Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 695 774
  • 5 913

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En kyllä ymmärrä tätä joidenkin jatkuvaa tarvetta vähätellä rasismia. Sinultakin tämä oli jo aika mones viesti, joissa aina vain enemmän vähätellään rasismia ja verrataan sitä paljon vähäpätöisempiin asioihin.

Minä esimerkiksi en VÄHÄTTELE rasismia yhtään, mutta alkaa jo mennä vati nurin, kun sitä nähdään joka paikassa. Mun mielestä ihan aiheellinen nosto nimimerkiltä @Grainger . Kyllä kaikkiin epäkohtiin pitää puuttua, ja jos näin ei tehdä kuin yhden asian kohdalla, on ihan aiheellista puhua siitä tämän yhden asian kohdalla.

Olikos se tässä vai jossain muussa ketjussa, kun sana homogeeninen tulkittiin rasistiseksi. Nimenomaan tulkittiin. Tuolla kyseisellä sanalla voidaan tarkoittaa vaikka mitä, mutta nyt se tulkittiin (haluttiin tulkita?) rasistiseksi. Kieltämättä, kyseisen kirjoittajan aiempiin teksteihin peilaten, se saattoi ollakin sitä. Mutta entä jos ei ollutkaan? Entäs jos kyseisen kirjoittajan vilpitön tarkoitus oli kehaista Italian (?) joukkueen homogeenisyyttä ihan noin niin kuin urheilumielessä siellä kentällä? Täällä kuitenkin sitten muut ovat päättäneet, että koska se aiemminkin on ollut rasisti, niin sen täytyy olla nytkin... Pelikielto toki taisi tullakin siitä kuuluisasta kokonaisuudesta, mutta silti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinähän vittuunnut kaikessa rauhassa. Kiinnostaa suunnilleen yhtä paljon kuin marraskuinen JYP-Pelicans.

Etköhän sinäkin tule joskus oppimaan, että maailmassa on muitakin, jopa tätä suurempia ongelmia.
Hah, nyt oli kyllä paras. Aina hyvä idea nostaa esille esimerkiksi nälänhätä. Millään muilla asioilla maailmassa ei ole mitään merkitystä ja niistä ei saa välittää, koska on olemassa nälänhätä. Nämä on niitä argumentteja, mitä esitetään, kun ei keksi mitään oikeaa vasta-argumenttia.

Olet näemmä täysin aseeton tähän keskusteluun, joten jätetään suosiolla tähän.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä esimerkiksi en VÄHÄTTELE rasismia yhtään, mutta alkaa jo mennä vati nurin, kun sitä nähdään joka paikassa. Mun mielestä ihan aiheellinen nosto nimimerkiltä @Grainger . Kyllä kaikkiin epäkohtiin pitää puuttua, ja jos näin ei tehdä kuin yhden asian kohdalla, on ihan aiheellista puhua siitä tämän yhden asian kohdalla.

Olikos se tässä vai jossain muussa ketjussa, kun sana homogeeninen tulkittiin rasistiseksi. Nimenomaan tulkittiin. Tuolla kyseisellä sanalla voidaan tarkoittaa vaikka mitä, mutta nyt se tulkittiin (haluttiin tulkita?) rasistiseksi. Kieltämättä, kyseisen kirjoittajan aiempiin teksteihin peilaten, se saattoi ollakin sitä. Mutta entä jos ei ollutkaan? Entäs jos kyseisen kirjoittajan vilpitön tarkoitus oli kehaista Italian (?) joukkueen homogeenisyyttä ihan noin niin kuin urheilumielessä siellä kentällä? Täällä kuitenkin sitten muut ovat päättäneet, että koska se aiemminkin on ollut rasisti, niin sen täytyy olla nytkin... Pelikielto toki taisi tullakin siitä kuuluisasta kokonaisuudesta, mutta silti.
En ole huomannut, että jatkiksessa olisi yleisesti ottaen tehty rasismista jotenkin kaiken muun yläpuolelle nousevaa asiaa. Se on nyt noussut pinnalle yhden käyttäjän saaman pelikiellon myötä. Tämä keskusteluhan olisi todennäköisesti jo päättynyt, jos täällä ei olisi sinun ja Graingerin kaltaisi möyhentäjiä mukana. Soppa syntyy vasta siinä kohtaa, kun alkaa ilmaantumaan vastakkaisia osapuolia keskusteluun. Ensin saavutte paikalle "ihmettelemään", jonka jälkeen teillä menee "vati nurin", kun keskustelu jatkuu, vaikka se olisi voinut hyvin jo päättyä, mikäli tätä ihmettelyä ei olisi lähdetty harrastamaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Olet näemmä täysin aseeton tähän keskusteluun, joten jätetään suosiolla tähän.

Klassinen esimerkki puolestaloukkaantujien vankkumattomista argumenteista, asetutaan vain muiden yläpuolelle. Sehän se edistää tasa-arvoa. @Noppa10 sentään ymmärsi mitä ajan takaa tässä.

Siinä olet oikeassa, että jätetään suosiolla tähän. En koe sokeiden fanaatikkojen kanssa keskustelun olevan kovin hedelmällistä, oli aihe mikä hyvänsä. Jos kokee tarpeelliseksi vittuuntua (kuten itse kirjoitit tekeväsi) anonyymien nimimerkkien nettikirjoituksista, niin kannattaa ehkä kuitenkin pitää vähän hermolomaa palstalta.

Mukavaa kesälauantaita kaikesta huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Olikos se tässä vai jossain muussa ketjussa, kun sana homogeeninen tulkittiin rasistiseksi. Nimenomaan tulkittiin.
Kyseinen kirjoittaja laittoi tällaisen viestin:

”Joitain pelejä kun katselee, niin voisi luulla, että kyseessä on jotkin afrikan mestaruuskisat kun noita epärehellisen väriä pelaajia tuppaa olemaan jokaisessa joukkueessa kourallinen.”

Sitten kun sama kaveri kehuu Tšekin täysin valkoihoisen joukkueen homogeenisyyttä, niin jokainen voi sitten tulkita ja uskotella itselleen mitä haluaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En ole huomannut, että jatkiksessa olisi yleisesti ottaen tehty rasismista jotenkin kaiken muun yläpuolelle nousevaa asiaa. Se on nyt noussut pinnalle yhden käyttäjän saaman pelikiellon myötä. Tämä keskusteluhan olisi todennäköisesti jo päättynyt, jos täällä ei olisi sinun ja Graingerin kaltaisi möyhentäjiä mukana. Soppa syntyy vasta siinä kohtaa, kun alkaa ilmaantumaan vastakkaisia osapuolia keskusteluun. Ensin saavutte paikalle "ihmettelemään", jonka jälkeen teillä menee "vati nurin", kun keskustelu jatkuu, vaikka se olisi voinut hyvin jo päättyä, mikäli tätä ihmettelyä ei olisi lähdetty harrastamaan.

Et voi olla tosissasi..

Olet siis sitä mieltä, että koska me olemme kanssasi eri mieltä, me olemme ne syylliset? Jos sinä tähän ketjuun (joka on kaiken lisäksi ihan väärä paikka) kirjoitat oman mielipiteesi ja minä omani, niin miten helvetissä sä voit päätyä sellaiseen lopputulokseen, että minä olen se pahis? Siksikö, että mielipiteeni ei vastaa omaasi?

Entäs jos me olisimme ehtineet paikalle ensin omien argumenttiemme kera? Olisitteko te eri mieltä olleet silloin syyllisiä möyhentämiseen, jos olisitte tulleet kommentoimaan? Näin on käynyt aika monta kertaa rasismi- ja romaniketjuissa, kun esim. @Jannacci on sinne jotain postannut ja kirjoittanut.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kokee tarpeelliseksi vittuuntua (kuten itse kirjoitit tekeväsi) anonyymien nimimerkkien nettikirjoituksista, niin kannattaa ehkä kuitenkin pitää vähän hermolomaa palstalta.
Sen verran lisään vielä, että huomasit varmaan, kun totesit itsekin vittuuntuvasi siitä, että täällä keskustellaan rasismista. Suosittelet ilmeisesti itsellesikin hermolomaa.

Minulle loma palstalta ei ole tarpeen, koska ei tässä ole tapahtunut mitään ihmeellistä. Nautin kesästä ja jatkiksesta tuttuun tapaan edelleen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyseinen kirjoittaja laittoi tällaisen viestin:

”Joitain pelejä kun katselee, niin voisi luulla, että kyseessä on jotkin afrikan mestaruuskisat kun noita epärehellisen väriä pelaajia tuppaa olemaan jokaisessa joukkueessa kourallinen.”

Sitten kun sama kaveri kehuu Tšekin täysin valkoihoisen joukkueen homogeenisyyttä, niin jokainen voi sitten tulkita ja uskotella itselleen mitä haluaa.

Niin. Kuten jo sanoin, kyseessä saattoi olla rasistinen heitto. Saattoi. Entäs jos Tshekin joukkueen peli-identiteetti oli kirjoittajan mielestä hyvin yhtenäinen kentällä?

Eikös me voida sitten kaikki rikoksetkin ratkaista tässä maassa sillä perusteella, että "no tuo on joskus raiskannut, kai se sen teki nytkin"..?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Niin. Kuten jo sanoin, kyseessä saattoi olla rasistinen heitto. Saattoi. Entäs jos Tshekin joukkueen peli-identiteetti oli kirjoittajan mielestä hyvin yhtenäinen kentällä?

Eikös me voida sitten kaikki rikoksetkin ratkaista tässä maassa sillä perusteella, että "no tuo on joskus raiskannut, kai se sen teki nytkin"..?

No jos katot kaverin muita viestejä samasta ketjusta samalta illalta niin voit päätellä helposti, että rasismia oli. Käypä kattoos. Tai älä käy. Usko minua.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Et voi olla tosissasi..

Olet siis sitä mieltä, että koska me olemme kanssasi eri mieltä, me olemme ne syylliset? Jos sinä tähän ketjuun (joka on kaiken lisäksi ihan väärä paikka) kirjoitat oman mielipiteesi ja minä omani, niin miten helvetissä sä voit päätyä sellaiseen lopputulokseen, että minä polen se pahis? Siksikö, että mielipiteeni ei vastaa omaasi?

Entäs jos me olisimme ehtineet paikalle ensin omien argumenttiemme kera? Olisitteko te eri mieltä olleet silloin syyllisiä möyhentämiseen, jos olisitte tulleet kommentoimaan? Näin on käynyt aika monta kertaa rasismi- ja romaniketjuissa, kun esim. @Jannacci on sinne jotain postannut ja kirjoittanut.
En ole sanonut, että olisit millään tavoin pahis. Ymmärsin, että sinua häiritsee tämä nykyinen pidempään jatkunut keskustelu rasismista, joten huomautin, että olet itsekin osallistumisellasi aiheuttanut sen, että keskustelu edelleen jatkuu. Minua tämä keskustelu ei häiritse, joten en pidä sinua millään tavoin pahiksena, enkä syytä sinua varsinaisesti mistään.

Korostan, että minua tämä keskustelu itsessään tai sen jatkuminen edelleen ei häiritse millään tavoin. Toivotan myös sinun sinällään asialliset vasta-argumentit erittäin tervetulleiksi mukaan, mutta on ikävää, jos et itse koe keskustelua tai siihen osallistumista mielekkäänä. Silloinhan kannattaisi ehkä poistua keskustelusta, jos näin todella on. Niin minäkin teen varsin usein, kun joku keskustelu ei minua enää kiinnosta.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Eikös me voida sitten kaikki rikoksetkin ratkaista tässä maassa sillä perusteella, että "no tuo on joskus raiskannut, kai se sen teki nytkin"..?
Ymmärrän mitä tuolla tarkoitat mutta tuolla logiikalla käytännössä kaiken toisen ihmisen kirjoittaman ja sanoman voi kyseenalaistaa ja todeta vain toisen ihmisen väärin tulkitsemaksi, eli en näe tuossa logiikassa oikein minkäänlaista järkeä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En ole sanonut, että olisit millään tavoin pahis. Ymmärsin, että sinua häiritsee tämä nykyinen pidempään jatkunut keskustelu rasismista ja huomautin, että olet itsekin osallistumisellasi aiheuttanut sen, että keskustelu edelleen jatkuu. Minua tämä keskustelu ei häiritse, joten en pidä sinua millään tavoin pahiksena, enkä syytä sinua varsinaisesti mistään.

Korostan, että minua tämä keskustelu itsessään tai sen jatkuminen edelleen ei häiritse millään tavoin. Toivotan myös sinun sinällään asialliset vasta-argumentit erittäin tervetulleiksi mukaan, mutta on ikävää, jos et itse koe keskustelua tai siihen osallistumista mielekkäänä. Silloinhan kannattaisi ehkä poistua keskustelusta, jos näin todella on. Niin minäkin teen varsin usein, kun joku keskustelu ei minua enää kiinnosta.

Niin, mä en missään vaiheessa viitannut häiriintyneeni täällä Jatkoajassa käytävästä keskustelusta, vaan lähinnä se pointtini oli nyky-yhteiskunnassa käytävä keskustelu.

Mainitsit kuitenkin meidät kaksi esimerkkinä "möyhentäjistä". Et vastannut kysymykseeni, että olisitko sinä se möyhentäjä, jos me olisimme ehtineet kirjoittaa argumenttimme ennen sinua?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, mä en missään vaiheessa viitannut häiriintyneeni täällä Jatkoajassa käytävästä keskustelusta, vaan lähinnä se pointtini oli nyky-yhteiskunnassa käytävä keskustelu.

Mainitsit kuitenkin meidät kaksi esimerkkinä "möyhentäjistä". Et vastannut kysymykseeni, että olisitko sinä se möyhentäjä, jos me olisimme ehtineet kirjoittaa argumenttimme ennen sinua?
Toki olisin silloin möyhentäjä. En tarkoita sitä negatiivisessa mielessä, vaan kyse on lähinnä tietynlaisesta keskustelun käynnistämisestä tai ylläpitämisestä.

Mutta pahoittelut väärinymmärryksestä. Luulin, että puhuit pelkästään jatkiksesta, etkä yhteiskunnasta kokonaisuutena.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No jos katot kaverin muita viestejä samasta ketjusta samalta illalta niin voit päätellä helposti, että rasismia oli. Käypä kattoos. Tai älä käy. Usko minua.

En käy, uskon sinua. Ja kuten mainitsinkin, pelikielto tuli varmasti aiheesta, jos kokonaisuus oli paskaa.

Siltikin, se pointtini edelleen on, että yhdessä sanassa nähtiin se rasismi, vaikka sitä ei siinä VÄLTTÄMÄTTÄ ollut. Ja tämä tuntuu olevan nykyään muodissa niin täällä keskustelupalstalla, kuin oikeassa elämässäkin. Se on se asia, joka itseäni tässä rasismi-hommassa kiusaa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Niin. Kuten jo sanoin, kyseessä saattoi olla rasistinen heitto. Saattoi. Entäs jos Tshekin joukkueen peli-identiteetti oli kirjoittajan mielestä hyvin yhtenäinen kentällä?

Eikös me voida sitten kaikki rikoksetkin ratkaista tässä maassa sillä perusteella, että "no tuo on joskus raiskannut, kai se sen teki nytkin"..?

Ko. kaveri sanoi että Tšekin maajoukkue NÄYTTÄÄ mukavan homogeeniselta. Mieti kun olisit vaikka lukenut sen viestin heti ekana etkä vaan alkanut vääntämään.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Sen verran lisään vielä, että huomasit varmaan, kun totesit itsekin vittuuntuvasi siitä, että täällä keskustellaan rasismista.

Sen verran vielä vastaan aiheeseen, että taisin kirjoittaa vittuuntuvani, kun joka paikassa nähdään rasismia. Sinäkin tuomitsit suunnilleen kaikki eri mieltä olevat rasisteiksi, vaikka itse en ainakaan koe ongelmaksi kanssaeloa erilaisten ihmisten kanssa. Jos ihminen on persreikä, hän lienee sitä oman persoonansa, ei etnisen taustansa vuoksi.

Ei sillä kuten jo eilen kirjoitin, en koe ongelmaksi sitäkään, jos esimerkiksi sinä pidät minua rasistina. Mutta tämä johtuu tasan tarkkaan vain siitä että minua ei kiinnosta mielipiteesi asiasta. Ja tästähän koko keskustelu alun perin lähti, pipoa löysemmälle.

Mutta tämä tästä aiheesta. Kohti uusia seikkailuja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siltikin, se pointtini edelleen on, että yhdessä sanassa nähtiin se rasismi, vaikka sitä ei siinä VÄLTTÄMÄTTÄ ollut. Ja tämä tuntuu olevan nykyään muodissa niin täällä keskustelupalstalla, kuin oikeassa elämässäkin. Se on se asia, joka itseäni tässä rasismi-hommassa kiusaa.
Ymmärrän tämän pointin, kuten varmasti kaikki muutkin, mutta pointti tuntuu tässä yhteydessä hieman turhalta, kun se yksittäinen sana voitiin helposti yhdistää kyseisen nimimerkin muihin viesteihin, jolloin kaikille tuli nopeasti selväksi mitä sillä sanalla tällä kertaa tarkoitettiin.

Siitä olen samaa mieltä, että ihan yleisellä tasolla nyky-yhteiskunnassa tehdään välillä liian nopeita johtopäätöksiä, kun joku kommentti tai asia yhdistetään rasismiin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toki olisin silloin möyhentäjä. En tarkoita sitä negatiivisessa mielessä, vaan kyse on lähinnä tietynlaisesta keskustelun käynnistämisestä tai ylläpitämisestä.

Niin, tässäpä malliesimerkki tästä "niin ne asiat koetaan"-syndroomasta..

En ole huomannut, että jatkiksessa olisi yleisesti ottaen tehty rasismista jotenkin kaiken muun yläpuolelle nousevaa asiaa. Se on nyt noussut pinnalle yhden käyttäjän saaman pelikiellon myötä. Tämä keskusteluhan olisi todennäköisesti jo päättynyt, jos täällä ei olisi sinun ja Graingerin kaltaisi möyhentäjiä mukana. Soppa syntyy vasta siinä kohtaa, kun alkaa ilmaantumaan vastakkaisia osapuolia keskusteluun. Ensin saavutte paikalle "ihmettelemään", jonka jälkeen teillä menee "vati nurin", kun keskustelu jatkuu, vaikka se olisi voinut hyvin jo päättyä, mikäli tätä ihmettelyä ei olisi lähdetty harrastamaan.

Itse kyllä sain tästä sen vaikutelman tuoreeltaan, että minä ja Grainger ja kaltaisemme möyhentäjät olemme tällaisen sopan keittäneet kasaan tulemalla vastakkaisten mielipiteiden kanssa mukaan. Ihan aidosti tulkitsin sinun olevan sitä mieltä, että me olemme vastuussa asian menemisestä "vänkäyspuolelle"...

Ihan samalla lailla sen homogeenisen tulkinnan tehneen kirjoittajan viestiä tulkitsevat muut lukijat, jolloin syntynyt voi tulkinta voi olla jotain muuta kuin se miksi se viesti on tarkoitettu.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ko. kaveri sanoi että Tšekin maajoukkue NÄYTTÄÄ mukavan homogeeniselta. Mieti kun olisit vaikka lukenut sen viestin heti ekana etkä vaan alkanut vääntämään.

Eikö sun mielestä esim. Tampa Bay ole näyttänyt Stanley Cupin finaaleissa yhtenäiseltä joukkueelta? Tai Huuhkajat karsinnoissa ja kisoissa?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan samalla lailla sen homogeenisen tulkinnan tehneen kirjoittajan viestiä tulkitsevat muut lukijat, jolloin syntynyt voi tulkinta voi olla jotain muuta kuin se miksi se viesti on tarkoitettu.
Totta, mutta ei se muuta tätä kyseistä asiaa miksikään. Se, että joku ei tiedä tai huomaa jonkin kommentin olevan rasistinen, ei tee kyseisestä kommentista yhtään vähemmän rasistista.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Totta, mutta ei se muuta tätä kyseistä asiaa miksikään. Se, että joku ei tiedä tai huomaa jonkin kommentin olevan rasistinen, ei tee kyseisestä kommentista yhtään vähemmän rasistista.

Niin, nythän me emme ole varmoja onko se rasistinen vai ei. Totuuden tietää ainoastaan viestin kirjoittaja itse. Arveluita toki voidaan tehdä pilvin pimein, mutta totuus se ei silti ole.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kieltämättä oli hauska tuo sanavalinta, homogeeninen, juuri siinä yhteydessä. Naurahdin silloin, että tältä kaverilta nyt tämä. @mikko600 muistatko, että arvuuttelimme silloin paljonko tulee pelikieltoa. Itse veikkasin viikkoa, mutta kaveri olikin uusija, joten paakkelssia pamahti vähän enämpi. Tai taisin ihan itse arvuutella itsekseni ääneen ja liveseurantaan ja @Virveliä kainaloon kyseli sitten varjomodeiluista. Se oli hauskaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös