Tämän asian ymmärtämiseen tarvittaneen ymmärrystä mitä positiivinen syrjintä tarkoittaa. Voit aloittaa esimerkiksi Wikipediasta, sieltäkin varmasti löytyy linkkejä jatko-opintoihin aiheesta.
Voi olla jotain asiaa vastaan vaikka se olisi laillista. Positiivinen syrjintä on vähän kyseenalaista yleisesti.
Tämä taannoinen keskustelu osui silmään ja vaikka positiivisellekin syrjinnälle on paikkansa, täytyy olla samaa mieltä nimimerkin
@Ollakseni kanssa. Lisäksi tämäkin kuuluu vähän niihin tietynlaisiin huuhaatermeihin, joita kovasti tupataan sormi pystyssä puolustelemaan, kuten tässä tapauksessa
@heavy teki, mutta joista ei oikeastaan ole harrastettu mitään kriittistä pohdiskelua tai edes tunneta mitä termillä tarkoitetaan. Nytkin tuo nimenomainen Wikipedia-artikkeli joka
@heavy :n mielestä perustelee selkeän tarpeen noille sinänsä aivan yhdentekeville missikisoille, jotka eivät ainakaan minua häiritse tippaakaan, nimenomaan esittää ettei etninen tausta voi olla peruste positiiviselle syrjinnälle.
Positiivinen syrjintä – Wikipedia
Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan erilainen kohtelu ei ole mahdollista etnisen alkuperän perusteella.[26] Oppilaitos voi asettaa kiintiön jollekin syrjinnälle alttiille tai yhteiskunnallisesti heikommassa asemassa olevalle ryhmälle, mutta ryhmää ei saa identifioida sen etnisen alkuperän perusteella (esim. romanit). Ryhmä voidaan kuitenkin identifioida esimerkiksi kielen tai maahanmuuttaja-aseman perusteella.
Näin ollen olipa afrikkalaistaustaisten missikisoista tai niiden tarpeellisuudesta mitä mieltä hyvänsä, ei osallistujien karsiminen etnisen alkuperän perusteella ole perusteltavissa positiivisella syrjinnällä ellei sitten asetu yhdenvertaisuusvaltuutetun tulkintaa vastaan. Jolloin päästään siihen, ettei kyseessä ole sellainen itsestäänselvä termi josta on yleisesti jaettu käsitys jonka "perusopinnot" kuuluu yleissivistykseen.
Myös tuo Wikipedia-artikkelin perustelu siitä, ettei positiivinen syrjintä ole syrjintää ei kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua. Ja haluan korostaa, että uskoisin monessa tapauksessa oikeasti hyviä kriittisen tarkastelun perusteita olevan kun niitä vain viitsittäisiin miettiä. Tämä ei siis todista positiivisen syrjinnän pahuutta tai tarpeettomuuttakaan, vaan ainoastaan alleviivaa näkemystäni siitä, että termiä ja sen perustelujen itsestäänselvyyttä toistellaan kritiikittä.
"
Yhdenvertaisvaltuutettu on antanut 22 esimerkkiä positiivisesta erityiskohtelusta. Yksi on eri kielillä tehdyt esitteet esimerkiksi terveyskeskuksessa.[21] Toinen esimerkki on, että työpaikkaan valitaan aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, kuten maahanmuuttaja, vammainen, nuori tai yli 55-vuotias silloin, kun kaksi hakijaa ovat muutoin tasaveroisia.[21] Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo, että positiivinen erityiskohtelu ei sisällä yksilöön kohdistuvaa syrjintää, sillä syrjintä kohdistuu korkeintaan toiseen ryhmään:
"Monissa tapauksissa positiivisella erityiskohtelulla pyritään parantamaan heikommassa asemassa olevan ryhmän asemaa esimerkiksi siten, että heihin sovelletaan lievempiä kriteereitä kuin muihin. Käytännössä tämä voi tarkoittaa muiden ryhmien asettamista epäedullisempaan asemaan. Positiivinen erityiskohtelu on kuitenkin eri asia kuin suosinta, jossa kyse on etuoikeuksien antamisesta toisia syrjivällä tavalla."[21][
Käräjätuomari Riikka Rask on samoilla linjoilla: "Erityistoimille on tyypillistä, että ne asettavat eri asemaan tietyn ryhmän – eivät ketään nimenomaista yksilöä"[19]"
Juridisesti nämä voivat hyvinkin olla päteviä näkemyksiä, mutta tuntuisi vähän hassulta lukea tällaisia perusteluja esim. sen puolesta miksi juutalaisten on pidettävä tähteä rinnassa. Tuollainenhan ei myöskään aseta eri asemaan ketään tiettyä yksilöä vaan tietyn ryhmän. Liberaalina itse tulee ajateltua että ihmisiä pitäisi arvioida ensisijaisesti yksilöinä eikä ryhmän jäseninä, jolloin tällainen ajatuksenjuoksu tuntuu kovin käsittämättömältä.