suurin akuutti ongelma on todennäköisesti ne erittäin aktiiviset ja avoimeen väkivaltaiseenkin paskanaamailuun voimaantuneet ehdat "klassiset rasistit".
Onko.?
Olen hieman erimieltä kyllä tästä koska mielestäni Suomessa ei ole natseja tai väkivaltaa käyttäviä äärirasisteja millään tavalla enempää kuin muualla. Ne ovat niin onneton marginaali ettei se määrä mene edes jakojäännöksestä. Toki ei minulla ole mitään dataa antaa, lähinnä omaa mutuilua.
Se että koulussa joku oppilaista koostuva muksulauma piirtää takaraivoon hakaristeja ja leikkii niin helvetin kovaa jäbää ja uhkailee koulun tummaihoisia (ja toisinpäin)... No, voidaanko sitä sitten mitenkään vetää yhtäläisyysmerkkejä että Suomi olisi erityisen rasistinen maa?
Mielestäni ei, kuten tuo linkittämäni tutkimuskin näytti.
Nuo mitä kirjoitat esim. tummaihoisen pitämistä automaattisesti ulkomaalaisena, tai päiväkodin toiminta (lapsi merkattu noudetuksi kun sekoitettu toiseen) ja vastaavat, ei ne ole rasismia.
Ne on junttimaista käytöstä, tietämättömyyttä, vanhakantaisuutta tai vastaavaa mutta ei rasismia.
Missä näissä mainitsemistasi tilanteissa oli rasistinen motiivi / aie ja mikä se oli?
Rasismia on teko joissa on paha ja väärä motiivi toiminnalle.
Mun mielestä on typerää ja syö jo täysin puhkikuluneen rasismin määritelmää entisestään jos tämän kaltaisista aletaan kitisemään rasismina mutta niinhän nykyään kokoajan tehdään.
Se pitää suhteuttaa kaikkeen mutta ennenkaikkea vastapuolen tarkoituksellisuuteen.
Hyvä esimerkki kesältä:
Olin rippijuhlissa ja paikalla vieraita ja luonnollisesti myös mun kummilapsi (Etelä Afrikasta adoptoitu tummaihoinen) ja hänen toinen tummaihoinen veli.
Kun olimme syöneet, eräs vieras kuiskasi minulle että "nuo tummat lapset puhuukin todella hyvää Suomea" No kai kun se on heidän äidinkieli...
Tästä olisi voinut pahoittaa mielen ja kitistä rasismista jne mutta huomasin sen että he eivät sanoneet sitä pahalla tavalla, siis tavalla joka loukkaa, vaan he sanoivat sen koska eivät ymmärrä koko adoptiokuvioista mitään.
Heillä ei ollut pahaa aietta tai motiivia tai muutakaan.
Mun mielestä Esko Valtaoja siinä Ylen Sannikan haastattelussa kiteytti todella hyvin tämän kaiken.