Olet tässä parin sivun sisällä ollut mm. sananvapauden, kulttuurin, huumorin ja vastaavien pienten seikkojen menettämisestä huolissasi. Siis että tästä "todella pitäisi huolestua". Toisinsanoen kun vähemmistötkin pääsevät vaikuttamaan niihin, sinä pelkäät sitä. Oikeasti sinullekin käy ihan hyvin.
Tämä oli jopa tyhjäpäisempi vastaus kuin osasin odottaa. Selvennän asiaa: en ole pätkääkään huolissani siitä että "vähemmistötkin pääsevät vaikuttamaan" mainitsemiisi asioihin. Suuressa määrin näin tapahtuu nytkin ja esim. Suomessa historiallisesti kulttuurin tiettyjä osa-alueita suorastaan hallitsevat vähemmistön edustajat, joskaan et viitanne tässä ruotsalaisten tai suomenruotsalaisten kaltaisiin vähemmistöihin. Katsos, minulla on ajatus vapaasta yhteiskunnasta jossa ihmisiä ei syrjitä ihonvärin tai etnisen taustan perusteella ja jokainen saa vaikuttaa kulttuuriin ja huumoriin yms. sillä omalla panoksellaan. Luomalla, kuluttamalla, keskustelemalla... Kunhan kenellekään ei vahinkoa aiheudu (tässä en tarkoita "silence is violence" -hörhöjen tulkintoja väkivallasta tai vahingosta). On ihan selvää minulle että monessa yhteiskunnassa ollaan kaukana mahdollisuuksien tasa-arvosta ja vaikka saatkin ilosi oman "hyvyytesi" nostamisesta vääntämällä ja kääntämällä muista pahaa, en todellakaan hyväksy rasismia tai pidä esim. Jenkkien tilannetta sellaisena että siihen pitää tyytyä.
Kieltäydyn kuitenkin lähtemästä aivottomaan signalointiin siksi, että sinun kaltaisesi niin ikään etuoikeutetut länsimaiset valkoiset (miehet) moraaliposeeratessaan täysin katteettomassa rasismin kokemusasiantuntijan roolissa vaativat tiettyä pöyristymisen intensiteettiä, ja sen puuttuessa julistavat erilaisin sanankääntein (kuten sinä minut) osaksi ongelmaa. Huoleni kohdistuu siihen, että enimmäkseen enemmistöön kuuluvat identiteettipolitiikkaan ja pseudotieteellisiin aloihin hurahtaneet aktivismin harrastajat, jollaisia linkittämässäni jutussakin sivuttiin, yrittävät sanella mikä on hyväksyttävää tiedettä, taidetta tai ylipäänsä puhetta ja käytöstä. He nimittäin eivät tyydy vain kertomaan asioista mielipidettään. Sinä voit nähdä asian toisin ja olla tämän huolenaiheen vakavuudesta kanssani eri mieltä, mutta älä hyvä ihminen ylimielisyydessäsi enää anna minulle tuota "sinä pelkäät että vähemmistö vie etuoikeutesi" -puppua. Tietysti jos sinun käsityksesi siitä että vähemmistöt vaikuttavat kulttuuriin on se, että sekalainen väkijoukko kaataa patsaita, ymmärrän jotakuinkin kommenttisi.
Ja niistä etuoikeuksista puheenollen, oliko niitä konkreettisia esimerkkejä sellaisista etuoikeuksista joista olet luopunut tai aiot luopua? Vai oliko ne nämä kulttuuri ja sananvapaus?
Minkä etuoikeuksien menettämisestä nyt tarkalleen ottaen puhut? Voitko antaa esimerkin vaikka muutamasta etuoikeudesta jotka itse olet menettänyt tai aikeissa menettää? Tai mitä etuoikeuksia oletat minun menettäneen? Toki sekin on etuoikeus että meillä on esim. paljon kirjallisuutta saatavilla lukutaitoisille ihmisille (ja lukutaitoisia ihmisiä!), mutta en näkisi kirjojen tuhoamistakaan patsaiden kaatamista mielekkäämpänä "etuoikeuksien menettämisenä". Toivon todella että selvennät asiaa kun nyt ei ole hajuakaan mistä puhut. Sloganeita osaa papukaijakin toistella.
Eli papukaijatasolla mennään toistaiseksi.
Colin Kaepernick oli ilmeisesti se sohvalla makaaja eikä yrittänyt kävellä ovesta ulos. Pysy kannassasi. Vedät samassa lauseessa kaksi eri protestoinnin muotoa ja sitten vertauksessasi ei olekaan kahta saman tavoitteen muotoa.
Ihmistä ei voi pakottaa ymmärtämään. Eikä ajattelemaan.
Suurin osa Yhdysvaltain protestoinneista on ollut rauhanomaista. Sinä keskityt nyt siihen, mikä osa ei ole ollut.
Tämä on melkoista dadaa. Jos oikein ajattelemalla ajattelet, saatat keksiä miksi se että suurin osa asioista menee hyvin/rauhanomaisesti ei tarkoita ettei kritiikkiin olisi aihetta. Jonkun alt-right-vastineesi pitäisi varmaan käydä kertomassa tummaihoisille että "suurin osa sosiaalisista kohtaamisista ei ole rasistisia. Te keskitytte nyt siihen, mikä osa ei ole ollut." Totta kai kannattaa keskittyä siihen ei-rauhanomaiseen osaan enemmän yleensä asiassa kuin asiassa. En minä ole niputtanut kaikkia mielenosoittajia samaksi jengiksi. Päinvastoin olen sanonut että mielenosoitukset laukaissut syy on aito ja ymmärrän suuttumuksen.
Jos oikeasti ajattelisit noin, et paljon huolehtisi tasa-arvoasioistakaan. Nyt haluat vain poseerata eri näkemyksellä kuin minä.
Kyllä, totta kai voit etsiä kaikenlaista kritisoitavaa sekä rauhanomaista että ei-rauhanomaista protestointia rasismia, epätasa-arvoa, poliisiväkivaltaa ja muuta syrjintää vastaan. Olet keskittynyt siihen. Se on sinun juttusi.
Kaikin puolin hieno osoitus siitä mitä aiemmin sivusin. Sinunlaistesi tyyppien kanssa keskustelut jotenkin päätyvät siihen että luennoit sormi pystyssä kuinka minä olen ikävä tyyppi enkä riittävästi vastusta kaikkea pahaa ja kannata kaikkea hyvää, perustuen täydelliseen nollatason analyysiin.