse kommentoin, on yksinkertaisesti se, että viime vuonna asia ei noussut millään lailla tapetille, niin en edes ollut tietoinen ko. epäkohdasta. (epäkohdasta omiin kuvitelmiin verrattuna)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, siis viittasin siihen, että tuolla aiemmin jo mainittiin tämän kaltaisen ajattelunkin olevan rasistista...

Sen verran eri mieltä, etten ole kyllä noita eri tavalla ajattelevia ihmisiä leimaamassa myöskään idiooteiksi. Henkilökohtaisesti ymmärrän täysin pillastumisen, jos itselleen tärkeä asia muuttuu. En silti uskaltaisi lähteä ketään leimaamaan rasistiksi sen takia, että mieltää Lucia-neidolle vaaleat hiukset ja vaalean ihonvärin.

Noille tuoreelle Lucia-neidolle kommentoineille ei heru minkäänlaista myötätuntoa, olivat sitten rasisteja tai idiootteja.

No, jos tosiaan minulta kysytään, niin kumpikaan ei ole Lucia minun makuuni. Kummallakaan ei ole vaaleita hiuksia. Mutta, kuten jo aiemmin sanoin, henkilökohtaisesti ihan se ja sama. Se miksi nyt asiaa itse kommentoin, on yksinkertaisesti se, että viime vuonna asia ei noussut millään lailla tapetille, niin en edes ollut tietoinen ko. epäkohdasta. (epäkohdasta omiin kuvitelmiin verrattuna)
Mielikuvan perusteella en leimaa idiootiksi, vaan typerän ja ajattelemattoman palautteen, mitä nuorelle tytölle ovat antaneet. Törkykommentit ovat vastenmielisiä, vaikka mikä motiivi olisikin taustalla. Mielikuvassa itsessään ei ole mitään väärää, koska eihän siihen kukaan itse voi vaikuttaa. Sen sijaan toiminta silloin, kun asiat eivät mene oman mielen mukaisesti, on jakamassa ihmisiä fiksumpiin ja typeriin. Rasismi on aina typeryyttä, mutta ihminen voi hyvin olla typerys olematta rasisti.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielikuvan perusteella en leimaa idiootiksi, vaan typerän ja ajattelemattoman palautteen, mitä nuorelle tytölle ovat antaneet. Törkykommentit ovat vastenmielisiä, vaikka mikä motiivi olisikin taustalla. Mielikuvassa itsessään ei ole mitään väärää, koska eihän siihen kukaan itse voi vaikuttaa.

Joo siis, itse ymmärsin että viittaat KAIKKIIN ihmisiin, jotka noin ajattelevat, mutta kyse olikin noista kommenttia antaneista. Ei heille minultakaan löydy ymmärrystä, olivat sitten idiootteja tai rasisteja. Tai molempia.

(1)
  • Tykkää
Reactions: #7

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Entinen pääministeri, valtioneuvos Matti Vanhanen kirjoitti asiasta viisaasti julkisessa Facebook-postauksessa, mitä lienee soveliasta lainata tänne.

Mikä kumma osaa meistä vaivaa ja riivaa jos lehden tieto pitää paikkaansa, että yleisöäänestyksellä valittu uusi Lucia-neito on saanut tuhansia vihaposteja. Olkoon vaikka vain kymmeniä, niin ihmettelyni olisi sama.
Lucia tulee meille liki 2000 vuoden takaa Syrakusasta, enkä kyllä asettaisi mitään ulkonäköön liittyviä odotuksia siihen, miltä Lucia tuolloin näytti.
Päijät-Hämeen museossa on hieno näyttely jääkauden jälkeisestä elämästä täällä. Kuvien ihmisten iho on tumman ruskea. Eikä sitä kukaan epäile. Syrakoosa oli myös varmasti melkoinen kansojen sulatusuuni.
Voimia valitulle!!

-Matti Vanhanen
Keskustalaiselle Vanhaselle on toki helppoa monen naureskella ja sivuuttaa hänen mielipiteet kategorisesti, mutta mielestäni hän osuu kirjoituksessaan enemmän kuin naulan kantaan.

Mitä tulee Vanhasen kirjoituksen toiseen kappaleeseen, monellehan eurooppalaiselle, myös suomalaiselle on ilmeisesti ollut kova paikka tieteellinen fakta, että vaalea ihonväri on eurooppalaistaustaisilla ihmisillä vasta suht. tuore piirre, mikäli asiaa katsoo koko nykyihmisen satoja tuhansia vuosia kestäneen historian kannalta.

Sj991

Jäsen
Tässä on nyt kaksivaihtoehtoa:

1. Ihmiset jotka ajattelevat Lucia neidon valkoiseksi päivittävät näkemystään.
2. Rajaamme noin 10% suomalaisista ulos tästä kisasta heidän ihonvärinsä takia.

Minulle on ainakin selvää kumpi näistä on moraalisesti pienempi paha.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy