Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 800 434
  • 6 485

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Yksi ryhmä kokee ulkomaalaiset uhkana, toinen ryhmä kokee miehet uhkana. Ensimmäinen on paha, toinen on hyvä. Perustuen mihin? Mielikuvia, ideologiaa ja sen semmoista.
Missäs olet törmännyt siihen, että toinen näistä (aka feminismi) olisi hyvä? Muualla kuin jossain Veronika Honkasalon todellisuudesta irtaantuneessa lukupiirissä. Minusta tällainen identiteettipolitiikka on yhtä väsynyttä kuin maahanmuuttokritiikin lakaiseminen maton alle mukamas rasismina.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missäs olet törmännyt siihen, että toinen näistä (aka feminismi) olisi hyvä?
Todennäköisesti samoissa paikoissa kuin sinäkin. Yhden nimen mainitsitkin, mutta onhan heitä - määristä en tiedä, mutta äänekkäitä ja "oikeassaolevia" ovat he.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Persujen vaalimainoscasestä tuli mieleeni, että leikittelin muutama viikko sitten ajatuksella laittaa asunnon myynti-ilmoitukseen kuva alakerran nimitaulusta. Olisiko se ollut
A. mautonta (vai omalaatuista)
B. tietosuojaongelma (kyllä ehkä)
C. rassismia (ei, mutta rasistista ostajaa se olisi palvellut)
D. nimbyilyä? (On ihan ok olla ni.by)

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Makasiini -lehden numerossa 6-7 Kesä-Heinäkuu 1987 oli sivuilla 22-23 mainos LakuPekka PikNik'illä. Laitan sen liitteenä tähän viestiin. Tuolloin ei nähty ollenkaan rasismia tuossa mainoksessa.

Liitteet

• IMG-20210612-160026.jpg
    IMG-20210612-160026.jpg
    72,6 KB · kertaa luettu: 245

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Makasiini -lehden numerossa 6-7 Kesä-Heinäkuu 1987 oli sivuilla 22-23 mainos LakuPekka PikNik'illä. Laitan sen liitteenä tähän viestiin. Tuolloin ei nähty ollenkaan rasismia tuossa mainoksessa.
Uskoisitko palstaveli @Jannacci , että maailma muuttuu? Kysyn sinulta, miten suhtaudut maailman muutokseen? Mitä asioita muutoksesta hyväksyt helpolla ja mitä muutoksia haluat vastustaa?

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maailma muuttuu tottakai. Kaikki muutokset eivät kuitenkaan ole hyväksi. Toisaalta toinen näkee muutoksen hyvänä asiana ja toinen näkee saman muutoksen huonona asiana. Kaikkia ei voi miellyttää samaan aikaan.

Minä vastustan esimerkiksi liiallista digitalisaatiota, näen sen tuovan ongelmia. Esim. ekaluokkalaiset eivät tarvitse älypuhelimia.

Vastustan myös liiallista liberaaliuutta. Ei ole hyvä, että ei uskalleta arvostella asioita sen takia, että pelätään jonkun loukkaantuvan.

Vastustan myös EU:n liittovaltiokehitystä.

Nuo tulivat ekaksi mieleen.

Mitä tulee tähän rasismi- kysymykseen, niin en ymmärrä miksi sitä rasismia pyritään näkemään kaikkialla. Minusta esim. karkkipaperit tai sukkahousujen värit eivät ole rasistisia, vaikka ne halutaan rasistisina nähdä. On olemassa oikeaa rasismia ja keksittyä rasismia. Nykyään keksitty rasismi niputetaan yhteen oikean rasismin kanssa ja tuota asiaa vastustan. Kun mikä tahansa asia voidaan kokea rasistisena, niin oikeaa rasismia ei kohta enää tunnisteta.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Maailma muuttuu tottakai. Kaikki muutokset eivät kuitenkaan ole hyväksi. Toisaalta toinen näkee muutoksen hyvänä asiana ja toinen näkee saman muutoksen huonona asiana. Kaikkia ei voi miellyttää samaan aikaan.

Minä vastustan esimerkiksi liiallista digitalisaatiota, näen sen tuovan ongelmia. Esim. ekaluokkalaiset eivät tarvitse älypuhelimia.

Vastustan myös liiallista liberaaliuutta. Ei ole hyvä, että ei uskalleta arvostella asioita sen takia, että pelätään jonkun loukkaantuvan.

Vastustan myös EU:n liittovaltiokehitystä.

Nuo tulivat ekaksi mieleen.

Mitä tulee tähän rasismi- kysymykseen, niin en ymmärrä miksi sitä rasismia pyritään näkemään kaikkialla. Minusta esim. karkkipaperit tai sukkahousujen värit eivät ole rasistisia, vaikka ne halutaan rasistisina nähdä. On olemassa oikeaa rasismia ja keksittyä rasismia. Nykyään keksitty rasismi niputetaan yhteen oikean rasismin kanssa ja tuota asiaa vastustan. Kun mikä tahansa asia voidaan kokea rasistisena, niin oikeaa rasismia ei kohta enää tunnisteta.

Kiitos vastauksestasi. Olen samaa mieltä, että ihan kaikki koettu rasismi ei ehkä oikeasti olekaan rasismia, mutta noissa erilaisissa karkki- ja jäätelöpaperiasioissa (ne vaikuttaisivat sinua jotenkin häiritsevän, kun niitä muutellaan, tämä tekemäni johtopäätös, joka voi olla vääräkin) olen sitä mieltä, että niitä on ihan hyväkin muuttaa, jos joku niissä näkee tai kokee rasismia tai muuta syrjivää. Joku Fazerin lakupaperi, alun perin 1920-luvulta, siinä kuvattu neekerihahmo (uskallan käyttää sanaa tässä asiayhteydessä) on varmaankin ollut sopiva, tai ei ainakaan ole osattu paheksua, aikanaan. Mutta kyllähän tuo nykypäivänä on jotain ihan muuta ja ei kaikkia asioita, joita ei ole pidetty paheksuttavana sata vuotta sitten, tule ylläpitää ihan vaan sen vuoksi, että se ei joskus ollut väärin.

Se, että onko se karkkipaperi rasismia vai jotain muuta typeryyttä, siihen minulla ei ole vahvaa kantaa, eikä minusta pidäkään takertua siihen, että mikä on se oikea termi sille. Monia termejä käytetään muutenkin väärin, jotkut mm. puhuvat ikärasismista.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Camel oli lääkäreiden suosima tupakkamerkki vielä 1950-luvulla. Nyt tupakkaa ei saa mainostaa juuri missään länsimaassa. Ajat ja asenteet muuttuvat.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
oikeaa rasismia ei kohta enää tunnisteta.

Miten tämä tarkalleen olisikaan mahdollista?

Jääkö joku oletettavasti "oikea rasismi" eli natsi potkimassa päähän tummaihoista tai työhönotossa syrjiminen etnisen taustan takia huomaamatta, koska Yle julkaisi joidenkin mielestä pöljän sukkahousuhaastiksen ja siitä oli kaksi päivää somekohu, ja asia jäi sitten pitkäksi aikaa muutaman "liiallista muutosta vastustavan" päähän kolkuttelemaan?

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Toimittajat lienevät kiitollisia, että heitä ei enää verrata alistettuihin:

Muistaakseni ainakin veli @nummenkallio on täällä julkisesti julistautunut lehtineekeriksi. Vähän paheksuin kulttuurisena omimisena, koska tiedän Nummiksen kouvolalaiseksi maitonaamaksi. Toki muuten ulkoisesti perustoimittajamainen sekä hieman olueenmenevä ja kuulemma pahansisuisen puoleinen juovuspäissään.

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tämä tarkalleen olisikaan mahdollista?

Jääkö joku oletettavasti "oikea rasismi" eli natsi potkimassa päähän tummaihoista tai työhönotossa syrjiminen etnisen taustan takia huomaamatta, koska Yle julkaisi joidenkin mielestä pöljän sukkahousuhaastiksen ja siitä oli kaksi päivää somekohu, ja asia jäi sitten pitkäksi aikaa muutaman "liiallista muutosta vastustavan" päähän kolkuttelemaan?
Tarkoitan sitä, että kun tulee tapahtuma, joka on tarkoitettu vain jollekin etniselle ryhmälle, niin sellaisessa asiassa ei huomata rasismia, kun päät ovat pyörällä karkkipaperien ja jätskipuikkojen takia.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tarkoitan sitä, että kun tulee tapahtuma, joka on tarkoitettu vain jollekin etniselle ryhmälle, niin sellaisessa asiassa ei huomata rasismia, kun päät ovat pyörällä karkkipaperien ja jätskipuikkojen takia.

Tapahtuma, joka on tarkoitettu vain jollekin etniselle ryhmälle? Tarkoitettu miten? Kerro nyt joku esimerkki?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
No esimerkiksi miss African Queen -kilpailu. Se oli tarkoitettu vain afrosuomalaisille. Muut kuin afrosuomalaiset eivät saaneet osallistua.

Keksit leikkirasismia vääristelemällä kyseisen kisan sääntöjä ja valitat karkkipapereista sekä sukkahousuista.

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Keksit leikkirasismia vääristelemällä kyseisen kisan sääntöjä ja valitat karkkipapereista sekä sukkahousuista.
Kerroppa minulle millä perusteella vaaleaihoinen suomalaiset sukujuuret omaava nainen olisi voinut osallistua afrosuomalaisille naisille tarkoitettuun kilpailuun?

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toimittajat lienevät kiitollisia, että heitä ei enää verrata alistettuihin:

Joensuun suunnalla oli Neekerisaari, jossa sijaitsi paikallisten journalistien lomapaikka. Nimi tuli tietenkin tuosta lehtineekeristä. Mutta ajan myötä nimi muuttui liian happamaksi. Paha mieli levisi seudulla lopulta ja ympäri maan.

Hyvä kuitenkin tuo uusi ehdotettu nimi Uutinen. Ihan loistava saaren nimi.

Niin ja itse muistan kyllä ne ajat, jolloin oli ihan normaalia puhua lehtineekereistä.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerroppa minulle millä perusteella vaaleaihoinen suomalaiset sukujuuret omaava nainen olisi voinut osallistua afrosuomalaisille naisille tarkoitettuun kilpailuun?

En voi auttaa, jos sekä rasismi käsitteenä sekä täälläkin monen sivun tahi viestin verran käsitelty kilpailu ovat noin vaikeita ymmärtää. Ne ovat ne perusasiat tämän ymmärtämiseksi, ja niistä sinun täytyy kyetä ottamaan itse selvää.

Kyselet tällaisia ja kehtaat valittaa karkkipaperista ja sukkahousuista. Huh!

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En voi auttaa, jos sekä rasismi käsitteenä sekä täälläkin monen sivun tahi viestin verran käsitelty kilpailu ovat noin vaikeita ymmärtää. Ne ovat ne perusasiat tämän ymmärtämiseksi, ja niistä sinun täytyy kyetä ottamaan itse selvää.

Jumalauta että sä olet raskas kanssakeskustelija. Hyökkäät aina teilaamaan muiden mielipiteet, ja sitten kun sulta kysytään perusteluja, juokset takavasemmalle vastaamatta mihinkään.

Mun mielestä voitaisiin noiden yllä mainittujen kisojen vastapainoksi järjestää myös valkoihoisten missikisat, joihin SÄÄNTÖJEN MUKAAN ei saisi ottaa osaa tummaihoiset.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuo The Face of African Queen -kisa nousee nykyään säännöllisesti esiin. Sinänsä jännää, koska kyseessä on aika vähäpätöinen missikisa. Mutta se nostaa tärkeän puheenaiheen esille.

Tuollainen afrikkalaisen näköisiä naisia hakeva missikisa sopii minulle oikein hyvin, jos voidaan myös järjestää missikisa, jossa haetaan vaikka kantasuomalaista elovenamissiä eli sinisilmäistä ja vaaleatukkaista naista. En näe kumpaakaan ongelmana, nuo kriteerithän ovat perusteltuja. Siinä haetaan tietyn näköistä naista. Suomalainen kalpeanaama ei voi olla African Queen, mutta ei afrikkalaisen näköinen nainenkaan voi olla kantasuomalainen elovenamissi.

Jos tämä asia hyväksytään, kaikki on minulle ok. Silloin kohtelu on tasavertaista.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Osmo hei, kahdessa ketjussa jauhotettu tunnin sisään. Olisko aika mennä nukkumaan?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jumalauta että sä olet raskas kanssakeskustelija. Hyökkäät aina teilaamaan muiden mielipiteet, ja sitten kun sulta kysytään perusteluja, juokset takavasemmalle vastaamatta mihinkään.

Mun mielestä voitaisiin noiden yllä mainittujen kisojen vastapainoksi järjestää myös valkoihoisten missikisat, joihin SÄÄNTÖJEN MUKAAN ei saisi ottaa osaa tummaihoiset.

African Queenissa ei ollut ihonvärirajoitetta. Asia on keskusteltu täälläkin, siksi hyvinkin pöljää uudestaan samoja luuloja levitellä.

Tuo The Face of African Queen -kisa nousee nykyään säännöllisesti esiin. Sinänsä jännää, koska kyseessä on aika vähäpätöinen missikisa. Mutta se nostaa tärkeän puheenaiheen esille.

Tuollainen afrikkalaisen näköisiä naisia hakeva missikisa sopii minulle oikein hyvin, jos voidaan myös järjestää missikisa, jossa haetaan vaikka kantasuomalaista elovenamissiä eli sinisilmäistä ja vaaleatukkaista naista. En näe kumpaakaan ongelmana, nuo kriteerithän ovat perusteltuja. Siinä haetaan tietyn näköistä naista. Suomalainen kalpeanaama ei voi olla African Queen, mutta ei afrikkalaisen näköinen nainenkaan voi olla kantasuomalainen elovenamissi.

Jos tämä asia hyväksytään, kaikki on minulle ok. Silloin kohtelu on tasavertaista.

Väärin. African Queenissa vaatimuksena oli, että toinen vanhemmista on afrikkalainen.

Mikä tässä oli se tärkeä puheenaihe?

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Väärin. African Queenissa vaatimuksena oli, että toinen vanhemmista on afrikkalainen.
Mielenkiintoista. Roturajoite missikisoissa. Mitäs jos tämä otettaisiin laajemminkin käyttöön? Sopisiko kaikille?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mielenkiintoista. Roturajoite missikisoissa. Mitäs jos tämä otettaisiin laajemminkin käyttöön? Sopisiko kaikille?

Kansallisuus ei ole rotu. En nyt luetellut kaikkia ko. maanosan valtioita.

PS Miss Suomi -kisassa on myös kansallisuusrajoite.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy