Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 824 439
  • 6 733

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Surullista. Ei muuta kuin tervetuloa Suomeen. Kohta voidaan taas yhdessä uhriutua, kun maahanmuuttajat kertovat ulkopuolisuuden tunteesta Suomessa.

Ilmeisesti tuhansia vihaviestejä.

Oikeasti? Mitä vittua?

Onko rasistisia viestejä tullut kymmeniä vai satoja?

”Voi puhua tuhansista.”

Millaisia ne ovat sisällöltään?

”Ne kohdistuvat Danielaan. Hänellä on väärä ihonväri. N-sanat toistuvat. Muistutetaan, mistä Daniela on kotoisin. Teette meistä muslimeja, sanotaan”, Heikkilä luettelee sisältöjä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ilmeisesti tuhansia vihaviestejä.

Oikeasti? Mitä vittua?

Onko rasistisia viestejä tullut kymmeniä vai satoja?

”Voi puhua tuhansista.”

Millaisia ne ovat sisällöltään?

”Ne kohdistuvat Danielaan. Hänellä on väärä ihonväri. N-sanat toistuvat. Muistutetaan, mistä Daniela on kotoisin. Teette meistä muslimeja, sanotaan”, Heikkilä luettelee sisältöjä.

Sanon nyt rumasti. On jumalauta sairasta sakkia.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äärettömän surullista. Aina toisinaan on tuntunut, että ihmisiä kuuntelemalla ja keskustelemalla voisi vaikuttaa heidän asenteisiinsa, mutta taitaa olla liian monen kohdalla tekemätön paikka.

Kun näitä kuitenkin myös joku rasistikin lukee, niin ymmärrä hyvä ihminen, että koskaan ei voi maahanmuuton ongelmia kostaa yksilölle, vaan jokainen on kohdattava omana itsenään, ei minkään segmentin edustajana. Tuollainen on todella häpeällistä ja raukkamaista toimintaa.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Sanon nyt rumasti. On jumalauta sairasta sakkia.
Vittu mitä paskaa ihmiset on ja täällä lähiössä kylläkin huomaa ihmisten rasistisuuden. En varmaankaan ole kertaakaan käynyt lähikuppilassa ilman, että oisin kuullut sanoja, ählämi, hiekkaneekeri, somppu jne...

TekAstin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK & Hawks
Vetää kyllä surulliseksi. Mihin me ollaan menossa...
Itse olen erimieltä tästä, nykyään on silti paljon vähemmän rasismia kun vaikka 50 vuotta sitten tai etenkin 1800 ja 1900-luvunkin alussa rasismi on ollut erittäin voimakasta, nyt se vain huomataan paremmin koska rasismi ei ole hyväksyttävää. Parempaan suuntaan ollaan menossa.

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tietyt poliittiset tahot ihan hallitusta myöten sanovat ettei Suomessa ole rasismia tai se ei ainakaan ole ongelma. Todellisuus on erilainen.
Oman elämänsä sankarit päässeet taas loistamaan...

Mitä perjantain kirkkosettiä katsoin, niin oikein edustava, positiivinen ja hyvin laulava Lucia-neito Daniela on. Toivottavasti tämä olisi edes pieni askel rasismin kitkemisen suuntaan, mutta kuten huomattiin, matkaa kyllä on vielä paljon.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Vittu mitä paskaa ihmiset on ja täällä lähiössä kylläkin huomaa ihmisten rasistisuuden. En varmaankaan ole kertaakaan käynyt lähikuppilassa ilman, että oisin kuullut sanoja, ählämi, hiekkaneekeri, somppu jne...

Veikkaan, että nämä samat tyypit haukkuvat myös kehitysvammaisia, ylipainoisia tai muuten "normista" poikkeavia ihmisiä. Kaljatuopin äärestä on helppoa nimitellä, kun itse ollaan nousuhumalassa olevinaan niin täydellisiä, fiksuja ja filmaattisia

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vetää kyllä surulliseksi. Mihin me ollaan menossa...
Tuskin sen enempää minnekään.
Ihmiset nyt pystyy lähettämään "palautteensa" suhteellisen vaivatta, vaikka asia ei heitä koske yhtään.

Jokaisessa maassa on tietty prosentti ihmisiä, jotka reagoivat noin, kun traditioita muunnellaan edes vähän.
Sitä ennen heitä ei edes kiinnosta koko juttu, mutta sitten yhtäkkiä ollaan niin perinteitä seuraavia kuin olla ja voi.

Elämästä tulee helpompaa, kun hyväksyy joidenkin ihmisten tyhmyyden.

En myöskään jaksa uskoa mihinkään maailmoihin ilman syrjintää tai rasismia. Ei nuo asiat koskaan katoa minnekään.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Itse olen erimieltä tästä, nykyään on silti paljon vähemmän rasismia kun vaikka 50 vuotta sitten tai etenkin 1800 ja 1900-luvunkin alussa rasismi on ollut erittäin voimakasta, nyt se vain huomataan paremmin koska rasismi ei ole hyväksyttävää. Parempaan suuntaan ollaan menossa.

Osittain varmasti näinkin ainakin pitkällä aikavälillä, mutta niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa suvaitsevaisuus on viimeisen 20 vuoden ajan selvästi taantunut. Suvaitsemattomuuden ja suoranaisen rasismin lisääntyminen sille alttiiden ryhmien joukossa lienee ainakin osittain sidoksissa yhteiskunnallisen ilmapiirin kiristymiseen erityisesti taloudellisten seikkojen vuoksi. "Rahvas kääntyy rahvasta vastaan", missä ne erilaiset aletaan nähdä "uhkana" ja "syyllisinä" yhteiskunnan ongelmiin, kun ei uskalleta itseä vahvempiakaan syyttää.

Työväenluokan sekä yleisemminkin keskiluokan kurjistuminen länsimaissa aiheuttaa rasismia. Mikään puolustus se ei sille tietenkään ole.

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Veikkaan, että nämä samat tyypit haukkuvat myös kehitysvammaisia, ylipainoisia tai muuten "normista" poikkeavia ihmisiä.

Vai onko kyseessä perinteisiä arvoja korostavat kristityt? Lucia -neidon ihonväri kun on aikalailla merkityksetön asia muille.

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä Lucia-tapaus alleviivaa mielenkiintoisella tavalla suomalaista rasismia (joskin uutisointi on ollut asian suhteen melko heikkotasoista - jälleen kerran). Mutta, mennäänpä itse asiaan, sillä tästä saattaa tulla pitkä postaus.

Ensinnäkin, kun rasistinen palaute tällä kertaa koskee suomenruotsalaista instituutiota ja on ollut suunnattu suurelta osin ruotsinkieliselle kansalaisjärjestölle, joka Lucia-tsydeemiä pyörittää, otan vapauden olettaa, että rasistisen palautteen antajat eivät tällä kertaa ole olleet Itä-Suomen persuja (tätä emme toki tiedä, koska toimittajat eivät vaivautuneet kysymään sellaisia perusasioita, kuten millä kielellä rasistista palautetta on tullut).

Jos nyt kuitenkin oletetaan, että tällä kertaa rasistista palautetta on tullut enemmistöltään tai ainakin merkittäviltä osin ruotsinkieliseltä väestöltä, joudumme vääjäämättä vetämään pari johtopäätöstä:

1. Rasismi ei Suomessa ole pelkästään perussuomalaisiin tai heidän kannattajiinsa liittyvä ilmiö, vaan sitä esiintyy myös yleiseltä maineeltaan erittäin rasisminvastaisessa ruotsinkielisessä osassa suomalaisia. Voisi jopa olettaa, että monet näistä rasisteista eivät ole olleet persujen vaan RKP:n (tai SFP:n jos niin haluatte) äänestäjiä. Tämä kertoo siitä, että pinnan alla Suomessa esiintyy huomattavan paljon rasismia ja sitä esiintyy todennäköisesti läpi puoluekentän, vaikka julkisuudessa ongelma on mielellään eristetty persuihin (kätevä tapa ulkoistaa vastuu jonnekin muualle).

2. Joku epäilemättä sanoo, että somessa lähtee helposti mopo käsistä ja tulee kirjoitettua asioita, joita ei välttämättä henkilökohtaisesti sanoisi. Aivan, ja näin nimenomaan siksi, että suuri osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän rasistisia, mutta kyllin sivistyneitä peittääkseen sen julkisuudessa ja omalla nimellään esiintyessä - ei siksi, että he ajattelisivat jotenkin paremmin kuin äärioikeistolaiset, vaan siksi, että he osaavat paremmin peittää todelliset ajatuksensa. Some on tässä mielessä jonkinlainen freudilaisen lipsahtelun katalysaattori - se pistää ihmiset kertomaan sen mitä he todella ajattelevat. Se ei aina (= useimmiten) ole kaunista.

Ja mikä on johtopäätös tästä? Se, että tässä maassa on vielä paljon tehtävää. Aluksi voisi aloittaa siitä, että lopetetaan rasismin lakaiseminen maton alle nimeämällä se perussuomalaisuudeksi - ongelma on todellisuudessa paljon laajempi. Aloittaa voi itse kukin - myös minä - peilin edestä.

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos nyt kuitenkin oletetaan, että tällä kertaa rasistista palautetta on tullut enemmistöltään tai ainakin merkittäviltä osin ruotsinkieliseltä väestöltä, joudumme vääjäämättä vetämään pari johtopäätöstä:

Siis, ruotsinkielinen väestö antaa rasistista palautetta ? Mihinkäs sää nyt itse sorruit tässä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vai onko kyseessä perinteisiä arvoja korostavat kristityt? Lucia -neidon ihonväri kun on aikalailla merkityksetön asia muille.

Niin, minä olen kyllä itsekin kristitty (kuulun kirkkoon, muttei sille erityistä syytä ole) ja tykkään myös perinteisistä arvoista. Minäkin olen jotenkin aina mieltänyt Lucia-neidon vaaleaksi (lähinnä siis hiustenväri), kuten mm. Eloveena-tytönkin. Molemmat ovat perinteisiä asioita, joista toki Lucia vielä perinteikkäämpi. Eli ymmärrän niitä, jotka kokee asian niin, että tässä on (taas) kajottu yhteen perinteeseen. En silti ymmärrä niitä, jotka lähtevät rasistisesti huutelemaan joko Lucia-neidolle, tai jollekin muulle taholle.

Se pitäisi kuitenkin mielestäni sallia ilman rasistin leimaa, että saisi oman mielipiteen tuoda julki. Esimerkiksi omasta mielestäni Lucia-neito edustaa valoa ja vaaleutta, jolloin sitä PARHAITEN kuvastaa enkelikiharainen vaaleaverikkö. Ihonvärillä ei ole merkitystä, mutta taitaa tuo kuvaus osua enimmäkseen valkoihoisiin kuitenkin.

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siis, ruotsinkielinen väestö antaa rasistista palautetta ? Mihinkäs sää nyt itse sorruit tässä.

En yhtään mihinkään. Ruotsinkielinen väestö ihan tutkitusti äänestää Suomessa huikean isolla prosentilla RKP:tta. Siten palautteen antajien käyttämä kieli kertoo siitä, että kyse ei ole persuista, joka oli tuo keskeinen argumentti. En väittänyt, enkä tietenkään väitä, että ruotsinkieliset olisivat rasistisempia kuin muut suomalaiset - todennäköisesti juuri päin vastoin. Pointti oli, että hekin ovat usein rasistisia. Ja kyllä, minulla on myös rasistisia taipumuksia esimerkiksi romanien suhteen eli en yritä tässä nyt valkopestä ketään, mutta haluan korostaa, että minulla ei ole mitään ruotsinkielisiä tai ruotsinkieltä vastaan. Pitääkö vielä varmuudeksi todeta, että en äänestä persuja, vaan Kokoomusta.

MegaForce

Jäsen
Tämä Lucia-tapaus alleviivaa mielenkiintoisella tavalla suomalaista rasismia (joskin uutisointi on ollut asian suhteen melko heikkotasoista - jälleen kerran). Mutta, mennäänpä itse asiaan, sillä tästä saattaa tulla pitkä postaus.

Ensinnäkin, kun rasistinen palaute tällä kertaa koskee suomenruotsalaista instituutiota ja on ollut suunnattu suurelta osin ruotsinkieliselle kansalaisjärjestölle, joka Lucia-tsydeemiä pyörittää, otan vapauden olettaa, että rasistisen palautteen antajat eivät tällä kertaa ole olleet Itä-Suomen persuja (tätä emme toki tiedä, koska toimittajat eivät vaivautuneet kysymään sellaisia perusasioita, kuten millä kielellä rasistista palautetta on tullut).

1. Rasismi ei Suomessa ole pelkästään perussuomalaisiin tai heidän kannattajiinsa liittyvä ilmiö, vaan sitä esiintyy myös yleiseltä maineeltaan erittäin rasisminvastaisessa ruotsinkielisessä osassa suomalaisia. Voisi jopa olettaa, että monet näistä rasisteista eivät ole olleet persujen vaan RKP:n (tai SFP:n jos niin haluatte) äänestäjiä. Tämä kertoo siitä, että pinnan alla Suomessa esiintyy huomattavan paljon rasismia ja sitä esiintyy todennäköisesti läpi puoluekentän, vaikka julkisuudessa ongelma on mielellään eristetty persuihin (kätevä tapa ulkoistaa vastuu jonnekin muualle).

2. Joku epäilemättä sanoo, että somessa lähtee helposti mopo käsistä ja tulee kirjoitettua asioita, joita ei välttämättä henkilökohtaisesti sanoisi. Aivan, ja näin nimenomaan siksi, että suuri osa ihmisistä on enemmän tai vähemmän rasistisia, mutta kyllin sivistyneitä peittääkseen sen julkisuudessa ja omalla nimellään esiintyessä - ei siksi, että he ajattelisivat jotenkin paremmin kuin äärioikeistolaiset, vaan siksi, että he osaavat paremmin peittää todelliset ajatuksensa. Some on tässä mielessä jonkinlainen freudilaisen lipsahtelun katalysaattori - se pistää ihmiset kertomaan sen mitä he todella ajattelevat. Se ei aina (= useimmiten) ole kaunista.

Ja mikä on johtopäätös tästä? Se, että tässä maassa on vielä paljon tehtävää. Aluksi voisi aloittaa siitä, että lopetetaan rasismin lakaiseminen maton alle nimeämällä se perussuomalaisuudeksi - ongelma on todellisuudessa paljon laajempi. Aloittaa voi itse kukin - myös minä - peilin edestä.
X:ää selaamalla huomaa, että palautteen antajat ovat pääasiassa "merjarantasia", joilla on Suomen lippu profiilissaan. Suomenruotsalainen yhteisö valitsi tämän(kin) vuoden Lucia-neidon yleisöäänestyksellä, eikä tämä kiinnostanut tiettyä kansanryhmää lainkaan, ennen kuin paljastui, että kyseessä on tummaihoinen tyttö.

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
X:ää selaamalla huomaa, että palautteen antajat ovat pääasiassa "merjarantasia", joilla on Suomen lippu profiilissaan. Suomenruotsalainen yhteisö valitsi tämän(kin) vuoden Lucia-neidon yleisöäänestyksellä, eikä tämä kiinnostanut tiettyä kansanryhmää lainkaan, ennen kuin paljastui, että kyseessä on tummaihoinen tyttö.

Jos näin on, vedän näkemyksiäni takaisin. Itse en sattuneista syistä jaksa selailla X:ää (en jaksanut edes Twitteriä). Kerro nyt kuitenkin, oliko siellä myös ruotsinkielisiä rasseja liikkeellä suomenkielisten idioottien lisäksi?

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ai hitto, vai eivät arvosta suomalaista naista. Merja-täti ei itse taida arvostaa kuin sellaisia suomalaisia naisia, jotka menevät hänen omaan käsitykseensä suomalaisesta naisesta. Ollaan muka nuoren tytön puolella ja samalla lytätään hänet epäkelvoksi omaan käsitykseen suomalaista naiseudesta.

Huutia ansaitsette pikkusieluiset kiusaajat!

MegaForce

Jäsen
Niin? Mihin tämä liittyy? On se silti perinne, vaikka muualta alunperin tullutkin.
Ajatus siitä, että Lucia-neidon tulisi olla vaaleahiuksinen ja vaalea on rasistinen, koska se vahvistaa ajatusta, että vain tietynlainen ulkonäkö on "oikea". Se sulkee pois monimuotoisuuden ja perustuu kulttuurisiin mielikuviin, ei perinteen alkuperäisiin merkityksiin, jotka aina muuttuvat ajan myötä. Lisäksi ajatus lienee lähtöisin tavasta miettiä historiallisia henkilöitä vaaleina, esimerkkinä vielä "pyhempi" henkilö, Jeesus. Todellisuudessa henkilö oli todennäköisesti tummahko, mitä Välimeren alueen ihmiset yleensä, mutta silti esitetään usein vaaleana.

Ymmärrän periaatteessa, että perinteiden muutos voi herättää tunteita, mutta kannattaisi pohtia, miksi moninaisuus tai perinteen muuttuminen koetaan uhkana. Korostamalla tietynlaista ulkonäköä luodaan helposti tilaa syrjiville asenteille, vaikka muuten tuomitaan suora rasismi. Ei tässä ole muutenkaan heikennetty Lucia-perinnettä millään tapaa.

Viimeksi muokattu:

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
@Noppa10 Lucia-neitohan on alunperin Sisiliasta. Näin mutu-tuntumalla väitän, ettei tuolla kovin montaa vaaleahiuksista synny. Perinteen mukaan hän on aina pukeutunut valkoiseen, mutta tuo että hänen kuuluisi olla valko-ihoinen tai vaaleahiuksinen on meidän itse ylläpitämä ja keksimä "perinne".

edit: @MegaForce tuossa hyvin avasikin mitä ajan takaa.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En yhtään mihinkään. Ruotsinkielinen väestö ihan tutkitusti äänestää Suomessa huikean isolla prosentilla RKP:tta. Siten palautteen antajien käyttämä kieli kertoo siitä, että kyse ei ole persuista, joka oli tuo keskeinen argumentti. En väittänyt, enkä tietenkään väitä, että ruotsinkieliset olisivat rasistisempia kuin muut suomalaiset - todennäköisesti juuri päin vastoin. Pointti oli, että hekin ovat usein rasistisia. Ja kyllä, minulla on myös rasistisia taipumuksia esimerkiksi romanien suhteen eli en yritä tässä nyt valkopestä ketään, mutta haluan korostaa, että minulla ei ole mitään ruotsinkielisiä tai ruotsinkieltä vastaan. Pitääkö vielä varmuudeksi todeta, että en äänestä persuja, vaan Kokoomusta.
Folkhälsanin sivut ovat myös suomeksi eli tuosta ei voi päätella mitään. Eikä palautteen antajia ennenkään ole kieli estänyt.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Noppa10 Lucia-neitohan on alunperin Sisiliasta. Näin mutu-tuntumalla väitän, ettei tuolla kovin montaa vaaleahiuksista synny. Perinteen mukaan hän on aina pukeutunut valkoiseen, mutta tuo että hänen kuuluisi olla valko-ihoinen tai vaaleahiuksinen on meidän itse ylläpitämä ja keksimä "perinne".

edit: @MegaForce tuossa hyvin avasikin mitä ajan takaa.

Siis juuri tätä yritin sanoakin.. Se on todella monelle ihmiselle perinne, siinä missä ne suvivirret kevätjuhlassa yms.. Sen takia ymmärrän täysin sen, että on olemassa iso joukko ihmisiä, joille tämä on taas uusi tapa heittää yksi perinne romukoppaan. Ei niillä ihmisillä välttämättä ole rasistisia tarkoitusperiä (pl. ne idiootit, jotka niitä törkyjään huutelevat julkisesti). Vaikka tämä perinne ei sinusta ole kiinnipitämisen arvoinen, monen muun mielestä varmasti on.

(edit. Ei toki perinnettä olla romukoppaan heittämässä, mutta muuttamassa kuitenkin)

Minkäs takia sitten maailmalla on useita tapauksia (ainakin Angelina Jolien valinta esittämään tummaihoista henkilöä nosti melkoisen myrskyn), joissa toisinpäin roolien vaihtuessa, onkin ihan ok pitää kiinni perinteistä? "Kalpeanaamat esittää kalpeanaamoja ja tummat tummia"? Miksi tällaista tabua ei haluta murtaa, että tummaihoista henkilöä voisi näytellä jonkun muun etnisen taustan omaava?

Jossain vaiheessa meillä on varmasti vallalla maailmalla taas erilainen ajattelutapa, jossa rasisminvastaisuus ja muut nykyään pinnallaolevat asiat jää kakkoseksi joidenkin muiden, mahdollisesti konservatiivisempien arvojen edeltä. Onko se silloinkin sinusta ok, jos muutos tapahtuu valtavirran myötäilyn mukaan, vai onko tämä sellainen klassinen tilanne, että yksi ihmisjoukko luettelee sen, mikä on muille oikea tapa ajatella/tehdä? Joskus minua ohjeistettiin tällä palstalla, että koko yhteiskunta määrittää ns. oikean moraalin ja oikeat arvot. Jos joskus valtaosa maailman ihmisistä kannattaa konservatiivisia arvoja, hyväksyykö liberaalimpi - nyt valtaväestössä - oleva kansanosa sen ilman kritiikkiä?

MegaForce

Jäsen
Sen takia ymmärrän täysin sen, että on olemassa iso joukko ihmisiä, joille tämä on taas uusi tapa heittää yksi perinne romukoppaan.
Eli nyt Lucia-perinne heitettiin romukoppaan, koska siellä oli tumma tyttö? Mitä aktuaalista vittua nyt oikeasti? Kyllä se päivä vietetään myös ensi vuonna. Miten tuota pystyy ymmärtämään muuten, ellei ihmisen mieli ole rasistinen?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy