Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 824 098
  • 6 731

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Määritteletkö vielä asianosaiset ketä vastaan "intän"?

Ei tuo nyt niin kauhean vaikeaselkoisesti ole ilmaistu. Etkö sinä tiedä ketkä ovat asianosaisia?

Tekijät ovat ottaneet opiksi, Gullit käynyt läpi asian moniulotteisuuden (rasismi/vilpittömyys), miksi nyt pitää inttää asianosaisia vastaan?

Jännä juttu että kirjoitin muutenkin kattavan vastauksen sinulle mutta tartut vain yhteen osaan sitä, eikä tämä 1-11 saa aikaan minkäänlaista ymmärrystä.

Millä oikeudella te valkoihoisina valkoisina miehinä asetatte itsenne toisten yläpuolelle ja määritätte mikä on oikein ja mikä väärin?

Yritätkö sinä kenties rajoittaa muiden ilmaisunvapautta samalla kun käytät sitä itse? Aika tasavertaisesti tässä keskenään jutustellaan. Jos keskusteluun täällä osallistuisi joku tummaihoinen henkilö, olisi varmasti hyvä olla hieman painavammin korvat höröllään. Kyseisessä kohderyhmässäkin on kuitenkin aina iso kirjo mielipiteitä.

Asianosaisia me täällä emme ole, vaan asiasta keskustelevia vapaan maailman kansalaisia.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Millä oikeudella te valkoihoisina valkoisina miehinä asetatte itsenne toisten yläpuolelle ja määritätte mikä on oikein ja mikä väärin?

Ymmärrän Blackfacen idean, mutta tässä tapauksessa asialla on toinenkin puoli. Sitä ei tarvitse enää minulle suomentaa.

Minä en määritä mitään, minua viisaammat ovat määritelleet, siksi linkitin Wikipedia artikkelin.

Kuten alkuperäisessä viestissä sanoin, ymmärrän fanien ajatuksen, samaan aikaan ymmärrän myös syntyneen kohun
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ei tuo nyt niin kauhean vaikeaselkoisesti ole ilmaistu. Etkö sinä tiedä ketkä ovat asianosaisia?

Jännä juttu että kirjoitin muutenkin kattavan vastauksen sinulle mutta tartut vain yhteen osaan sitä, eikä tämä 1-11 saa aikaan minkäänlaista ymmärrystä.

Yritätkö sinä kenties rajoittaa muiden ilmaisunvapautta samalla kun käytät sitä itse? Aika tasavertaisesti tässä keskenään jutustellaan. Jos keskusteluun täällä osallistuisi joku tummaihoinen henkilö, olisi varmasti hyvä olla hieman painavammin korvat höröllään. Kyseisessä kohderyhmässäkin on kuitenkin aina iso kirjo mielipiteitä.

Asianosaisia me täällä emme ole, vaan asiasta keskustelevia vapaan maailman kansalaisia.
Kovin paljon taas sait tekstiä aikaan. Erityisen ilahtunut olin tuosta sinun itsetekemästä taulukosta, jossa määritit arvot ja esimerkit itse ja jonka ilmeisesti piti todistaa jotakin?

Asianosaiset ovat toki myöntäneet asian ongelmallisuuden, mutta eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi. Gullit taisi itse todeta myös että se oli kunnianosoitus hänelle.

En missään nimessä ole rajoittanut kenenkään ilmaisunvapautta. Kysäisin vain sinulta kysymyksen, johon en tietenkään saanut vastausta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kovin paljon taas sait tekstiä aikaan. Erityisen ilahtunut olin tuosta sinun itsetekemästä taulukosta, jossa määritit arvot ja esimerkit itse ja jonka ilmeisesti piti todistaa jotakin?

Asianosaiset ovat toki myöntäneet asian ongelmallisuuden, mutta eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi. Gullit taisi itse todeta myös että se oli kunnianosoitus hänelle.

En missään nimessä ole rajoittanut kenenkään ilmaisunvapautta. Kysäisin vain sinulta kysymyksen, johon en tietenkään saanut vastausta.
Mitä sinä et 1-11-vertailusta ymmärtänyt? Kysy rohkeasti! Eikö sinun mielestäsi rasistinen teko voi olla törkeä, jonkin verran törkeä, ei kovin törkeä tai ymmärtämätön? Eli meinaatko että rasistisella teolla on vain on ja off eikä mitään skaalaa?

Tämä ei ole mikään oikeudenkäynti vaan keskustelu.

"Eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi" hieman jo kyllä osoittaa, että ymmärrät blackface-homman rasistisuuden, kun poimit sieltä tuon jyrkkyyden. Että parempaan päin, hyvä. Joku 1-11 sinullakin on käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta on varsin kummallista, että tästä Gullit-jutusta nousi näin iso kohu.
Siis sangen pieni kohu. Tietyissä maissa ja yhteiskunnissa tämä on iso juttu - esim jossain USA:ssa, jossa mustaihoisia on, ei pelkästään orjuutettu ja kohdeltu brutaalisti kuin eläimiä, vaan myös äärimmäisen julmasti pilkattu rodullisten ominaisuuksiensa vuoksi. Siksi on kovinkin herkkää, sanoisin että sinänsä ymmärrettävistä syistä. Ja kun nyt modernin teknologian myötä olemme yhä yhtenäisempi globaali kulttuuri niin nämä asiat eivät enää jääkään niin paikallisiksi kuin aiemmin. Ymmärrätkö nyt tämän selityksen jälkeen paremmin tätä pienehköä kohua?
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Mitä sinä et 1-11-vertailusta ymmärtänyt? Kysy rohkeasti! Eikö sinun mielestäsi rasistinen teko voi olla törkeä, jonkin verran törkeä, ei kovin törkeä tai ymmärtämätön? Eli meinaatko että rasistisella teolla on vain on ja off eikä mitään skaalaa?

Tämä ei ole mikään oikeudenkäynti vaan keskustelu.

"Eivät tuominneet jyrkin sanoin sitä rasistiseksi" hieman jo kyllä osoittaa, että ymmärrät blackface-homman rasistisuuden, kun poimit sieltä tuon jyrkkyyden. Että parempaan päiin, hyvä. Joku 1-11 sinullakin on käytössä.
Olet pyörittänyt tämän keskustelun jo (jälleen kerran) riittävän monta kertaa ympäri ja saanut tolppat siirrettyä ympäri kenttää, joten tässä kohtaa on parempi jättää asia sikseen.

Alkuperäinen väite oli siis, että kyseessä on yksiselitteisesti rasistinen teko ja perusteluksi sille on löydetty tähän mennessä Blackface ja 1-11 -lista. Asia kunnossa! Lisäksi auki jäi vielä tässä kohtaa se miten kaksi suomalaista valkoihoista miestä pystyy määrittelemään tuon tapauksen rasistisuuden.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
en ole itse asteikkoa keksinyt, mutta ilmeisesti 1 on rasisimia, jota rasismin tuottaja ei ole tarkoittanut, mutta joku haluaa sen rasismiksi tulkita. asteikko ei sisällä nollaa, koska...
Koska kaikki olemme rasisteja ja syntisinä synnyimme. Jopa nämä "tiedostavat".
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Ihan hyvä meininki oli ainakin omaan silmään noilla Gullitin faneilla. Väriä katsomoon. Tosin toiminhan itse Muriaanina naamaani mustaten kultaisella kasarilla, joten koen olevani jokseenkin jäävi tällä aikakaudella.

Eihän tuo tosiaan välttämättä ollut parikymppisten tahi muuten vaan mieleensä paikan tullen pahoittaville.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Siis rehellinen kysymys, kun en ole törmännyt asiaan, mutta:

Onko rasismille olemassa joku asteikko?

Kannattaa seurata keskustelua ja kysyä oikeita kysymyksiä. "Onko blackfacelle eli naaman ihonväriä matkivan mustaksi maalaamisen rasistisuudelle joku asteikko?"

Naaman maalaaminen mustaksi ihonväriä matkien on rasistinen ele. Se ei ole irrallaan historiasta. Kyse on vain ja ainoastaan siitä kuinka paljon ja kuinka tietoisesti. Jos valkoihoinen pikkupoika Martin Luther Kinginä ilmestyy naama mustana kouluun on 1 ja tummaihoisen lapsen synttäreille ilmestyvät aikuiset naama mustana tekemässä apinaääniä ja heiluttelemassa orjan ketjuja on 11, niin tämä on siltä väliltä. Tekijät ovat ottaneet opiksi, Gullit käynyt läpi asian moniulotteisuuden (rasismi/vilpittömyys), miksi nyt pitää inttää asianosaisia vastaan?

Tokihan pätee kaikkiin rasistisiin tekoihin. On vakavampaa ja sitten lievemmässä päässä vaikkapa jokin tiedostamaton tai lapsen oppima teko.

en ole itse asteikkoa keksinyt, mutta ilmeisesti 1 on rasisimia, jota rasismin tuottaja ei ole tarkoittanut, mutta joku haluaa sen rasismiksi tulkita. asteikko ei sisällä nollaa, koska...

Koska blackface eli naaman maalaaminen mustaksi ihonväriä matkien on rasistinen ele. Helpompaa kun lainaa alkuperäistä viestiä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minäpäs kysäisen mille asteikolle kyseiset "ruudgullitit" laitat rasisti-asteikolla?
Jos valkoihoinen pikkupoika Martin Luther Kinginä ilmestyy naama mustana kouluun on 1 ja tummaihoisen lapsen synttäreille ilmestyvät aikuiset naama mustana tekemässä apinaääniä ja heiluttelemassa orjan ketjuja on 11, niin tämä on siltä väliltä.
Sinä ja muut ketjun jäsenet voitte tehdä omat tulkintanne.

On kuitenkin historiatonta teeskennellä että blackface ei nyt olekaan blackface ja ihan irrallaan historiasta näitä hommia viedään eteenpäin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kiitos tästä. Ehkä meissä kaikissa tosiaan piilee sisäinen rasisti.
Terveisin 5v RexHex, joka meni naamansa maalaamaan. Tosin silloin halusin vain olla Ben Johnson.
Mitä sinä sanoisit nyt 2024 jollekin viisivuotiaalle, joka haluaa mennä tarhaan tai urheilukentälle naama mustaksi maalattuna? Sanoisitko että voit olla idolisi ilman tätä mustaksi maalaamista vai ostaisit sitä varten naamavärit?

Olit viisivuotiaana syyntakeeton asiaan. Blackfacen ongelmallisuutta se ei poista, ja nykyisellään historian pitäisi jo olla laajassa tiedossa. Jos vanhempi päästäisi "Ben Johnsonin" nyt monikulttuurisille kaverisynttäreille niin ehkäpä joku älähtäisi vanhemmalle ihan syystä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
On kuitenkin historiatonta teeskennellä että blackface ei nyt olekaan blackface ja ihan irrallaan historiasta näitä hommia viedään eteenpäin.
Kyllä minä ymmärrän sen, että jos annetaan rasisteille se kortti "no kato tuo penskakin pukeutu martin luther kingiksi ja maalasi naamansa mustaksi", "niin kyllähän minäkin saan maalata naamani mustaksi ja huutaa sitä uuga-buugaa".

Tässä pitää juurikin minusta ymmärtää se ero, että jos joku maalailee sen naamansa mustaksi ilman mitään rasistista ja pahaa tarkoitusta versus, että joku oikeasti vetää sitä blackface touhua.

Kuten jo pari kertaakin tässä ketjussa olen tuonut esiin, niin olen itse esittänyt lapsena mustaa henkilöä. Ja myös intiaania. Ikina noissa ei ole pahaa tahtoa ollut.

Jos nyt nykypäivänä esittäisin tummempaa kaveria niin siinä ei missään nimessä olisi mitään "blackface" touhua. Nimenomaan voisin kuvitella vetäväni juurikin noin "ruudgullit"-fanien hengessä.

Mutta nämä on nyt näitä. Rasismia nähdään myös siellä missä sitä ei oikeasti ole.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tässä pitää juurikin minusta ymmärtää se ero, että jos joku maalailee sen naamansa mustaksi ilman mitään rasistista ja pahaa tarkoitusta versus, että joku oikeasti vetää sitä blackface touhua.
Kyllä minä ymmärrän, että näillä asioilla on ero, ja pyrin tätä tuolla numeroasteikolla ilmentämään. Erimielisyytemme on vain siinä, kun painotan ettei blackface eli naaman maalaaminen mustaamiseksi (2024) ole koskaan irrallaan historiasta, ja se on siten rasistinen ele, vaikkei haluaisi tehdä mitään pahaa tai sitä tiedostaisi.

Jostain syystä tämän toteaminen saa toisilla - en nyt niinkään viittaa sinuun - täydellisen torjuntareaktion aikaiseksi. Vaikka kyse on tosiaan siitä, että me täällä jutustelemme emmekä ole mitään oikeudenkäyntiä pitämässä. Kyseisille hollantilaisillekaan ei todennäköisesti seurannut mitään muuta kuin negatiivista huomiota.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten jo pari kertaakin tässä ketjussa olen tuonut esiin, niin olen itse esittänyt lapsena mustaa henkilöä. Ja myös intiaania. Ikina noissa ei ole pahaa tahtoa ollut.

Tuohon boldaamaani kohtaan, että tänään Turkki-Portugali -ottelussa yksi Portugalin fani esiintyi intiaanin kamat päällä. Täysin todennettavissa ja täysin tarkoituksella.

Oliko kyseessä rasistinen tarkoitus? Tämä kysymys siis ihan yleisesti, ei ollut tarkoitettu jäsenelle @RexHex
 
Viimeksi muokattu:

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Erimielisyytemme on vain siinä, kun painotan ettei blackface eli naaman maalaaminen mustaamiseksi (2024) ole koskaan irrallaan historiasta, ja se on siten rasistinen ele, vaikkei haluaisi tehdä mitään pahaa tai sitä tiedostaisi.

Se on sitten mielestäni myös keskustelun paikka, pitääkö tämän aina ja ikuisesti olla rasistinen ele. Pitäisikö normalisoida kasvomaalit juuri kunnioittavassa mielessä (Gullit-fanit) esimerkiksi?

Historiaa ei tietenkään voi uudelleen kirjoittaa, mutta uutta historiaa voi tehdä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä minä ymmärrän, että näillä asioilla on ero, ja pyrin tätä tuolla numeroasteikolla ilmentämään. Erimielisyytemme on vain siinä, kun painotan ettei blackface eli naaman maalaaminen mustaamiseksi (2024) ole koskaan irrallaan historiasta, ja se on siten rasistinen ele, vaikkei haluaisi tehdä mitään pahaa tai sitä tiedostaisi.
Tätähän se maailman meno on ja jotenkin se on minusta sääli, ettei halutessaan voi vetää naamaa mustaksi nykyaikana, jos haluat olla vaikka se Martin Luther King. Muuten olet rasisti. Tulee mieleen se rasisti Iiris Suomela ja mustat makkarat. Ei varmaan ollut rasistinen ajatus sillä pukeutumisella, mutta niin sitä vaan ns. toisesta ääripäästä väännettiin.


 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ihan mielenkiintoinen keskustelu seurattavaksi.

Vastaan ensin tähän:

Erimielisyytemme on vain siinä, kun painotan ettei blackface eli naaman maalaaminen mustaamiseksi (2024) ole koskaan irrallaan historiasta, ja se on siten rasistinen ele, vaikkei haluaisi tehdä mitään pahaa tai sitä tiedostaisi.

Jostain syystä tämän toteaminen saa toisilla - en nyt niinkään viittaa sinuun - täydellisen torjuntareaktion aikaiseksi.
Siis minun tulkintani käydystä keskustelusta ei todellakaan ole se, että tämä saisi aikaan täydellisen torjuntareaktion. Päin vastoin - koko keskusteluhan pyörii sen ympärillä, että voidaanko blackfacea pitää aina ja ehdottomasti rasistisena eleenä, ja minusta tässä muutaman sivun aikana on nostettu tosi hyviä argumentteja sekä puolesta että vastaan.

Se mitä sinulta toivon, on huomata keskustelun luonne: se, että kyseenalaistetaan jonkun asian ehdottomuus ei tarkoita sitä, etteikö ymmärrettäisi sen merkitys jossain toisessa kontekstissa. Minulle itselleni konteksti on yleensä hyvin tärkeä asian ymmärtämisen takia, ja minulla ei yleensä ole mitään ehdottomia totuuksia annettavaksi.

Lähinnähän tässä oli kyse hollantilaisten fanien tuomitsemista rasisteiksi pukeutumisensa takia, eikö niin? Ja minusta heitä ei voi näiltä osin tuomita rasisteiksi. Siksi minusta blackface ei ole aina ja ehdottomasti merkki rasismista.

Tässä lainaamassani pätkässä on minusta sen verran syvällinen totuus, että kannattaa miettiä sitä hetki:

Eihän toisten ihmisten tunteiden kunnioittaminen - ja toisten kulttuurien kunnioittaminen - ole mitään muuta, kuin hyvää käytöstä. Samoin oman toiminnan muuttaminen, jos vahingossa sattuu loukkaamaan muita.
Nyt se, mitä aika usein keskustelussa tulen nostaneeksi pintaan on varsinkin aatteellisesti aktiivisten ihmisten selektiivinen tunteiden kunnioittaminen. Toisen ryhmän tunteiden loukkaaminen on heidän mielestään rikos, toisen ryhmän loukkaantuminen on pikkumaisuutta, itkemistä ja sen kaltaista. Jotain ryhmää on suoranainen pakko pilkata - tai he eivät ainakaan koskaan ole oikeassa - jonkun toisen puolesta on puolestaan nostettava sotaliput ja käytävä yhteiseen rintamaan vääryyden korjaamiseksi.

Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että kainuulaisen körttimuorin loukkaantuminen siitä, kun pappi on esitetty sketsissä ikävässä valossa, on joidenkin mielestä naurettavaa, kun taas sitten jonkun toisen loukkaantuminen siitä, että väärä ihminen käyttää sulkapäähinettä, on tuolle sulkapäähineen käyttäjälle lähes tappoon rinnastettava rikos: tapetaan kulttuuria tjsp.

Selektiivisessä tunteiden kunnioittamisessa ei sinänsä ole minusta mitään pahaa - niin ihminen toimii. Mutta jokainen, joka sitä harrastaa, kannattaa silloin myös hyväksyä se, että joku toinen selektiivisessä kunnioittamisessaan ei kunnioita heitä. Minä itse uskon vastavuoroisuuteen: kun minä kunnioitan ihmisiä ja heidän tunteitaan, he kunnioittavat minua ja minun tunteitani. Eikä tarvitse edes kysyä, ei, en ole täydellinen siinä suhteessa, vaan löydän itseni aina välillä uudestaan harrastamassa selektiivisyyttä.

Tämä liittyy suurempaan asiaan eli ihmisen laumavietteihin. Isossa kuvassa on aika merkityksetöntä, että kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Siksipä ihminenkään ei sellaiseen pyri. Meillä on sosiaalisesti (lajitoverien välisessä kanssakäymisessä) ensisijaisesti kaksi tavoitetta: (1) löytää ihmiset jotka ajattelevat samalla tavalla kuin me, ja (2) saada mahdollisimman iso joukko ajattelemaan samalla tavalla. Iso osa kaikesta aatteellisesta aktivismista ei itse asiassa pyri minkäänlaisten ongelmien ratkaisemiseen, vaan ainoastaan samanmielisyyteen.

Siksi meille onkin niin tärkeää kehitellä "ajatushäkkyröitä" (josta olen puhunut aiemmin), joiden avulla koestetaan sitä, ajatteleeko ihminen samalla tavalla vai ei. Nämä häkkyrät ovat sen kaltaisia, että vain indoktrinoitu ihminen läpäisee seulan: se käyttää uuskieltä ja montaa muuta tekijää paljastaakseen niin "ne muut" kuin huijaritkin. Tällaisten kehikoiden rakentaminen on ihmiselle "vanhaa kuin synti".

Amerikkalainen koodistoko määrittää sen, miten heille kohtalaisen vähämerkityksellisen urheilulajin Euroopan Mestaruusturnauksessa tulee yleisön käyttäytyä? ... Emme me vaadi jotain Tiibetissä tai Etiopiassa eläviä omaksumaan amerikkalaisten hyvisten ethosta kun he viettävät juhliaan (mistä EM-futiksessa on lopulta kyse).
Aatteille on usein hyvin selektiivistä se, että kenen pitää omaksua kenenkin ajatusmaailma, koska niillä on lähes kaikilla oma kohdeyleisönsä. Blackface tulee Yhdysvalloista, ja yhdysvaltalaiset aktivistit tekevät työtään ulottaakseen sen myös muuhun maailmaan - mutta ei tietenkään kaikkialle.

En nyt yhtäkkiä nopealla googletuksella löytänyt sopivaa tapakulttuuria kasvojen mustaamisesta (olen ihan 100% varma että sellainen jostain pienemmästä kulttuurista löytyy), mutta esimerkiksi japanilaisessa teatterissa ja geisha-kulttuurissa kasvojen maalaaminen valkoiseksi on aika yleistä.

Juuri tämä! Mikään yksittäinen sana, tai värjätty naam, peruukki tai vaatekappale ei ole rasistinen. Se rasismi tulee siitä kontekstista, missä niitä käytetään.
Minäkin olen niitä ihmisiä, jotka ajattelevat ensisijaisesti kontekstia. Se johtuu siitä, että minusta sanoissa, pukeutumisessa tai eleissä ei itsessään ole mitään viestiä sisäänrakennettuna, vaan se viesti tulee kontekstista.

Minusta ollaan vaarallisella tiellä, jos aletaan sensuroimaan kokonaan sanoja tai asioita pelkästään sillä perusteella, että niitä on usein käytetty rasistisessa kontekstissa, ilman että edes yritetään ymmärtää tai keskustella siitä kontekstista.
Tämä on minusta hyvin syvällinen ajatus. Meillä nimittäin on kovasti taipumuksena tulkita asiat oman subjektiivisen tuntemuksemme kautta: se puolestaan ei välttämättä ole todellakaan se, mitä asialla on haluttu viestiä.

Tuossa oli @Osmo Rapeli :lta viesti teatterista ja siitä, että jos teatterin sisällä on jotain rasistiseksi tulkittavaa symboliikkaa, niin konteksti pitäisi tehdä selväksi. Tämä on ajatuksena aika monen taiteenalan tekijän omia ajatuksia vastaan, ja tämä itse asiassa näkyy nykyajan taiteessa. Siinä missä persut haluavat näyttämöille vain suomalaiskansallista romantiikkaa, niin jotkut haluavat näyttämöille vain selkeästi sitä-tai-tätä vastaan / puolesta olevaa tavaraa.

Ei se mielestäni niin mene. Minusta paras taide on sellaista, joka laittaa miettimään ja siis oikeasti miettimään: ei niin, että se on kantaaottavaa, vaan niin, että se jättää mieleen enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Muussa tapauksessa me saadaan sellaista "kädenlämpöistä" kulttuuria, joka vain noudattelee yhteiskunnan yleistä konsensusta, ja jonka tekemisen moni taiteen tekijä kokee ihan turhaksi.

- - -

Mutta sitten se asia. Tässä blackface-draamassa kuten suurimmassa osassa koko tätä ketjua sekä monia muitakin ketjuja ei sinänsä ole kysymys oikeastaan muusta kuin käytöstapojen luomisesta. On olemassa porukka, joka kokee tämän asian elämän ja kuoleman kysymyksenä. Eli että on olemassa oikeita ja vääriä sanoja, oikeita ja vääriä eleitä, ja ne kertovat sellaisenaan ihmisen tarkoitusperistä ja ovat kaiken yhteiskunnallisen pahuuden ja vääryyden takana, vrt. ajatushäkkyrät, joilla ajatukset todetaan oikeiksi tai vääriksi. Mitä mustavalkoisemmin, sen parempi häkkyröiden ylläpitäjille.

Näin asia ei kuitenkaan mielestäni ole. Tällainen ajattelu tuo minulle enemmän mieleen yläasteen, jossa sanoille ja lauseille annettiin ihan omat merkitykset omassa porukassa ja sitten itsekseen hihiteltiin, kun joku toinen "tietämätön" tätä sanaa tai lausetta käytti. Eivät tällaiset asiat kerro ihmisen sisäisistä draivereista yhtään mitään, ei enempää kuin ne hihittelyt yläasteella.

Mutta toisaalta koen tämän keskustelun tärkeäksi, ei vain sillä tavalla kuin moni ajattelisi. Nettiaika toi meille länsimaalaisille yhdessä rysäyksessä miljardi tai kaksi ihmistä kimppaan, ja meidän olisi löydettävä jonkinlainen konsensus siitä, että mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei. Minä luonnontieteilijänä näen tämän ihan välttämättömänä prosessina, jos me aiotaan saada koko länsimainen yhteisö pelaamaan yhteen. Se, että mitkä sanat ja mitkä eleet loppuviimeksi päättyvät hyvän käytöksen listalle, on toissijaista: ensisijaista on se, että meillä on yhteiset käytöstavat.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös