Koska he ovat edelleen merkittävä ryhmä Suomessa joka ei työllisty? Aivan kuten Somalit sekä Afghanistanilaiset.
Antaa hieman erikoisen kuvan keskustelijasta jos ei osaa eritellä maahanmuuttoryhmiä vaan puhuu heistä yhtenä ryhmänä.
En/tisiä afgaaneja, irakilaisia, somaleita ja syyrialaisia, mutta Suomen kansalaisuuden saaneita työttömiä työnhakijoita eivät tilastot kerro.
Kuhunkin ryhmään kuuluvia kansalaisuuden saaneita on jo tuhansia.
Hyvä pyrkimys rakentavaan keskusteluun tämäkin!Ihan hyvä pyrkimys rakentavaan keskusteluun. Vähän häiritsee tämä oman kuplan "totuus". Itse näkisin, että selvästi suurin osa ei piittaa mihinkään suuntaan jos joku haluaa kasvonsa tummentaa. Toiseksi suurin ryhmä suhtautuu asiaan positiivisesti, ja vain hyvin pieni vähemmistö ei pidä asiasta. Eli täsmälleen päinvastoin kuin tuossa sanotaan ("valtaosa muista").
Mutta pääasia toki, että tässä tunnustetaan, ettei oma näkökulma ole ainoa mahdollinen, mistä peukku.
Niin siis ongelma tässä ei ole oikeastaan missään vaiheessa ollut se, että pilkattaisi Gullitia, vaan blackfacen rasistisesta elementistä yleensä. Toki varmaan jotkut pilkkaakin ovat epäilleet.Tämä on niin hölmöä, että ollaan mukamas niin suvaitsevaisia ettei osata tehdä enää mitään eroa eri tilanteiden ja asioiden välillä vaan ajatellaan totaalisen mustavalkoisesti kaikki samaan nippuun, ja tuomitaan heti rasismiksi. Tämä Gullit/blackface-juttu on ihan täydellinen esimerkki tästä.
Minä ymmärrän täysin tuon blackfacen tuomitsemisen niissä tapauksissa, joissa sillä on selvä rasistinen kytkös eikä oikein muuta kontekstia kuin se, että "Maalaanpas nyt naamani mustaksi, leikin afrikan neekeriä ja sanon että ugabuga. Höhöhöhöö." Mutta tämän Gullit-kunnianosoituksen tuomitseminen ja niputtaminen samaan on täyttä järjettömyyttä.
Ruud Gullit oli aikansa legenda joka tunnettiin paitsi huikeista pelitaidoistaan niin myös tuosta isosta kiharatukastaan joka erottui kentällä. Siihen aikaan kun Gullit oli huipulla, katsomot olivat täynnä ihmisiä joilla oli Gullit-peruukit päässä ja naama mustattuna, eikä siitä kukaan loukkaantunut koska kaikki tiesivät, että kyse on kunnianosoituksesta pelaajalle. Hölmöltähän se tuntuisi tehdä kunnianosoitus Gullitille laittamalla vaalea kiharatukka päähän koska kukaan ei edes tietäisi, ketä silloin yritetään kunnioittaa.
Ja puhtaasta kunnianosoituksestahan tässä nytkin oli kyse, eikä tuossa ole mitään rasistista koska olennainen asia ei ole kuitenkaan se Gullitin ihonväri. Hän nyt vaan sattuu olemaan tummaihoinen ja jos halutaan näyttää Gullitilta niin silloin naama on värjättävä.
Tässäkin tapauksessa tärkeintä olisi taas se, mitä kohde itse asiasta ajattelee, eikä näiden puolestaloukkaantujien mielipiteet. Ja Gullit itsehän otti tuon juuri niin kuin kuuluukin, eli kunnianosoituksena.
En sitä väittänytkään. Mutta pitöähän myös tämän blackfacen kohdalla ittaa huomioon konteksti ja osata tehdä ero, mikä on rasistista ja mikä ei. Tämä on täysin järjetöntä, että kaikki niputetaan yhteen ja heilutellaan rasismikorttia ilman että huomioidaan mitään muuta kuin se mustattu naama.Niin siis ongelma tässä ei ole oikeastaan missään vaiheessa ollut se, että pilkattaisi Gullitia, vaan blackfacen rasistisesta elementistä yleensä. Toki varmaan jotkut pilkkaakin ovat epäilleet.
Minulle kävi korona-aikana omasta mielestäni erikoinen sattuma. Pidettiin oppitunteja meetin avulla etänä. Yksi erityisluokan oppilas tuli sinne jatkuvasti mukaan huutamaan täysillä "n*****i, n*****i, n*****i, ...En sitä väittänytkään. Mutta pitöähän myös tämän blackfacen kohdalla ittaa huomioon konteksti ja osata tehdä ero, mikä on rasistista ja mikä ei. Tämä on täysin järjetöntä, että kaikki niputetaan yhteen ja heilutellaan rasismikorttia ilman että huomioidaan mitään muuta kuin se mustattu naama.
Minä näen, että tällainen täysin mustavalkoinen ajattelu ja lähes fanaattinen herkkänahkaisuus kääntyy ja on osittain jo kääntynytkin asiaa vastaan, koska se tekee kaiken järkevän keskustelunkin aika mahdottomaksi.
Niin keskustelun ydinhän tässä on se, ovatko tietyt asiat, teot tai sanat absoluuttisesti aina rasistisia, vai pitäisikö niiden käyttöä tulkita kontekstissa.Niin siis ongelma tässä ei ole oikeastaan missään vaiheessa ollut se, että pilkattaisi Gullitia, vaan blackfacen rasistisesta elementistä yleensä. Toki varmaan jotkut pilkkaakin ovat epäilleet.
Tämä herätti mielenkiintoni. Amerikkalainen koodistoko määrittää sen, miten heille kohtalaisen vähämerkityksellisen urheilulajin Euroopan Mestaruusturnauksessa tulee yleisön käyttäytyä?En ole tässä aiheessa asiantuntija, mutta jos ei seuraa amerikkalaista mediaa niin
monen asian rasismikytkentä tulee yllätyksenä . Ei nuoret voi tajuta vuosikymmenten takaisia juttuja jos eivät edes ole kuulleet näistä. Toki sitten suorat uhkailut on aina väärin.
Tätä ongelmaa pahentaa se, että sinällään positiivisella ilmiöllä, eli ruokalähettihommalla elättää itsensä kun painaa niska limassa. Oikeasti sillä ei kuitenkaan "elätä itseään" kuten me asian olemme tottuneet ymmärtämään (terveisiä kymmenen päivän saikulta) ja työ tekee kielen oppimisen sekä kulttuurillisen integroitumisen hyvin vaikeaksi.Liian moni maahanmuuttaja on toistaiseksi halunnut koulutuksen saatuaan muuttaa muualle Eurooppaan, tai halunnut olla kouluttautumatta ja kieltämme oppimatta (jopa toisessa ikäpolvessa).
Jotain on mennyt pieleen, niin viranomaisten, kantaväestön kuin itse maahanmuuttajienkin asenteissa ja toiminnassa.
Onko sitten mistään muualta löydettävissä parempia malleja?
Ei oikein näytä siltä.
Tajusit juuri päinvastoin kuin tarkoitin.Tämä herätti mielenkiintoni. Amerikkalainen koodistoko määrittää sen, miten heille kohtalaisen vähämerkityksellisen urheilulajin Euroopan Mestaruusturnauksessa tulee yleisön käyttäytyä?
Olen täysin varma, ettei kolmikko ilmaissut rasismia hakeutumalla ihailemansa pelaajan habitukseen. Itseasiassa niin ovat aivan kaikki, jotka viitsivät mennä heidän nappiksiinsa.
Emme me vaadi jotain Tiibetissä tai Etiopiassa eläviä omaksumaan amerikkalaisten hyvisten ethosta kun he viettävät juhliaan (mistä EM-futiksessa on lopulta kyse). Miksi vaatisimme sitä hollantilaisilta?
En usko. Viittauksesi Amerikkaan johti vain siihen että sain ajatuksen punaisesta langasta kiinni.Tajusit juuri päinvastoin kuin tarkoitin.
Juuri tämä! Mikään yksittäinen sana, tai värjätty naam, peruukki tai vaatekappale ei ole rasistinen. Se rasismi tulee siitä kontekstista, missä niitä käytetään. Minusta ollaan vaarallisella tiellä, jos aletaan sensuroimaan kokonaan sanoja tai asioita pelkästään sillä perusteella, että niitä on usein käytetty rasistisessa kontekstissa, ilman että edes yritetään ymmärtää tai keskustella siitä kontekstista.Niin keskustelun ydinhän tässä on se, ovatko tietyt asiat, teot tai sanat absoluuttisesti aina rasistisia, vai pitäisikö niiden käyttöä tulkita kontekstissa.
Tilannetta voidaan verrata siihen, saako esimerkiksi n-sanaa lausua ääneen lainkaan - edes asiallisesti kyseiseen termiin viitaten - vai onko n-sanan ääneen lausuminen kontekstista riippumattomasti aina rasismia. Tästähän saatiin keskustelua taannoin, kun Esko Valtaoja erehtyi viittaamaan TV:ssä kyseiseen sanaan.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sanoja ja tekoja ei pitäisi tulkita absoluuttisesti, vaan konteksti ja tarkoitusperät huomioiden. Näin tapahtuu myös oikeuden edessä. Rikokseen syyllistymistä tai teon tuomittavuutta arvioidaan tyypillisesti myös motiivin kautta.
Poliittisesti tietyt asiat ovat kuitenkin sen verran tulenarkoja, että lienee viisasta pidättäytyä niistä kokonaan ja kaikissa tapauksissa. Esimerkkinä juuri n-sanan käyttö. Tästä huolimatta lisään vielä sen, että kaikenlainen itsesensuuri ja absoluuttisen puhdasoppisuuden vaatiminen on uhka liberaalille demokratialle.
Natsiunivormu ja KKK-kaapu tässä moi...Juuri tämä! Mikään yksittäinen sana, tai värjätty naam, peruukki tai vaatekappale ei ole rasistinen.
Ovatkohan (kaikki) gullitien puolustelijat ja "kohta ei saa pitää pelipaitaakaan" ja "kun Gullitkaan ei tykännyt pahaa" -huutelijat pyrkineet ymmärtämään blackfacen historiaa eli mustan naamanvärjäyksen tätä kontekstia? Tiedämme vastauksen...Minusta ollaan vaarallisella tiellä, jos aletaan sensuroimaan kokonaan sanoja tai asioita pelkästään sillä perusteella, että niitä on usein käytetty rasistisessa kontekstissa, ilman että edes yritetään ymmärtää tai keskustella siitä kontekstista.
Natsiunivormu jossain historiallisessa esityksessä jonkun esiintyjän päällä ei ole mielestäni millään tavalla rasistinen, sitten jos joku siviili vetää huvikseen kaupungilla SS-vaatteissa, onkin jo minusta eri asia.Natsiunivormu ja KKK-kaapu tässä moi...
Erittäin suosittuja cosplay-harrastajien keskuudessa, varsinkin Kauko-Aasiassa (Japani, Korea):Natsiunivormu ja KKK-kaapu tässä moi...
Kontekstin mukaan tulkitseminen tapauskohtaisesti on sinänsä kaunis ajatus, mutta jättää ikävästi tilaa pers.. perinteisemmille rasisteille vedota johonkin keksittyyn kontekstiin, jolla oikeuttaa provosointinsa. Että älä sinä minua rasistiksi syytä, kun tässä vain kunnioitetaan suomalaisia perinteitä ja pukeudutaan murjaanien kuninkaaksi tiistaiselle kauppareissulle. Vieraslajit on lupiineja ja väestönmuutos sitä, kun ihmisiä kuolee ja syntyy.Juuri tämä! Mikään yksittäinen sana, tai värjätty naam, peruukki tai vaatekappale ei ole rasistinen. Se rasismi tulee siitä kontekstista, missä niitä käytetään. Minusta ollaan vaarallisella tiellä, jos aletaan sensuroimaan kokonaan sanoja tai asioita pelkästään sillä perusteella, että niitä on usein käytetty rasistisessa kontekstissa, ilman että edes yritetään ymmärtää tai keskustella siitä kontekstista.
Juuri tämä! Mikään yksittäinen sana, tai värjätty naam, peruukki tai vaatekappale ei ole rasistinen. Se rasismi tulee siitä kontekstista, missä niitä käytetään. Minusta ollaan vaarallisella tiellä, jos aletaan sensuroimaan kokonaan sanoja tai asioita pelkästään sillä perusteella, että niitä on usein käytetty rasistisessa kontekstissa, ilman että edes yritetään ymmärtää tai keskustella siitä kontekstista.
Olen samaa mieltä, naaman maalaamisessa pitäisi tehdä jonkinlainen ero vilpittömän mukailun ja pilkan kanssa.En sitä väittänytkään. Mutta pitöähän myös tämän blackfacen kohdalla ittaa huomioon konteksti ja osata tehdä ero, mikä on rasistista ja mikä ei. Tämä on täysin järjetöntä, että kaikki niputetaan yhteen ja heilutellaan rasismikorttia ilman että huomioidaan mitään muuta kuin se mustattu naama.
Minä näen, että tällainen täysin mustavalkoinen ajattelu ja lähes fanaattinen herkkänahkaisuus kääntyy ja on osittain jo kääntynytkin asiaa vastaan, koska se tekee kaiken järkevän keskustelunkin aika mahdottomaksi.
Tietysti sanan täydellinen hävittäminen nyt on järjetöntä ja sitä voi käsitellä omassa historiallisessa kontekstissaan sellaisena kuin se on. Mitään tarvetta ei kuitenkaan ole puhua tummaihoisista ihmisistä n-sanalla, koska kyseessä on pitkälti ihmisryhmän loukkaamiseen ja alentamiseen tähtäävä sana. Sitä se oli jo kauan sitten ja nykyään käytettynä vielä enemmän, kun kenellekkään sanan käytön ei pitäisi olla epäselvää.Niin keskustelun ydinhän tässä on se, ovatko tietyt asiat, teot tai sanat absoluuttisesti aina rasistisia, vai pitäisikö niiden käyttöä tulkita kontekstissa.
Tilannetta voidaan verrata siihen, saako esimerkiksi n-sanaa lausua ääneen lainkaan - edes asiallisesti kyseiseen termiin viitaten - vai onko n-sanan ääneen lausuminen kontekstista riippumattomasti aina rasismia. Tästähän saatiin keskustelua taannoin, kun Esko Valtaoja erehtyi viittaamaan TV:ssä kyseiseen sanaan.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sanoja ja tekoja ei pitäisi tulkita absoluuttisesti, vaan konteksti ja tarkoitusperät huomioiden. Näin tapahtuu myös oikeuden edessä. Rikokseen syyllistymistä tai teon tuomittavuutta arvioidaan tyypillisesti myös motiivin kautta.
Poliittisesti tietyt asiat ovat kuitenkin sen verran tulenarkoja, että lienee viisasta pidättäytyä niistä kokonaan ja kaikissa tapauksissa. Esimerkkinä juuri n-sanan käyttö. Tästä huolimatta lisään vielä sen, että kaikenlainen itsesensuuri ja absoluuttisen puhdasoppisuuden vaatiminen on uhka liberaalille demokratialle.
Mitä roolia kyseinen esiintyjä esittää? Ei-rasistia?Natsiunivormu jossain historiallisessa esityksessä jonkun esiintyjän päällä ei ole mielestäni millään tavalla rasistinen, sitten jos joku siviili vetää huvikseen kaupungilla SS-vaatteissa, onkin jo minusta eri asia.
Tässä puhuttiin kontekstista ja esimerkiksi @kyykäärme siitä, ettei "neekeri" sanaa saisi käyttää missään tilanteessa, koska se on automaattisesti rasistista ja näiden käyttäjä haluaa toteuttaa rasismiaan näiden asioiden avulla, vaikka käyttäjä ei sitä millään muotoa niin tarkoittaisi. En näe järkevänä asiana, että opetustoiminnassa tai historiallisissa esityksissä/elokuvissa ei saisi käyttää sanoja tai tunnuksia, jotka ovat yleisesti rasistisia. Vai haluaisitko sensuroida kaikki nämä, vaikka ne esittäisivät nämä tahot/teot todellisessa pahassa valossaan?Mitä roolia kyseinen esiintyjä esittää? Ei-rasistia?
Eiköhän se historiallisessa esityksessä vedä sitä natsin roolia. Vittu taas tätä idiootin esittämistä.Mitä roolia kyseinen esiintyjä esittää? Ei-rasistia?