Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 698 434
  • 5 913

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Keitä ovat nämä asiasta päättäneet ihmiset, eli suuret ihmismassat? Ja kenen mandaatilla he ovat tähän lopputulokseen päätyneet?
Vapaassa yhteiskunnassa elävät ihmiset. Ei siihen mitään mandaattia tarvita eikä asialle voi tehdä käytännössä yhtään mitään.
Leijonakorun käyttäjät profiloituivat jossain vaiheessa skineiksi ja uusnatsihenkisiksi ja tämä on jossain määrin ymmärrettävääkin, koska ko. ryhmillä korua esiintyi hämmentävän paljon. Mutta en usko, että korua on alunperin "keksitty" sellaista varten, koska historia vie satojen vuoksien taakse. Tietyt ryhmät vain omivat ko. korun itselleen ja sen jälkeen kaikki korun käyttäjät ovat profiloitu muiden toimesta näiden ryhmien kannattajiksi. Persuja ei oltu silloin vielä keksittykään. Onko siis oikein, että jotkut ryhmät vain omivat jonkun tunnuksen ja muuttavat sen merkityksen vastaamaan jotain ihan muuta kuin se on alunperin tarkoitettu? Tämä on toki paljon isompi kysymys kuin pelkkä leijonakoru.
Ei se varmaan oikein ole kaikilta osin, mutta maailma muuttuu ja ihmisen on vain sopeuduttava siihen. Toki aina voi myös kasvattaa hyvän itsetunnon ja olla välittämättä siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat esim. pukeutumisesta.

Tällainen "profilointi" ulkopuolisten taholta ei kuitenkaan aina osu oikeaan. Tiedän yhdenkin tapauksen, missä leijonakoru oli alunperin sodassa taistelleen isoisän henkilölle jättämä perintö. Tämä henkilö halusi korua käyttämällä kunnioittaa isoisäänsä ja muita sodissamme taistelleita veteraaneja, muttei enää lopulta voinut, koska ulkopuoliset ihmiset kuvittelivat hänen olevan uusnatsi. Asiaa ei auttanut, hän alkoi kaljuuntua varsin nuorella iällä ja oli nuoruudessaan harrastanut voimailulajeja, joten hän ei ollut ulkoisestikaan mikään kukkakeppi. Oikeassa maailmassa ko. henkilö oli naimisissa mustaihoisen ulkomaalaisen naisen kanssa ja heillä oli yhteisiä lapsia. Varmaan arvaatte, etteivät lapset ole valkoihoisia pellavapäitä. Hän harrasti kuitenkin kulkemista myös ilman perhettään, kuten moni muukin ja koki esim. tuijottamisen ja saamansa suullisen palautteen kiusalliseksi ja raskaaksi, joten lopulta hän luopui korun käytöstä. Mikä on sääli, koska tarkoitusperät olivat hyvät eikä hänellä ollut minkäänlaisia rasistisia ajatuksia.
Ihmisen päivittäin tekemä profilointi tapahtuu ylipäänsä erittäin vahvasti yleistysten ja ennakkoluulojen kautta. Pitkät hiukset miehillä, bändipaidat, shokkivärjätyt hiukset, nenäkorut, fedora, hihattomat paidat jne herättävät tiettyjä mielikuvia, joiden pohjalta ihminen tekee oletuksia täysin tuntemattomista ihmisistä. Minustakaan tämä ei ole kaikilta osin hyvä juttu. En näe, että leijonakoru on tässä sen kummempi kuin mikään muukaan edellä luettelemistani ulkonäköön liittyvistä piirteistä.

Isänmaallisuuskin mielletään tietyn joukon touhuksi ja moni kokee sen nykyaikana jotenkin automaattisesti epäilyttäväksi puuhaksi. Minä koen olevani jokseenkin isänmaallinen, mutta en minä kannata rajojen laittamista kiinni tai pidä valkoihoisia suomalaisia ainoana oikeana suomalaistyyppinä. Mulla on naapuri, joka kertoi äänestäneensä persuja, mutta tiedän faktana, että hän ei todellakaan ole rasisti. Se mulle ei ole avautunut, miksi hän persuja kuitenkin äänesti, mutta ehkäpä kaikki persutkaan eivät ole rasisteja?
Isänmaallisuuden korostaminen viestii siitä, että asia on yksilölle jollain tapaa tärkeä osa identiteettiä. Keskivertosuomalainen ei enää nykyaikana pidä nationalismia tai isänmaallisuutta sellaisena asiana, että sitä pitäisi erikseen tuoda esille. Samalla lailla yhteiskunnan maallistuessa ihmisillä näkee aina vain vähemmän ristejä kaulassa. Nykyisin jos sellaisen näkee, niin kyllähän siitä herkästi ajattelee, että tämä tyyppi on oikeasti uskonnollinen eikä vain kirkkohäitä varten jäsenmaksunsa hoitava tapauskovainen.

Olen itse ollut joukkueessa toimihenkilönä, jossa on ollut useampia samannimisiä lapsia. Osa vanhoja tuttuja, osa täysin uusia tuttavuuksia. Sen mun ihonväriesimerkin oli tarkoitus esittää, miten paljon monimutkaisemmaksi asiat käytännössä voivat mennä, jos tiettyjä asioita ei saa edes mainita.
Miten tällaisista tilanteista on selvitty vielä muutama vuosikymmen sitten, jolloin Suomessa oli häviävän pieni määrä tummaihoisia ihmisiä? Edelleen toistan, että minusta asiat eivät mene mitenkään monimutkaisiksi, vaikkei ihonväriin viittaisikaan.

Missään nimessä mitään piirrettä ei saisi pitää toista huonompana, mutta se nyt varmaan oli ihan itsestäänselvyys kaikille viestieni lukijoille. Ja kuten kirjoitin, vaatteisiinkaan ei voi viitata, kun kaikilla on joukkueen peliasut, jotka vähemmän yllättäen ovat yleensä samanlaiset. Pelinumero toki helpottaisi, mutta kaikki eivät heti muista kaikkien pelinumeroita ulkoa ja jos et tiedä, miltä Luka H. tai Luca S. näyttää, se ei paljon siinä tilanteessa helpota. Pelkällä hiustenvärilläkään ei kovin helposti saa henkilöä tietoonsa, jos siellä on useampi tumma- tai vaaleahiuksinen.
No sitten pitää varmaan oman harkinnan mukaan käyttää ihonväriä kuvailuun. Mutta jo tuo esimerkkisi "äärimmäisyys" kuvaa sitä, miten harvinaisesta skenaariosta on kyse. Muutenhan olisit ottanut esimerkiksi jonkin arkipäivän suht yleisen tilanteen, kuten oppitunnin. Itse muuten onnistuin käymään koko koulupolun läpi ilman, että kertaakaan tuli eteen tilannetta, jossa luokalla olisi ollut enemmän kuin kaksi samannimistä oppilasta. Ihan tavalliselta ei siis kuulosta, että jossain harrastusporukassa olisi viisi Lucaa.

Rasismi on paskaa ja törkeää. On hyvä ja erittäin tärkeää, että asioista puhutaan, koska se on ainoa keino saada muutosta aikaan. Mutta, jos nyt katsotaan ajassa taaksepäin muutaman kymmenen vuotta, niistäkin ajoista asiat ovat muuttuneet ja isossa kuvassa paljon parempaan suuntaan. Ja jos sitä aikaa verrataan saman verran taaksepäin, muutoksia parempaan on tapahtunut vieläkin enemmän, jne. Kaikkein tärkeintä on vaikuttaa niihin, joilla elämää on vielä enemmän edessä kuin takana. Sieltä se muutos tulee. Minä olen paljon suvaitsevaisempi kuin omat vanhempani. Miksi? Varmaan siksi, että olen elänyt paljon suuremmassa maailmassa kuin he elivät. Tietoa on enemmän saatavilla ja erilaisuutta paljon enemmän havaittavissa kuin aikaisemmin.
Olen tästä samaa mieltä. Näen, että nämä mediassa/somessa paisuvat "identiteettikeskustelut" ovat sitä kuuluisaa kirskettä junan ja raiteen välissä, kun veturi lähtee asemalta. Pääasiahan on, että juna puksuttaa eteenpäin, mutta ikävä ääni seuraa perässä.

Itse en vain pidä siitä, että vihollisia nähdään myös paikoissa, missä niitä ei oikeasti ole. Ihmisiä pitää valistaa, mutta mieluummin positiivisilla asioilla kuin hyökkäämällä vastaan. Ihmiset tuppaavat menemään puolustuskannalle ja moni ihminen ottaa kaiken kritiikin hyvin henkilökohtaisesti.
Näinhän se on. Harmi vain, että asiallinenkin "valistus" tulkitaan monesti juuri noin kuten kuvailet: hyökkäyksenä vastaan. Jos kerrot, että tämä sana ei enää nykyajassa ole täysin neutraali, saattaa alkaa paasaus siitä, kuinka "mitään ei saa enää sanoa". Minusta asiallinen lähestymistapa olisi todeta, että "kiitos kun kerroit, enpä käytä enää tätä sanaa jatkossa". Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole hyviä ottamaan vastaan palautetta.

Näitä asioita pitäisi opetella lapsesta asti ja vanhempien pitäisi osata sanoittaa, että kun minä nyt tässä torun sinua, niin minä torun sinun käytöstäsi tai sanojasi tai ikäviä ajatuksiasi, en arvostele sinua ihmisenä. Tätä pitää itse kunkin harjoitella, vielä aikuisiässäkin. Sitä voi miettiä omille kohilleen, että jos joku haluaisi saada minut vaihtamaan mielipidettä tai kantaa, miten haluaisin, että se tapahtuu.
Mielipiteitä ja perusnäkemyksiä maailmasta on hyvin vaikea vaihtaa enää tietyn ikäkauden jälkeen. Nuoret ja nuoret aikuiset ovat vielä mukautumiskykyisiä, mutta tämän jälkeen loppuelämä vedetään hyvin pitkälti sillä arvomaailmalla, joka on joskus aikoinaan omaksuttu. Harmi kyllä.

Siksi nettikeskusteluissakin päädytään ani harvoin tilanteeseen, jossa keskustelun osapuolet päätyisivät "vaihtamaan leiriä".
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Voisin kyllä USA:n historiasta palauttaa mieliin tosi moninaisiakin kertoja, kun valkoiset lähtivät kaduille. Oli brutaalina tapana. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta ei siis mikään synnynnäinen geneettinen ominaisuus vaan kyky tähän on myös ihan valkoihoisilla.
Eipä yllättänyt, että olit ensimmäisenä vastailemassa ja kaivelemassa historiaa ja edes millään muotoa tuomitsemassa itse tekoa, vaan listasit puolustuspuheita. Tuo oli kai sitä hyväksyttävää rasismia?
Historiaa voi kaivella mistä ajanjaksosta haluaa, mutta nykyhetkessä tuntuu aika hämmentävältä, jos tuollainen kaduille juokseminen yhden ihmisen idiootin toiminnan takia nähtäisiin.
Itse asiaan, niin erittäin itsekästä ja lapsellista toimintaa.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Genetiikasta tai historiasta en puhunutkaan, ja tarkoitin vain nykyaikaa. Kyllä, valkoisetkin ovat joskus hulinoineet. Mutta jos otetaan vaikka ajanjakso 60-luvulta tähän päivään, niin kyllä se on aika selvästi sitä toista jengiä ollut, joka on kaduille lähtenyt. Enkä väitä, etteikö sen taustalla olisi ollut ihan todellisiakin ongelmia, mutta jälki on ollut todella rumaa. En myöskään usko, että tuolla on kovin paljon mitään saavutettu, ei se ole ristiriitoja ainakaan lieventänyt.

Kyllähän kaduille on 60-luvunkin jälkeen lähtenyt vähän vaikka ketä ja syytkin olleet hyvin moninaiset... Yhdysvaltojen kongressitalo -21 ja Charlottesville -17 nyt vain ensimmäisinä mieleentulleina esimerkkeinä
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mielipiteitä ja perusnäkemyksiä maailmasta on hyvin vaikea vaihtaa enää tietyn ikäkauden jälkeen. Nuoret ja nuoret aikuiset ovat vielä mukautumiskykyisiä, mutta tämän jälkeen loppuelämä vedetään hyvin pitkälti sillä arvomaailmalla, joka on joskus aikoinaan omaksuttu. Harmi kyllä.
Pitää paikkansa. Suomessakin melkein onnistuttiin vakuuttamaan kansalle, että venäläiset alkaisivat voin ansiosta maistua paremmilta, mutta pieleenhän se lopulta meni.
Ei maistunut ja piste.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Voisin kyllä USA:n historiasta palauttaa mieliin tosi moninaisiakin kertoja, kun valkoiset lähtivät kaduille. Oli brutaalina tapana. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta ei siis mikään synnynnäinen geneettinen ominaisuus vaan kyky tähän on myös ihan valkoihoisilla.
Aikanaan Tulsassa lähdettiin oikein porukalla kaduille
Kyllähän kaduille on 60-luvunkin jälkeen lähtenyt vähän vaikka ketä ja syytkin olleet hyvin moninaiset... Yhdysvaltojen kongressitalo -21 ja Charlottesville -17 nyt vain ensimmäisinä mieleentulleina esimerkkeinä
Joskus jopa autolla suljetuille kaduille.

Kertoo paljon keskustelun tasosta kun todetaan, että jos valkoihoinen toimisi haastattelussa noin niin lähdettäisiin kaduille.

Toiset lähtee kaduille kun poliisi tappaa väkeä, toiset nappaa soihdut kun etuoikeuksia muka sorretaan.

Vittu täällä on tyhmää väkeä
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yle: Tätä on rasismi yliopistomaailmassa: "Minua luullaan vaihto-opiskelijaksi"

Suomen Punainen Risti: Mitä rasismi on? Rasismi käsitteenä tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät.

En jaksa lukea koko Ylen juttua, kun otsikko on noin älyvapaa, siis en tiedä, oliko otsikkoon nostettu klikkiotsikkohengessä kaikista vakavin rasismin esiintymismuoto yliopistomaailmasta. Otsikkoahan ei voi loogisesti muuten tulkita kuin, että jutun kirjoittaneiden Ylen toimittajien mielestä vaihto-opiskelijat ovat muita opiskelijoita alempiarvoinen ihmisryhmä, koska näkevät tuon rasistisena oletuksena. Toinen vaihtoehto on sitten, että kyseessä on toimittajilta rasismin raju vähättely. En ihmettele, etteivät ole toimittajat kehdanneet laittaa juttuun nimeään alle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Yle: Tätä on rasismi yliopistomaailmassa: "Minua luullaan vaihto-opiskelijaksi"

Suomen Punainen Risti: Mitä rasismi on? Rasismi käsitteenä tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät.

En jaksa lukea koko Ylen juttua, kun otsikko on noin älyvapaa, siis en tiedä, oliko otsikkoon nostettu klikkiotsikkohengessä kaikista vakavin rasismin esiintymismuoto yliopistomaailmasta. Otsikkoahan ei voi loogisesti muuten tulkita kuin, että jutun kirjoittaneiden Ylen toimittajien mielestä vaihto-opiskelijat ovat muita opiskelijoita alempiarvoinen ihmisryhmä, koska näkevät tuon rasistisena oletuksena. Toinen vaihtoehto on sitten, että kyseessä on toimittajilta rasismin raju vähättely. En ihmettele, etteivät ole toimittajat kehdanneet laittaa juttuun nimeään alle.
Tuossa lainauksessa siteerataan siis Maini Nguyenia, joka opiskelee luokanopettajaksi. Veikkaus siitä että kyseessä on vaihto-oppilas sisältää oletuksen siitä että aasialaisen näköinen henkilö ei voi olla suomalainen vaan vaihto-oppilas jolle kannattaa puhua suoraan englantia. Suomalaisesta yliopistoelämästä ei kummempaa ilmeisesti löydy mutta on tässä maininta Virosta:
Tampereen yliopistossa opiskeleva Isabel Vilmi on juuri aloittanut toisen yliopistoviikkonsa eikä ole ainakaan vielä kokenut rasismia.

– Opiskelin Tallinnan puolella kanditutkintoni, ja siellä oli valitettavasti aikamoisia kokemuksia. Meillä oli professoreja, jotka suoraan kohdistivat rasistista retoriikkaa opiskelijoihin.
Olen itse opiskellessani törmännyt opettajiin joilla on ainakin seksistisiä kommentteja tunneillaan ja jotain rasistisia mielipiteitäkin on tullut kuultua välillä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen työssäni, asiakaspalveluun liittyvissä tehtävissä, kohdannut satoja ei-perinteiseltä-suomalaiselta näyttävää henkilöä.
Ainakin viimeisten 20 vuoden aikana tuli tavakseni aloittaa repliikillä: "suomea vai englantia, finnish or english?"
Jos vastausta ei tullut, saatoin vielä jatkaa "på svenska, auf deutsch, po-russki?". En muista, etteikö olisi riittänyt.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa lainauksessa siteerataan siis Maini Nguyenia, joka opiskelee luokanopettajaksi. Veikkaus siitä että kyseessä on vaihto-oppilas sisältää oletuksen siitä että aasialaisen näköinen henkilö ei voi olla suomalainen vaan vaihto-oppilas jolle kannattaa puhua suoraan englantia. Suomalaisesta yliopistoelämästä ei kummempaa ilmeisesti löydy mutta on tässä maininta Virosta:

Olen itse opiskellessani törmännyt opettajiin joilla on ainakin seksistisiä kommentteja tunneillaan ja jotain rasistisia mielipiteitäkin on tullut kuultua välillä.
Joo, sen verran luin, että huomasin lainauksen ja tuon maininnan Virosta. Maini siis sanoo itse: "Yliopistolla tuntuu, että helposti minua luullaan vaikka vaihto-opiskelijaksi. Usein myös törmää tilanteisiin, joissa luullaan, etten puhu suomea tai etten opiskelisi suomenkielisellä linjalla luokanopettajaksi." On varmasti perseestä, kun oletetaan näin, mutta ei Maini tuossa lainatussa tekstipätkässä itse suoraan sano, että pitäisi noita kokemuksia rasistisina. Toimittaja on tulkinnut tuon rasismiksi, ja se kertoo siitä, että joko toimittaja vähättelee rasismia tai pitää vaihto-opiskelijoita alempiarvoisena ryhmänä.

Eikä veikkaus vaihto-opiskelijasta pidä sisällä oletusta, että henkilö ei voisi olla suomalainen. Se on veikkaus, eli lasketaan yli 50 %:n todennäköisyys sille, että kyseessä olisi vaihto-opiskelija, mutta ei välttämättä 100 %:n todennäköisyyttä. Eikä itse asiassa välttämättä edes yli 50 %:n todennäköisyyttä, sillä englannin puhumisen voi perustella niinkin, että olettaa henkilön osaavan todennäköisemmin englantia kuin suomea. Eli jos esimerkiksi ajattelee henkilön osaavan englantia 95 %:n todennäköisyydellä, mutta suomea vain 80 %:n todennäköisyydellä, on englanti tältä pohjalta ihan looginen valinta keskustelun avaukseen, eikä välttämättä mitenkään rasistinen.

Suomalaisethan muuten kohteliaisuuttaan vaihtavat kielen aina englanniksi, jos porukassa on yksikin, jonka äidinkieli ei ole suomi, ellei tämä yksi ei-suomenkieliseksi tiedetty puhu aivan täydellistä suomea.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Eli jos esimerkiksi ajattelee henkilön osaavan englantia 95 %:n todennäköisyydellä, mutta suomea vain 80 %:n todennäköisyydellä, on englanti tältä pohjalta ihan looginen valinta keskustelun avaukseen, eikä välttämättä mitenkään rasistinen.

Mihin tuo todennäköisyyslaskelma perustuisi?
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Joo, sen verran luin, että huomasin lainauksen ja tuon maininnan Virosta. Maini siis sanoo itse: "Yliopistolla tuntuu, että helposti minua luullaan vaikka vaihto-opiskelijaksi. Usein myös törmää tilanteisiin, joissa luullaan, etten puhu suomea tai etten opiskelisi suomenkielisellä linjalla luokanopettajaksi." On varmasti perseestä, kun oletetaan näin, mutta ei Maini tuossa lainatussa tekstipätkässä itse suoraan sano, että pitäisi noita kokemuksia rasistisina. Toimittaja on tulkinnut tuon rasismiksi, ja se kertoo siitä, että joko toimittaja vähättelee rasismia tai pitää vaihto-opiskelijoita alempiarvoisena ryhmänä.

Eli antirasistiseen yhdistykseen kuuluva henkilö, jonka mielestä rasismista ei puhuta tarpeeksi, sanoo että häneen on kohdistunut ennakkoluuloja, ja sitä ei sun mielestä pitäisi tulkita rasismin kokemiseksi? Huomaa kyllä että ketjun otsikon mukaisia kysymyksiä kysyville "oikea rasismi" on sitä kuuluisaa klassista rasismia kaapuineen, kallonmittauksineen ja solvauksineen. Se, että esille nostetaan myös lievempiä rasismin muotoja ei tarkoita että rasismia jotenkin vähäteltäisiin.

Vittu täällä on tyhmää väkeä
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Suomalaisethan muuten kohteliaisuuttaan vaihtavat kielen aina englanniksi, jos porukassa on yksikin, jonka äidinkieli ei ole suomi, ellei tämä yksi ei-suomenkieliseksi tiedetty puhu aivan täydellistä suomea.
Suomessa ehkä näin, mutta ulkomailla ei todellakaan. Jos porukassa on suomalaisia ja vaikkapa ruotsalaisia ja hollantilaisia, niin suomalaiset on ainoita, jotka puhuu toisilleen suomea siinä missä muut puhuu englantia. Jos minä esim. firman tapaamisissa liityn hollantilaisista koostuvaan porukkaan, niin niiltä vaihtuu kieli lennosta englanniksi, vaikka en edes tiedä mistä on aiemmin puhuttu. Jos taas hollantilainen liittyy porukkaan, missä on vain suomalaisia, niin suomen puhuminen jatkuu. Omien kokemusteni mukaan ainakin näin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomessa ehkä näin, mutta ulkomailla ei todellakaan. Jos porukassa on suomalaisia ja vaikkapa ruotsalaisia ja hollantilaisia, niin suomalaiset on ainoita, jotka puhuu toisilleen suomea siinä missä muut puhuu englantia. Jos minä esim. firman tapaamisissa liityn hollantilaisista koostuvaan porukkaan, niin niiltä vaihtuu kieli lennosta englanniksi, vaikka en edes tiedä mistä on aiemmin puhuttu. Jos taas hollantilainen liittyy porukkaan, missä on vain suomalaisia, niin suomen puhuminen jatkuu. Omien kokemusteni mukaan ainakin näin.
Tarkoitat varmaan kokouksen tai tapaamisen ulkopuolista rupattelua?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ennakkoluulo ei ole yhtä kuin rasismi. Voi toki olla myös sitä, mutta ei automaattisesti.
Jos ennakkoluulo perustuu henkilön ulkonäköön tai ulkomaalaiselta kuulostavaan nimeen, niin kyllä siinä on rasistinen tausta, vaikka tarkoitus ei olisikaan vahingollinen.
Joo, sen verran luin, että huomasin lainauksen ja tuon maininnan Virosta. Maini siis sanoo itse: "Yliopistolla tuntuu, että helposti minua luullaan vaikka vaihto-opiskelijaksi. Usein myös törmää tilanteisiin, joissa luullaan, etten puhu suomea tai etten opiskelisi suomenkielisellä linjalla luokanopettajaksi." On varmasti perseestä, kun oletetaan näin, mutta ei Maini tuossa lainatussa tekstipätkässä itse suoraan sano, että pitäisi noita kokemuksia rasistisina. Toimittaja on tulkinnut tuon rasismiksi, ja se kertoo siitä, että joko toimittaja vähättelee rasismia tai pitää vaihto-opiskelijoita alempiarvoisena ryhmänä.
...
Tuossa ei ole missään vaiheessa annettu ymmärtää että vaihto-opiskelija olisi automaattisesti alempi elämänmuoto (toimittajan tai haastatellun mielestä), vaan että suomalaista henkilöä harmittaa kun häntä systemaattisesti oletetaan nimen ja/tai ulkonäön takia ei-suomalaiseksi tai suomen kieltä taitamattomaksi. Tuo ei varmastikaan perustu olettajien puolelta mihinkään tietoiseen pahantahtoisuuteen, mutta ajatusmalli jossa kaukoaasialaisen näköinen henkilö ei voisi osata suomea tai olla suomalainen, on kyllä ihan selvästi rodullisesti syrjivä ts. rasistinen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos ennakkoluulo perustuu henkilön ulkonäköön tai ulkomaalaiselta kuulostavaan nimeen, niin kyllä siinä on rasistinen tausta, vaikka tarkoitus ei olisikaan vahingollinen.

No ei.

Eikös se rasismi nimenomaan vaadi sen eriarvoistamisen tai alempaan arvoon asettamisen ihon värin, etnisyyden tai muun vastaavan seikan takia? Ei siinä ole mitään alempiarvoista, että joku on kotoisin Ranskasta, Turkista, Syyriasta tai Gabonista sen sijaan, että olisi kotoisin Suomesta. Ennakkoluulo se toki on, mutta se on edelleenkin eri asia kuin rasismi.

Rasismin alkuperäinen suomalainen termi on rotusorto. Rotusorto. Miten tuossa kielivalinnassa sorretaan sitä oletettua ulkomaalaista opsikelijaa/juttukaveria?

Eikö tällä samalla logiikalla sitten sekin olisi rasismia, että kaupan kassa alkaa palvella Suomen kielellä sitä asiakasta, kun olettaa tämän puhuvan Suomea? Ja se oletushan tapahtunee lähes aina sen ulkoisen habituksen perusteella. Saattaahan se kanta-suomalaisen juopon näköinen kaveri olla vaikka mistä kotoisin, mutta silti sitä lähtökohtaisesti aletaan palvella Suomen kielellä.
 

rpeez

Jäsen
Jos ennakkoluulo perustuu henkilön ulkonäköön tai ulkomaalaiselta kuulostavaan nimeen, niin kyllä siinä on rasistinen tausta, vaikka tarkoitus ei olisikaan vahingollinen.

Tuossa ei ole missään vaiheessa annettu ymmärtää että vaihto-opiskelija olisi automaattisesti alempi elämänmuoto (toimittajan tai haastatellun mielestä), vaan että suomalaista henkilöä harmittaa kun häntä systemaattisesti oletetaan nimen ja/tai ulkonäön takia ei-suomalaiseksi tai suomen kieltä taitamattomaksi. Tuo ei varmastikaan perustu olettajien puolelta mihinkään tietoiseen pahantahtoisuuteen, mutta ajatusmalli jossa kaukoaasialaisen näköinen henkilö ei voisi osata suomea tai olla suomalainen, on kyllä ihan selvästi rodullisesti syrjivä ts. rasistinen.
Eli siis jos ei osaa suomea, on huonompi ihminen? Syyllistyt mielestäni rasismiin, toisin kuin ne jotka yrittää arvata millä kielellä puheen aloittaisi.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Rasismin alkuperäinen suomalainen termi on rotusorto. Rotusorto. Miten tuossa kielivalinnassa sorretaan sitä oletettua ulkomaalaista opsikelijaa/juttukaveria?

Rasismin käsite on muuttunut aika paljon tuon alkuperäisen suomalaisen termin ajoista, niin kuin kielillä yleensä on tapana. Edelleenkään rasismi ei tarkoita pelkkää rikollista tai moraalisesti väärää sortoa, vaan se voi olla ihan vaan ulkonäköön perustuvaa ennakkoluuloa tai epäkohteliaisuutta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No ei.

Eikös se rasismi nimenomaan vaadi sen eriarvoistamisen tai alempaan arvoon asettamisen ihon värin, etnisyyden tai muun vastaavan seikan takia? Ei siinä ole mitään alempiarvoista, että joku on kotoisin Ranskasta, Turkista, Syyriasta tai Gabonista sen sijaan, että olisi kotoisin Suomesta. Ennakkoluulo se toki on, mutta se on edelleenkin eri asia kuin rasismi.

Rasismin alkuperäinen suomalainen termi on rotusorto. Rotusorto. Miten tuossa kielivalinnassa sorretaan sitä oletettua ulkomaalaista opsikelijaa/juttukaveria?

Eikö tällä samalla logiikalla sitten sekin olisi rasismia, että kaupan kassa alkaa palvella Suomen kielellä sitä asiakasta, kun olettaa tämän puhuvan Suomea? Ja se oletushan tapahtunee lähes aina sen ulkoisen habituksen perusteella. Saattaahan se kanta-suomalaisen juopon näköinen kaveri olla vaikka mistä kotoisin, mutta silti sitä lähtökohtaisesti aletaan palvella Suomen kielellä.
Eli siis jos ei osaa suomea, on huonompi ihminen? Syyllistyt mielestäni rasismiin, toisin kuin ne jotka yrittää arvata millä kielellä puheen aloittaisi.
Ei ja ei. Rasistista on olettamus ettei "ulkomaalaisen" näköinen tai -niminen osaa suomea eikä voi olla suomalainen. Tämä sama itsestäänselvyys on kyllä selitetty miljoonaan kertaan vastauksena myös niihin vääräleukailuihin ja pöyristymisiin kun "ENÄÄ EI SAA EDES KOTIPAIKKAA KYSYÄ !!!??!". Ja onhan se etnisesti eksklusoivaa jos olettaa automaattisesti jonkun henkilön olevan oman viiteryhmänsä (esim. suomenkieliset, suomalaiset) ulkopuolella ulkonäön tai nimen perusteella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rasismin käsite on muuttunut aika paljon tuon alkuperäisen suomalaisen termin ajoista, niin kuin kielillä yleensä on tapana. Edelleenkään rasismi ei tarkoita pelkkää rikollista tai moraalisesti väärää sortoa, vaan se voi olla ihan vaan ulkonäköön perustuvaa ennakkoluuloa tai epäkohteliaisuutta.
Jos piirteiltään ei-suomalainen puhuttelee Suomessa ukrainalaista tai venäläistä opiskelijaa suomeksi, eikä häntä ymmärretä, niin onko kyse ennakkoluulosta vai rasismista?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Rasismin käsite on muuttunut aika paljon tuon alkuperäisen suomalaisen termin ajoista, niin kuin kielillä yleensä on tapana. Edelleenkään rasismi ei tarkoita pelkkää rikollista tai moraalisesti väärää sortoa, vaan se voi olla ihan vaan ulkonäköön perustuvaa ennakkoluuloa tai epäkohteliaisuutta.
Nyt jotkut ovat kyllä jo kovaa vauhtia vesittämässä koko käsitettä. Tällä ei saada aikaiseksi kuin vain taas uusi absoluutti ja vino pino dilemmoja. Kun olet tekemisissä itsellesi tuntemattomien ihmisten - tai eläinten tai kasvien tai koneiden - kanssa, niin tottahan toki ensimmäiset olettamukset perustuvat ulkoisiin tekijöihin. Se on älykkyyden - myös tekoälyn - ihan perustavanlaatuisia prosesseja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsähän voisi vuonna 2023 olettaa, ettei suomea sujuvasti puhuva "ei-valkoihoinen" henkilö olisi mikään tavattomuus. Emme tosiaan elä enää vuotta 1993, jolloin maahanmuuttajataustaisia, mutta täällä kasvaneita suomalaisia oli vielä melko vähän. Fiksua siis mielestäni aloittaa keskustelu tuntemattoman ihmisen kanssa aina suomeksi ja vaihtaa vasta sitten englanniksi, mikäli selviää ettei suomen kieli ole hallussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös