Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 700 910
  • 5 915

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olin lomalla karibialla ja paikalliset kehtasivat kysyä mistä olen kotoisin. Ai että kun pisti vituttamaan moinen rasismi! Suutuin ja huusin Heja Sverige.

Se että kysytään mistä olet kotoisin ja "intetään" alkuperää voi olla myös small talkia. Riippuu kysyjästä ja äänenpainosta. Jos joku on niin häpeissään alkuperästään niin senkin voi sanoa ja luultavasti keskustelu normaalien ihmisten kesken jää siihen.
Eiköhän se pointti ole siinä, että jos tunnet itsesi suomalaiseksi ja oletkin täysin suomalainen, syntyisin vaikka Lahesta, luoja paratkoon, niin se inttäminen siitä eteenpäin voi tuntua siltä, että se suomalaisuus kiistetään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Anekdootti tästä aihepiiristä: oli syksyllä sellainen tilapäinen työkaveri, temppi, selkeästi afrikkalaistaustaisen näköinen, mutta puheli jollain omalaatuisella mie/sie -murteella niin kysäisin maalaismaisesti sen perusteella, että mistä on kotoisin. Oli Kotkasta. Enpä sitten jatkanut siitä, että joo, mutta mistä OIKEASTI? Selkeästi oli oikeasti Kotkasta kotoisin, minkä olin halunnut tietääkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä minä sen näkökulman ymmärrän, mutta ei se automaattisesti tarkoita rasismia tai suomalaisuuden kiistämistä.

Tällaiset, paremman sanan puutteessa, lait joissa rikoksen määritelmä riippuu kysymyksen tai toimenpiteen esittäjästä on aika hankalia.
Tuohon laajempaan keskusteluun en ottanut kantaa, mutta alkaa olla jo rutiinia, että etnisesti ei-tyypilliseltä näyttävä henkilö on kuitenkin syntyperäinen suomalainen. Minusta tuo kysymys, "mistä olet kotoisin" tiettynä small talkina viittaa siihen, että missäs nää olet syntynyt ja jos vastaus on että "Lahessa" niin sitten harvemmin ymmärtääkseni syntyperäisten suomalaisten kanssa jatketaan, joo, joo, mutta mistä sukusi on peräisin? Minusta tuo menee jo yli kasuaalin keskustelun näinä aikoina.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Anekdootti tästä aihepiiristä: oli syksyllä sellainen tilapäinen työkaveri, temppi, selkeästi afrikkalaistaustaisen näköinen, mutta puheli jollain omalaatuisella mie/sie -murteella niin kysäisin maalaismaisesti sen perusteella, että mistä on kotoisin. Oli Kotkasta. Enpä sitten jatkanut siitä, että joo, mutta mistä OIKEASTI? Selkeästi oli oikeasti Kotkasta kotoisin, minkä olin halunnut tietääkin.

Itse ihmisiltä olen kysellyt, että missä heidän juurensa ovat, koska minua kiinnostaa ihmiset ja heidän taustansa. Toistaiseksi jokainen on ylpeydellä kertonut omista juuristaan ja taustastaan, liittyy siihen sitten venematka Vietnamista tai mitä tahansa. Voin sanoa, että monet mielenkiintoiset keskustelut ja oppimisen hetket jää saamatta jos pelkää tämänkin olevan jotain rasismia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Älkää nyt viitsikö olla tuommoisia hienohelmoja. Isäni sanoi kerran minulle sentään, että eihän täällä Suomessa tummaihoisia ihmisiä haittaa, jos heitä kutsuu vaan ihan suoraan n***ereiksi. Ihan ilmeisen tosissaan se taisi vielä olla.

Oli varmaan tuolta kaupungin torilta kuullut tämän. Siellähän tunnetusti kuitenkin se viimeinen totuus sijaitsee.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Aina saadessani maahanmuuttajalta hyvää palvelua - vaikkapa taksissa - kysyn, missä ovat hänen juurensa. Sen jälkeen sanon, että ”hienoa, että olet tullut Suomeen. Olet tosi tervetullut”. Reaktio on aina liikuttava. Me tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa. Näytä se sanoin. "

-Mika Ihamuotila- 2020
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos sinulla on jokin erityinen murre tai piirre joka viittaa johonkin suuntaan Suomea, niin kyllä sitä voidaan silti kysellä vielä vähän lisää. Edelleen riippuu tilanteesta ja viiteryhmästä.
Veikkaan että on suhteellisesti todennäköisempi mahdollisuus, jos kyseinen henkilö ei ole ihan perussuomalaisen näköinen, että voidaan astua arallekin alueelle tälläisessä kasuaalissa keskustelussa. Että raja ehkä menee hieman eri paikassa kuin jos puhuu kainuuta vaikka on syntynyt Imatralla.

Mutta tosiaan, minusta tämä ei liity lainsäädäntöön vaan kohteliaaseen kanssakäymiseen. Veikkaan myöskin, että tässä maassa on tällä hetkellä liikkellä suht kosoltikin ihmisiä, jotka eivät ihan aidosti hyväksy "oikeiksi suomalaisiksi" niitä ihmisiä, jotka eivät näytä perinteisiltä suomalaislta vaikka ovatkin syntyneet vaikka helvetin Toholammilla ja pitävät itseään suomalaisina.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ei ongelma olekaan kysyä, mistä on kotoisin, vaan tuo mistä on oikeasti kotoisin. Vai kuinka monta kertaa sinulta on tätä kysytty sen jälkeen, kun olet jo kerran vastannut. Ongelma on se, että kun ihminen on ihonväriltään jotain muuta kuin persvalkoinen, ei riitä, että vastaa olevansa Lahesta. Kas kun ihonväri muka paljastaa, ettei voi alkuperin.
Hyvä kun joku täällä ymmärtää oleellisen asiassa. Toinen poikani on syntynyt Helsingissä, käynyt koulunsa Turussa ja nyt pitkään asunut ja ollut töissä Helsingissä. Hän on pelannut jääkiekkoa 25 vuotta ja edelleen käy höntsäilemässä kesät talvet monta kertaa viikossa. Poikani törmää aina silloin tällöin kysymykseen, mistä sä olet oikeasti kotoisin, koska hän ei näytä perussuomalaiselta ja joittenkin on vaikeaa ymmärtää hänen olevan Turusta kotoisin.

Tilastollisesti lienee todennäköisempää, ettei mainitsemasi henkilö ole Suomessa syntynyt. Toisekseen toisen taustasta puhuminen on ihan arkipäiväistä ihmisten välistä kanssakäymistä.
Miksi on tilastollisesti todennäköisempää, että 20-30 -vuotias ei-perussuomalaiselta näyttävä täydellistä suomen kieltä puhuva, Suomessa koulunsa käynyt, ammatillisen tai korkeakoulututkinnon suorittanut, työssä käyvä henkilö ei ole Suomessa syntynyt? Tällaisia tunnen paljon ja lähes kaikki ovat Suomessa syntyneitä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse ihmisiltä olen kysellyt, että missä heidän juurensa ovat, koska minua kiinnostaa ihmiset ja heidän taustansa. Toistaiseksi jokainen on ylpeydellä kertonut omista juuristaan ja taustastaan, liittyy siihen sitten venematka Vietnamista tai mitä tahansa. Voin sanoa, että monet mielenkiintoiset keskustelut ja oppimisen hetket jää saamatta jos pelkää tämänkin olevan jotain rasismia.
Toki ystävien parissa tulee juteltua paljonkin näistä asioista, mutta en ihan näkisi tälläistä kyselemistä normi-small talkiksi. En esim. lähde runsaasti ei-syntyperäisiltä näyttävien taksikuskien kanssa juttelemaan heidän sukutaustastaan. Tosin olenkin vähän pidättyväinen tuntemattomien kanssa, perus-länsisuomalaisen jäyhä...
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Joo, kuten täällä on jo monet sanoneet, "mistä olet kotoisin" -kysymys on monitahoinen. Itseltäni kyllä sellaista on kysytty usein. Kysymyksessä on toki sävyeroja, mutta monissa tapauksissa itse tilanteessa ollessa koen sen sillä tavalla, että toinen osoittaa jonkinlaista kiinnostusta minuun ja antaa minulle mahdollisuuden kertoa itsestäni.

Sään ohella "mistäs olet kotoisin" -kysymys tuntuu olevan yksi aniharvoista suomalaisista tavoista aloitella small talkia ja tutustua toiseen.

Lisäys: Suomalaiset smalltalk-aloitukset kyllä taitavat yleensä tuntua offensiivisilta ja tungettelevilta, koska mieleen tuli nyt toinen yleinen aloitus eli "mitäs sä teet" / "minkä alan ihmisiä sä olet". Monet käsittää sen kyllä virheellisesti uteluna työpaikasta (joka siis voi olla offensiivinen, jos ei ole töitä), mutta siihen kyllä voi vastata harrastuksella. Tavoitteenahan on löytää yhteistä pintaa.

En esim. lähde runsaasti ei-syntyperäisiltä näyttävien taksikuskien kanssa juttelemaan heidän sukutaustastaan.
Joo. Mutta toisaalta se kiinnostaa monia ja siitä voi saada aikaiseksi hyviä keskusteluja. Se kait se suurin syy kysymykselle on, kun toinen alkaa tulla uteliaaksi ulkonäön, murteen, pukeutumisen (esim. pidän talvisin Kärppä-pipoa PK-seudulla) tai jonkun muun syyn takia.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten nämä palstan ajatuspoliisit saavat siitäkin automaattisesti rasismia, kun joku kysyy taustoista. Sehän ei tietenkään voi johtua ihan normaalista mielenkiinnosta ja halusta ylläpitää keskustelua. Kyllä sen sitten nopeasti huomaa, jos toinen osapuoli ei ole halukas kertomaan ja asian voi jättää siihen.
Nämä liberaalit ajatuspoliisit haluavat vaan itse määritellä mistä saa keskustella, omien ennakkoluulojensa ohjaamina.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joo. Mutta toisaalta se kiinnostaa monia ja siitä voi saada aikaiseksi hyviä keskusteluja. Se kait se suurin syy kysymykselle on, kun toinen alkaa tulla uteliaaksi ulkonäön, murteen, pukeutumisen (esim. pidän talvisin Kärppä-pipoa PK-seudulla) tai jonkun muun syyn takia.
No, ehkä en ole paras arvioija - en periaatteessa haluaisi keskustella kasuaalisti yhdenkään tuntemattoman ihmisen kanssa vaikka taksimatkalla, joukkoliikenteessä tai parturissa jne. Kohteliaat tervehdykset, asiaan liittyvät ohjeet jne, ja sitten: autuas hiljaisuus... Enkä edes baarissa halua rupatella tuntemattomien kanssa. Ystävät ja tuttavat ovat sitten erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Miten nämä palstan ajatuspoliisit saavat siitäkin automaattisesti rasismia, kun joku kysyy taustoista. Sehän ei tietenkään voi johtua ihan normaalista mielenkiinnosta ja halusta ylläpitää keskustelua. Kyllä sen sitten nopeasti huomaa, jos toinen osapuoli ei ole halukas kertomaan ja asian voi jättää siihen.
Nämä liberaalit ajatuspoliisit haluavat vaan itse määritellä mistä saa keskustella, omien ennakkoluulojensa ohjaamina.
Niinpä. Eikö olekin ärsyttävää, kun sinut identifioidaan automaattisesti jonkun ryhmän edustajaksi.

Etenkin, jos asia ei olisi edes oma valintasi!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, ehkä en ole paras arvioija - en periaatteessa haluaisi keskustella kasuaalisti yhdenkään tuntemattoman ihmisen kanssa vaikka taksimatkalla, joukkoliikenteessä tai parturissa jne. Kohteliaat tervehdykset, asiaan liittyvät ohjeet jne, ja sitten: autuas hiljaisuus... Enkä edes baarissa halua rupatella tuntemattomien kanssa. Ystävät ja tuttavat ovat sitten erikseen.
Itse joudun aika usein töissä kyselemään asiakkailta näitä kysymyksiä eli missä Päin olet syntynyt, mitäs töitä teit, onko lapsia jne. Että saa huomiota vähän pois tehtävästä asiasta ja kevennettyä tunnelmaa.

Työn ulkopuolella en kysyisi keneltäkään mitään ylimääräistä, koska ei vain kiinnosta.

Mutta jotkut ihmiset on syntyjään uteliaita ja kokevat tarvetta keskustella tuntemattomien kanssakin. Osa näistä on pölvöstejä ja kysyy varmasti typeriä kysymyksiä väärässä paikassa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Joo, kuten täällä on jo monet sanoneet, "mistä olet kotoisin" -kysymys on monitahoinen. Itseltäni kyllä sellaista on kysytty usein.

Yleensä olen vastannut "en mistään" ja orastava monelle suomalaiselle epämukava smalltalkin alku on loppunut siihen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ongelma on se, että kun ihminen on ihonväriltään jotain muuta kuin persvalkoinen, ei riitä, että vastaa olevansa Lahesta. Kas kun ihonväri muka paljastaa, ettei voi olla alunperin.
Tässä toivoisi viimeistään ajan tekevän jotain. Vaikkapa Britanniassa olettaisin "mistä olet kotoisin?" kysyttäessä "ei-valkoihoiselta" vastaukseksi "olen kotoisin Birminghamista tjsp." riittävän, eikä tuota rasistista "mistä olet oikeasti kotoisin" olettaisi juuri kuultavan. Jos henkilö on syntynyt ja kasvanut Järvenpäässä, hän on järvenpääläinen oli ihonväri mikä hyvänsä.

En tiedä voiko kyseessä olla myös sukupolvikysymys. 1970-luvulla ja sitä aiemmin syntyneet kun teoriassa muistavat vielä ajan, jolloin Suomi oli näennäisen homogeeninen maa ja kylälle saapuva maahanmuuttaja saattoi olla ihmetyksen kohde. Nuoremmat ikäluokat ovat syntyneet maahan, missä kasvava osuus väestöstä omaa myös ulkomaalaisia sukujuuria, eikä asiaa arjessa edes ajattele.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niinpä. Eikö olekin ärsyttävää, kun sinut identifioidaan automaattisesti jonkun ryhmän edustajaksi.

Etenkin, jos asia ei olisi edes oma valintasi!
Vaikka olisi, niin omalla kommentilla tai kommentoimattomuudella voit helposti tehdä selväksi,vettä pidät kysymyksen esittäjää hölmönä tai et halua olla hänen kanssaan tekemisissä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä joudun töiden takia aika usein tekemisiin savolaisten kanssa. Niiden kanssa monesti jutellaan että mistä kukakin on kotoisin, ja kun selviää että minä asun Espoossa, monesti on tullut puheeksi, että olenko minä pääkaupunkiseudulla syntynyt, vai muuttanut sinne jostakin. Ens kerralla alan kyllä heti itkemään, kun joku moista kehtaa kysyä.

SaiPan kannattamisestakin saa aina selittää kaikille että olenko minä Lappeenrannan seudulta sitten kotoisin, tai onko minulla siellä jotain sukua tai kesämökkiä, kun kerran SaiPaa kannatat. Kauhea häpeä on sitten aina vastata, että ei ole mitään kytköksiä sinne, olen muuten vain mielenvikainen.

Japanissa kysyin eräältä tyypiltä että oletko sinä täällä Tokiossa asunut koko ikäsi, hän onnistui pidättelemään kyyneliään erittäin taitavasti vastatessaan että olen. Hitto kun olisin tajunnut silloin millainen rasistinen kysymys se olikaan. Eräiltä tyypeiltä myös kyselin että oletteko tekin täältä Tokiosta kotoisin, ja kun selvisi että eivät ole vaan Filippiineiltä, niin minä rasisti tylytin vielä että no mistä päin Filippiinejä te oikein olette, ja oletteko kauankin täällä Japanissa asuneet kun näytätte japania solkottavan ihan hienosti. Mutta kyllä nekin saatanan rasistit keksi vuorostaan kysyä että olenko minä savolainen vai jostain muualta Suomesta, eli sinänsä me kaikki oltaisiin kaikki voitu siinä keskustelussa kyllä käyttää Ku Klux Klan -huppujamme ja heitellä natsitervehdyksiä toisillemme.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Minä joudun töiden takia aika usein tekemisiin savolaisten kanssa. Niiden kanssa monesti jutellaan että mistä kukakin on kotoisin, ja kun selviää että minä asun Espoossa, monesti on tullut puheeksi, että olenko minä pääkaupunkiseudulla syntynyt, vai muuttanut sinne jostakin. Ens kerralla alan kyllä heti itkemään, kun joku moista kehtaa kysyä.
Tämä on kyllä uskomattoman vaikea konsepti, kun hassuttelija vuoronsa perään käy mätkimässä samaa olkiukkoa.

Kyse ei ole siitä, etteikö kuuluisi ihan normaaliin kanssakäyntiin keskustella siitä, mistä ihminen on kotoisin. Ulkomaalaistaustaisten kohdalla kuitenkin jatkokysymys siitä, mistä tämä on oikeasti kotoisin sisältää oletuksen ettei tuon näköinen mikään suomalainen voi olla. Se voi olla täysin tiedostamaton ja viaton kysymys, mutta jos sama tilanne toistuu aina uusien ihmisten kanssa ja päälle saa kokea konkreettisempaakin arkipäivän rasismia, voi se pitkässä juoksussa alkaa tuntua siltä että henkilön suomalaisuus tai yhteisöön kuuluminen kyseenalaistetaan. Voi tulla ulkopuolisuuden tunne ja fiilis ettei muiden mielestä kuulu tänne.

Se ei ole rasismia, jos joskus esittää ajattelemattoman kysymyksen ja pahoittelee tilannetta ymmärtäessään yskän. Jos kuitenkin tietää voivansa utelullaan loukata keskustelun toista osapuolta, mutta tekee niin silti, koska minultakin kysellään olenko alunperin Espoosta, niin on joko vähän yksinkertainen, epäkohtelias, rasisti tai joku näiden yhdistelmistä. Muut ihmiset on mahdollista ottaa huomioon myös sellaisissa tilanteissa, jotka eivät sinun omasta mielestäsi ole loukkaavia. Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muut ihmiset on mahdollista ottaa huomioon myös sellaisissa tilanteissa, jotka eivät sinun omasta mielestäsi ole loukkaavia. Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.
Noni, tämähän onkin sitten helppo homma. Ei pidä enää ku oppia lukemaan ihmisten ajatuksia, jotta tietäisi mitä kukakin pitää loukkaavana. Kuuluu varmaan myös niihin normaaleihin käytöstapoihin.

Voi nimittäin olla, että joku tosiaan kokee rasistiseksi sen että kysytään mistä olet. Joku toinen voi taas kokea rasistiseksi sen, jos sitä ei kysytä, että eikö minun taustani sinua kiinnosta ollenkaan, oletko niin peloissasi että tahdot sulkea mielestäsi sen että minä olen ulkomaalainen, senkin rasisti. Ja jotain ei hetkauta perkeleenkään vertaa kysyykö joku hänen alkuperäänsä vai ei, vaan hän pitää tuollaisia kysymyksiä yhtä loukkaavana kuin vaikkapa sitä että mitäs onko sulla viikonloppusuunnitelmia - jollekin yksinäiselle, masentuneelle ihmiselle tommonen kysymys taas voi olla superahdistava. Parempi ois kai kun ei siis sanois mitään, mutta se se nyt vasta syrjäyttävää ja rasistista oiskin. Ja noloa, mykät suomalaiset saatana, taas saa hävetä, varsinkin kun viereisessä pöydässä kulturelli keskieurooppalainen keskustelee aasialaistaustaisen työkaverinsa kanssa omista taustoistaan. Mutta mitä vittua, tuo Jorma tuolla nyt kysyi tuolta samalta aasialaiselta että mistäs sinä olitkaan, TÄMÄ ON RASISMI JORMA VANKILAAN, ai miten niin sinua aasialaista ei tämä kysymys hetkauttanut yhtään, sinä raukka olet rasismin uhri etkä siis edes ymmärrä sitä, onneksi minä leukaparta olen tässä kertomassa sinulle että Jorman kysymys tarkoitti sitä että hän inhoaa sinua ja sinun vinosilmä-sukujuuriasi. Kuuluu käytöstapoihin.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Noni, tämähän onkin sitten helppo homma. Ei pidä enää ku oppia lukemaan ihmisten ajatuksia, jotta tietäisi mitä kukakin pitää loukkaavana. Kuuluu varmaan myös niihin normaaleihin käytöstapoihin.
Luulin jo vastanneeni tähän ongelmaan.

Jos epähuomiossa loukkaa ketä tahansa, pahoittelee asiaa ja korjaa jatkossa käytöstään, ei ole kovin kusipää jätkä. Voisi jopa argumentoida, että päinvastoin. Ei kaikkea voi mitenkään tietää ja ihmiset muutenkin reagoivat asioihin hyvin yksilöllisesti. Jos kuitenkin on tietoinen kysymyksistä, sanavalinnoista tai käytösmalleista jotka tiettyjä ihmisryhmiä voivat loukata, mutta silti tarkoituksellisesti jatkaa samaa käytöstä, on todennäköisesti vähän raskas tyyppi.

Ymmärrän, että yksinkertaistamalla monisyisiä kysymyksiä on keskustelupalstalle helpompi tuottaa edgyä vitsihuumoria, mutta ei tämän kokonaisuuden ymmärtäminen kyllä oikeasti ole kovin vaikeaa.
 

axe

Jäsen
Ite osaisin kuvitella, että valtaosa ihmisistä ei pidä sitä "mistä oikeasti olet kotoisin" -kysymystäkään mitenkään rasistisena vaan todellakin ihan mielellään kertovat taustastaan, että Kotkassahan mie synnyin mutta isä tuli Angolasta. Eivät kohtaa sitä rasismina ennen kuin lukevat näistä huruaktivistien mikroaggressioista sun muista ja saavat tietää, että sitä pitäisikin olla nyt ainakin vähän loukkaantunut ja saada tällaisesta rasisiminkokemus, että oonkohan mie nyt sit vähän tyhmä kun en tajunnut. Ensi kerralla osaan loukkaantua.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valtaosalla ihmisistä on hyvät perustaidot ihmisten väliseen kanssakäymiseen, ja etenkin heille tämä keskustelu näyttäytyy absurdina.

Ongelmat ovat mahdollisia kun keskusteluissa on aina kaksi subjektiivista näkemystä. Millä tarkoitusperillä/ajatuksella kysyjä on liikkeellä ja miten vastaanottaja ottaa vastaan/kokee.

Kysyjistä löytyy ennakkoluuloista ja taidoiltaan vajavaista kun taas toiselta puolelta löytyy uhriutuvaa tyyppiä. Kyllä itsekin lakananvalkoisena olen saanut kysymyksiä mistä tulen ja olenko syntynyt siellä vai muualla.

Noh, olkaamme tyytyväisiä siihen että meillä ongelmat ovat tätä luokkaa. Tässä lähellä on ihmisiä joiden kasvavat sukupolvet keskustelevat millä leirillä viettivät lapsuutensa....
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ite osaisin kuvitella, että valtaosa ihmisistä ei pidä sitä "mistä oikeasti olet kotoisin" -kysymystäkään mitenkään rasistisena vaan todellakin ihan mielellään kertovat taustastaan, että Kotkassahan mie synnyin mutta isä tuli Angolasta. Eivät kohtaa sitä rasismina ennen kuin lukevat näistä huruaktivistien mikroaggressioista sun muista ja saavat tietää, että sitä pitäisikin olla nyt ainakin vähän loukkaantunut ja saada tällaisesta rasisiminkokemus, että oonkohan mie nyt sit vähän tyhmä kun en tajunnut. Ensi kerralla osaan loukkaantua.
Ei suoraan liity rasismiin, mutta mielestäni riippuu ihmisen luonteesta, kuinka paljon ärsyttää, jos joku kyselee omista asioista ja tietysti kuinka törppö kyselijä on.

Kyllä kyselijän pitää aina ymmärtää olla hienovarainen, kuinka paljon mistäkin aiheesta jatkaa. Jos kysyy joltakin, missä joku on töissä ja toinen sanoo, että en missään niin ei aleta heti tivaamaan, missä olet ennen ollut. Toinen voi itse sanoa, jos haluaa puhua asiasta lisää. Jos kysyy joltakin, onko hänellä lapsia ja toinen sanoo ei, niin ei aleta tenttaamaan, miksi ei ole ja oletko edes parisuhteessa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tämä on kyllä uskomattoman vaikea konsepti, kun hassuttelija vuoronsa perään käy mätkimässä samaa olkiukkoa.
Koko keskustelu on lähtenyt MTV3:n alan asiantuntijoiden omista lausunnoista (linkattu pari sivua sitten):


"Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että esimerkiksi kysymys "mistä olet kotoisin" on rasistinen. – Kyllä se on (rasismia). Vaikka me emme itse ajattele, että tarkoittaisimme sillä jotain pahaa. Jokaisen pitäisi katsoa omia ennakkoluulojaan rohkeastikin peiliin, Puhakainen huomauttaa."

Olemme siis lähes kaikki rasistisen kielenkäytön uhreja, juuri kuten @FASlapsi toteaa. Huomautan, että tuossa jutussa nuo asiantuntijat eivät sano yhtään mitään kontekstista tai muusta, vaan että "mistä olet kotoisin" on rasismia ja erityisesti, että jos sellaista kysyy eikä näe siinä mitään pahaa, pitää tarkastella omia asenteitaan.

Minulla itsellä menee kyllä kylmät väreet pitkin selkärankaa ja iho nousee kananlihalle näiden asiantuntijoiden sanoista. Jokaisen pitäisi jatkuvasti tarkastella omia ajatuksiaan, tarkkailla sanojaan ja kaivella sisältään esille se piilorasisti - kyllähän jokainen meistä on piilorasisti. Tiedättekö missä toisessa yhteydessä kehotetaan jatkuvaan itsetutkiskeluun ja omien sisäisten ajatusten tarkastelua sen mukaan, mikä on syntiä?

Ei suoraan liity rasismiin, mutta mielestäni riippuu ihmisen luonteesta, kuinka paljon ärsyttää, jos joku kyselee omista asioista ja tietysti kuinka törppö kyselijä on.
Kyllä, totta kai, johon @FASlapsi sanoi, että:

Noni, tämähän onkin sitten helppo homma. Ei pidä enää ku oppia lukemaan ihmisten ajatuksia, jotta tietäisi mitä kukakin pitää loukkaavana. Kuuluu varmaan myös niihin normaaleihin käytöstapoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös